Mot dessa människor behöver man inte vara mer städad än så här

Eko Stormarknad, Länna

En äldre dam ~80 går förbi en telefonförsäljare.
Försäljaren: Vilket mobilabonnemang ringer du med ?
Damen: Det ska du skita i din slusk!
Försäljaren tittar snopet på den gamla damen som försvinner bort.

Cred: Micke

91 thoughts on “Mot dessa människor behöver man inte vara mer städad än så här

  1. haddock says:

    jag brukar spela död i dylika sammanhang. funkar även vid kontakt med björnen i skogen

  2. Bull says:

    Har inte testat den i praktiken men funderat på ”Javvist! Men kronofogden säger att jag ska sluta säga ja till allt för jag betalar ändå inte”.

  3. Örjan says:

    hahaha, hon gjorde helt rätt… jag är så trött på påstridiga säljare eftersom jag aldrig kan tacka nej. Nu sitter jag här med två olika mobila bredband trots att jag bara surfar i telejacket.
    Kram Örjan

  4. Ayla Catpaw says:

    Men usch, jag hatar när folk är otrevliga på det sättet. De lever åtminstone inte på socialbidrag, och vissa har talang för försäljning och många är väldigt trevliga och hjälpsamma. Kärring. -.-

    Om ni är unga och inte vill vara otrevliga så är det bara att säga ”Jag har inte fyllt 18 än”. Ibland får man ett ”Oj, jag trodde du var äldre!” men det är ju bara att säga ”Jo, folk säger det. :)”
    Att vara otrevlig mot någon förstör bara deras dag.

  5. Alexandra S says:

    Om ni blir uppringda av telefonförsäljare, prova den här.
    http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

  6. murvel says:

    brukar oftast ha mobilen uppe när jag går förbi dem, för att smsa eller liknande, så svarar man lugnt att man inte har någon mobil :D

  7. weko says:

    det funkar med att säga att man har telia student som abonnemang, då backar till och med försäljare från andra företag. Och mot värvare från olika orginisationer som börjar följa efter en efter ett inledande nej tack är det bara att fråga om dom börjar jogga om man själv gör det, de flesta stannar då annars får man iaf en lite trevligt joggningstur.

  8. Fanskap says:

    Så ska de tas! ;D

  9. HairySwede says:

    I wonder how she feels about the FRA law?

  10. Badabing says:

    Jag brukar bara svara dem: nej, jag har iPhone. Då blir det bara roligt när de tafatt försöker övertyga mig om att en random Sony Ericsson-telefon är bättre.

    Fungerar numera iofs inte helt mot Telia, i och med att de säljer iPhone och kan försöka sälja en ny. Men det brukar mest vara Telenor som jävlas!

  11. Din mamma says:

    Håller försäljarna fast er eller varför kan ni inte bara fortsätta att gå:)
    Ibland förstår jag inte riktigt hur ett så litet problem kan orsaka så mycket huvudbry …

  12. Looney says:

    #31 Jens: nä den här var roligare:

    En tant ~80 går med dragväska på cykelvägen. Man ~55 kommer cyklandes o får väja ut i gräset.)
    Mannen: Men för helvete, gå inte mitt i vägen!
    Tanten: Håll käften, snorunge!!
    (Mannen cyklar tyst vidare.)

    men det kanske är samma tant? hahaha.
    tjuvlyssningen finns nog i arkivet, men för jobbigt att leta upp :-)

  13. pinnen says:

    @Looney: Don´t you even fucking go there!

  14. Rasmus H says:

    Hoppas ingen tar det personligt, men dessa mobilförsäljare är ena riktiga slusk! Tanten hade så rätt.

  15. Jo. says:

    Man säger slusk alldeles för sällan. Ska se om jag kan få in det i en konversation ikväll.

  16. Artig says:

    Solglasögon ger ett visst skydd mot försäljare och insamlare, eftersom det blir svårare för dem att få ögonkontakt. Att vara oartig mot dem är dock synnerligen ohyfsat, ifall de inte börjar (vilket de gör i vissa fall; det finns tyvärr en del som inte kan ta ett nej på ett bra sätt).

  17. AMFA says:

    @ Ayal Catpaw. Jag tycker det är skitotrevligt att bli störd vart jag än går av en massa erbjudanden som jag inte är intresserad av, och man får inte ens vara ifred hemma längre! varför ska jag behöva le och säga ’nej tack’ femtielva gånger om dan? Alla dessa påflugna försäljare förstör MIN dag!! varför ska jag bry mig om ifall jag förstör deras? Dessutom så är dom mycket väl medvetna om vilka risker dom tar om dom tar ett sånt jobb. Det ingår i deras jobb att störa folk, och att folk kan ta illa upp pga av det, det vet dom om, och bör kunna ta. Vet dom inte det så är dom för naiva för att jobba med sånt! Jag ser väldigt få anledningar till att tycka synd om dessa människor! Dessutom ÄR många av dom ruskigt forcerande, otrevliga och/eller fjäskiga. Du tar knappast ett sånt jobb om du är en blyg människa som inte är beredd på att störa och tjata! All uppsökande reklam på det här sättet borde vara förbjudet! Med TV och post-reklam kan du i alla fall i lugn och ro överväga erbjudadena. De här påstridiga försäljningsmetoderna är väldigt effektiva mot grupper i samhället som har svårt att värja sig mot sådant, och det uttnyttjas till fullo, tro inte annat. USCH! Bort med dom!

  18. Anneli says:

    Ja, så har man onekligen lust att uttrycka sig!

  19. Kua says:

    Själv brukar jag fråga om de har Aspbergers.
    När de nekar till det så säger jag att något måste de ju lida av eftersom de inte förstår kroppsspråk.
    Sedan brukar samtalet vara över.

  20. Carro says:

    Bra gjort av henne! De där försäljarna ska ge fan i folk… om man är intresserad kommer man väl för fan fram själv eller kontaktar dem :D Går man på stan och de försöker anfalla en med ”Vad ringer du med idag?” ”Vad har du för operatör idag?”… wtf… förväntar dem sig att man ska vara trevlig och svara eller? Nej man vill hellre ge dem en smocka :D

  21. Flandran says:

    Haha jag vart frågad samma sak förra veckan och jag sa till tele killen: Bättre än de du ringer med…. :P o gick vidare

  22. AMFA says:

    @ Carro – håller med. Dessa försäljare är levande SPAM! Varken mer eller mindre!!

  23. Wildheart says:

    Levande pressat kött, huh…

  24. AMFA says:

    @ Wildheart

    Ja… det också!

  25. Sara says:

    Hahah, nog fick han så han teg alltid!

  26. Jonas says:

    @ Badabing Telenor säljer ju iphone nu, inte bara telia!

  27. ulrika says:

    FYFAN VA BRA… Har tänkt på o säga likadant massor med gånger. Skönt att gammelmormor vågade!

  28. Tim says:

    Sluskiga sluskar. Tycker ni att det där är ett ok beteende mot barn som säljer majblommor också?

  29. AMFA says:

    @ Tim

    Du kan, allvarligt nu, inte se skillnaden mellan barn som säljer majblommor och denna sortens försäljare som det handlar om här??? O___O

  30. pinnen says:

    AMFA: Varför tror du scouter skär sig?

  31. AMFA says:

    Dom hittade ingen lämplig PINNE att skära i?

  32. Diana says:

    Fy fan vilka idioter ni är! Den där kärringen är LIKA bitter som ni alla verkar vara. Ja men vad jobbar ni med da som gör er så mycket bättre än dem? Det är oftast ungdomar som inte vet vad de ska göra, eller hur de ska försörja sig. Inte fan kan man jämföra människor som jobbar som försäljare med tiggare och alkholister. Jag arbetade som telefonförsäljare efter gymnasiet och jag var verkligen tvungen att pallra mig till det där jävla stället i ett helt år. Tänk er hur skulle ni må av att ringa och störa ”mitt i maten” och när ungarna ska läggas? Tro mig det är något man gör för att man inte har nåt annat val! Eller tycker ni att det är bättre om alla telefonförsäljare lever på socialen istället? för det är inte så att telefonförsäljare får så speciellt bra betalt heller för den delen. Jag bblir fan så jävla förbannad. BARA FÖR ATT DET ÄR EN TELEFONFÖRSÄLJARE BETYDER DET INTE ATT MAN KAN BETE SIG PÅ DET VISET! JÄVLA FATTLÖSA IDOTER!

  33. Daniel says:

    2 reflektioner. Att folk alltid verkar ha så otroligt svårt att undvika att köpa något av en telefon- eller gatuförsäljare att de delar med sig av små tips på hur man gör. I min vardag har ett ”nej tack, jag är inte intresserad” alltid fungerat. Är ni som postar tips och tricks här såna mesar att folk uppfattar det som JA när ni säger NEJ?

    Ännu mer förbryllande med folk som känner sig överlägsna när de gett ett avsnoppande svar till en säljare (givetvis slår de sig för bröstet över sin unika kvickhet, och givetvis har säljaren hört exakt samma kvickhet 10 ggr tidigare bara samma dag). Eller att man pratar strunt med en telefonförsäljare för att slösa bort dennes tid?! Det måste vara defintionen på världens minsta människa.

  34. Diana says:

    Äntligen en vettig människa! Tack!

  35. Aleks says:

    Ärligt talat tror jag inte att någon som kommer med tips här faktiskt vågar använda dem själva. ”jag säger så här varje gång!!!111” Jo tack :p det gör du säkert.

  36. anna says:

    hahah slusk ..
    och jaa eller hur #84 daniel , det är inte som att dom springer efter en med vapen om man säger nej tack . typ samma med dom som säger att dom är ”stolta för att vara oskulder” , hur svårt har det varit att behålla den liksom ?

  37. June says:

    HAHAHA. Åh. Synd att bara gamla tanter kan säga sånt.

  38. RObin says:

    Kan ju säga att jag jobbar som telefonförsäljare (eventförsäljare). Det är onekligen det roligaste arbetet jag någonsin haft, även om man stöter på en heldel bittra själar. Jag träffar dagligen nytt folk, på olika platser runt om i sverige och det finns inget roligare än att träffa på nytt folk!

    Drar iväg runt 140 abonnemang i månaden och tjänar ungefär 22.000 efter skatt! (säljer inte mycket jämfört med andra) – tro eller ej! ;) Så att trycka ner oss som, förlorare eller jämföra oss med alkolister typ är bara dumt, eftersom många av oss skattar mer än vad endel här säkert tjänar!:D

    Att vara eventfösäljare må vara sveriges mest ”hatade” jobb. Men ack så roligt!

    Ska ge er bittra själar här som försöker undvika oss ett tips! eller 2 förresten ;)

    1: Det vi har att erbjuda OM man tar sig tid att lyssna kan löna sig!!

    2: bästa sättet att få oss tysta är att säga ”jag är bunden till och med 2012” – Då har vi nämligen iprincip inget att kontra med, utom att säga ”ha en fortsatt tervlig dag”.

  39. Lady Angel says:

    @ Robin: angående tips # 1: Eftersom alla har olika stor inkomst och olika stora utgifter kan du omöjligen påstå att det ni försäljare har att erbjuda lönar sig.
    Tack för tips # 2. Jag lovar att jag ska testa det nästa gång istället för att vara otrevlig. Ett vanligt ”nej tack” brukar verkligen inte fungera. De försäljare som hoppar på mig när jag gör mina vardagsärenden är mer påflugna än fulla killar på krogen en kvart innan stängning. Så tyvärr brukar det bli att jag måste ta till ”bitchblicken” och en snobbig suck när jag har stannat till i fem sekunder för att hitta mitt busskort i fickan / inbjudit till att bli påhoppad.
    En grej som man tycker att försäljare borde förstå är att om man vill ha en ny mobil och byta abonnemang så kan man enkelt göra det på internet när man själv orkar och har tid till att läsa det finstilta. Att binda upp sig på ett telefonabonnemang är nog det sista man vill göra när man ska handla mat/hitta nya kläder/hämta ut paket/hämta ungarna på dagis/lämna bilen på service.

  40. SÄLJARE says:

    Människor människor människor… va alla är hatiska emot oss eventare då…

    1. Säg bara att ni har betalningsanmärkningar om ni inte orkar! Simpel as that de är den enda ursäkt som får en erfaren eventare att sluta tjata… Bindningstid funkar inte hos mig för de går att hitta folk där de lönar sig me dubbla abn mer försäljning, företags sälj osv.

    2. Är ni trevliga emot säljarna så ger dom er bättre deal hos dom än ni någonsin skulle kunna fixa någon annan stanns själva! Och om man är trevlig så fortsätter vi inte
    att tjata men de finns inget mer tillfredställande än att toltal trakassera en bitterfitta.

    3. Alla som säger sig alltid bli lurade är OFTAST bara idiotiska människor som förstått allt och sen bildar sig en egen uppfattning 5min senare eller kommer hem
    eller träffar någon polare som tror sig veta men som i själva verket inte har en anning och personen som tecknat förstått allting rätt i förstahand (vanligt med pappor när deras döttrar tecknar ab).

    4. Skriv bara under hos säljare som kan styrka allt som står på pappret (bindningstid, inträde, månadskostnad o minuttaxor)

    Btw alla ni som inte tar eventsäljare som ett riktigt jobb kan ju suga av min lönespec på 235 000kr och då har jag aldrig ljugit för en kund heller !!! Och bokstavligen aldrig, kan få saker att låta något bättre än vad de egentligen är men de är alltid ren fakta som sägs. Har bara jobbat med en kollega som bokstavligen ljugit till en kund!!!

    Heja event!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *