"If Jesus came back and saw what's going on in his name, he'd never stop throwing up"
Påskvandring på kyrkans hus, Sundsvall
En präst ~40 står och förklarar för en grupp barn om när Jesus återuppstod.
Prästen: Hur skulle ni reagera om någon av era nära och kära återuppstod?
Pojke ~5: Ja, jag skulle kräkas…
Cred: Indalsbo
Publicerat den 30 mars, 2010 kl. 18:00 under Barn, Norra Sverige av Tapio
Kommentarer: 53 -
hahaha..bra svar !
tisdag 30 mars, 2010 @ 18:25undra om de gjorde de på jesus tid (om han nu fanns) också..
tisdag 30 mars, 2010 @ 18:35Hihi
tisdag 30 mars, 2010 @ 18:35#2. Jesus fanns. huruvida han var Guds son och utförde mirakel eller inte kan man ju debattera.
Men att han fanns är helt säkerställt. Jesus står upptagen i romerska polisrapporter.
tisdag 30 mars, 2010 @ 18:44Om detta inte är fejk, är det inte i så fall den allra bästa tjuvlyssningen någonsin?
tisdag 30 mars, 2010 @ 18:57Tur femåringen har en viss verklighetsuppfattning iaf!
tisdag 30 mars, 2010 @ 19:28Jag också, helt klart.
tisdag 30 mars, 2010 @ 19:44Underbar!!!
tisdag 30 mars, 2010 @ 19:55Jesus var mycket fäst vid sitt kors.
tisdag 30 mars, 2010 @ 20:09Strax efter korsfesten blev det stor uppståndelse.
tisdag 30 mars, 2010 @ 20:12I Nya testementet framträder Jesus på ett sätt som gör att alla kan finna tro på honom. Ingen kan väl på allvar tro att vi blivit till genom en slump. Inget liv kan uppstå utan en gudomlig makt som står bakom.
tisdag 30 mars, 2010 @ 21:29Läs NT.
Underbart svar. Och säger väl en del om vad den ungen anser om bortgångna släktingar *S*
tisdag 30 mars, 2010 @ 21:34#9 Wildheart. HAHAHAHAHAHAHAAAAHAHAHAHA!!!!!!! :D
tisdag 30 mars, 2010 @ 21:50hemskt skämt men mycket mycket roligt hehe :)
Kan bara hålla med alla ovanstående kommentarer.
tisdag 30 mars, 2010 @ 21:50Påskmiddagen återuppstod plötsligt och ljudligt.
tisdag 30 mars, 2010 @ 22:04hahahahaha :D
tisdag 30 mars, 2010 @ 22:08nr 4; jesus var tydligen ett mycket populärt och vanligt namn 'på den tiden' enligt historiker/känd historik (jésus är också mycket vanligt o populärt, även amanda och ali, men det säger inte så mycket om vem som är vem och vem som gjort vad ;) )
tisdag 30 mars, 2010 @ 22:42Jag skulle inte stanna kvar för att kräkas, jag skulle springa. Dom säger zombien är farliga. Jag skulle inte vilja bli min släktings sista måltid…jag menar första sista, alltså första sista efter den sista, eller nånting ditåt.
#4 Norrlänning: Precis som #16 Ellie sade, Jesus var ett vanligt namn. Jag skulle gärna vilja se källorna som du grundar ditt påstående på, för såvida jag förstått finns det inte en enda text från den tiden Jesus påstås ha levat som skulle bevisa att han faktiskt existerade. Skulle gärna ta en titt på t.ex. källan som talar om romerska polisrapporter.
tisdag 30 mars, 2010 @ 23:14oh, Sundsvall, nu blev jag nästan lite mallig
tisdag 30 mars, 2010 @ 23:22Söt unge:D jag skulle nog reagera som honom… Uh, fatta vad äckligt liksom, speciellt om den döde varit död ett tag (Jesus var tack och lov bara död i tre dagar)
Varför skulle han kräkas? Varför är rubriken på engelska? Varför säger man ibland Jesu istället för Jesus? Varför är jag vaken?
tisdag 30 mars, 2010 @ 23:28åh, från vilken film är det rubriken tagen? känner igen det jättemycket men minns inte vilken film!
tisdag 30 mars, 2010 @ 23:57# 18 Varför finns vi till? Vad är meningen med allt?
onsdag 31 mars, 2010 @ 00:07Kan ju tänkas att den som kan skapa/återskapa liv [Gud] även kan återskapa någons kropp?
#19 …annars skulle de bli en ganska kort återuppståndelse – utan fungerande kropp, liksom…
onsdag 31 mars, 2010 @ 00:08Laura: Jesu är en äldre svensk genitivform, dvs det används för att beteckna tillhörighet. Numera säger vi Jesus kors, för sade man Jesu kors.
onsdag 31 mars, 2010 @ 00:53Varför du är vaken har jag ingen aning om. Gå och lägg dig! Skola imorgon!
förr!
onsdag 31 mars, 2010 @ 00:54Gå och lägg mig!
I'd shit brix.
onsdag 31 mars, 2010 @ 03:13Jesus fanns, men han var inte Guds son. Han straffas nu i helvetet för att han har utgett sig för att vara det.
onsdag 31 mars, 2010 @ 08:00#11 Eva, jag tror på allvar att det är en slump faktiskt. Jag började läsa NT en gång, men eftersom den var så osannolik började jag läsa något annat istället. Något mer trovärdigt liksom.
onsdag 31 mars, 2010 @ 08:22Hannah and her sisters – Woody Allen
onsdag 31 mars, 2010 @ 09:20Vilken Jesus gäller det? Anåda eller Alcalá?
onsdag 31 mars, 2010 @ 09:50#26 Pucko: Det sa han väl aldrig själv om jag inte missminner mig?
onsdag 31 mars, 2010 @ 10:09#11 Man borde sätta varningsetiketter på bibeln, eftersm att den är så bisarr :P Fint att du vill tro att det inte är nån slump, men det är bara en tro. Tycker inte du ska referera till något som inte är evidensbaserat, som om det vore någon sanning….
onsdag 31 mars, 2010 @ 12:05@Eva
onsdag 31 mars, 2010 @ 12:23Nej du, det är inte alls så att det finns någonting i NT som "gör att alla kan finna tro på" Jesus. Och JA man kan absolut, på fullaste allvar, vara av åsikten att liv har uppstått på jorden utan någon bakomstående gudomlig makt.
Glömde tillägga att detta var en underbar tjuvlyssning. Vilken härlig unge!
onsdag 31 mars, 2010 @ 12:25Har biskopen en kräkla? Kryper det kräk på golvet? Varför är jag på jobbet?
onsdag 31 mars, 2010 @ 13:16#30 Micke: "om jag inte missminner mig"? Hur gammal är du egentligen?
onsdag 31 mars, 2010 @ 13:19Jesus var egentligen svensk och hette "Jösse".
onsdag 31 mars, 2010 @ 13:32Wildheart: Som om det skulle vara något att hänga upp sig på.
Eva: Nej, vi har inte blivit till genom en slump. Evolution baserat på naturligt urval är ju motsatsen till slump. Varför skulle inte liv kunna uppstå utan en gudomlig makt som står bakom? Och hur skulle "den gudomliga makten" ha uppstått? Genom slumpen? Är det inte att krångla till saker och ting en aning att förklara tillkomsten av en sak genom en annan, vars tillkomst i sin tur rimligtvis kräver lika mycket förklaring?
onsdag 31 mars, 2010 @ 13:51vad jag har hört så hette jesus något annat på hebreiska.
onsdag 31 mars, 2010 @ 15:50#33 Smygande Löken: Du slog huvudet på spiken på fler än ett sätt.
onsdag 31 mars, 2010 @ 17:45Underbar rubrik. Woody Allen, right?
onsdag 31 mars, 2010 @ 19:27ja, Max von Sydows underbara konstnär i Hannah och hennes systrar, en topp 10-film med många träffsäkra repliker:)
onsdag 31 mars, 2010 @ 21:00#11. Eva Jag tror på allvar på slumpen. Tänk på det bara, hur kan det vara så att just våran planet i det här solsystemet kunde få liv? En slump att vi hamnade i precis perfekt läge relativt till solen.
torsdag 01 april, 2010 @ 10:17#39 Lottis: Jesus pratade inte hebreiska utan arameiska.
torsdag 01 april, 2010 @ 15:43#18 Andreas 2: Josefus, en känd romersk historiker nämner t ex Jesus i sina "rapporter". Josefus var dessutom stark motståndare och förföljare av kristna så att han var partisk kan det ju inte vara någon diskussion om…
varför kan man inte dela sånt här på facebook? Jag vill!
torsdag 01 april, 2010 @ 21:28#11, Eva: Jag håller med dig så innerligt! Det är härligt att veta att den sortens ateistyngel ska brinna i helvetet i all evighet. Och det slutar ALDRIG göra ont, tro inte annat! Pris ske Gud, som straffar alla hädare på detta sätt!
fredag 02 april, 2010 @ 02:29Facebook? Är du helt bakom flötet? Du skall ju inte göra dig något beläte eller bild! Läs Bibeln, för h-e!
fredag 02 april, 2010 @ 02:35Han har helt enkelt inte låtit den rätte komma in.
;D
fredag 02 april, 2010 @ 15:30Religion gör mer skada än nytta i ett modernt samhälle…tyvärr. Jesus var säkert en schyst typ, men det mesta av det bra han sa har man valt att inte ta med i det nya testamentet.
fredag 02 april, 2010 @ 19:44Underbar tjuvlyssning förresten. Jag håller med ungen :D
fredag 02 april, 2010 @ 19:45@11: I Mein Kampf framträder Hitler på ett sätt som gör att alla kan finna tro på honom. Ingen kan väl på allvar tro att alla raser är lika värda? Inget liv kan frodas utan ett rejält Lebensraum.
tisdag 06 april, 2010 @ 02:58Läs Mein Kampf.
Haha, cool unge- men samtidigt lite otäckt att en femåring vet hur någon som varit död ett tag ser ut. :-(
lördag 10 april, 2010 @ 02:38#11 Eva – Fint skrivet!
#18 Anderas och alla andra som tvivlar – Hur kan man tvivla på att Jesus inte fanns? Det finns textfynd som Rylands Papyrus och Chester Beatty-papyrusen. Läs på lite om det du.
NT har fler bevarade handskrifter än någon annan så pass gammal bok, ca. 5000. Det är ganska mycket jämfört med Ceasars "De galliska krigen"s elva.
#38 Smygande löken – Jaa du, löken. Är det inte ganska fånigt att tänka att en gudomlig makt måste varit skapad istället för att tänka att den är allsmäktig och evig? Jag är kristen och skulle iaf aldrig tillbett honom om jag inte
på riktigt trodde att han hade makt över tiden. Jag tycker inte "Gud" skulle vara värd att kallas för Gud om han inte var övernaturlig.
#43 Chewi – Annars är det ganska enkelt att byta ut slump mot Guds verk. För mig ger det saker och ting lite mer mening då också.
tisdag 27 april, 2010 @ 23:42