Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Då är det hög tid för högtid

Utanför Ica Maxi, Mölndal

Två kvinnor ~50 samtalar om de kommande helgerna och Kvinna 1 bläddrar intensivt fram och tillbaka i en fickkalender för att se när de olika helgdagarna infaller.
Kvinna 1: Nyårsafton… det är den 2:a va?

Cred: Pixelmate

Kommentarer (65)

Skriv en kommentar

  1. Wilgot skriver:

    Definitivt. Grattis!

    lördag 27 december, 2008 @ 16:38
  2. von_fersen skriver:

    En kvinna med koll,,,

    lördag 27 december, 2008 @ 16:41
  3. Malin Deilert skriver:

    Haha, duktig!!

    lördag 27 december, 2008 @ 16:58
  4. Jess the Mess skriver:

    Ahw.. Vad sött ^^

    lördag 27 december, 2008 @ 17:26
  5. mia skriver:

    Hon menar förstås att det är den andra nyårsaftonen i ordningen som hon firar tillsammans med sin flickvän.

    lördag 27 december, 2008 @ 17:37
  6. Mango skriver:

    *Suck* Dagens gamla…

    (Och nu kommer det följa en diskussion om huruvida 50 år är gammalt eller ej)

    lördag 27 december, 2008 @ 17:41
  7. Petra skriver:

    Ehm…brist på allmänbildning?

    lördag 27 december, 2008 @ 17:44
  8. Mily skriver:

    Stressad och förvirrad, skulle kunan varit jag om det varit tjej ~17

    lördag 27 december, 2008 @ 17:54
  9. Josefine skriver:

    HAHAHAHA, vilket pucko! Vet hon inte att nyårsafton är den 1a januari?!

    lördag 27 december, 2008 @ 17:58
  10. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Kvinna 1, 2 januari: vad var det för jäkla oväsen häromnatten?

    lördag 27 december, 2008 @ 17:58
  11. Emily skriver:

    #7 – Nyårsafton är den 31 december – nyårsdagen är den 1a..

    lördag 27 december, 2008 @ 18:06
  12. -anna- skriver:

    # 7 josefine var ironisk, hoppas jag??
    :)

    lördag 27 december, 2008 @ 18:14
  13. Timmy Petersson skriver:

    …antagligen blandade hon ihop annandag nyår och 3'e januari-afton.

    lördag 27 december, 2008 @ 18:29
  14. Gurra skriver:

    Kom att tänka på en tjej somfrågade mej vilket datum fredagen den trettonde är! Folk förbluffarmej!

    lördag 27 december, 2008 @ 18:31
  15. Laura skriver:

    #8 Miley. Ja, det hade det kunnat vara med tanke på hur du kan babbla på ibland. ;)

    lördag 27 december, 2008 @ 18:44
  16. jojje skriver:

    nu ska jag vara lite grinig. och det är verkligen bara för att jag är på dåligt humör just nu. men vad är det för vits med att skriva "kvinna 1" då det inte förs någon dialog? vi behöver ju inte direkt särskilja dom två.. i övrigt en festlig tjuvlyssning. och tack för en trevlig sida.

    lördag 27 december, 2008 @ 19:00
  17. Zete skriver:

    nyårsafton var 20.12 och Nyårsdagen var 21.12/Vintersolsånd….dvs… det beror på vilket *system*/tidsräkning man följer……
    nyårsafton 31.12/nyår 1.1 är bara för *amatörer* :-))
    har superkoll och är 49 fyllda

    lördag 27 december, 2008 @ 19:05
  18. Laura skriver:

    En högtid är rätt tid för att vara hög.

    lördag 27 december, 2008 @ 19:57
  19. Zete = besserwisser skriver:

    Orka bry sig Zete?

    lördag 27 december, 2008 @ 20:04
  20. Josefine skriver:

    Till er som tycker att kvinnan var "söt"; Dumhet är ta mig fan inte gulligt någonstans.

    lördag 27 december, 2008 @ 20:09
  21. Josefine skriver:

    Till er som tycker att kvinnan var "söt": Dumhet är ta mig fan inte gulligt någonstans.

    lördag 27 december, 2008 @ 20:10
  22. Besser Wisser skriver:

    Fake, det finns inget Ica Maxi i Mölndal.

    lördag 27 december, 2008 @ 20:48
  23. Pättär skriver:

    Vad jag tycker är intressant är att det ofta dyker upp grammatikdiskussioner bland kommentarerna (inte i denna dock, än så länge), men aldrig någon som påpekar felaktigt användande av "ironi/ironiskt/etc".
    Som nu till exempel, #9 Josefine var inte ironisk, hon var sarkastisk. Ironi är svårt, om inte helt omöjligt, att skapa själv. Att försöka vara ironisk tar bort hela ironin ur det hela. Att överleva på en öde ö i tio år för att sedan svälta ihjäl i en matbutik är ironiskt. Att säga "Och han/hon/det är si eller så" när man inte egentligen menar det är inte ironi, det är sarkasm.
    Det var allt för mig, och jag hoppas att inte folk tycker jag är en språknazist för det här :P

    lördag 27 december, 2008 @ 20:56
  24. [A N T O N] skriver:

    och vi tycker amerikanare är pantade

    lördag 27 december, 2008 @ 21:20
  25. anne skriver:

    Kanske menade hon den 32:a?

    lördag 27 december, 2008 @ 21:41
  26. Mela skriver:

    Haha jag tyckte det var roligt x) Vissa tänker sig inte för ibland..

    lördag 27 december, 2008 @ 21:47
  27. Emma skriver:

    # 21 pättär…men snälla

    lördag 27 december, 2008 @ 22:22
  28. Alex skriver:

    Stressad och utbränd eller??

    lördag 27 december, 2008 @ 22:31
  29. Suck skriver:

    amerikaner ÄR pantade

    lördag 27 december, 2008 @ 22:34
  30. en okänd välgörare skriver:

    #Pättär: Tillåt mig påpeka att ditt användande av ordet ironi förvisso inte är felaktigt men att din definition av ordet är ovanligt sväv, snävare än SAOB till exempel.

    lördag 27 december, 2008 @ 22:48
  31. Wildheart skriver:

    #21 Pättär: Nja, kolla runt lite så upptäcker även du att sarkasm är en form av ironi.
    Visst är du nazist…

    lördag 27 december, 2008 @ 23:09
  32. pissenisse (hållandes Diana och Drina i handen) skriver:

    Men mia, varför firar hon nyårsafton med min flickvän? Hon borde väl fira nyåsafton med Ulla (sälen) som är ensam just nu, enligt vad jag hört.

    Min flickvän/fruga och jag har firat tjugofem (25) nyårsaftnar ihop så med andra ord är nästa nyårsafton inte den andra utan den tjugusjätte (som en liten jätte eller en vätte).

    /Me oui

    lördag 27 december, 2008 @ 23:23
  33. pissenisse (hållandes Diana och Drina i handen) skriver:

    Jag håller med. pissenisse behöver inte mer just nu. Nu ska små pissenissar sova :-)

    lördag 27 december, 2008 @ 23:25
  34. Christer Romson Lande skriver:

    Påminner om en bekanrs bekant som ett par månader innan millennieskiftet var överlycklig för att han lyckats boka en festlokal till "nyårsafton år 2000". Tills vi förklarade när nyårsafton år 2000 inföll…

    lördag 27 december, 2008 @ 23:26
  35. Din mamma skriver:

    Vad som är lite ironiskt är när man har fel när man påpekar att någon inte alls är ironisk utan sarkastisk.

    lördag 27 december, 2008 @ 23:39
  36. Pixie skriver:

    men jisses vad bra koll :P

    söndag 28 december, 2008 @ 00:13
  37. Johan skriver:

    # 19&20 Josefine: Dubbelpostning är däremot lite sött!;)

    söndag 28 december, 2008 @ 00:21
  38. Johan skriver:

    Fast vid närmare koll så är det ingen dubbelpost. Där blev jag lurad!

    söndag 28 december, 2008 @ 00:23
  39. Pättär skriver:

    Måhända är mina definitioner inte helt överens med SAOB, men det förändrar inte att #9 Josefins kommentar snarare var sarkastisk än ironisk. I alla fall enligt min ödmjuka åsikt.

    Jag ber om ursäkt om jag framstod som att jag försökte verka överlägsen, eller rätta folk. Jag tyckte bara att det var en intressant iaktagelse och har funderat rätt mycket på varför inga äkta språkpoliser nånsin sagt något istället för att diskutera sånt som svensk/svenskalärare. :P
    Det kan ju vara så att mina definitioner är för snäva, men någon skillnad finns det ju, annars vore det tämligen onödigt att bägge existerade, utom för att variera språket.

    söndag 28 december, 2008 @ 00:28
  40. Ludvig Boman skriver:

    16. jojje:
    För att man ska förstå att det är samma kvinna som bläddrar i kalendern som talar. Om man ogillar siffror kan man väl kalla henne "Kvinnan som såg ut att heta Eva", men då finns alltid risken att två personer i en dialog ser ut att heta samma sak vilket gör allting väldigt rörigt. "Kvinnan som bläddrar i kalendern" fungerar väl också, men det är lite väl långt. Bättre att hålla sig till siffror.

    34. Pättär:
    Enligt vad jag har lärt mig finns det två sorters ironi. Ditt exempel med den öde ön och matbutiken är den ena. Den andra är det vi har att göra med här; att budskapet i det man säger är motsatt det man faktiskt menar. Detta brukar man förtydliga genom betoningar och kroppsspråk, varför det är svårt att få till ironi i skrift. Sarkasm däremot är ironi riktad mot en person eller en sak, oftast för att belysa dess brister eller problem. Jämför till exempel "…och eftersom jag är bäst i världen på att åka jetski så blir det nog inga problem alls.", som är ironi, med meningar som slutar på "du som är så himla smart" eller "du som är så jävla stark", som är sarkasm. Så har jag bestämt för mig att det ligger till, men det kan ju hända att jag har fått det hela om bakfoten.

    PS. Någonsin, inte nånsin. Iakttagelse, inte iaktagelse. Poliser straffas hårdare.

    söndag 28 december, 2008 @ 01:47
  41. Marsupilami skriver:

    #29 – En flervalsfråga till dig:
    När har det gått 1000 år?
    a) efter 999 år, eller:
    b) efter 1000 år
    De som misslyckas att svara rätt på den frågan borde [fyll i lämpligt straff här].
    /Matte-nazist.

    söndag 28 december, 2008 @ 02:36
  42. Pättär skriver:

    #35 Marsupilami:
    Räknat från år 0 torde skiftet från år 999 till år 1000 markera starten på det nya milleniet. Så i det här fallet borde svaret vara att det gått 1000 år efter år 999 (vilket är det tusende året, när man börjar räkna från 0).
    För att visa så kan man ju korta ner det till 9.
    0 1 2 3 4 5 6 7 8 9.
    Räkna siffrorna, 9an är den tionde.

    söndag 28 december, 2008 @ 04:12
  43. Susanne skriver:

    Snacka om en kvinna med noll koll!

    söndag 28 december, 2008 @ 07:32
  44. Christoffer skriver:

    Naaw!!!

    söndag 28 december, 2008 @ 09:01
  45. Marsupilami skriver:

    #42 Pättär – Jovisst.. men vår tidräkning börjar inte år 0. Den börjar år 1.
    Jag tycker iofs också att det var coolare med växlingen från 19-hundra till 20-hundra, men det var inte samtidigt som "millennieskiftet".

    söndag 28 december, 2008 @ 12:11
  46. Josefine skriver:

    #11, #12 och övriga: Jag var verkligen inte seriös >.<

    #20/21: Sluta sno mitt namn. :(

    söndag 28 december, 2008 @ 12:15
  47. Io, sono Io skriver:

    Men snälla………………!!

    söndag 28 december, 2008 @ 13:00
  48. mia skriver:

    #32 pissenisse: Din flickvän? Jaså. Jag visste inte att kvinnans flickvän var samma person som din flickvän/fruga. Om så är fallet så kan jag hålla med om att det vore bättre att kvinnan firade med Ulla, men man gör väl inte alltid det man borde göra, eller hur?

    söndag 28 december, 2008 @ 13:20
  49. fruktsallad skriver:

    #42 Pättär… precis som Marsupilami så existerar inte år 0. Om jag inte fått det hela om diverse bakfötter och cykelturer så finns det två århundranden som bara innehåller 99 år. Det är det 1:a århundrandet e. Kr. och det 1:a f. Kr.
    Dvs: åren följer så här: 2 f. Kr., 1 f. Kr., 1 e. Kr., 2. f. Kr. Det innebär att det hade gått 1 år vid början av år 2. På samma sätt hade det gått 1999 år vid begynnelsen av år 2000 och således 2000 år vid starten av år 2001.

    Intressant att notera är att vi alltså räknar tidräkningen på ett sätt som avviker från sättet vi räknar hur gamla vi är. Man säger att man är 30 år från att man faktiskt är exakt 30 år tills millisekunden innan man fyller 31. Om vi antar att Jesus föddes kl 00:01 vid början (dvs 1:e jan) av år 1 innebär det att han skulle sägas ha varit 2007 år just nu och kommer fylla 2008 år då år 2009 startar.

    söndag 28 december, 2008 @ 14:21
  50. MaLiN skriver:

    Ja, så klart det är den 2:a! Precis som 1:a maj alltid är den 26:e… ;) *Daah*
    Det bästa med dumma människor är att de iaf får en själv att känna sig JÄVLIGT SMART! ;)

    söndag 28 december, 2008 @ 14:36
  51. Pättär skriver:

    #45 Marsupilami:
    Efter lite efterforskning verkar det som att du har rätt. Vi började verkligen med år 1. Så dumt. Aja, då har man lärt sig nåt nytt :P

    söndag 28 december, 2008 @ 14:58
  52. GurkeBurke skriver:

    Hon menade inte andra veckan på året då?

    Ofta när man har en kalender framför sig så är det i veckor man pratar.

    söndag 28 december, 2008 @ 16:01
  53. hockeysemlan skriver:

    fruktsallad: hjälp, jag blev helt bananas i äpplet av det där päronsnacket, men det är säkert rätt så :P

    söndag 28 december, 2008 @ 16:36
  54. Math skriver:

    Nyårsafton flyttad år 2000, till den 2a LOL

    söndag 28 december, 2008 @ 20:22
  55. pissenisse (hållandes Diana och Drina i handen) skriver:

    mia, nu blir jag riktigt räjelt tärligt orolig. Menar du att min hustru har haft en trekant med en 50-årig kvinna samt en säl (som heter Ulla) utnaför Ica Maxi i Mölndal, UTAN ATT JAG FICK TITTA PÅ?

    Fasiken, jag missar alltid alla kinkiga roliga stunder, jämt :-(

    söndag 28 december, 2008 @ 20:51
  56. pissenisse (hållandes Diana och Drina i handen) skriver:

    räjelt tärligt, är förresten ett exemplar på nysvenska som inte ens pissenisse begriper. Det är förmodligen Värmländska?

    söndag 28 december, 2008 @ 20:54
  57. mia skriver:

    #55 pissenisse: Det var ju du själv som sa att det var din flickvän. Jag känner inte henne, så jag vet inte.

    måndag 29 december, 2008 @ 13:19
  58. Robin (inte Hood) skriver:

    Pättär: Mina definitioner av sarkasm och ironi följer definitivt det som Ludvig Boman säger, och således var Josefine alltså ironisk. Sarkasm är mer elakt.

    I övrigt: Jag tror att kvinnan i tjuvlyssningen helt enkelt var inställd på att nyårsafton ska vara på en fredag, precis som midsommarafton, och sen inte tänkte särskilt mycket längre.

    måndag 29 december, 2008 @ 14:15
  59. B Inär skriver:

    Marsupilami, fruktsallad och Pättär: År 0 finns visst! Till att börja med konstruerades den kristna tideräkningen inte förrän 525 och till råga på allt räknade munken fel på 8-2 år. Jesus föddes alltså 2-8 år innan den kristna tideräkningens början, vilken börjar med "Kristu första levnadsår" = 1. Siffran 0 började användas under medeltiden, först i Indien på 500-talet men det första säkra beviset på att det användes i decimalsystemet är från 800-talet. För att röra till det ännu mer har inte tideräkningen varit konstant, det saknas skottår i början och på grund av att medellängden på ett år inte är 365,25 dygn utan 365,2425 togs ett antal dagar bort mellan 1582-1928 beroende på land, och året har inte alltid börjat med den 1:a januari. Så den som tror att Jesus föddes på julaftonen för 2007 år sedan tror fel.

    Så eftersom vår nuvarande tideräkning är en efterhandskonstruktion (du lär ju inte hitta äkta skrifter som anger att de är skrivna 8 år fkr eller ens 500 år ekr) så borde det väl inte vara någon större sak att införa den viktiga siffran 0 som gör att undantagen som annars gäller för beräkning av tid före och efter noll-punkten (finns ordet ett-punkten ens?)? Den Internationella standardiseringsorganisationen tyckte i alla fall inte det och har därför skapat ISO 8601, och där finns år 0 med (som motsvaras av år 1fk i den kristna tideräkningen)

    En annan fråga som också har med tid att göra: Året 1995. Säger du att det tillhör 1900-talet eller det 20:de århundradet?

    måndag 29 december, 2008 @ 16:30
  60. Camilla skriver:

    Påminner om min väninna som frågade om Lucia var på den 13:e förra året.

    fredag 02 januari, 2009 @ 18:07
  61. Oxido skriver:

    #22 Besser Wisser: Att Ica maxi finns i mölndal vet jag säkert, så jag gissar på att DU är fejk.

    söndag 04 januari, 2009 @ 01:33
  62. Marsupilami skriver:

    #59 B Inär – Året 1995 tillhör 1900-talet, eftersom det har med uttal att göra, OCH 20e århundradet, eftersom det är i det 20e århundradet efter 1.

    ISO 8601 verkar enligt uppgift inte ha använt astronomiska år (med 0) förrän 2000 års upplaga, d.v.s ett år för sent.. http://en.wikipedia.org/wiki/Year_zero#ISO_8601
    "ISO 8601:2004 (and previously ISO 8601:2000, but not ISO 8601:1988) explicitly uses astronomical year numbering in its date reference systems"

    Historiker använder inte år 0, medan astronomer gör det, man kan ju fråga sig om millennieskiftet bör ses som en historisk eller astronomisk händelse.

    #61 Oxido – Det finns en ICA Nära (Fågelbergsgatan) och en ICA Supermarket (Lindome) i Mölndal. Ingen ICA Maxi.

    måndag 05 januari, 2009 @ 00:01
  63. Snubben skriver:

    #61
    Det finns en ICA Maxi vid Mölndalsvägen i Göteborg – lätt att tro den ligger i Mölndal.

    måndag 05 januari, 2009 @ 15:26
  64. Nathalie skriver:

    Bättre rubrik : .. Och julafton inträffar i juli

    onsdag 07 januari, 2009 @ 22:52
  65. tyris skriver:

    #19 zete=besservisser HA

    torsdag 22 januari, 2009 @ 18:34

Skriv en kommentar