Just becasue we actually have teeth?
Kungsportsplatsen, Göteborg
Två engelsktalande tjejer står och kollar på killar.
Tjej 1: Seriously, Since I came here, my gaydar is completely thrown off. Why does all Swedish guys look so gay?
Publicerat den 4 juni, 2010 kl. 07:57 under Göteborg av Damon
Kommentarer: 91 -
Är ingen nyhet att svenska folket klär sig allmänt bra om man jämför med övriga världen. De flesta killar i andra i-länder ser rätt sluskiga ut om man jämför med svenska killar. (allmänt alltså, självklart så finns det undantag på båda sidor)
fredag 04 juni, 2010 @ 08:05Sen så tror jag att det stavas Because och inte Becasue (ta gärna bort den här kommentaren sen) ;-)
fredag 04 juni, 2010 @ 08:06Svensk jämställdhet kallas det. Här i Sverige finns det inga män och kvinnor, bara människor.
fredag 04 juni, 2010 @ 08:25Tjuvlyssnats kommentarsida:
fredag 04 juni, 2010 @ 08:27[i]En kille sitter pedantiskt och märker på stavningen hos ett ord.[/i]
Kille 1: Sen så tror jag att det stavas Because och inte Becasue (ta gärna bort den här kommentaren sen) ;-)
som redan sagt. svenska män klär sig rätt så propert och är fräscha om man jämför med andra länder…speciellt britter, fy fan :P
fredag 04 juni, 2010 @ 08:39Sen så borde de ha använt "do" istället för "does" om de verkligen var äkta engelskspråkiga kvinnor…
fredag 04 juni, 2010 @ 08:41Så man är bög bara för att man är snygg? Heck, då är jag ultra-bög.
fredag 04 juni, 2010 @ 08:49Hm, engelska killar kan vara rätt snygga också ju. Det är brudarna som ser ut som skator i jämförelse med svenskar.
fredag 04 juni, 2010 @ 09:05Usch, håller med henne. Backslick, v-ringade tröjor, spetsiga skor med klack… *rys*
fredag 04 juni, 2010 @ 09:05Håller inte med Annelie! ;D Svenska killar är mycket snyggare än Engelska. :P
fredag 04 juni, 2010 @ 09:06Lärarinnan, nä.
fredag 04 juni, 2010 @ 09:10Nu har du jävligt fel ska du veta.
Det är som att säga att vi svenskar, som är svensktalande, borde ävande "de" och "dem" rätt istället för "dom" hela tiden.
Så typ, nej. Man skriver mycket bättre på språk man faktiskt studerat och lärt sig än språk man bara härmar.
Det här inlägget påminner mig även om:
fredag 04 juni, 2010 @ 09:12http://www.youtube.com/watch?v=X8rrFP2RMmo
Usch, jag är med Robin… Ner med metrosexualiteten, pasteller och v-ringat!
fredag 04 juni, 2010 @ 09:26Jag blir ständigt förvånad över hur resten av världen klär sig, värst är nog tyskarna. Svenskar har en väldigt hög smakstandard, man kan direkt identifiera turister genom hur de klär sig här i Stockholm.
..sedan så är ju resten av landet en bit efter, så där blir kontrasten inte lika stor.
fredag 04 juni, 2010 @ 09:27Lärarinnan: Möjligheten finns ju att personen som skickat in denna tjuvlyssning inte uppfattade till 100 % vad de sa. Kan mycket väl vara så att personen inte heller är jättebra på engelska.
fredag 04 juni, 2010 @ 09:56Leo: Resten av landet är lite mindre gay.
fredag 04 juni, 2010 @ 10:12Så man har en bra gaydar för att man ser om nån klär sig schysst? Knasigt!
fredag 04 juni, 2010 @ 10:16Det har precis varit en HBT-festival i Gbg så de hade kanske rätt.
fredag 04 juni, 2010 @ 10:34det stavas beacuse! inte because.
fredag 04 juni, 2010 @ 10:44men generellt sett så kan man inte dra alla människor över en kam tycker jag
fredag 04 juni, 2010 @ 10:47åker man till städer så är det större chans att killar kan se bögiga ut jämfört om du åker till en svensk bonde =)
konstaterade själv hur fjolliga vissa såg ut när jag åkte förbi stureplan med lastbilen men det berodde mest på att jag hade svängt fel
gay = glad. Många glada killar i Sverige.
fredag 04 juni, 2010 @ 10:51#16 littlepuppy88: Göteborg är inte direkt Stureplan.
fredag 04 juni, 2010 @ 10:54Haha jag håller med "tjej1" killar idag klär sig jävligt.. omanligt :P Typ pastellfärgade kläder, håret uppsatt i en knut, de har inga muskler och ne.. usch asså :P Bra tur att jag själv har hittat en manlig man ;)
fredag 04 juni, 2010 @ 10:57Leo: man kan identifiera turister överallt. Inga problem att identifiera svenska turister i andra svenska städer
fredag 04 juni, 2010 @ 10:59J.B: Nej, man använder does till everyone/all.
fredag 04 juni, 2010 @ 11:20Killarna här kanske verkar gay för att de inte visar intresse för fula engelska tjejer… Skriv "Why are english" i googles sökruta och se vad google föreslår att man ska söka på. Jämför med "Why are swedish" :)
fredag 04 juni, 2010 @ 11:43Haha, helt rätt. Utomlands är den stereotypa bilden att alla svenska män är bögar. Det finns flera skämt om det också, t.ex:
Hur många svenska heterosexuella män behövs för att byta en lampa?
fredag 04 juni, 2010 @ 11:55- Båda två.
A: Hahahah, det där gjorde min dag lite..
fredag 04 juni, 2010 @ 12:03ZunMessiah – du har fel, lärarinnan har rätt. Det handlar om grammatik, inte tal- eller skriftspråk. I, you, they do; he, she, it does.
fredag 04 juni, 2010 @ 12:13Sedan kan ju tjuvlyssnaren ha skrivit fel förstås, men för någon med engelska som modersmål är det lika osannolikt att de säger fel på do och does som att en med svenska som modersmål säger fel på den och det.
Ursäkta föreläsningen… :-)
#22 Vafan snackar du om? Hitta på något annat om du ska försöka vara lustig.
Så mycket som jag varit utanför Sverige så har jag aldrig stött på den stereotypa bilden.
99,7% av all statistik är påhittad.
fredag 04 juni, 2010 @ 12:32@rasmuss nä jag vet men de är båda ställen jag ite har någet emot att undvika =)
fredag 04 juni, 2010 @ 12:34Heh, mina vänner från USA lade märke till samma sak när de flyttade hit. x'=
fredag 04 juni, 2010 @ 12:53Själv verkar jag ha en stor otur. Träffar nästan bara på svettstinkande sluskar med häng ner till knäna och en keps med stora glänsande klistermärken.
#5 Lärarinnan: Där fick man vatten på sina fördomskvarnar när det gäller skolvärlden.
Sanningen är att folk inte alltid talar sina modersmål perfekt.
#27 Frille: En föreläsning utan grund dessutom. Jag ser intervjuer då och då där de engelsktalande intervjuoffren använder inkorrekt grammatik när det gäller enkla saker.
fredag 04 juni, 2010 @ 12:55Något som jag hört väldigt mycket är tex "you is". Hur avancerat skulle det vara att känna till att det heter "you are"? Det är du som har fel.
Kvinnor är ofta ganska femenina av sig. Därför måste man betrakta det som ganska fjolligt/bögigt för män att befatta sig med kvinnor i allt för stor utsträckning. Så det blir t ex bögigt att vara ihop med en kvinna. Vilket dilemma för en heterosexuell man.
fredag 04 juni, 2010 @ 13:01#31 Batmans hemhjälp: Jag hittade felet åt dig. Det finns i denna del av texten: "Därför måste man betrakta det som"
fredag 04 juni, 2010 @ 13:12Du får fundera vidare själv :-P
@Oxido
fredag 04 juni, 2010 @ 13:24Precis som Kim Il Sung är jag felfri. Därför kan jag inte ha fel och därför kan det inte finnas ett fel i min text. Vilket du hade vetat om du talat med min pressekreterare Den svarte riddaren.
#17 emelie: Det stavas because. André har rätt.
fredag 04 juni, 2010 @ 13:36Det stavas bearnaise.
fredag 04 juni, 2010 @ 13:58Nja, men i Finland är det allmänt känt att "alla svenska killar är bögar", så detta var ju ingen nyhet ;)
fredag 04 juni, 2010 @ 14:57Jaja, visst använder vissa människor "you is" – det finns många dialekter där man pratar så. Det ändrar inte faktumet att tjuvlyssningen med största sannolikhet är felskriven, och att de faktiskt sa "do".
fredag 04 juni, 2010 @ 15:13HAHAHA! Håller med tjejen. In your face, alla svenska killar
fredag 04 juni, 2010 @ 15:50Bea kuse? En häst med lite bearnaisesås på?
fredag 04 juni, 2010 @ 16:12Vad jag har hört så anses svenskarna i allmänhet klä sig slappt och slarvigt, i alla fall jämfört med södra och östra europa där speciellt damerna trippar omkring som om de skulle på fest. Vi får också kritik för vår hållning, som många utlänningar tycker är bedrövlig. "Sträck på er!". Men om man jämför med blomkålsöronen från storbritannien så är vi såklart modelejon.
fredag 04 juni, 2010 @ 16:15Åtminstone finländare tänker att alla svenska killar är fjollor/bögar. Haha, verkar som att tjejerna här också tycker det! :)
fredag 04 juni, 2010 @ 16:21#36 Frille: Du menar att eftersom de flesta statistiskt sett säger rätt på "do" så gjorde de det i tjuvlyssningen? Men alla tankefel som folk gör i andra tjuvlyssningar då? Är de också tjuvlyssnaren som hör fel eftersom folk "med största sannolikhet" inte gör de tankefelen? :-)
Nej du får nog stryka "faktumet" och "med största sannolikhet" och bara skriva att du tror att de sade så för något annat har du inte stöd för.
#40 emma: Det beror på att dom kommer till fashionstaden stockholm först när de reser med båten till Sverige ;-)
fredag 04 juni, 2010 @ 16:44maste halla med har…ser inget attraktivt men en over-stylad kille…hel och ren kommer man langt pa (tander ar ett maste ;))
fredag 04 juni, 2010 @ 17:13@Kelle_K – "…blomkålsöronen från storbritannien så är vi såklart modelejon" HAAHAHA hur kul som helst! Håller helt med. Har bott i Storbritannien i 5 år nu, och måste (tyvärr) hålla med. Gäller både damer och herrar.
fredag 04 juni, 2010 @ 17:15@Kelle_k, Om det är några i Europa som klär sig mindre snyggt är väl det framför allt folk från de södra delarna. I mitt gymnasium hade vi massor med utbytes studenter från Spanien och de klädde sig verkligen uselt… Bara Hood tröjor och allmänt slapp klädsel. Sen är ju Frankrike en nation fylld av stolpskott så det förklarar väl deras ovärdiga klädsel.
fredag 04 juni, 2010 @ 18:25Svenska män är omanliga, tafatta och fjolligt klädda. Svenska kvinnor är slampiga och bortskämda. Det är bara att ta till sig (om man vill det). Stereotyper är som ett smörgåsbord som räcker åt till alla.
fredag 04 juni, 2010 @ 19:14Det är jobbigt det där, att i Sverige ser sig svenskar som likgiltiga och tråkiga. I resten av världen ses svenskar som de mest öppensinnade och frigjorda i världen, när vi ändå är inne på stereotyper.
fredag 04 juni, 2010 @ 19:55är det inte som så att svenska män är klädda som nazister och kvinnor lite som drottning silvia?
fredag 04 juni, 2010 @ 21:03det är åtminstone det intrycket jag fått när jag rest runt i europa på min permobil och talat med ortsbefolkningen.
@X, Det enda positiva med nazisterna var att dem faktiskt hade sjukt snygga kläder.
fredag 04 juni, 2010 @ 22:04Varenda modeblogg är fylld med storstadshipsters som desperat försöker vara unika genom att se ut som barn som lekt i föräldrarnas garderob. Resultatet är androgynt för båda könen.
fredag 04 juni, 2010 @ 22:08#44: Eller kanske för att i jämförelse med alla mesiga svenskar killar, är finländare tuffa, hårt arbetande och har SISU. ;p
fredag 04 juni, 2010 @ 22:42nej, svenskar utomlands ses som naiva, fulla och dumma nymphomaniacs medan de om man besoker dem pa hemmaplan uppfattas som trakiga, stela, formella, konfliktradda skitar
fredag 04 juni, 2010 @ 23:12haha, ja diggar den här.. jag har också vääldigt svårt att tända på svenska killar av just den här anledningen, de är FÖR överstylade.
fredag 04 juni, 2010 @ 23:46"Emelie" behöver en kurs i engelska….
fredag 04 juni, 2010 @ 23:46Det nämns faktiskt inte i tjuvlyssningen om hur svenska killar/män klär sig. Det kan lika gärna vara håret, hållningen, kroppsspråket, sättet att tala, gå och föra sig som är gay. Inte bara vad de har på sig.
Förresten heter det "Why DO". Inte "does". Och diskussionen om modersmål – de allra flesta svenska ungdomar säger "han" istället för honom (t.ex. vi ska hem till han) och "hon" eller "hons" istället för "henne" eller "hennes" (t.ex. det är hons tröja). Så det kan mkt väl vara så att de helt enkelt är aningen obildade.
Sen vill jag bara påpeka att det är sällan man hittar ett folk som är så ovilliga att bära klackar, sminka sig till vardags och klä upp sig som svenskar. Träskor, foppatofflor och mjukisbyxor är oerhärt vanliga plagg man kan se i t.ex. mataffärer. Vem sminkar sig när de ska handla? Jo, de som inte är skandinaver. Så det där om att majoriteten av svenskarna skulle vara modelejon är rent ut sagt skit.
(btw, jag är narcissist, jag bryr mig inte om andras åsikter och kommer förmodligen inte att läsa eventuella svar. Ni behöver inte ge någon respons på denna kommentar).
lördag 05 juni, 2010 @ 00:39Nej du Oxido, jag tänker inte ta tillbaka nåt! :-)
lördag 05 juni, 2010 @ 01:04F-a-k-t-u-m är att det heter "they do".
S-a-n-n-o-l-i-k-h-e-t-e-n är därför att det är tjuvlyssnaren som skrivit fel.
Har jag retat upp er ännu mer nu? hehehe… :-)
HAHA gud det stämmer! Här i Finland skämtar vi alltid om bögsverige
lördag 05 juni, 2010 @ 05:57— What do you call a beautiful woman in Sweden?
lördag 05 juni, 2010 @ 07:55— A tourist.
Kommande generationens män ser ju hemska ut, och då syftar jag i huvudsak på det nördiga tweed-modet samt det luffiga lila palestinasjalsmodet.
lördag 05 juni, 2010 @ 12:14Bara av att läsa alla dessa kommentarer som består av gnäll på bögar, stockholmare, svenskar, britter osv. ger mig huvudvärk. Är ju smulan sorgligt att individer inte existerar utan det finns katergorier för allt och alla.
lördag 05 juni, 2010 @ 16:50Många svenska killar som följer "modet" tycker jag ser bögiga ut, speciellt i städerna, ex. spetsiga svarta skor och skjortor. Usch. Bor dock i en mindre by, men här finns det många "modebögar" också, spetsiga skor är populärt. Men dessa killar håller heller inte på med något.. "manligt" – fest och hålla på med små fjortisar typ. Tur att man hittat sin kille med bättre klädsmak och intresse! ^^, Typ verkstan, bilar osv. inte datan -.-
Räcker med jeans, sneakers och stor t-shirt eller munktröja. ;)
Tycker svenskar är mesiga och konflikträdda, lugna, blyga och tysta. Här i Spanien driver dom jämt om svenska brudar, så fort dom hör att man är svensk brukar dom lura en på priser och sånt, så när vi ska iväg någonstans får jag inte prata svenska, för då höjer dom priserna, ex. i barerna, inträden och taxin. :P Dom brukar även säga att svenskar är lättlurade ;) helt blåsta. Dom gör det säkert med andra turister också ^^,
lördag 05 juni, 2010 @ 17:53Oj, sextio kommentarer.
lördag 05 juni, 2010 @ 22:29Detta verkar vara ett viktigt ämne…
…förresten, ni kan ju snacka med Phil Lynott om bl.a. Dancing in the Moonlight. "I should have took the last bus home"
lördag 05 juni, 2010 @ 22:38Fast han är ju död
inte så illa stavat av en döing ändå
söndag 06 juni, 2010 @ 00:49Jag tycker svenska killar klär sig trevligt. En bekväm man är en glad och attraktiv man. Låt människan klä sig som hon vill.
söndag 06 juni, 2010 @ 09:47# 61 Wildheart: Det handlar ju om mode.
måndag 07 juni, 2010 @ 00:20#23 Caroline:
måndag 07 juni, 2010 @ 03:41Mansidealet är inte längre vad det "borde" vara.
Jämför med hur det var en bit bakåt i tiden då det var svällande muskler till höger och vänster, och idag när en kille som uppnår "idealet" har ett bmi på 17.2 och påminner starkt om vad man tyvärr råkat se av huvudrollerna i Twilight..
#58 Elin: Mm. Och här i Sverige skämtar vi alltid om alkoholistfinland. Vi skämtar även om hustrumisshandlarfinland och om knivslagsmål-inom-släkten-på-fyllan-finland, men inte riktigt lika ofta.
måndag 07 juni, 2010 @ 11:25Jag har själv bott i England i 8 år. Jag vet det mesta om hur engelsmän kan använda fel grammatik. Men vissa saker säger man bara inte och det här var ett sånt fel. Det finns ju många saker i det svenska språket som låter totalt osvenskt och som inte ens den mest dialektalt talande skulle säga, precis som Frille påpekar. Hur många svenskar skulle säga: "En röd hus"? Och i detta fallet med "do" och "does" så skulle ingen engelskspråkig person med engelska som sitt modersmål säga så. Punkt.
tisdag 08 juni, 2010 @ 08:18#Lärarinnan som har "själv bott i England i nio år": Visst skulle en del säga så, ganska många faktiskt: http://www.bl.uk/learning/langlit/sounds/case-studies/geordie/grammar/
"the suffix is added to all forms of the verb (I goes, we says goes, they asks) etc.) — a narrative device used to create immediacy and heighten suspense when relating an anecdote"
Punkt.
tisdag 08 juni, 2010 @ 16:33#65 Ubbelubb: Det borde jag ha fattat, Englaskämt och mode, intressantast i år…
tisdag 08 juni, 2010 @ 20:01Jag tycker att svenska killar är de snyggaste killarna som finns! Är stolt att vi har de!
tisdag 08 juni, 2010 @ 20:34"why does brittish guys look so ugly?"
tisdag 08 juni, 2010 @ 21:38när jag pluggade i usa sa min kompis en gång att hon trodde en annan svensk kille på samma skola måste vara gay, "cause his pants are so tight!" haha
tisdag 08 juni, 2010 @ 22:21Fan vad alla gnäller på "omanliga" svenska män? För det första; vaddå omanliga? Alla som använder huvudet emellanåt (och nej, inte som dörrstopp) borde väl fatta att manlighet/kvinnlighet är begrepp som förändras över tid?
onsdag 09 juni, 2010 @ 03:05Tänk på 1700-talets modelejon – pudrade peruker, tajta kortbyxor och spets åt alla håll! Hoppas det modet kommer tillbaka, skulle älska att se lite spets på Dressman!
Jag bodde där i 8 år, inte 9. Hursomhelst så kan du inte jämföra användandet av do/does som hjälpverb med att lägga till ett -s på "vanliga" verb i det syftet som länken hänvisar till. Naturligtvis känner jag till det. Men att man skulle säga "Does English guys" är en helt annan femma och totalt oidiomatiskt.
onsdag 09 juni, 2010 @ 07:26Visst kan jag jämföra, idiomatiskt är just vad det här är.
onsdag 09 juni, 2010 @ 16:30"Do" är ett och samma verb, dvs det har samma böjningsmönster oavsett om det används som ett som ett vanligt verb, eller som ett hjälpverb för att i det här fallet konstruera en fråga. Personer som säger "All men do-es x" torde således säga "Why do-es all men".
Om Svenska män ser så fjolliga ut till töserna från USA(eller var de nu kommer ifrån), så måste männen där se för jävliga ut. Svenska män ser ut som män borde göra. Tack för att de flesta av er sköter utseendet :)
onsdag 09 juni, 2010 @ 20:07Ganska kul att lasa allas fordomar om Sverige, man marker direkt vart i varlden de har hort dessa fordomar (de flesta fran nagon partyo i Spanien eller Grekland).
torsdag 10 juni, 2010 @ 11:42Till spanjorer som tycker att svenskar ar korkade skulle jag bara vilja saga att det ar inte vart land som ar pa vag att kollapsa, utan vara skattebetalare som genom EU hjalper till att betala for deras valfard.
Att svenskar har fula klader kan man tycka vad man vill om. Men faktum ar att foppatofflor/mjukisbyxor/fula kvinnor & man/hoodies/gympaskor osv osv aven syns i Italien, Spanien, Frankrike, Polen, England, USA och vilka lander ni nu tycker har snygga manniskor med snygga klader, jag har blivit makta forvanad over den hemska kladstilen man t.om. kan se pa Capri, Sardinien, i Monaco, i Paris och andra stallen som skall vara 'vakladda'. Sist gang varlden sag snyggt kladda manniskor var i borjan av 60-talet, tyvarr.
Sonia, du har ju ingen koll. Min mamma sminkar sig jamnt: stranden, affaren, aven om hon bara ar hemma hela dagen. Att man dock skulle vara snyggare for att man sminkar sig forstar jag dock inte alls.
Haha. Asså alla som skriver att svenskar har så bra klädsmak typ. Ni tror inte att det kan vara för att ni är vana vid sådana kläder? Jag antar att tyskarna och alla andra människor runt om i världen tycker att de klär sig snyggt, även om inte svenskarna tycker det ^^
torsdag 10 juni, 2010 @ 16:03Brittisk gaydar signalerar för alla män som inte luktar svett och curry. Det funkar jättebra i Storbritannien, men i andra länder blir det många falsklarm.
torsdag 10 juni, 2010 @ 23:18kläder = ens sexuella läggning. solklart tycker jag! själv är jag också gay tydligen.
fredag 11 juni, 2010 @ 14:53vad dålig engelska de pratar för att vara engelskspråkiga
torsdag 17 juni, 2010 @ 23:28Såklart att det var i Göteborg… Jag har absolut ingenting emot gays! men i Gbg kunde jag inte se skillnaden mellan homo- och hetero- Det var så jäkla mycket blonderade slingor, surfluggar och fejkade solbrännor. Killarna i Gbg city var omanliga som fan. Hur bra uteställen ni än har så vill jag inte tillbaka.. skrämmande.
Jag tror jag lider av posttraumatiskt stressyndrom för numera tål jag inte dialekten heller.. Finns Kbt för specifikstadsfobi tro?
tisdag 29 juni, 2010 @ 23:42@6, lärarinnan: Precis som svenskar gör fel med hon/henne eller han/honom så kan väl engelsktalande personer göra fel med do/does?
måndag 12 juli, 2010 @ 13:43Med tanke på alla fjortiskillar i Sverige, så ser många svenska killar väldigt gay ut.
onsdag 28 juli, 2010 @ 17:37Ingen nyhet precis… Min pojkvän (som inte är engelsman) trodde också alla var gay första gången han kom till Göteborg. Vilket hade varit jobbigt.
fredag 20 augusti, 2010 @ 00:59Nu är de bara snygga och självmedvetna, men straighta. Kanske beror på att vi har mycket fler speglar än i andra länder (på herrtoan t.ex.)?
Håller med föregående, det är ingen nyhet direkt…. Får ofta höra att svenska killer klär sig "gay".
(Och det är bara ett konstaterande, ligger inga negativa värderingar i ordet gay.)
// 24 årig tjej, som hittills bott 10 år utomlands
onsdag 31 augusti, 2011 @ 17:06