Urkorkad
Vänthall, Mölndals central
Tjej 1 ~16: Vad är klockan egentligen?
Tjej 2 ~16: Den hänger ju där!
Tjej 1: Amen asså, det är ju en sån där jobbig klocka, jag förstår bara digitala klockor.
Tjej 2: Den är halv ett.
Tystnad.
Tjej 1: Asså, stör du dig inte också på att det är bara är massa streck på såna där klockor?
Publicerat den 6 december, 2009 kl. 11:04 under Fjortisar, Göteborg av Jennie
Kommentarer: 72 -
Skön rubrik :)
söndag 06 december, 2009 @ 11:05förstår inte klockan? åh jag skäms över min generation
söndag 06 december, 2009 @ 11:09Klockor ska ha siffror. Förstår tjejen fullt ut.
söndag 06 december, 2009 @ 11:15Ja-a, tänkande är nog jobbigt.
söndag 06 december, 2009 @ 11:19Det här är ju inte ens roligt. Skulle vilja påstå att det är enbart tragiskt att en 16-åring inte kan avläsa en klocka
söndag 06 december, 2009 @ 11:24När jag var liten, och inte kunde klockan, hade vi en analog klocka med bara en massa prickar i stället för siffror i köket. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur de vuxna lyckades utläsa vad klockan var från prickarna. Jag utvecklade en teori om att vuxna hade en annan slags syn, typ lasersyn, som gjorde att de såg siffror inuti prickarna. Eller att man bara kunde se siffrorna om man var tillräckligt lång, att det bara var om man såg dem nedifrån som de såg ut som prickar.
Jag gissar att tjej~16 går igenom samma stadium fast en aning senare i livet än jag gjorde :)
söndag 06 december, 2009 @ 11:43Jag stör mig på att det är så tomt så tomt i tjej 1:s huvud. Inte ens ett streck så långt ögat når.
söndag 06 december, 2009 @ 11:51Om det var en latinsk klocka var det i alla fall lite förlåtligt…
söndag 06 december, 2009 @ 12:05Å herregud. Herregud!
söndag 06 december, 2009 @ 12:25Bort med strecken och siffrorna, kanske blir lättare då?
söndag 06 december, 2009 @ 12:27Haha vad va det för fel på den personen? xD
söndag 06 december, 2009 @ 12:30Inför IQ-test för rösträtt tack. Hon är myndig om ca 2 år och hur ska det gå?
söndag 06 december, 2009 @ 12:358 Mily: hon kommer ju ändå inte få rösta förens om 5 då ;)
söndag 06 december, 2009 @ 12:47#4: Beror på hur man ser det, oavsett om siffrorna skulle vara helt åt helvete borde du kunna läsa av en helt vanlig klocka..
söndag 06 december, 2009 @ 12:48Det är tyvärr vanligare och vanligare att barn/ungdomar idag inte förstår analoga klockor.
söndag 06 december, 2009 @ 12:56Jag har en klocka helt utan siffror, det sitter bara tolv punkter runt den. Inga streck. Punkt.
söndag 06 december, 2009 @ 12:58@Wilgot: Har hört att det är väldigt praktiskt att ha en sådan. Kommer man för sent kan man ju bara påstå att man läste av fel prick. =)
söndag 06 december, 2009 @ 13:48Men kom igen, är inte det typ det första man lär sig efter att prata?
söndag 06 december, 2009 @ 13:57Latinsk klocka, e de en sån där Romaklocka, frlåt, Moraklocka?
söndag 06 december, 2009 @ 14:08Om ett par år har hon rösträtt.
söndag 06 december, 2009 @ 14:11Håller med att det är jobbigt när siffrorna inte står utsatta. Sen tror jag kanske att tjej 1 gjorde sig lite dummare än vad hon är. Klart hon hade kunnat avläsa om hon varit tvungen, men hon hade kanske behövt räkna strecken för att hitta rätt.
söndag 06 december, 2009 @ 14:27Tjej 1: På mitt armabndsur (med streck) står det att klockan är halv två!
söndag 06 december, 2009 @ 14:38#16 Wille: har den visare?
#20 Emeric: vilken tidszon bor du i?
söndag 06 december, 2009 @ 15:00MarySaintMary -Hur är det jobbigt? Du har inte haft några analoga klockor omkring dig under din uppväxt?
söndag 06 december, 2009 @ 15:10Sorgligt!
söndag 06 december, 2009 @ 15:12Vad är det här? När jag växte upp fanns det knappt några digitala klockor att titta på (jag är 55 år gammal). Men första gången jag såg en digital klocka kunde jag i alla fall läsa den.
söndag 06 december, 2009 @ 15:40#12 Mily: Ingen fara, hon hittar aldrig fram till vallokalen.
söndag 06 december, 2009 @ 15:49Hon måste vara sveriges svar på Kelly Bundy XD….
söndag 06 december, 2009 @ 16:06Bara väldigt sorgligt. Läste nånstans att de analoga klockorna är klart mer populära än de digitala.
söndag 06 december, 2009 @ 16:25Undra vad hon skulle säga om hon fick syn på en binär klocka?
söndag 06 december, 2009 @ 17:05#20 VhD: Samma tidszon som de flesta andra svenskar. Jag riktade mig mer mot den här tjuvlyssningen:
söndag 06 december, 2009 @ 17:09http://www.tjuvlyssnat.se/kollektivtrafik/aven-en-fungerande-klocka-kan-ha-fel-flera-ganger-om-dagen#comments
Di gamle som spådde att digitalklockorna skulle leda till civilisationens förfall, de fick rätt!
söndag 06 december, 2009 @ 17:46Jag tror inte på att denna är äkta. Det finns inte en chans, såvida hon inte är ett retard.
söndag 06 december, 2009 @ 18:03klockren !
söndag 06 december, 2009 @ 19:03Tack, Eklandisk!
söndag 06 december, 2009 @ 19:08Jag skulle vilja ha en klocka som i ren text skrev ut vad klockan var. Typ "Arton minuter över sex". Det vore nice!
söndag 06 december, 2009 @ 19:3722, Rain: För att jag måste tänka, jag ser inte på en gång om den är till exempel tjugo i två eller tjugo i tre, utan jag måste tänka efter vilket av strecken som är två resp. tre. Och jag lovar, jag är inte ointelligent för det.
söndag 06 december, 2009 @ 20:16Visare flickor har jag säkert träffat. detta är ju urdumt.
söndag 06 december, 2009 @ 20:21Åh. Snälla.
söndag 06 december, 2009 @ 20:48Jag är 19 år gammal & jag kan inte läsa av digital tid. (Fattar inte systemet rikigt & det blir ofta fel, inte alltid, men oftast..)
Jag förstår inte grejen, varför skulle något sånt vara sorgligt/skamligt för? & precis som MarySaintMary skriver: Jag är inte ointelligent för det. Jag lovar.
@33:
Jo.
söndag 06 december, 2009 @ 20:53jag e 3 år yngre än henne och fattar de bådå två olika klockorna
Jag gissar att hon är fjortis
söndag 06 december, 2009 @ 21:05en fjortis menade jag
söndag 06 december, 2009 @ 21:0633, Vante: Tror snarare det har med hur man uppfattar bilder och former att göra än med intelligens.
söndag 06 december, 2009 @ 22:04Egentligen borde man inte få skratta åt nån som så uppenbart har ett förståndshandikapp.
söndag 06 december, 2009 @ 22:11Kan man vara klockblind?
söndag 06 december, 2009 @ 22:47Altså ha "kronografalexi" eller eventuellt "dyskronografi"?
#34 Hannibal Hayes: Klockrent! ;)
söndag 06 december, 2009 @ 23:01jag tycker sånna klockor är jobbiga de där med vara streck som på typ skolor och så de är jobbiga om man är trött stressad eller så fördå händer det lättare att man ser fel speciellt om visaren är precis mellan två streck tå kan man ibland få tänka lite
fast iförsig är man riktigt trött tror jag att klockan 16:00 är klockan 6 men det är klockan 4
man kan inte vara på topp jämnt
söndag 06 december, 2009 @ 23:26Är klockor med "en massa streck" för besvärliga? Pröva en med prickar!
http://www.coolstuff.se/Binar_klocka
måndag 07 december, 2009 @ 09:50marysaintmary, jo du är visst ointelligent
måndag 07 december, 2009 @ 09:52#45 Johan: Nej, http://klockren.nu/
måndag 07 december, 2009 @ 09:54Nu så.
Och så undrar folk hur något så enfaldigt som Piratpartiet kan ha uppstått…
måndag 07 december, 2009 @ 10:39Det är intressant att alla ständigt ska dra in politik i allt.
måndag 07 december, 2009 @ 12:04Enda gången sådana klockor kan bli jobbiga är när visarna är lika långa.
måndag 07 december, 2009 @ 12:24Ni som har problem bör öva lite, för er egen skull.
@43:
Ja, och "hur man uppfattar bilder och former" brukar vara en standardkomponent i de flesta IQ-test.
måndag 07 december, 2009 @ 15:08Nu kan man läsa vad klockan är (tyvärr ej på svenska):
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article631715.ece
måndag 07 december, 2009 @ 15:23Det var inte förrän i sena tonåren jag började instinktivt förstå en analog klocka, trots det skrev jag 1.8 på mitt senaste högskoleprov. Klockkunskaper =/= intelligens.
måndag 07 december, 2009 @ 15:55Hennes klocka har också en massa streck
På en 7-segments digitaldisplay innebär ju 12:30
18 streck ;)
#22 Emeric intressant att det inte står den tiden på ditt inlägg… det var lurigt :)
#37 MaryS.M. & #39 Morran: Även om man inte bör kalla er ointelligenta, dvs ni kan säkert tänka ut saker etc, så är det nog en del av det som brukar mätas i intelligenstester som in inte skulle få så bra poäng på.
Normalbegåvade kan i regel förstå sig på klockans system, både systemet på digitalur och det på klockor med visare. Men det behöver inte betyda att ni är korkade.
#47 littlepuppy88: Den där effekten fick jag när jag var yngre ibland, dvs att jag tolkade 16 som 6 ist för 4.
måndag 07 december, 2009 @ 16:00Typiskt när man är väldigt trött eller tittar snabbt på dem.
Ni är inte riktigt klocka.
måndag 07 december, 2009 @ 18:34Fullkomligt briljant rubrik!
måndag 07 december, 2009 @ 22:32#56 Charlie: Det är nog snarare så att HP != intelligens. Även om HP och intelligens säkert korrelerar så är nog "läsa klockan" en desto bättre måttstock.
Sen tillskriver folk en massa saker till ordet intelligens som det inte innebär, tyvärr.
tisdag 08 december, 2009 @ 00:26#60 jakob: Å andra sidan så är det som intelligens verkligen innebär inte alltid så viktigt som man kan tro. Kunskap och förmåga att göra rationella val är helt klart inte direkt kopplat till hög intelligens men kan ge stora fördelar. Jag har märkt att de som har väldigt hög intelligens ofta tar helt tokiga beslut, även om de då de ställs inför ett problem som tex ett schackdrag kan göra en väldigt bra bedömning.
tisdag 08 december, 2009 @ 08:38#60 jakob: Om tjuvlyssningen hade handlat om en dyslexiker som läst en rubrik fel, hade du använt samma argument då?
Det är i stort sätt samma kognitiva funktioner i båda fallen.
tisdag 08 december, 2009 @ 14:51Dyslexiker skall vara dyslektiker, tillfälligt hjärnsläpp.
tisdag 08 december, 2009 @ 16:04Jag tycker det är elakt att ordet dyslektiker är så svårstavat. Samma idioti som att ordet läspa innehåller ett s.
onsdag 09 december, 2009 @ 03:35#64 Jörgen: Håller helt med. Dyslexi borde heta XO. DEt är ju två tydliga bokstäver som dessutom är väldigt olika varandra (nej jag vet inte vilka bokstäver dyslektiker gillar bäst)
onsdag 09 december, 2009 @ 13:20Jag tycker läspa skulle heta läthpa, så att alla läspade lika mycket på det ordet.
Jaf tror att hon kanske kan lida av dyskalkyli.
Som dyslexi fast med siffror.
http://www.dyskalkyli.nu/index.htm
onsdag 16 december, 2009 @ 14:18Bästa rubriken på länge :D
torsdag 24 december, 2009 @ 12:01Haha fy fan väx upp … x)
fredag 25 december, 2009 @ 21:41Men snälla… när man precis lärt sig klockan kan jag förstå om det är klurigt med klockor med "streck", men en 16åring borde för länge sen lärt sig läsa av klockan på enbart visarnas placering…
lördag 02 januari, 2010 @ 18:59Hur exakt såg "fjortisarna" ut?? :O Det låter lite väl pinsamt bekant :#
onsdag 10 februari, 2010 @ 19:15Hur exakt såg de där "fjortisarna" ut :O Det låter väldigt ( pinsamt ) bekant xD Fast jag är ingen fjortis :P
onsdag 10 februari, 2010 @ 19:45nöt jag är 11år och jag lärde mig klockan när jag ha 5-6 år
tisdag 16 februari, 2010 @ 17:24