Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Glöm biljettkontroll, ordmärkeri är mer effektivt

(Dam ~60 går fram till spårvagnsföraren, en kille ~20.)
Damen: Ursäkta, passerar du Stampen?
Föraren (suckandes): Joo…
(Damen sätter sig ner och spårvagnen börjar åka, efter en stund ställer hon sig upp och går fram till föraren.)
Damen: Stannar du vid Stampen, eller ska jag plinga?
Föraren: Jag stannar inte vid Stampen…
Damen: Men jag frågade ju om du stannade vid Stampen och du sa ja!
Föraren: Nää, du frågade om jag passerar Stampen, och titta (pekar åt vänster) där är Stampen, och nu passerar vi… (Damen mumlar något ohörbart och sätter sig igen.)
Föraren (rätt så tydligt): Jävla folk, får väl för fan ställa frågor som de vill ha svar på!

Plats: 7:ans spårvagn, Hållplats: Gamlestadstorget

Kommentarer (79)

Skriv en kommentar

  1. Mimn skriver:

    Haha… Så jäkla bra!! Han har så rätt så, visst passerar han Stampen!! *S*

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:29
  2. Isadora skriver:

    Haha, så sjukt roligt. Jag skrattade så att halva labet hörde. Helt klockrent. Som man frågar får man svar :p

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:36
  3. anonymis skriver:

    Usch vilken otrevlig förare, har du en dålig dag ta ut det på någon annan!

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:41
  4. waco skriver:

    dumma frågor får dumma svar!

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:43
  5. Findus skriver:

    Vilket svin. o_O Kommer man ombord på en offentlig transport och frågar nåt sånt så är han antingen stendum eller bara arrogant om han inte fattar vad hon menar. Hon hade säkert både reumatism, bråck och ledvärk dessutom.

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:48
  6. The Magnus skriver:

    Men vafaen, killen är väl inte så idiotisk att han inte fattar att hon ville av där…?
    Men det är ju så det är; Som man frågar får man svar. :-D

    onsdag 08 november, 2006 @ 14:59
  7. Lany skriver:

    Rätt tyken förare…
    Men folk kan väl lära sig att kolla i tidtabellerna vid hållplatserna.

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:02
  8. jonasn skriver:

    Härlig slutkommentar! :D

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:13
  9. Mrvl skriver:

    Det är förvisso helt korrekt det han säger, men lite mer serviceminded får man nog vara i den typen av yrke.

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:16
  10. hmm skriver:

    Stampen?!

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:16
  11. besserwisser skriver:

    Hm visst har han rätt men han måste ju förstå vad damen menar. Men kanske får inte de anställda veta vad service mot kunder betyder??

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:17
  12. Barbeq skriver:

    Älska dessa spårvagnsförare!

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:19
  13. Simon! skriver:

    AHAHAHAAAA!!! Så skön förare! Helt rätt svarat!! Dock kunde han mkt väl förstått vad damen menade.

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:27
  14. Klas Katt skriver:

    Vilken otrevlig och elak spårvagsförare. Han förstod ju tydligt vad hon menade. Det är ju desamma som om någon frågar "vet du vad klockan är?" och man tittar på sin klocka och sedan svarar "ja" :/

    onsdag 08 november, 2006 @ 15:31
  15. MrArboc skriver:

    Får väl erkänna att jag gjort liknande när jag kört buss och varit spyless på turister:-)Men inte ens personer i serviceyrken är tankeläsare – glöm inte det – så det är faktiskt möjligt att föraren helt enkelt inte förstod att tanten menade något annat än vad hon frågade.

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:00
  16. Emma Ehrnlund skriver:

    Så jädrans onödigt att göra så. Jag hade blivit fly förbannad på en sådan där dryg förare. Totalt svineri!

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:17
  17. Nomies skriver:

    Svar till hmm, Stampen ligger strax efter hållplatsen Ullevi norra, eller om det är södra. Vet inte vilken som är vilken.

    Klockrent för övrigt!

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:30
  18. Tom skriver:

    Vilken jävla fjant. Det värsta jag vet är idioter som måste trycka ner små tanter bara för att dom själva är missnöjda med sina ursäkter till liv. Hade jag hört det hade han fått be om ursäkt och backa.

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:31
  19. Kjell Täppa skriver:

    Det är ju så man blir rädd, allvarligt talat. Vad är det för fel på vissa människor? Visst, han passerade och han svarade mkt riktigt på det men man behöver ju inte ha speciellt högt IQ för att fatta att damen vill av där.. Sjukt!

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:31
  20. S skriver:

    Haha gud vilken rolig förare!

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:41
  21. Linn Hilda skriver:

    Det är tillfällen som då man ska rekomendera en anställning på Volvo. Då slipper man ha med människor att göra överhuvudtaget.

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:53
  22. Madde skriver:

    Det är ungefär som när man ska med bussen och kommer PRECIS i tid, men bussen hinner precis stänga dörrarna när man hinner fram. Man knackar på fönsterdörren, busschaffisen tittar på en.. och kör iväg! Trevligt värre!

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:55
  23. Nisse skriver:

    Jag tycker att föraren gör rätt, jag har själv svarat mer änn vad som behövs för att jag antagit att frågan är felstäld, och fått skit för det. I övrigt undrar jag vad min knäppa svärmor gör i Göteborg?

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:57
  24. Jag skriver:

    Spårvagnsföraren gjorde aldeles rätt. Han är förare och inte nån jävla konsult.

    Vet man inte vad man frågar efter kan man sitta kvar i sin feta bil (eller utlandregistrerad stadsjeep om man är miljöpartist) och åka med den

    onsdag 08 november, 2006 @ 16:57
  25. mera mera skriver:

    det finns ingen respekt för äldre i det här landet, kommer det på en gammal på bussen/spårvagnen/t-banan så är det väl max en person som kan tänka sig att resa på sig (efter några minuters iaktagelse av de andra passagerarna)

    IG på denna.

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:00
  26. Spårvagnsförare skriver:

    Vilken idiot till spårvagnsförare! En SKAM för hela yrkeskåren!

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:05
  27. Em skriver:

    Nomies – du tänker kanske på Svingeln?

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:24
  28. Anonym skriver:

    HAHA!!! Jag jobbar i en matbutik å har ofta lust å slänga in ngt liknande spydigt svar på dumma frågor, för efter ett tag tröttnar man faktiskt..

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:39
  29. Glaset är halvfullt skriver:

    Less man blir på alla som klagar!(iofs klagning det här oxå, men det här är undantaget som bekräftar regeln) Ni som klagar var ju inte där, och med enbart text kan man inte bilda sig en klar uppfattning av vad som är rätt eller fel. Ta det för vad det är istället, ett gott skratt, vad har man annars att göra på den här sidan :)

    För övrigt anser jag att det är "äldre damer" som är sura och trängs mest i kollektivtrafiken, iaf här i Oslo där jag bor. Ps. Det kallas inte klagande då jag jag skriver nåt negativt, då kallas det konstruktiv kritik. Så känner er träffade ta till er, hehe.

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:47
  30. hmm skriver:

    tackar Nomies

    onsdag 08 november, 2006 @ 17:55
  31. hej skriver:

    Kunden/patienten/klienten har alltid rätt! Kom ihåg det ni med serviceyrken

    onsdag 08 november, 2006 @ 18:17
  32. Petra skriver:

    Hahahahaha, det här var den roligaste på länge!

    onsdag 08 november, 2006 @ 18:35
  33. Anonym skriver:

    Kunden/patienten/klienten TROR att de har rätt, verkligheten är dock en annan.

    Jag blir så trött att höra det skitargumentet så fort någon tror sig ha blivit förfördelad/felbehandlad.

    onsdag 08 november, 2006 @ 18:35
  34. Hea skriver:

    Vad sorgligt att han är så bitter redan vid 20. :(

    onsdag 08 november, 2006 @ 19:20
  35. llllll skriver:

    alla som tycker att chaffisen var otrevlig:
    man kan ju inte förvänta sig att föraren ska komma ihåg vad alla frågar om tills man kommer till rätt hållplats?

    onsdag 08 november, 2006 @ 19:40
  36. Knurre skriver:

    Men hallå, det handlar ju om Jutteborrrg. Där blir väl alla äldre behandlade på det sättet, eller…???

    onsdag 08 november, 2006 @ 19:54
  37. Johan skriver:

    Då det inte finns någon hållplats som heter Stampen, men sjuan passerar genom stadsdelen Stampen, så var det väl ett helt korrekt svar?

    onsdag 08 november, 2006 @ 20:01
  38. Anonym skriver:

    men herreud, han förstår väl att hon vill av där, inte bara passera. Lite får man väl tänka själv.. Stackars tant

    onsdag 08 november, 2006 @ 20:06
  39. Nea skriver:

    Haha! Fy fan vad matt man skulle bli!

    onsdag 08 november, 2006 @ 20:19
  40. Nomies skriver:

    Till Em, nja, Stampen ligger typ vid svingeln, och gatan där spårvagnarna går mot olskroken heter Stampgatan. <3 eniro :P

    onsdag 08 november, 2006 @ 20:42
  41. Josse skriver:

    haha, klockren!

    onsdag 08 november, 2006 @ 20:48
  42. Suzanne skriver:

    Namnet Stampen är kvar sen gammalt. Menas väl ungefär där Samskolan ligger och däromkring.
    Jag kan faktiskt inte annat än hålla på föraren i det här fallet! Fick alltid liknande (dumma) frågor när jag jobbade på tåg. Folk får väl säga det de menar och inget annat. Till exempel vid Stampen finns en gammal (judisk?) kyrkogård som man kan studera just från 7:an. Lite långsökt skulle det ju faktiskt kunna vara så att hon ville "passera" Stampen och kolla.. knappast men dumma frågor ger dumma svar som andra har påpekat..

    onsdag 08 november, 2006 @ 21:39
  43. Bennie skriver:

    men för tusan. 7:an passerar stampen. den stannar inte där. den kör på ett spår som går "paralellt" med dom vagnar som stannar på stampens hållplats.

    onsdag 08 november, 2006 @ 21:42
  44. Henke skriver:

    Finns väl ingen hållplats som heter stampen? Närmaste är väl isf Svingeln om jag inte misstar mig.

    Så egentligen gör inte chauffören något fel i sitt svar! Stampen,är mer en mindre stadsdel, tanten får leta en hållplats så nära som möjligt på egen hand :) Han gör helt rätt!

    (hade det varit en hållplats dock, vore det annorlunda)

    onsdag 08 november, 2006 @ 22:15
  45. Åsa skriver:

    Bekräftar bara min teori om småpåvar. Alla som kan utöva makt över folk gör det för att de är så bittra över sitt liv. Vanligtvis stämmer det så bra på busschaufförer. tycks funka på spårvagnsförare också.

    onsdag 08 november, 2006 @ 22:37
  46. Maria skriver:

    Otrevligt… Han kan omöjligt inte förstått att tanten ville av där.

    onsdag 08 november, 2006 @ 23:42
  47. Heidi skriver:

    Låter som ett solklart fall av aspergers…

    torsdag 09 november, 2006 @ 09:23
  48. BettyB skriver:

    Om man blir "less" på dumma frågor och därmed anser att ett otrevligt och korkat svar är helt okej så skall man nog fundera på om det är så satans lämpligt att välja ett SERVICEyrke.. F-n vad trött jag blir.

    torsdag 09 november, 2006 @ 09:41
  49. Johannes skriver:

    Sånt jäkla agerande av en äkta dum sopa. Hur fan kan man bete sig så mot andra männskor? Ska aldrig mer åka spårvagn i GBG. Ska aldrig mer åka till GBG föresten.

    torsdag 09 november, 2006 @ 09:59
  50. Jonas skriver:

    Hahahaha! "Patienten har alltid rätt"!! Hahaha! Tjuvlyssningen var klockren, men den kommentaren tog bannemej förstaplatsen!

    torsdag 09 november, 2006 @ 10:09
  51. Lassemannen skriver:

    Mmm…. Ingen fingertoppskänsla där inte (stackars tant)! Men kul var det!

    torsdag 09 november, 2006 @ 10:37
  52. shio skriver:

    Kunden har ALDRIG rätt, enda jag lärt mig efter min tid där jag jobbat på support.. Frågar man t.ex. om dom provat dragit ur en kabel, så svarar de alltid ja, även om de absolut inte gjort det, men enligt dem har de gjort allt!

    Då tycker jag att man får skylla sig själv om det går fel, precis som i denna tjuvlyssningen :)

    torsdag 09 november, 2006 @ 10:58
  53. Johan skriver:

    En "tant" på ca 60 år? Det är ju ingen jäkla ålder, det är inte synd om henne, det är ju inte ens pensionsålder.

    Om hon ville ha mer personlig service kunde ju hon ha bett om det, typ säga "Kan du stanna vid …", ska han vara nån jäkla tankeläsare?

    Alla ni som klagar borde prova på ett "serviceyrke".

    torsdag 09 november, 2006 @ 11:45
  54. Anton skriver:

    Blir väldigt irriterad på alla som irriterar sig på chauffören!

    Den som har gjort något dumt är ju snarare tanten som har kläckt ut sig en sådan ogenomtänkt fråga.

    Kan säkert tänka mig om fallet var så att tanten faktist ville veta om spårvagnen passerade stampen och chauffören svarade att visst stannade den där, skulle hon bli flyförbannad och säga åt honom att uppföra sig som folk el likn.

    torsdag 09 november, 2006 @ 12:03
  55. donnie skriver:

    haha
    låter som min gamla mattelärare.
    Om någon frågade "Kan du tända lampan?" så svarade han bara "Ja". Och så blev det inget mer med det.

    torsdag 09 november, 2006 @ 14:54
  56. Per skriver:

    Tack Heidi, du har i.a.f. hört talas om AS, de tolkar ofta saker bokstavligt som kommentarer som "ryck dig i kragen" och det förstår de inte kan ha flera olika betydelser och tar den att de ska rycka sig i kragen på den tröja eller vad de nu har på sig.

    Det betyder inte att de är ointelligenta,med flera kända väldigt intelligenta personer har det kommit på tal om de skulle ha kunnat ha AS, som Einstein,da Vinci,Mozart och många andra.

    torsdag 09 november, 2006 @ 14:56
  57. Kimpingvin skriver:

    Klockren!!! :-)
    Föraren tänkte säkert innan han började dagens pass att: den 500:e korkade frågan idag ska belönas med ett spydigt svar. När han så fick den 500:e frågan, efter att han kört i cirka en halvtimme, leverarades det dräpande svaret med precision och kvalitet.
    Personer som jobbar med service får ta emot så oerhört mycket skit. Du kan vara ett skolboksexempel för ditt yrke hela dagen, men ändå får de höra patetiska komentarer som: "maktmissbruk" eller "…dom själva är missnöjda med sina ursäkter till liv" (för att citera Tom, 16:31 8/11).

    torsdag 09 november, 2006 @ 15:30
  58. Anonym skriver:

    BettyB: Om de korkade frågorna/kommentarerna är otrevliga och nedvärderar oss med serviceyrken är det inte så konstigt att man blir less. Vilket yrke man än har ska man inte behöva stå ut me folk som avreagerar sig på en efter en dålig dag..

    torsdag 09 november, 2006 @ 16:07
  59. Marcus A skriver:

    Tja – som man frågar får man svar.
    Det är samma som "Du ska göra som jag menar, inte som jag säger"

    Tycker att chauffören gjorde helt rätt – svarade på frågan tillbörligt, sen vad hon menade är en helt annan femma, men det kan ju inte han veta.

    torsdag 09 november, 2006 @ 19:58
  60. T skriver:

    Hur svårt är det att bara säga att "ja, den passerar, men den stannar inte där". Jag har också jobbat med ett serviceyrke och visst kan det vara jobbigt med en del frågor…Men det har ingen betydelse om det är jobbigt eller ej, det är bara att bita ihop och göra sitt bästa. Spårvagnschauffören var säkert en riktig torrboll.

    torsdag 09 november, 2006 @ 20:24
  61. Tenebre skriver:

    Johan, "tant" har inget med ålder att göra, det är en "state of mind" precis som att vara fjortis.

    torsdag 09 november, 2006 @ 22:20
  62. Anna skriver:

    Riktigt dryg spårvagnschaufför! Klart att han förstod att hon ville av där. Jag håller med T, han skulle självklart svarat något i stil med "ja, den passerar, men den stannar inte där". Jobbar man med service så gör man. Det finns ingen ursäkt till att missköta sitt jobb.

    torsdag 09 november, 2006 @ 22:38
  63. Beyond skriver:

    Lite förvånad över medhållet chaffören får. Klart att han är rolig. Riktigt rolig till och med. Men välj ett annat yrke för fan!

    fredag 10 november, 2006 @ 04:06
  64. Daniel Giertz skriver:

    Till den som säger att kunden alltid har rätt: Kunden har alltid rätt i mataffären och pizzerian och bensinmacken, för annars går kunden någon annanstans, men det finns inte flera kollektivtrafikföretag i samma stad, så då kan de anställda vara hur oförskämda som helst. Det är ju inte så att de har några konkurrenter kunden kan välja i stället.

    fredag 10 november, 2006 @ 21:59
  65. andreas skriver:

    klart att de har daniel?

    söndag 12 november, 2006 @ 19:44
  66. Tim skriver:

    måste säga att jag håller med MrArboc fullt ut, för det är inte alls säkert att jag heller hade förstått att damen ville gå av just på det stället. en del människor svarar helt enkelt som de blir tillfrågade och hänger inte alltid med på det underförstådda och "självklara" i alla lägen.

    söndag 12 november, 2006 @ 21:17
  67. Tim skriver:

    förresten så har jag med hörtalas om AS och antar att spårvagnschauffören i detta fallet lackade på damen för att hon muttrade åt honom när han själv bara tycker att han gav ett korrekt svar på frågan han fick, för det är så aspergare funkar… att läsa mellan raderna är för aspergare då rakt ingen självklarhet, utan något de får lära sig i nya situationer via trial and error.

    söndag 12 november, 2006 @ 21:28
  68. Whahaa skriver:

    haha… iskallt

    tisdag 14 november, 2006 @ 10:57
  69. Magnus skriver:

    Tim alla med asperger fungerar inte på samma sätt.

    lördag 18 november, 2006 @ 02:12
  70. Ashandarei skriver:

    "Nomies": Eller strax före…

    Kunder ska bara ha det. Länge leve folkföraktet! (sedan 17e sept)

    torsdag 30 november, 2006 @ 02:52
  71. Starsara skriver:

    Underbar kommentar!

    måndag 04 december, 2006 @ 21:12
  72. Kollegan skriver:

    Kunde han stanna där, har linjen en hållplats där?
    Det är väl så att spårvagnen stannar vid hållplatserna och inte mellan dom eller hur.

    Sluta gnäll på föraren, kärringen fick vad hon skulle ha.

    tisdag 06 mars, 2007 @ 23:38
  73. Anna skriver:

    Nu är detta en mycket sen kommentar för ett inlägg från i november men jag har läst igenom alla kommentarerna för att se óm ingen annan undrar det jag undrar. Och eftersom ingen gör det så kan jag inte låta bli att skriva ett inlägg som riskar att bli långt.

    Det står att föraren pekar till vänster och säger att där är Stampen:

    Om det stämmer så måste detta antingen utspelat sig på någon av linjerna som går från centralen via Skånegaten till Korsvägen. Man kan då möjligen säga att man paserar Stampen. (Vagnen kör flera hundra meter på Stampgatan, men som någon skrev så brukar man ju oftast mena området just runt samskolan när man säger Stampen och dit är det några hundra meter kvar när den vagnen svänger av) Om detta är fallet kan tanten kliva av vid Ullevi Södra och gå till Stampen (ingen katastrof, inte jättelångt eller tidsödande).

    Den andra möjligheten är att resan tar sin början i Gamlestaden och att spårvagnen kör snabbspåret och passerar med svingeln på vänstra sidan. Om det är fallet så har tanten vunnit så mycket tid på snabbspåret istället för den långsamma vägen via Olskroken att hon troligen inte förlorar någon tid även om hon måste byta mot en vagn i andra riktningen på Centralen.

    I inget av ovanstående fall tycker jag att spårvagnsföraren ställer till med någon skada att tala om för tanten. Det är alltså i mitt tycke ursäktligt att man inte orkar försöka tolka vad folk egentligen menar i ett sånt läge (om man redan fått mängder av märkliga, felaktiga eller dumma frågor sammma dag).

    Om det däremot står fel och Svingeln passeras på höger sida så innebär det att spårvagnsföraren lurat med damen på en färd hela vägen till Gamlestan. Det tycker jag inte är ok om han, som det ju verkar, hade minsta misstanke om att hon nog faktiskt ville gå av vid Svingeln.

    Långt, men jag kunde inte låta bli.

    torsdag 22 mars, 2007 @ 22:55
  74. Anna skriver:

    Och så har jag blandat begreppen Stampen och Svingeln ser jag.

    Får förtydliga:
    Stampen som tanten frågade efter är området kring hållplatserna Svingeln och Ullevi Norra. Jag skulle genomgående ha skrivit Stampen.

    torsdag 22 mars, 2007 @ 23:01
  75. Anna skriver:

    Håhå så ouppmärksam jag är. Ser nu att det ju står att detta hände på 7:an från Gamlestaden. Ja, men då har ju tanten fått en snabb tur till stan, kan ta en vagn i motsatt riktning och snabbt vara där hon ska istället för att sitta och traggla på en långsam vagn bara för att inte behöva byta.

    Ska sluta nu. Lovar.

    torsdag 22 mars, 2007 @ 23:04
  76. Bearmaniac skriver:

    Varför är det bara gamla tanter som aldrig har någon aning om hur de ska ta sig någonstans? Jag står emellanåt i en liten butik på centralstationen i stockholm, och hälften av alla som kommer in för att fråga om vägen är gamla tanter (den andra hälften är turister, mestadels från utlandet, det känns på något sätt lite mer ursäktat att vara vilse i ett land med konstigt språk). Och tanterna ställer nästan alltid frågan "jag skulle med bussen?" eller "Jag ska till Säffle?". Nej, gamla tanter borde lära sig att dels kolla upp hur de faktiskt ska åka, och dels lära sig att ställa vettiga frågor. Spårvagnschaffisens svar tänkte jag inte utvärdera, för jag hittar inte så väl i Göteborgstrafiken.

    fredag 23 mars, 2007 @ 01:21
  77. Pär skriver:

    Ja, det speglar ju ganska väl attityden hos en stor del av bussförarna i Göteborg. Tragiskt att det ska vara så svårt att hitta folk med servicekänsla…

    onsdag 28 mars, 2007 @ 13:30
  78. E-tuna Rockar Fett skriver:

    Jävla folk, får väl för fan ställa frågor som de vill ha svar på!

    lördag 21 april, 2007 @ 09:48
  79. Mellzz skriver:

    Ägd. xD

    lördag 22 november, 2008 @ 12:43

Skriv en kommentar