Glöm biljettkontroll, ordmärkeri är mer effektivt

(Dam ~60 går fram till spårvagnsföraren, en kille ~20.)
Damen: Ursäkta, passerar du Stampen?
Föraren (suckandes): Joo…
(Damen sätter sig ner och spårvagnen börjar åka, efter en stund ställer hon sig upp och går fram till föraren.)
Damen: Stannar du vid Stampen, eller ska jag plinga?
Föraren: Jag stannar inte vid Stampen…
Damen: Men jag frågade ju om du stannade vid Stampen och du sa ja!
Föraren: Nää, du frågade om jag passerar Stampen, och titta (pekar åt vänster) där är Stampen, och nu passerar vi… (Damen mumlar något ohörbart och sätter sig igen.)
Föraren (rätt så tydligt): Jävla folk, får väl för fan ställa frågor som de vill ha svar på!

Plats: 7:ans spårvagn, Hållplats: Gamlestadstorget

79 thoughts on “Glöm biljettkontroll, ordmärkeri är mer effektivt

  1. Lassemannen says:

    Mmm…. Ingen fingertoppskänsla där inte (stackars tant)! Men kul var det!

  2. shio says:

    Kunden har ALDRIG rätt, enda jag lärt mig efter min tid där jag jobbat på support.. Frågar man t.ex. om dom provat dragit ur en kabel, så svarar de alltid ja, även om de absolut inte gjort det, men enligt dem har de gjort allt!

    Då tycker jag att man får skylla sig själv om det går fel, precis som i denna tjuvlyssningen :)

  3. Johan says:

    En ”tant” på ca 60 år? Det är ju ingen jäkla ålder, det är inte synd om henne, det är ju inte ens pensionsålder.

    Om hon ville ha mer personlig service kunde ju hon ha bett om det, typ säga ”Kan du stanna vid …”, ska han vara nån jäkla tankeläsare?

    Alla ni som klagar borde prova på ett ”serviceyrke”.

  4. Anton says:

    Blir väldigt irriterad på alla som irriterar sig på chauffören!

    Den som har gjort något dumt är ju snarare tanten som har kläckt ut sig en sådan ogenomtänkt fråga.

    Kan säkert tänka mig om fallet var så att tanten faktist ville veta om spårvagnen passerade stampen och chauffören svarade att visst stannade den där, skulle hon bli flyförbannad och säga åt honom att uppföra sig som folk el likn.

  5. donnie says:

    haha
    låter som min gamla mattelärare.
    Om någon frågade ”Kan du tända lampan?” så svarade han bara ”Ja”. Och så blev det inget mer med det.

  6. Per says:

    Tack Heidi, du har i.a.f. hört talas om AS, de tolkar ofta saker bokstavligt som kommentarer som ”ryck dig i kragen” och det förstår de inte kan ha flera olika betydelser och tar den att de ska rycka sig i kragen på den tröja eller vad de nu har på sig.

    Det betyder inte att de är ointelligenta,med flera kända väldigt intelligenta personer har det kommit på tal om de skulle ha kunnat ha AS, som Einstein,da Vinci,Mozart och många andra.

  7. Kimpingvin says:

    Klockren!!! :-)
    Föraren tänkte säkert innan han började dagens pass att: den 500:e korkade frågan idag ska belönas med ett spydigt svar. När han så fick den 500:e frågan, efter att han kört i cirka en halvtimme, leverarades det dräpande svaret med precision och kvalitet.
    Personer som jobbar med service får ta emot så oerhört mycket skit. Du kan vara ett skolboksexempel för ditt yrke hela dagen, men ändå får de höra patetiska komentarer som: ”maktmissbruk” eller ”…dom själva är missnöjda med sina ursäkter till liv” (för att citera Tom, 16:31 8/11).

  8. Anonym says:

    BettyB: Om de korkade frågorna/kommentarerna är otrevliga och nedvärderar oss med serviceyrken är det inte så konstigt att man blir less. Vilket yrke man än har ska man inte behöva stå ut me folk som avreagerar sig på en efter en dålig dag..

  9. Marcus A says:

    Tja – som man frågar får man svar.
    Det är samma som ”Du ska göra som jag menar, inte som jag säger”

    Tycker att chauffören gjorde helt rätt – svarade på frågan tillbörligt, sen vad hon menade är en helt annan femma, men det kan ju inte han veta.

  10. T says:

    Hur svårt är det att bara säga att ”ja, den passerar, men den stannar inte där”. Jag har också jobbat med ett serviceyrke och visst kan det vara jobbigt med en del frågor…Men det har ingen betydelse om det är jobbigt eller ej, det är bara att bita ihop och göra sitt bästa. Spårvagnschauffören var säkert en riktig torrboll.

  11. Tenebre says:

    Johan, ”tant” har inget med ålder att göra, det är en ”state of mind” precis som att vara fjortis.

  12. Anna says:

    Riktigt dryg spårvagnschaufför! Klart att han förstod att hon ville av där. Jag håller med T, han skulle självklart svarat något i stil med ”ja, den passerar, men den stannar inte där”. Jobbar man med service så gör man. Det finns ingen ursäkt till att missköta sitt jobb.

  13. Beyond says:

    Lite förvånad över medhållet chaffören får. Klart att han är rolig. Riktigt rolig till och med. Men välj ett annat yrke för fan!

  14. Daniel Giertz says:

    Till den som säger att kunden alltid har rätt: Kunden har alltid rätt i mataffären och pizzerian och bensinmacken, för annars går kunden någon annanstans, men det finns inte flera kollektivtrafikföretag i samma stad, så då kan de anställda vara hur oförskämda som helst. Det är ju inte så att de har några konkurrenter kunden kan välja i stället.

  15. andreas says:

    klart att de har daniel?

  16. Tim says:

    måste säga att jag håller med MrArboc fullt ut, för det är inte alls säkert att jag heller hade förstått att damen ville gå av just på det stället. en del människor svarar helt enkelt som de blir tillfrågade och hänger inte alltid med på det underförstådda och ”självklara” i alla lägen.

  17. Tim says:

    förresten så har jag med hörtalas om AS och antar att spårvagnschauffören i detta fallet lackade på damen för att hon muttrade åt honom när han själv bara tycker att han gav ett korrekt svar på frågan han fick, för det är så aspergare funkar… att läsa mellan raderna är för aspergare då rakt ingen självklarhet, utan något de får lära sig i nya situationer via trial and error.

  18. Whahaa says:

    haha… iskallt

  19. Magnus says:

    Tim alla med asperger fungerar inte på samma sätt.

  20. Ashandarei says:

    ”Nomies”: Eller strax före…

    Kunder ska bara ha det. Länge leve folkföraktet! (sedan 17e sept)

  21. Starsara says:

    Underbar kommentar!

  22. Kollegan says:

    Kunde han stanna där, har linjen en hållplats där?
    Det är väl så att spårvagnen stannar vid hållplatserna och inte mellan dom eller hur.

    Sluta gnäll på föraren, kärringen fick vad hon skulle ha.

  23. Anna says:

    Nu är detta en mycket sen kommentar för ett inlägg från i november men jag har läst igenom alla kommentarerna för att se óm ingen annan undrar det jag undrar. Och eftersom ingen gör det så kan jag inte låta bli att skriva ett inlägg som riskar att bli långt.

    Det står att föraren pekar till vänster och säger att där är Stampen:

    Om det stämmer så måste detta antingen utspelat sig på någon av linjerna som går från centralen via Skånegaten till Korsvägen. Man kan då möjligen säga att man paserar Stampen. (Vagnen kör flera hundra meter på Stampgatan, men som någon skrev så brukar man ju oftast mena området just runt samskolan när man säger Stampen och dit är det några hundra meter kvar när den vagnen svänger av) Om detta är fallet kan tanten kliva av vid Ullevi Södra och gå till Stampen (ingen katastrof, inte jättelångt eller tidsödande).

    Den andra möjligheten är att resan tar sin början i Gamlestaden och att spårvagnen kör snabbspåret och passerar med svingeln på vänstra sidan. Om det är fallet så har tanten vunnit så mycket tid på snabbspåret istället för den långsamma vägen via Olskroken att hon troligen inte förlorar någon tid även om hon måste byta mot en vagn i andra riktningen på Centralen.

    I inget av ovanstående fall tycker jag att spårvagnsföraren ställer till med någon skada att tala om för tanten. Det är alltså i mitt tycke ursäktligt att man inte orkar försöka tolka vad folk egentligen menar i ett sånt läge (om man redan fått mängder av märkliga, felaktiga eller dumma frågor sammma dag).

    Om det däremot står fel och Svingeln passeras på höger sida så innebär det att spårvagnsföraren lurat med damen på en färd hela vägen till Gamlestan. Det tycker jag inte är ok om han, som det ju verkar, hade minsta misstanke om att hon nog faktiskt ville gå av vid Svingeln.

    Långt, men jag kunde inte låta bli.

  24. Anna says:

    Och så har jag blandat begreppen Stampen och Svingeln ser jag.

    Får förtydliga:
    Stampen som tanten frågade efter är området kring hållplatserna Svingeln och Ullevi Norra. Jag skulle genomgående ha skrivit Stampen.

  25. Anna says:

    Håhå så ouppmärksam jag är. Ser nu att det ju står att detta hände på 7:an från Gamlestaden. Ja, men då har ju tanten fått en snabb tur till stan, kan ta en vagn i motsatt riktning och snabbt vara där hon ska istället för att sitta och traggla på en långsam vagn bara för att inte behöva byta.

    Ska sluta nu. Lovar.

  26. Bearmaniac says:

    Varför är det bara gamla tanter som aldrig har någon aning om hur de ska ta sig någonstans? Jag står emellanåt i en liten butik på centralstationen i stockholm, och hälften av alla som kommer in för att fråga om vägen är gamla tanter (den andra hälften är turister, mestadels från utlandet, det känns på något sätt lite mer ursäktat att vara vilse i ett land med konstigt språk). Och tanterna ställer nästan alltid frågan ”jag skulle med bussen?” eller ”Jag ska till Säffle?”. Nej, gamla tanter borde lära sig att dels kolla upp hur de faktiskt ska åka, och dels lära sig att ställa vettiga frågor. Spårvagnschaffisens svar tänkte jag inte utvärdera, för jag hittar inte så väl i Göteborgstrafiken.

  27. Pär says:

    Ja, det speglar ju ganska väl attityden hos en stor del av bussförarna i Göteborg. Tragiskt att det ska vara så svårt att hitta folk med servicekänsla…

  28. E-tuna Rockar Fett says:

    Jävla folk, får väl för fan ställa frågor som de vill ha svar på!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *