Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

”Han har nämligen slutat att leka kurragömma i garderoben”

Ica, Gävle

En tjej ~25 går in på Ica och har sitt barn, iklädd en rosa mössa, i en sittvagn. En äldre dam kommer fram och lutar sig mot barnet.
Damen: Nämen gud, vilken söt liten flicka!
Tjejen: Tack, men det är en pojke.
Damen (tittar upp och fnyser lite): Men varför har han då en rosa mössa?
Tjejen (svarar trött): För att han är bög.

Cred: Julia

Kommentarer (300)

Skriv en kommentar

  1. Christian skriver:

    Skön mamma…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 07:06
  2. RinBin skriver:

    Klocktrent svar :D

    torsdag 22 februari, 2007 @ 07:25
  3. linnie skriver:

    hahaha, yes!
    ÄNTLIGEN börjar föräldrar bryta den där förbannade konventionella klädkoden rosa/blå för flicka/pojke.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 07:40
  4. Ellen skriver:

    hahahah, såååååååå skön.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 07:56
  5. Svan skriver:

    Helskön rubrik

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:03
  6. Hanna skriver:

    Haha, fy fan vad bra! Där fick tanten så hon teg!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:06
  7. Fabbe skriver:

    Kul nu, trist om ett par år när ungen blir mobbad på rasterna för att föräldrarna ska vara så jefla könsrättvisa och duktiga…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:10
  8. j skriver:

    jag vill bli kompis med den tjejen :)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:13
  9. Elle skriver:

    Alltså den här tjuvlyssningen gjorde min dag!! Så bra svar mamman hade! Speciellt tanter går bara på den sk klädkoden!! Mer färger åt folket!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:13
  10. Li skriver:

    JJJJJAAAAAAAAAAAA! Jag hoppas hon orkar fortsätta belysa hur dessa normer börjar forma oss redan då vi är bebisar. Jag skulle nog bli förstärkt varje gång jag får en sådan kommentar, för det visar verkligen att dylika revolter mot könsnormerna behövs! Så rätt!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:18
  11. Nina skriver:

    Braaa! Det är sånna svar jag bara tänker för mig själv, skönt att andra vågar ge svar på tal :)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:19
  12. Erik skriver:

    Lite smårolig men just nu leder den här tjuvlyssningen topplistan. SÅ kul var den väl ändå inte?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:27
  13. Aronson skriver:

    Åh, Underbar! Jag är själv bög och jag blir så glad åt frigjorda föräldrar!

    =D

    torsdag 22 februari, 2007 @ 08:53
  14. Skrivarn skriver:

    Stackars barn som får lida för att mamma vill göra revolt mot könsrollerna. Vad spelar det för roll om könen har en färg kopplad till sig? Det är ju ett bra sätt att skilja på pojkar från flickor i ung ålder. Eller är målet att göra alla asexuella?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:15
  15. Misse skriver:

    Heja tjejen! Bra svarat!

    Detta är å andra sidan anledningen till att mina eventuella barn icke skall iklädas vare sig rosa eller ljusblått, oavsett kön. Det är den jobbigaste könsstereotypen vi har, men det är lika irriterande när folk absolut måste bryta den genom att göra tvärtom, istället för att bara strunta i alltihop.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:19
  16. Lina B skriver:

    Ett bättre svar kanske kunde vara "för att hålla värmen" men men…

    Har själv en 1-åring och det är jättesvårt att hitta kläder som inte skriker pojke eller flicka. Väldigt irriterande av många själ. Om en tröja råkar ha en neutral färg så måste man trycka dit något könsbestämmande på…

    På HM står det tom med baby pojk eller baby flick på kvittot så att man säkers ska veta att man inte köper "fel" till sitt barn.

    Köpte ett par röda mjukisbyxor som var rymliga och fina. Det visade sig vara baby pojk. Det var de tighta röda mjukisbyxorna som var baby flick. Grrr.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:21
  17. Sofia skriver:

    Mamman kanske inte alls hade bestämt att ungen skulle ha på sig den. Jag trodde det var allmänt känt att vissa ungar har riktigt bestämda åsikter om allt möjligt, t.ex. vilken mössa de ska ha. Så det kanske inte alls var en revolt mot könsnormerna, utan bara den helt enkla förklaringen att ungen gillar rosa eller bara just den mössan… Man vet aldrig.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:27
  18. Dan skriver:

    Jättekul, hoppas hon klär honom i klänning nästa gång, då blir det ännu roligare och ännu mer politisk korrekt.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:34
  19. Thessan skriver:

    Såå bra, rappa käftar gillas =))

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:45
  20. Zorro skriver:

    Bra!!! Den ska jag komma ihåg tills jag själv skaffar barn och klär dom i alla möjliga färger! Bort med klädkoder för barn!!!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 09:45
  21. Sofia skriver:

    Härligt! Go mamman!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:08
  22. Ellen skriver:

    Jag tycker att det är skit med klädkoder! Bra sagt, men måste man alltid dra parareller åt att man är bög om man använder rosa?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:13
  23. Erika skriver:

    Även om tjuvlyssningen i sig är kul så är det minst lika kul att läsa kommentarer från de som absolut ska låta sina barn ha könsneutrala färger. Särskild de som har väldigt små barn eller de som inte har några. Som Sofia skrev så har många barn stark vilja och bestämmer själv vad de gillar eller inte. Min dotter 4 år klär sig i rosa eller ingenting alls vissa dagar. Och hur kul det än är att bestämma kläder åt henne är det inte värt 45 minuters bråk varje morgon. Så… hon har rosa. Men jag oroar mig inte för det nästa vecka kanske hon vill vara spindelmannen hela veckan, eller asterix (det har hänt) eller bara vill ha kläder med döskallar. Barn är barn. Låt dem vara.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:17
  24. Issa skriver:

    killar blir inte mobbade för att dem har rosa,herregud typ hälften av killarna i skolan använder rosa.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:20
  25. Anna skriver:

    Hur kommer det sig att vuxna män kan ha rosa skjortor, slipsar eller tröjor men om det är på en liten pojke är det "nej, nej, nej, det går inte!". Kan rekommendera Uni (tror jag den heter) för unisex-barnkläder på Södermalm (tror det är Åsögatan).

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:22
  26. Hanna skriver:

    [Svar till tidigare kommentarer] Varför är det synd om barnet om föräldrarna väljer att bryta könsrollerna? Det är väl bara bra? Den enda anledning i så fall skulle vara att barnet blir mobbat när det blir äldre, men det är ju varken föräldrarnas fel eller barnets, då är det ju samhället och alla andra som uppfostrat sina barn till att bli pojkar och flickor. Jag blir så trött på att folk aldrig tänker ett steg längre. Hur ska man kunna ändra på könsrollerna om ingen gör något åt det? (Fast man behöver ju inte vända på det, att flickor blir blå, och pojkar rosa, det ska vara jämlikt!)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:22
  27. Tomb skriver:

    Mycket bra svar. Men framför allt en rolig tjuvlyssning! Synd på alla som inte kan se det roliga och tar det upp till politiska höjder.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:22
  28. Sara skriver:

    Lina B: det är väl samma sak som att skriva "t-shirt dam" eller "byxor herr" på kvittot? Walk me through the process .. ?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:32
  29. emmo skriver:

    Ibland får man hopp om livet…:)
    Såg en kille ca 5 bast som kom in här på passexpeditionen med sin mamma & pappa och lillasyster iklädd nallepuh-strumpbyxor och rosa kjol…det gjorde hela min dag! så jävla GLAD!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:34
  30. Jonas skriver:

    haha. Jag gillar den. Hon är lite som en modärn Rosa Parks (Hon som vägrade ge upp sin sittplats för en vit man under 50-talet).

    Jag tyckter detdär med kvittot va jättekonstigt. Och det knepigaste jag sett i klädväg är bikinis för ettåringar! Villka ettåringar behöver bikini? Jag tycker det är helt okey å klä sina barn i vad som hällst. Jag skulle precis like gärna klä min framtida dotter i en rosa klänning som i en mörkblå tröja med stålmannen på.

    Det är bra att folk vågar göra sådana saker. Så länge det inte blir att man bara klär sin son i tjejkläder och dotter i killkläder, då blir det helt fel.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:41
  31. Sofia Å skriver:

    Tänk, vilken makt färgen rosa har…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:42
  32. anna skriver:

    Vilken skön kommentar av mamman! Gillar inte heller detta med rosa/lila för flickor och blå/gröna för pojkar. Det finns ju hur många färger som helst så varför kan man inte göra kläder i alla möjliga färger. Sen kan man väl ha lite olika tryck på kläderna om man nu promt måste ha något könsbestämmande men det blir väl samma sak där… Barbie till flickor och fotbollar till pojkar. SUCK!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:43
  33. Werteabbau skriver:

    Jag älskar allt politiskt korrekta! Jag är i extas! Jag skiter i att ungen kommer att bli mobbad resten av livet, bara morsan orkar att vara präktig!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:53
  34. Piripicho skriver:

    Skrivarn: Och exakt VARFÖR måste man skilja på pojkar och flickor? Jag har aldrig riktigt förstått det, speciellt inte små barn, de får tids nog veta att de är av ett visst kön ändå…

    Har själv en femårig pojke som ÄÄÄÄLSKAR rosa, och kräver att få ha klänning på sig. Det är inget som vi har tvingat honom till, men å andra sidan inget som vi förbjuder honom heller. Anledningen till att han inte alltid får ha klänning är för att det är fruktansvärt opraktiskt plagg… Min dotter får inte heller ha klänning på sig jämt…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:58
  35. biermann skriver:

    Til fabbe, Dan, Skrivarn og andre: Så i deres verden er det slik at hvis noen setter en rosa lue på en gutt, tar man et politisk standpunkt. Hva om mora denne dagen ikke hadde noen rene blå luer og måtte ta en som tilhørte søstra? Hva om hun hadde tatt med feil lue da hun gikk i butikken den dagen? Eller hva om hun rett og slett ikke bryr seg og tar den lua som ligger øverst i skuffen?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 10:59
  36. Nalle skriver:

    *applåderar*

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:11
  37. demo skriver:

    mer rosa för pojkar!
    annars är det alltid tjejerna som får anpassa sig efter killarnas normer.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:12
  38. Sofia skriver:

    Herregud! Hejja mamman, själv vägrade jag ha rosa kläder på mig när jag var liten likaså vägrade jag ha långt hår! Inte f*n blev jag mobbad för det! Jag ville helt enkelt vara kille när jag var liten och mina föräldrar tyckte bara det var kul att de slapp köpa rosa och ljusa kläder som jag ändå skitatde ner på 2 sekunder!
    Har absolut inte tagit skada av att ha haft killekläder halva mitt liv!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:19
  39. MiaFia skriver:

    Bra svar från mamman! Den ska jag komma ihåg. Nu framgår det inte hur gammalt barnet var, men jag har själv två döttrar som är väldigt olika när det gäller kläder. 6-åringen gillar stora kläder (helst med Spindelmannen på), vi kollar nästan alltid på pojkavdelningen till henne. 4-åringen älskar klänningar, rosa och glitter. Ska hon ha byxor är det BARA jeans som gäller. Stora tjejen vill helst ha gummibandbyxor. Så varför kan en liten kille inte gilla rosa mössor?
    men vi har fått lite vuxen gliringar ocg ögonkast över huvudet på vår 6-åring för det här med Spindelmannen. Men varför ska hon inte få gilla det? Klart hon också ska få ha Spindelmannen, brandmän och eldsprutande darkar om hon vill det!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:20
  40. Jocke skriver:

    Blir så trött på såna personer som tjej-25.

    Varför ska hennes barn behöva lida för att hon måste stå upp mot könsnormerna?

    Man får inte glömma att könen ÄR olika, vi är fan inte som robotar. Att rosa är en tjejfärg och blått är en killfärg ser inte jag något problem i.

    Eller vi kanske ska börja byta om i samma omklädningsrum när vi ändå håller på…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:40
  41. Kluivert skriver:

    Jaa!! Såga kärringarna bara…

    Morsan sålde barnkläder förr. Det var svårt att sälja gröna kläder till babies för den färgen ansågs för könsneutral!!!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:42
  42. Lasse skriver:

    Om jag skaffar barn ska dom ha svarta eller vita kläder.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 11:52
  43. wantingmemories skriver:

    gud, alla ni som tycker mamman gör helt fel och ungen lider… han kanske VILL ha en rosa mössa. barn är barn, de bryr sig oftast inte om hur saker ska vara, utan gör som de vill. att då lära ungen vid en så ung ålder att han inte FÅR ha rosa, det är väl fel om något.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:00
  44. gonz skriver:

    haha ja klänning. vem vet. en vacker dag så..

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:00
  45. Marko skriver:

    Om jag får barn ska dom kläs i svarta toner.. Inga jävla starka färger här inte. Sen ska dom växa upp med metal och hårdrock.

    Måste börjas tidigt..

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:02
  46. Stefan skriver:

    #14. Eller så är målet att göra alla till människor och inte bara ett kön? Förhoppningsvis är barn redan asexuella, tycker dom ska bli sexuella mkt senare ;)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:15
  47. Munche skriver:

    Jag tror mamman har fått just den frågan ett par gånger för ofta… :/

    Personligen tänker jag klä mina ungar i gråskaliga kläder och när folk frågar så tänker jag säga att det är för att det är ett hundliv att ha barn så då kan man lika gärna se dem i gråskala.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:16
  48. Andy skriver:

    Klockrent!

    Jag anser inte att det är bra att tvinga barn att varken följa eller bryta mot könsnormerna, men ni kan väl inte veta att det var vad mamman gjorde.

    Hon kanske lät ungen få ärva sin storasysters kläder av ekonomiska skäl eller så kanske ungen själv hade valt den för att han gillade mössan.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:28
  49. amy skriver:

    så jävla bra!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:29
  50. Jo skriver:

    Trist med er som tycker synd om de "tvångsasexuella" barnen som blir mobbade på skolgården. Det är välkänt att barn inte direkt föds med fördomar i skallen, dessa kommer från vuxna och framför allt från föräldrar. Blir barn utan "korrekt" könstillhörighet mobbade är det förmodligen era egna barn som mobbas. Vem är det då det är fel på egentligen?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 12:50
  51. joel skriver:

    Alla ni som antar att barnet kommer bli mobbat i skolan för att det vill ha "fel" färg på kläderna – ser ni någon koppling till detta och era egna barn som växer upp i hem där det ses som helt fel och oacceptabelt för ex en pojke att ha rosa?

    Är det kanske de barnen som inte kommer att tolerera/förstå annorlundahet när de blir större?

    Länge leve normbrytande och färggladhet för alla!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:07
  52. Jonas skriver:

    Piripicho: Kan förstå det med klänningar. Så verkar det va i normernas värld: Tjejer ska ha söta små färgglada klänningar och killar ska ha bilar och superhjältar och så vidare.

    Jag har själv en rosa tröja (Är iof 18) och har hittils bara fått en komentar, och det va en tjejkompis som tyckte den va fin. Jag tycker det verkar som om det oftast är äldre som faktiskt bryr sig så mycket? Dom som också sitter och klagar hela dagarna på all världens "morderniteter". Det verkar faktiskt inte som om många bry sig om ifall folk har en rosa gul eller svart tröja. Jag tror att världen går frammåt. Men å andra sidan så kan det ju va svårt att avgöra könet på ett litet barn. Men det finns säkert andra sätt att lösa det på, antingen från förälderns eller andras sida.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:13
  53. Jessica skriver:

    mjaoo….älska asiater! speciellt japaner :)….vill dit!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:19
  54. Alex skriver:

    Det bästa är att vad som var rätt färg för småbarn var omvänt för några hundra år sen. Då var rosa en manlig färg, aktiv, passionerad. Rött var ju blod. Medans blått var en lugnt, avslappnad färg passande för småtjejer som skulle lära sig att inte röra sig för mycket. Slidan kunde ju trilla ut och bli en penis.
    Kan inte tänka på nåt annat när morsor, för det är oftast dom, blir upprörda över att ungar har "fel" färg. Så jävla kortsiktigt och inskränkt tänkande.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:28
  55. anonym skriver:

    Yes! Äntligen coola mammor med coola barn!
    Min manlige lärare har förresten en tröja som är rosa. Bara en intressepil sådär.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:30
  56. Susanne skriver:

    Tänk vad förvirrad tanten hade blivit om den lille pojken haft en rosa mössa och en ljusblå tröja. Hur ska man tycka då? Hemafrodit? Snyggt svarat av mamman.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:41
  57. Desdemona skriver:

    Herregud, vad är det för fel med att flickor skulle ha rosa kläder och pojkar blå? Om jag får en pojke så klär jag honom gärna i blåa kläder. I alla fall tills man kan se att det är en pojke. Flickor och pojkar ser ju typ likadana ut när de är så små.. Inte konstigt att tanten såg fel..

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:42
  58. Andreas skriver:

    Bästa tjuvlyssningen på väldigt länge, och klockrenaste rubriken också! :)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:50
  59. dumpad skriver:

    People! För det första (som redan nämnts): han kanske VILLE ha rosa mössa! Eller hur?

    För det andra: Om han blir mobbad så är det inte mammans fel, eller hans. Det är ALLTID mobbarnas fel, och då är det deras föräldrar som ska vara ett bättre föredöme och inte rosamössan-mamman…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:53
  60. Stinis skriver:

    … klä ungarna i gult…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 13:58
  61. Elin skriver:

    Spädbarn väljer inte sina kläder själva, de har inte ens någon uppfattning om vad som är fint, de är alldeles för små för det. Kläderna väljs av föräldrarna och reflekterar vad de tycker är fint eller vad som är "rätt".
    det måste ju vara väldigt enformigt om man får en flicka och bara får köpa och klä henne i rosa kläder, omväxling förnöjer ju.
    Någon kommentar ovan pratade om att människor missuppfattar vilket kön barnet har om det är "fel" färg på barnets kläder. Spelar det någon roll om folk man möter vet om det är en pojke eller flicka? det har väl inte dom med att göra, bebisar som bebisar…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:04
  62. Teas mamma skriver:

    Vår sex veckor gamla dotter har kläder i alla möjliga färger, rosa såväl som blått, gult, rött, grönt osv. Förstår inte riktigt varför det är så rackarns viktigt att man direkt ska kunna avgöra vilket kön det är på små barn. Vad spelar det för roll? Undrar man är det ju bara att fråga vad barnet heter, eller hur?

    Ni som pratar om mobbning: Jag håller med dem som menar att det förmodligen kommer att vara ERA barn som står för mobbningen! Barn ärver sina föräldrars sorgliga fördomar. Så skäms på er!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:13
  63. mjau skriver:

    Varför måste folk kunna se om barnet är en flicka eller en pojke?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:14
  64. Moa skriver:

    Välkommen till dagens samhälle, tiderna förändras och man blir inte mobbad för man har ett rosa plagg, ingen bryr sig och detta är ju ändå ett barn. Min storebrorsa ville alltid ha Barbie istället för bilar på McDonalds när han var yngre och inte fan brydde sig någon om det. Klockren tjuvlyssning, ska lätt bli som mamman.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:34
  65. Damon skriver:

    En av de bästa hittills. Folk som tycker att flickor ska ha rosa hör hemma på 1800-talet. Låt barn ha vilken färg de vill, och föräldrar köp alla möjliga färger till barnen.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:39
  66. Ellan skriver:

    Min mamma (för 20 år sen) klädde min syster nästan jämt i blått och så hade hon en leksaksbil som hon inte ville släppa. Det blev stora problem, var mpnga som kom fram och berätta vilken söt son hon hade…
    Tråkigt att det fortfarande är lika stereotypt. Men det verkar ju som om världen vill ändra sig! Håller med den som sa bebisar som bebisar.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:51
  67. Johan skriver:

    Ja, stackars barn som kommer att mobbas hela livet och få sin framtid förstörd. Jag menar, ingen kille har ju någonsin fixat det här med att bära rosa mössa och komma ut på andra sidan utan djupa psykiska ärr, det säger ju sig självt.

    //JJ

    torsdag 22 februari, 2007 @ 14:56
  68. HeAsE skriver:

    Bäst kommentar någonsin! Vad hade tanten väntat sig för svar när hon ställde frågan, egentligen? :)

    Det var då ett himla gnäll om könsroller och färger, förresten. Kom inte och säg "äntligen är det någon som vågar att inte välja blått till sin son". Jag hade nog också en rosa mössa när jag var liten (början av 80-talet). Det är sånt bebisar har. Jag kanske hade ärvt den, lånat den eller hittat den? Vad vet jag? Så länge den fyller sin funktion, så… Det är inte kläderna som gör mannen. Sist jag var ute så såg jag en massa brats med rosa skjortor. Så som de dreglade efter tjejerna så tvivlar jag på att deras sexualitet skulle vara allt annat än straight.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:03
  69. max skriver:

    Teas mamma: "Förstår inte riktigt varför det är så rackarns viktigt att man direkt ska kunna avgöra vilket kön det är på små barn. Vad spelar det för roll? Undrar man är det ju bara att fråga vad barnet heter, eller hur?
    "

    Jasså?!?! Varför skall man sitta fast i invanda "heteronormativa" traditioner när det gäller namn på barn?!!? Om jag vill att min son ska få heta Lisa eller Mia så är det bara för omgivningen att respektera detta!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:10
  70. Alexander skriver:

    Känsligt ämne det här tydligen.. :)
    Jag besparar er min kommentar, men däremot så är det skönt att inte damen har hamnat i fokus i debatten här.
    Måste faktiskt försvara henne med att hon är uppväxt i ett helt annat samhällsklimat än vad vi (de flesta förmodligen lite yngre än dam-åldern) är.
    Inpräntade förhållningssätt är inte lätta att bli av med, framförallt inte när man växte upp på en tid då det var legio att könsuppdela individer å det grövsta.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:19
  71. Bogg skriver:

    Till alla er som skriver att det inte är föräldrarnas eller barnets fel att det blir mobbat utan de andra barnen och deras föräldrar. Helt riktigt men sett till individen katastrofalt. För att göra en jämförelse, en fotgängare som blir påkörd när han kliver rätt ut på ett övergångställe utan att titta sig för kan, om han överlever, hävda sin rätt. För han har rätt, det var antagligen bilistens fel. Men det är fortfarande fotgängaren som får väldigt ont. Med detta vill jag absolut inte försvara mobbning, men att fösvara en viss sorts uppfostring med att det är alla andras fel är patetiskt.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:19
  72. cresta skriver:

    jag har alltid undrat varför man måste ha blått & rosa.. vad är det för fel på den övriga färgkartan…? gult, grönt, rött, svart, grått, vitt (okej, kanske inte bra för bebisar ut kladdrisk-synpunkt ;))… varför inte köpa alla möjliga färger till kidsen (inklusive rosa & blått) å blanda typ lika mycket så är väl detta problem ganska snart ur världen.. ?!

    haha, fast tjejens svar var guld.. ! =)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:22
  73. Bananen skriver:

    "Stackars barn som får lida för att mamma vill göra revolt mot könsrollerna. Vad spelar det för roll om könen har en färg kopplad till sig? Det är ju ett bra sätt att skilja på pojkar från flickor i ung ålder. Eller är målet att göra alla asexuella?"

    Barn brukar vara ganska asexuella, annars om något är det ju något som är fel

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:41
  74. Julia skriver:

    Men seriöst, det är bara kläder! Väldigt få bryr sig om vad ett litet barn har på sig och så vad spelar färgen för roll? Det är väl ändå själva utformningen av plagget man ska tänka på. Tjejkläder är alltid tightare och oftast mer uringade än på killavdelningen. Är inte det ett större problem än vilken färg det har? Det tycker jag i alla fall. Och föresten, det där med att köpa könsneutrala kläder alternativt från motsatta avdelnigen (typ killkläder till tjej) till barnen slår ofta tillbaka. Har tillexpempel flera tjejkompisar som var tvungna att bära killkläder i "killfärger" när de var små och i protest nu bara har superuringat, rosa, blonderat hår och två av dem har även silikonbröst. De har sagt som så att "jag fick aldrig ha det här när jag var liten så det här är mitt sätt att kompensera för det". Är det så mycket bättre kan man ju undra.
    Allt för mig.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 15:41
  75. Ylwa skriver:

    Vi vet ju faktiskt inte vad som ligger bakom den rosa mössan egentligen. Vi kan i alla fall konstater att det är bra om folk kan ha de kläder de själva gillar och trivs i, det är dumt att retas. Och så det där med omklädningsrummen: du har inte gjort lumpen någon gång under de senaste 10-15 åren va?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:01
  76. Lis skriver:

    Härlig kommentar av mamman! desto tröttsammare kommentarer dock, politiskt korrekt är bara jobbigt…
    ska man få klä en pojke i rosa "bara för att man vill" så ska man väl få klä honom i blått också av samma anledning? Utan att det blir världens diskussion om att man har fastnat i färgkoder?

    som någon sa.. det ÄR bara kläder!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:02
  77. Dan skriver:

    Det går inte att säga om det var fel av Mamman i detta fallet. Ungen kanske älskar sin rosa mössa. Jag vet bara att jag hatade att ha kläder ärvda från min syster när jag var liten, oavsett anledning.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:07
  78. Linn skriver:

    jätterolig tjuvlyssning. tycker de e skönt med folk som bryter mot de där flickrosa o pojkblå. men att klä en pojke i rosa känns bara provocerande. man behöver väl inte byta färg på kläderna. kan man inte klä dom i grönt, lila, gult, rött eller ntåt ? varför bara blått o rosa?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:12
  79. Rascha skriver:

    Skön mamma, jobbig tant. Jag är så trött på allt tjat om vad som är "tjejigt" och tvärt om.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:12
  80. eLGee skriver:

    Denna var skoj. :D

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:24
  81. frida skriver:

    underbart :) hah, den var skitskön! gävle

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:26
  82. Staijf skriver:

    YAY! Skön mamma!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:43
  83. Martie skriver:

    Varför måste han ha rosa? Han kan väl ha en grön, gul, röd eller vilken färg som helst. Mamman tar rosa för att hon ska vara så rebell

    torsdag 22 februari, 2007 @ 16:58
  84. Daniel skriver:

    Härligt med queer insatta föräldrar. Visar att vi iallafall har kommit nånstans i det här samhället. Fast rosa är rätt fult ändå =)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:03
  85. Love skriver:

    Lysande :D

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:03
  86. Johan H skriver:

    Wiie röst nr. 600 *lycka* Nej men vilken kul t-lyssning, och vissa verkar visst ta detta med färger på stoort allvar. När det blir dags för mig att sprida mina gener, skall barnet i fråga få peka och välja färg själv (även om det inte är medvetet). Rosa, blå eller grön, who gives a rat's ass? Fred och lycka till er alla. (förutom till er färgfascister såklart!)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:07
  87. Teas mamma skriver:

    max: Nja, det är inte tillåtet att ge pojkar traditionella tjejnamn och tvärtom, så ditt argument håller inte. En pojke får inte heta "Mia". Det kan man tycka vad man vill om såklart, men så är det.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:24
  88. Daniel skriver:

    Roligt svar, men varför över huvud taget sätta på en unge en ful färg som rosa eller ljusblå? Skulle aldrig i livet köpa en rosa mössa till ett barn, oavsett kön.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:31
  89. angeleye skriver:

    vilken skön morsa. d va nog d bästa jag hört på länge. ska nog köpa en rosa mössa te min väninnas son som fyller 2 imorn… =P

    torsdag 22 februari, 2007 @ 17:52
  90. Avalon skriver:

    Jocke: Skälet till att rosa är en s.k. tjejfärg och blå en killfärg, är för att vi har gjort det till det. Inte fan är det så att tjejer automatiskt diggar rosa och ljusa färger. Många populära killar i min skola bär rosa, likaså bär de allra flesta tjejer jag känner mörkt.
    Varför man ska få lida för att hon såtr upp för normerna? Självklart kommer någon få lida, men det blir ju inte bättre av att folk kämpar emot.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 18:06
  91. Maria skriver:

    Störtskön kommentar av mamman. Men var egentligen inte tantens fråga roligare? Varför har han då en rosa mössa? Eh, varför är himlen blå…? Så himla dumt, men det är väl som någon sa tidigare att hon är uppvuxen i ett annat samhällsklimat då det var självklart att pojkar hade blått och flickor hade rosa. Kan för övrigt tillägga att när jag var i Spanien med min dotter (då 2 månader) och hon låg i vagnen med gul klänning på så kom det fram en massa expediter på El Corte Ingles och gullade med "den söte lille pojken". För dem var det helt självklart att det var en pojke, h*n hade ju inga örhängen! Så kan det gå…. Har aldrig hänt i Sverige, däremot har folk undrat om det är en pojke när hon haft blåa kläder men det är väl helt okej så länge man inte ifrågasätter varför hon har blåa kläder. Låt barn ha på sig vad de vill (alternativt vad föräldrarna vill när barnen är för små)!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 18:29
  92. Ems skriver:

    Det jag undrar är varför man ska bry sig om ifall spädbarn är pojkar eller flickor? När de är så små så finns ju ingen riktig skillnad mellan könen iaf… Jag har alltid tänkt på att låta mina framtida barn i grönt, så ifall jag lämnar dem i parken kan de gömma sig i gräset. Som harungar. ;)
    Skämt åsido, det är värre med att flickkläder alltid är tajta och med rosetter och saker… Det blir så opraktiskt för små barn som kanske håller på att lära sig att gå.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 18:41
  93. M skriver:

    Max: Du som vill döpa din son till tex Lisa…
    Du vet väl att man inte får döpa sina barn till vad som helst.
    Hittade förresten inte en enda man som heter Mia eller Lisa på den här sidan: http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

    Annan intressant sida med könsneutrala namn: http://www.prv.se/personnamn/konsneutrala_namn.html

    Oavsett… Grymt svar av mamman…

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:17
  94. Elin skriver:

    När jag var liten älskade jag lila, min bror älskade rosa och allt i hans rum var rosa, t ex Rosa Pantern sängkläder. Idag är han gift, har en dotter och vi är båda heterosexuella.
    Svar till Marko: heja heja! Jag har försökt med min brorsdotter, köpt svarta kläder med dödskallar på, men föräldrarna envisas med intetsägande kläder. Men hon gillar sitt trumset, hehe
    Jag ska inte ha några barn men jag får försöka leda in brorsdottern till den mörka sidan när hon kommer upp i åren. ;D

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:27
  95. S skriver:

    Världshistorens bästa svar på tal!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:47
  96. Mondrian skriver:

    Är det inte en smula irrationellt att lägga ansvaret på en färg för pöbelns bemötande mot barn?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:48
  97. Li skriver:

    Det har runnit mycket vatten under broarna sen min förra kommentar. Färger har inte kön, så lätt är det. Jag tycker inte att politisk korrekthet angående könsnormer är lika jobbigt som omotiverade löneskillnader och att automatiskt uppfostras in i en onödigt begränsad värld. Och oavsett om denna mor medvetet tog en rosa mössa eller inte så blir funktionen av det att hon går emot normen, och att hon inte är låst av normerna är i sig en bra sak! Angående baby girl o baby boy vs dam o herr så brukar väl de sistnämnda vara olika avdelningar, så inte konstigt att det står på kvittot. Däremot finns det väl bara en barnavdelning, än så länge… Det är inte precis konstigt att det är så uppdelat, affärerna tjänar ju multum på att kläder inte automatiskt kan ärvas ned till syskon av annat kön, samma sak med leksaker. Och jag vill gärna veta hur förändring av könsnormerna skulle göra oss asexuella?!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:54
  98. Keve skriver:

    läskigt med föräldrar som inte låter sina barn bevaka sina sidor.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 19:55
  99. Fia skriver:

    Kommmer ihåg för ett par år sen (eller mer) då rosa skjortor var populärt bland killar.

    torsdag 22 februari, 2007 @ 20:09
  100. Tänk... skriver:

    När jag och min syster var små klädde vår mamma oss för det mesta i vitt, mest för att det är väldigt lätt att få rent. Blir det smutsigt är det bara att tvätta i klorin, så vips är det rent igen!! Låt folk klä sina barn i vad dom vill. När ni får egna ungar får även ni chansen att bestämma, så lugna er!!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 21:10
  101. Misse skriver:

    Erica och andra som påpekar att barn kan ha en stark egen vilja: Självklart! Klart de kan. Det måste man så klart ta hänsyn till. Det som jag menade i min kommentar var att jag, om jag blir förälder, inte kommer att välja rosa eller ljusblå kläder till mina barn för att markera deras kön, och inte heller för att medvetet vända på rollerna. Så länge det bara är min (och mammans) vilja som gäller är det könsneutrala kläder som gäller så långt det är möjligt. När barnet blir gammalt nog att ha egna åsikter får man helt enkelt hantera det. Läs inte in mer i det folk skriver än det som faktiskt skrivits. Det får trots allt inte plats några längre filosofiska resonemang i en bloggkommentar ;-)

    torsdag 22 februari, 2007 @ 21:22
  102. Scars skriver:

    När jag var lite och i den åldern jag började bestämma själv så hade jag nästan alltid "självlysande" färget i grönt, blått, rött och gult, rosa eller "babyblått" det fanns överhuvudtaget inte…

    Dessutom kan jag tillläga att jag lekte med bilar på en bilmatta och vägrade leka med baribes eller dockor hemma hur många jag än fick, detta trots att jag egentligen är väldigt mycket tjej….

    torsdag 22 februari, 2007 @ 21:27
  103. David skriver:

    Underbar!

    torsdag 22 februari, 2007 @ 22:19
  104. Josannah skriver:

    Har själv en son på 4 år och en dotter på 2, när hon utklär sig i klänning, så härmar sonen, men det är ju bara skoj.. Så klockrent svar av mamman.
    dock kunde va mer seriöst i stilen med "VAd är skillnad mellan blå och rosa?

    torsdag 22 februari, 2007 @ 22:54
  105. Niki skriver:

    Hon kanske inte ens vill göra revolt, hon kanske helt enkelt bara tyckte att den rosa mössan var finare?
    Och så är hon trött på alla kommentarer som visar att folk tar för givet att rosa mössa = flicka….

    torsdag 22 februari, 2007 @ 23:36
  106. Munche skriver:

    Niki: Det var ungefär det jag tänkte också way back vid kommentar #47. Jag tycker det är lite lustigt att folk direkt antar att bara för att man agerar utanför "normen" så är det för att göra nån statement eller så… ibland är en rosa mössa bara en rosa mössa.

    fredag 23 februari, 2007 @ 01:42
  107. bowlingjocke skriver:

    Hehe.. skönt svar..
    Vi lär nog aldrig få bort det där att killar ska ha blåa saker och tjejer rosa…

    fredag 23 februari, 2007 @ 08:36
  108. Anders skriver:

    Pojkar ska ha blå mössor och flickor ska ha rosa! Basta! Så har det alltid varit och så ska det förbli! ;)

    Sa jag i antagligen samma jargong som huvudrollinnehaverskan i detta citat, dvs ironi.

    fredag 23 februari, 2007 @ 08:55
  109. max skriver:

    OK, "Teas mamma" och "M". Jag får tydligen, enligt lagen, inte "döpa" min son till Mia eller Lisa. Detta är väl en form av diskriminering (tänk om det vore olagligt att klä pojkar i rosa…).

    MEN: Det är inget som hindrar att jag ger mina eventuella söner smeknamnen "Mia" och/eller "Lisa", gärna högt och tydligt sä att så många som möjligt får veta. Om pojken sen blir mobbad så är ju det inte mitt fel. Huvudsaken tycks ju vara att man HAR RÄTT!

    Sen är det en annan sak att tjuvlyssningen faktiskt var ganska rolig *L* . Vi vet ju inte vad som ligger bakom pojkens rosa mössa. Man får ju hoppas att hon inte ANVÄNDE sitt barn för att visa sig PK…

    fredag 23 februari, 2007 @ 09:54
  110. Aleks skriver:

    Grabben har säkert ärvt mössan av äldre syster eller kanske t.o.m. av mamma.
    Tror ej att det har med ställningstagande att göra.

    Dessutom så sitter rosa ganska bra på killar också. :)

    fredag 23 februari, 2007 @ 11:51
  111. *skratt* skriver:

    Så bra sagt.

    fredag 23 februari, 2007 @ 15:03
  112. Ro1 skriver:

    haha underbart!!! Cool mamma.

    fredag 23 februari, 2007 @ 15:41
  113. jewa skriver:

    De som anser att könet på ett spädbarn inte spelar någon roll kan ju tänka efter vad den allra första frågan brukar vara när det berättas att någon i bekanskapskretsen fått barn…

    Jag tror faktiskt de flesta inte tycker det ena på något sätt är bättre eller sämre än det andra, men det känns ändå viktigt att veta.

    fredag 23 februari, 2007 @ 16:00
  114. Vidar skriver:

    Helt otroligt underbart svar!

    fredag 23 februari, 2007 @ 16:32
  115. Patric skriver:

    Vilken underbar mamma och vilket underbart svar. ^^

    fredag 23 februari, 2007 @ 16:46
  116. Teas mamma skriver:

    max: Jag tycker inte att man ska använda barn som levande argument, vare sig det handlar om namn eller färg på kläderna. Detta helt oavsett om man är traditionell/fördomsfull eller fritänkare/skitnödigt PK.

    Alltså: Om man vill att ens son ska kallas för Lisa för att man på allvar tycker att det är fint – kör hårt! Men om det bara handlar om att provocera andra med barnet som redskap bör man nog ta sig en allvarlig funderare på om man verkligen ska ha barn.

    fredag 23 februari, 2007 @ 17:57
  117. ..:-:.. skriver:

    *bestämmer sig för att vara dryg och tråkig*
    Barnkläder är dyrt. Min bror hade av praktiska skäl "tjejkläder" tills han var 1-2 år för att han fick ärva det av mig. Kanske brydde sig mamma inte det minsta om någon könsroll hitan eller ditan, kanske var det hennes andra barn och hon helt enkelt återanvände kläderna?

    fredag 23 februari, 2007 @ 18:30
  118. Johan skriver:

    Spelar fan igen roll om det är en pojke eller en flicka. Rosa är ingen färg man ska klä sina stackars barn i. Dom ända som klär i rosa är svin… :)

    fredag 23 februari, 2007 @ 19:03
  119. Pillerill skriver:

    Ja just det normer är till för att brytas! Feministerna har talat. Så får vi ett än mer normlöst samhälle som barn och tonåringar ska förhålla sig till när de växer upp. Religionen är död, kärnfamiljens symbolik ska raderas, individen ska regera och få tillfredställa alla sina högst individuella lustar. det är ju vår "mänskliga" rättighet. Och vad återstår då? Jo snöda mammon, det konsumistiska hungriga monstret. Nej som Strindberg sa. det är synd om människan!
    Amen!!

    fredag 23 februari, 2007 @ 19:15
  120. emla skriver:

    hahaha!!!, så sjukt härlig kommentar.. älskar människor som är rapp i käften, haha,- den här gjorde min dag!

    fredag 23 februari, 2007 @ 21:03
  121. E skriver:

    Oj oj vilken härlig tjuvlyssning!

    lördag 24 februari, 2007 @ 02:44
  122. Qwerty skriver:

    Tycker man ska stödja sina söner i att utväcklas till män och inte köra några politiska experiment. Motsvarande för döttrar.

    Människor är inte könslösa/tveköniga som t.ex. sniglar och vissa andra primitiva djur. Skillnaderna är inte heller enbart utseendemässiga. Att försöka motverka istället för att stödja vad ens barn i grunden är, är bara fel.

    (Sen finns det säkert personer som föds med fel könshormoner, märkliga könskromosomer osv osv, men då talar vi om en liten minoritet).

    lördag 24 februari, 2007 @ 04:44
  123. Daniel Giertz skriver:

    Om några år lär kanske mamman säger till sin son att han inte längre får ha sk "tjejfärger" för då kan han bli mobbad. Om ytterligare några år vill sonen börja röka, för han tror att han kommer bli mobbad annars, eller i varje fall känna sig utanför, då de andra röker. Mamman säger då att han bör kunna stå emot grupptryck. Då säger han "Nej, det har du lärt mig att man inte ska göra."

    lördag 24 februari, 2007 @ 07:32
  124. Sheyla skriver:

    Alla ni som förfäras över "fel" kläder på bebisar:
    THINK OUTSIDE THE BOX. Det är kul jag lovar.

    lördag 24 februari, 2007 @ 10:41
  125. G =) skriver:

    Men SHIT. Det är bara en FÄRG?! Hallå kan alla sluta vara värsta pessimisterna!

    Jättebra tjuvlyssning! :D

    lördag 24 februari, 2007 @ 11:29
  126. labbe skriver:

    Qwerty: så du menar att bara för att hennes son hade på sig en rosa mössa så kommer han att bli felutvecklad och inte alls växa upp som en normal man? Det var det dummaste jag har hört! Så bara för att jag, som 16 årig tjej, brukar klä mig i blåa och gröna kläder så betyder det att min mamma har uppfostrat mig att bli kille? Tro mig, jag är inte ett dugg felutvecklad någonstans. Och jag tror inte att du skulle ha blivit felutvecklad någonstans heller, även om din mamma kädde dig i blått.
    och Daniel Giertz : Varför skulle hon förbjuda honom att ha på sig rosa, om det är det han vill ha? Jag tror verkligen inte att den mamman (och förhoppningsvis inga andra mammor) försöker lära sitt barn att man inte ska vara sig själv, för om man är sig själv så riskerar man att bli mobbad? Herregud.

    lördag 24 februari, 2007 @ 11:46
  127. Daniel Giertz skriver:

    @Labbe: Jag skrev "kanske". Jag hoppas att hon inte gör så. Poängen var att *om* hon gör det, så blir det svårt att säga senare att han ska stå emot grupptryck.

    lördag 24 februari, 2007 @ 12:22
  128. kim skriver:

    qwerty, så du menar att redan från födseln så drar sig pojkar åt blått och flickor åt rosa? det var det dummaste jag hört! herregud, det är ju bara färger som samhället bestämt ska vara kopplade till olika kön, knappast nått som sitter i ryggraden.

    lördag 24 februari, 2007 @ 13:22
  129. Marta skriver:

    HAHAHA

    lördag 24 februari, 2007 @ 15:30
  130. Kimmi skriver:

    Och en morgon vaknar vi upp och alla killar har rosa kläder och alla tjejer har Byggare Bob och drakar på sina kläder. Vad ska vi göra då? Vända helt om igen eller????
    *trött*

    lördag 24 februari, 2007 @ 17:43
  131. marie skriver:

    blir så jävla trött på er som ska lägga in politiska synvinklar i allt! vad är det för fel på att bara läsa, skratta och sen skriva en SNÄLL kommentar???

    det var för övrigt en skitbra tjuvlyssning!

    lördag 24 februari, 2007 @ 17:56
  132. Sofia Å skriver:

    Jag säger det igen. Tänk att färgen rosa har en sådan stor makt.

    lördag 24 februari, 2007 @ 18:37
  133. isa skriver:

    Jag bara ÄLSKAR denna här:) så Rätt mamma

    lördag 24 februari, 2007 @ 20:06
  134. isa skriver:

    bryt normer, snällaaa:D vi blir flera!

    lördag 24 februari, 2007 @ 20:12
  135. sam skriver:

    Det e klart att en man ska ha blått å kvinna rosa!

    lördag 24 februari, 2007 @ 21:44
  136. Qwerty skriver:

    labbe: Nej, jag tror inte att du lider skada av att klä dig i blått och grönt. Det jag tänkte på var inte färger specifikt utan "den stora bilden". Ska män börja sminka sig och vänta på att prinsessor kommer ridande på vita hästar? Jag tror inte att det är lämpligt. Jag menar att man ska inte försöka utradera eller än värre omkasta könsroller.

    Det finns ett uttryck att om man spottar mot himlen får man spott i ansiktet. Man kan utmana sin natur om man tvunget vill men det är inget man vinner på.

    Jag menar inte att män inte *får* vara fjolliga, men jag är inte så "öppensinnad" att jag tycker det vore lämpligt.

    kim: Nej, det tror jag inte. Jag har för mig att i Indien idag anses rosa vara en mer manlig färg. Men det är inte så mycket färgerna som är det intressanta som det underliggande resonemanget för folk som klär sina barn "rebelliskt".

    lördag 24 februari, 2007 @ 23:25
  137. minjan skriver:

    Qwerty skrev: Ska män börja sminka sig och vänta på att prinsessor kommer ridande på vita hästar? "

    Öhhh, nejjj, För att vänta på prinsar på vita springare äro oss flickors lott. Hahahah.

    Jag är väl femenist, jag ville inte drösa ner min dotter i rosa. Vilket jag inte heller ha gjort. Nu är hon tre och inne i en rosa-prinsess-period. Och fine by me, jag tänker varken hindra henne eller bli överförtjust. Vill hon ha rosa på sig till dagis så får hon det, om det finns några rena rosa käder. Annars få döskalletröjan duga :p

    söndag 25 februari, 2007 @ 05:23
  138. Daniel Giertz skriver:

    @Qwerty: Så du tycker att kvinnor ska vänta på att prinsar kommer på vita hästar? Det tycker inte jag. En kvinna ska (1) ha klart för sig att hon kan ha ett bra liv även utan en karl, och därför ska hon inte satsa allt på att få en man. Yrke, karriär, fritidsintressen eller att göra bra saker för andra (engagera sig i Amnesty, t.ex.) kan vara väl så viktigt. Och (2) om hon vill ha en man kan hon ragga eller gå till kontaktförmedling eller något, inte sitta och vänta.

    söndag 25 februari, 2007 @ 10:09
  139. Zannah skriver:

    Klockrent svar! Dar jag arbetade forut fanns en pojke vars foraldrar lat honom sjalv bestamma hur han ville ha det. ville han ha harspannen i haret lr nagellack lr en rosa troja sa fick han ha det. da tror man kanske att de andra barnen skulle reagera pa detta, men icke! alla tyckte att det var helt ok, inte sarbehandlade honom pa nagot vis. :) Fram for fler sadana foraldrar! :)

    söndag 25 februari, 2007 @ 18:24
  140. tonårstjej skriver:

    Qwerty, vad gräsligt det låter, ja vänta du på din drömprins. Tänk om du inte hittar honom, hemskt eller? Eller ska man romatiskt säga, du kan finna din drömprins, men det är kanske du som får hitta honom och inte han dig?

    söndag 25 februari, 2007 @ 18:51
  141. Johanna skriver:

    Men AHHH! Kan folk sluta oroa sig över en j*vla mössa. Så länge pojken inte blir tvingad att ha enbart rosa jämt så är det nog lungt att han ägde en rosa mössa i något år tills han växte ur den. ..Och sen när fick en färg makten att bestämma om man skulle bli "annorlunda" och utmobbad eller inte? Ingen som tror att det mer har att göra med hur hans föräldrar behandlar honom?

    söndag 25 februari, 2007 @ 23:12
  142. Diana skriver:

    Men seriöst, vad ni är fördomsfulla, även om det inte är negativa fördomar vi pratar om! Bara för att pojken råkade ha en rosa mössa tror ni att mamman är jätterebellisk och sånt snack. Verkar som om många som har kommenterat aldrig varit i kontakt med barn. Har ni hört "JAG VIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIILL HA!!!!!!!!!!!!!!1111111ett" någon gång?
    Ungen valde en rosa mössa och mamman hade inga problem med att låta honom ha den. Fine.

    måndag 26 februari, 2007 @ 10:51
  143. Alexandra skriver:

    Fabbe: Barn behöver inte ha någon "anledning" för att bli mobbade. Eller tycker du inte att vi ska skicka iväg barn med glasögon, övervikt eller mörk hudfärg till skolan heller?

    måndag 26 februari, 2007 @ 11:54
  144. Alexandra skriver:

    Skrivarn: Du tycker att det är bra att barn sexualiseras redan i vagnåldern eller?

    måndag 26 februari, 2007 @ 11:57
  145. Lilli skriver:

    okej, jag gillar inte rosa annaars. men här är det helt perfekt

    måndag 26 februari, 2007 @ 15:27
  146. anna skriver:

    hahaha , go morsan ! såå jävla rätt , tanten kan ju dra nått gammalt över sig :D

    måndag 26 februari, 2007 @ 23:59
  147. Alex skriver:

    HAHAHA High Five morsan!

    Min syster har en röd vagn till sin son och en äldre dam skällde ut henne för att hon had en flickvagn till honom, hon blev skitarg och röt åt tanten som drog därifrån….

    Förstår inte varför folk ska vara så trångsynta! Jag är kille och tycker rosa är skitfint! I mean, why not??????

    tisdag 27 februari, 2007 @ 01:16
  148. kattis skriver:

    bra komentar! men skippa allt politiskt snack. Om nån klär sig själv eller sina barn i "anorlunda" färger eller kläder måste de inte ha me könsroller att göra, föräldrarna eller barnet kanske HELT ENKELT gillar just det plagget!

    tisdag 27 februari, 2007 @ 14:09
  149. moj skriver:

    sjukt skön!

    tisdag 27 februari, 2007 @ 18:12
  150. Jessican skriver:

    …hahahahahahaha… så bra.

    onsdag 28 februari, 2007 @ 06:15
  151. Ellan skriver:

    Alla kommentarerna… Vilken debatt.
    Qwerty: Vill bara säga att det finns idag väldigt många killar som använder smink. Min systers pojkvän snodde hennes täckstift, för att han tyckte han behövde den mer (sämre hy). Men hon är äldigt irriterad nu, för han är i Australien med hennes täckstift då. OCh killen är uppebarligen inte bög, långt ifrån. Min päng är i alla fall det är inte speciellt konstigt eller väldigt ovanligt att killar sminkar sig.

    torsdag 01 mars, 2007 @ 00:11
  152. Malin skriver:

    Vilken underbar kommentar, haha. Den där kunde man skratta gott åt. :D

    torsdag 01 mars, 2007 @ 00:27
  153. vick2ria skriver:

    *haha* den ska jag sno nästa gång ngn återigen gissar fel på våra tvillingar… Sverige är fyllt av färgfascister!

    torsdag 01 mars, 2007 @ 06:16
  154. filip [kattmannen] ottosson skriver:

    då är bebisen lik mig för jag e bög

    torsdag 01 mars, 2007 @ 13:18
  155. Den svenska gräddglassens skyddsängel skriver:

    Ärligt talat tror jag inte att färgerna är så viktiga. Många flickor gillar ju rosa och många pojkar gillar ju blått. Man kan ju inte klä dom i gråa neutrala färger bara för att man ska vara politiskt korrekt. Dock förstår jag irritationen över hur olika tjej och pojkkläder är.

    fredag 02 mars, 2007 @ 20:15
  156. till gräddglassen (och andra) skriver:

    Många pojkar gillar rosa och många flickor blått också, men de får tidigt lära sig att det inte är riktigt okej.

    lördag 03 mars, 2007 @ 14:16
  157. sara skriver:

    1-0 till Dan (inlägg 18) för den subtila sarkasmen! ;P

    söndag 04 mars, 2007 @ 14:15
  158. johanna skriver:

    aaaaaaaaaahahahahahaa, fyfan.. man blir trevlig av att vara vaken hela nätterna när barnen skriker.

    måndag 05 mars, 2007 @ 07:35
  159. greta gris skriver:

    stört skön mamma mina barn numera alltid rosa mössor på sig nu efter det här inlägget jag hoppas mitt inlägg blir störtskönt från mej

    måndag 05 mars, 2007 @ 15:53
  160. Kalervo skriver:

    Om mamman hade svarat något i stil med " den skyddar mot kylan" så hade det inte varit lika äckligt tydligt att hon utnyttjar sitt stackars barn i sin naiva och postpubertala kamp med att bryta könsrollerna. Man ska nog börja den kampen någon annanstans. Tycker synd om barnet som antagligen kommer att utsättas för liknande situationer i framtiden. Ungen lär ju få magknip inför varje möte med främmande människor. Låter ju väldigt sunt. Så undrar vi varför det förekommer så mycket psykiskt ohälsa i vårt samhälle. Man kan börja med att upprätthålla ett beteende som inte skapar förvirring i barnens könsidentifiering.

    måndag 05 mars, 2007 @ 20:53
  161. Andres skriver:

    Hmm, känner igen mig lite.. Jag och min kusin brukade kolla på kort från när vi va bäbisar å reta varandra för att den andre va så ful. Så i fjortonårsåldern får vi reda på att det är jag som är den rosa bäbisen å hon som e den blå.. Snacka om att hela ens världsbild rasar samman…..

    tisdag 06 mars, 2007 @ 00:25
  162. E. skriver:

    Underbar! :D

    onsdag 07 mars, 2007 @ 17:13
  163. nisse skriver:

    haha helt klockrent ju. HELT klockrent, hejja gävle!! :D

    torsdag 08 mars, 2007 @ 12:20
  164. josefin skriver:

    hahaha låter som nått jag skulle kunna säga.

    söndag 11 mars, 2007 @ 17:17
  165. Em skriver:

    HAHA!, the comments!!
    SO Sweden HAHAHA!!!

    Ni er allt fjållo :)

    söndag 11 mars, 2007 @ 21:47
  166. martin skriver:

    122 & 136. Qwerty: Skillnaderna ÄR enbart utseendemässiga. Och vad är egentligen "fel" och "märkliga" könshormoner?

    PS. Jag färgar håret, jag använder smink, jag har tighta kläder, jag kan tycka det är mysigt med ett hångel med en kille då och då. Av det du skriver, förstår jag att du alltså tycker min livsstil är "olämplig"? I sådana fall tycker jag dina kommentarer är ytterst trångsynta och även förolämpande.

    tisdag 13 mars, 2007 @ 15:34
  167. Sannah skriver:

    Efter att ha läst ett antal kommentarer till denna tjuvlyssning så måste jag också ge mig in i diskussionen.

    Vad i tjuvlyssningen säger att färgen på mössan är rosa just för att mamman har bestämt sig för att gå emot könsnormerna?
    Det står ju i tjuvlyssningen att det är en sittvagn mamman har pojken i, vilket i min värld betyder att han är stor nog för att välja själv vilken typ av mössa han vill ha. Han kanske inte i tal kan tala om detta, möjligheten finns väl att han själv har plockat ner mössan och försökt få den på sig.
    Jag vet inte vad alla ni som tänker pojk- och flickfärger köper era egna kläder efter för förutsättningar.
    När jag shoppar kläder och annat så köper jag det jag SJÄLV tycker om oberoende modetidningar och diverse. Det känns helt värdelöst att köpa kläder i fel storlek som sitter obekvämt bara för att det är en speciell färg.

    Det är som att köpa en 2:a vid Stureplan (Stockholm) och klämma in hela familjen där även om man inte har råd. Skitsamma om man trivs eller inte man får ju känna sig speciell.
    Kanske dragit det lite för långt nu, men mina dagar är långa o veckan innehåller mycket skolarbeten + prov så att då är det svårt att tänka riktigt klart vid denna tid på dygnet;)

    Ingen som behöver ta åt sig. Tänkte mest på att lägga in lite åsikter i hela barnfrågan från en person från P-generationen (P står för Pirat vilket syftar till alla oss underbara 80-talister)

    tisdag 13 mars, 2007 @ 23:26
  168. alexander skriver:

    Riktigt bra!

    onsdag 14 mars, 2007 @ 15:13
  169. jessica skriver:

    bäst ever!!! skön rubrik men ännu härligare mamma, känns som om hon är van vid att folk tror att de e en tjej och börjar trötta på alla att folk frågar varför han e klädd i rosa, hennes standrad svar har blivit "han är bög.."
    strötskön, där fick tanten så hon teg hoppas ja!

    torsdag 15 mars, 2007 @ 09:58
  170. agnes skriver:

    Jocke: Du är dålig. Jävligt dålig.

    lördag 17 mars, 2007 @ 20:00
  171. Corundum skriver:

    Måste bara få tillägga: Jag ska starta en fanclub för Jennie! Hennes rubriker gör varenda tjuvlyssning ett strå vassare. :D Sluta aldrig, Jennie!

    fredag 23 mars, 2007 @ 23:10
  172. BERZAN skriver:

    TUNG MORSA hehe :D

    lördag 24 mars, 2007 @ 12:51
  173. Agge skriver:

    Va klockren!!!!

    lördag 24 mars, 2007 @ 18:12
  174. Joel skriver:

    En rolig tjuvlyssning! Ta det för vad det är, herregud, det är en mössa på ett litet barn! Tagga ner nu.

    söndag 25 mars, 2007 @ 04:28
  175. anna bokenstrand skriver:

    till skrivarn ja det spelar roll för då kan man se redan på bebisar va dom har för kön och så blir dom behandlade därefter vilket påverkar hur dom blir när dom blir stora.Och assexuella?? nej deyt är inte målet målet är att barn ska växa upp till människor inte en halv människa begränsad av en könsroll.fÖR ÖVRIGT SKRIVARN JAG TROR EN KILLE SOM BLIVIT KLÄDD I ROSA NÄR HAN VAR LITEN KAN BÅDE BLI KÅT OCH KÄR.eller vadå tror jag vet

    söndag 25 mars, 2007 @ 22:06
  176. anna bokenstrand skriver:

    *menar jag vet det

    söndag 25 mars, 2007 @ 22:07
  177. Hanna skriver:

    Åh, skön mamma. x'D
    Så ska jag säga när (om) jag får barn.

    måndag 26 mars, 2007 @ 23:05
  178. sandraN skriver:

    snäll mor..

    tisdag 27 mars, 2007 @ 20:17
  179. Åsa skriver:

    *ha ha ha ha ha*
    Helt underbart – dumma frågor får dumma svar :-)

    onsdag 28 mars, 2007 @ 14:27
  180. Hanna skriver:

    Min ettåriga dotter har en rosa mössa, men får trots det ofta höra kommentarer i stil med "åh, vilken söt liten kille". Tydligen väger de könsneutralt färgade byxorna och den chokladbruna (kill-)jackan tyngre.

    torsdag 29 mars, 2007 @ 11:24
  181. crem.26 skriver:

    Gävle. where the fine people are

    torsdag 29 mars, 2007 @ 15:42
  182. Lina skriver:

    satt och skratta som faen… grymt skön morsa (min mamma sa något liknande en gång, men den här var så mycket roligare) helt klart värd en femma!!!

    torsdag 29 mars, 2007 @ 21:19
  183. Dewnis skriver:

    HAHAHAHAHAHAHA XD

    Snacka om förstaklassigt svar xD

    fredag 30 mars, 2007 @ 02:21
  184. Dewnis skriver:

    OMG det är ju i min hemstad till och med XD

    fredag 30 mars, 2007 @ 02:21
  185. tonårstjej skriver:

    Hel skön mamma, ungefär som min mamma då min lillasyster var spädbarn. Hon hade gröna kläder, och givetvis trodde alla att hon var en pojke då.

    fredag 30 mars, 2007 @ 14:17
  186. Sonja skriver:

    haha! får jag en son ska jag också säga så om nån tar miste när han råkar ha nåt rosa! :)

    fredag 30 mars, 2007 @ 22:24
  187. W ihi skriver:

    HAHAHAHAHAHAHA, all cred i världen till mamman ! död åt folk som tycker allt ska vara stereotypt eller va fan man säger x) ÄLSKAR DETTA.

    lördag 31 mars, 2007 @ 00:02
  188. Karro skriver:

    klockrent!

    lördag 31 mars, 2007 @ 10:48
  189. Emelie skriver:

    UNDERBART

    lördag 31 mars, 2007 @ 14:28
  190. Flroa skriver:

    åh, jag dör, döda mig!
    Haha, skönaste ever!! XD

    söndag 01 april, 2007 @ 13:36
  191. sassa skriver:

    skitbra att hon inte har fördommar!

    söndag 01 april, 2007 @ 20:53
  192. micke skriver:

    HAHAHAHAH! Jag dör! Underbart!

    måndag 02 april, 2007 @ 10:13
  193. Malin skriver:

    Klockrent svar!

    måndag 02 april, 2007 @ 17:57
  194. Nina skriver:

    Underbart. Bäst hittills! Fler folk skulle reagera så, då vore världen roligare. :D

    måndag 02 april, 2007 @ 21:57
  195. Leffe skriver:

    Inte ens rolig, Både mamman och den äldre damen verkar ha problem med steriotyper och fördomar.

    tisdag 03 april, 2007 @ 04:21
  196. Kalle skriver:

    Leffe: Men herregud. Man måste kunna driva med stereotyperna. Mamman hade ju uppenbarligen inga problem med dem utan störde sig på en dum fråga och kontrade med ett dumt svar. :S

    tisdag 03 april, 2007 @ 17:59
  197. linda skriver:

    # Erik skriver:

    Lite smårolig men just nu leder den här tjuvlyssningen topplistan. SÅ kul var den väl ändå inte?

    är poängen med "tjuvlyssnat" att det som sägs ska vara kul?

    tisdag 03 april, 2007 @ 19:37
  198. Sanna skriver:

    För människor med små liv finns kommunalråd, där kan debattera sönder livets allra minsta ämnen.

    onsdag 04 april, 2007 @ 08:10
  199. whoaaiong skriver:

    creds till världen bästa mamma!:D
    fett bra!

    torsdag 05 april, 2007 @ 09:16
  200. Sara skriver:

    HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHA GAALLEEETTT SKÖÖÖÖÖÖNN MORSAA HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHH

    torsdag 05 april, 2007 @ 23:59
  201. Tjej, 14 skriver:

    Suck…va ska man säga?
    Visst va den rolig, fast ändån.
    Kalla sin unge bög.
    Sånt gör inte en mamma.
    Dessutom tycker jag det är rätt att klä bebis pojakr i blått och bebis flickor i rosa. Om man fortsätter att va så otrolig"jämnlik" så kan väl ni klä eran pjke i balettkläder och ge honom barbisar till presenter. *fnys*
    Vi fins FAKTSIKT en grund till värför det finns 2 kön på jorden.., värför ändra på det?

    fredag 06 april, 2007 @ 15:08
  202. Ajy skriver:

    Klockren.

    fredag 06 april, 2007 @ 22:47
  203. SirLagsalot skriver:

    Va ere för fel på rosa?
    Har alltid gillat den färgen.

    söndag 08 april, 2007 @ 14:02
  204. Julia skriver:

    ha,ha denna är bäst!

    söndag 08 april, 2007 @ 22:52
  205. silla skriver:

    shit haha denna r den bäta jag hört på länge:)

    tisdag 10 april, 2007 @ 18:04
  206. Carolina skriver:

    klockrent!!

    tisdag 10 april, 2007 @ 23:20
  207. Tantarian skriver:

    Riktigt rolig!

    onsdag 11 april, 2007 @ 12:57
  208. Malin skriver:

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA fyfan vad klockren! Sån mamma ska jag bli , HAHAHAHA !

    onsdag 11 april, 2007 @ 16:09
  209. birta skriver:

    JAG VILL HA EN SÅN MAMMA! :)

    onsdag 11 april, 2007 @ 19:19
  210. Stina skriver:

    Det är den bästa kommentaren jag någonsin hört!
    Kan verkligen se hela scenariot framför mig!

    torsdag 12 april, 2007 @ 14:13
  211. Erika skriver:

    haha, fan vad skön kommentar !

    torsdag 12 april, 2007 @ 14:33
  212. Lisa skriver:

    hahah den var bra, haha men helt störd of course kan killar ha rosa kläder. det är snyggt, skönt att mamman tar det s¨å coolt. :)

    lördag 14 april, 2007 @ 00:11
  213. Leffe skriver:

    Men det är ju just det hon inte gör, hade hon tagit det coolt hade hon bara sagt att hon gillar färgen eller att färgen inte spelar någon roll. Frågan var dum men svaret var då inte smartare.

    lördag 14 april, 2007 @ 00:44
  214. Sara skriver:

    Fett nice x")

    söndag 15 april, 2007 @ 14:32
  215. kurt skriver:

    tjej 14: ursäkta att jag frågar, men är du dum eller? Du kan väl knappast på allvar tro att det skulle ligga något genetiskt i att killar ska ha blått och tjejer rosa, detta är bara en produkt av könsroller som har pågått allt för länge. Det finns bara en enda anledning till att det finns två kön och den kan du nog räkna ut själv, personligheten tror jag inte har med det hela att göra egentligen.

    söndag 15 april, 2007 @ 21:59
  216. Kajsa skriver:

    meh , den har jag hört förrut :/

    måndag 16 april, 2007 @ 15:37
  217. mimi skriver:

    Älskar det!
    Jag är så trött på klädkoderna, framför allt att alla killkläder för barn har så trista färger! De har bara mörkt blå, grön eller brun och grå. Alla barn borde ha grälla färger!

    måndag 16 april, 2007 @ 21:14
  218. Frida skriver:

    Jag skiter i VARFÖR mamman hade satt på ungen en rosa mössa. Men det var en GRYMT SKÖN kommentar. Det är så sjukt larvigt att flickor ska ha rosa och pojkar ska ha blått. Det är skrämmande hur tidigt samhäller börjar forma barnen in i könsroller och hur man "ska vara". Det kan tyckas vara en liten sak den mamman gjorde/sa men det är där vi alla måste börja fan. Hoppas generationen med alla hetronormativa, homofoba as dör ut snart.

    Det va bra sagt av dig mamman!

    onsdag 18 april, 2007 @ 19:48
  219. Hon-som-låtsades-Barbie-var-en-strippa-när-hon-var-fem skriver:

    Tröttnade vid kommentar 162 med allt politiskt drabbel om färgen på mössan och att det ska handla om att mamman använder sin unge som någon slags verktyg i sin politiska tro.

    Av alla mammor i hela sverige så råkade Julia höra just den här mamman, som förmodligen tröttnat på pensionärers trångsynthet, och skickade den hit. Av alla hundra mammor som får höra detta när deras döttrar/söner väljer något "alternativt" så tror folk helt plötsligt att det var för att vara rebellisk. Jag lovar att alla som läst detta har hört eller varit med om det här när det gäller någon närstående person, och då har svaret varit det tråkiga "för att hålla värmen". Den här mamman kände väl bara för att få tanten att hålla käft. Att hon då valde att säga "bög" var ju för tantens respons. Hon hade lika bra kunnat säga "För han röstar på Feministiskt Intiativ", "Han är mot Moderaternas bidragspolitik" eller "För att det inte ska synas när han kladdar hallonglass i fejjan" Vad som helst som kan kopplas till färg av någon sorts. Nu var två av mina alternativ politiska, men i alla fall

    Detta var en rolig tjuvlyssning som får mig att önska att jag alltid var så rapp i käften, och jag hoppas att jag nån gång själv får se något så här orginellt IRL ^^

    OMG, läste precis Tjej 14:s kommentar tack vare en annan kommentar. Jag lekte med Actionman, slogs på skolgården så att killarna sprang ifrån mig i gråt och avskydde rosa (grön FTW!) när jag var liten. Skulle jag leka med Barbie med min lillasyster så fick min Barbie vara antingen en bartender eller en strippa, det var lite roligare än att göra en hemmafru i rosa kläder. Det är just sådanna åsikter som Tjej14 har som gör att det aldrig kan bli jämnlikt. Det är nästan som att säga "Take the blue pill, and you will earn more money and be the ruler, take the red pill, and you will be raped without getting help afterwards and be hit by your husband" En färg bestämmer inte människan, utan det är människan som bestämmer färgen.

    Kort sagt: Jag tror bara slumpen gjorde att vi fick ha den här fina avlyssningen känd, men tydligen tog väldigt många den seriöst, och jag ser själv på min kommentar att jag fick en del att säga ^^

    torsdag 19 april, 2007 @ 22:52
  220. Vickan skriver:

    ASG! :D

    fredag 20 april, 2007 @ 17:55
  221. Karl skriver:

    WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAA! xD

    fredag 20 april, 2007 @ 18:17
  222. Arman skriver:

    go mama!

    lördag 21 april, 2007 @ 18:03
  223. Simon skriver:
  224. matfat skriver:

    EXAKT den här tjuvlyssningen fanns på overheard in New York idag, snor de från oss??

    söndag 22 april, 2007 @ 18:38
  225. Johanna skriver:

    Go mamman!

    måndag 23 april, 2007 @ 19:28
  226. Matilda skriver:

    Hahha, ! xD

    måndag 23 april, 2007 @ 21:15
  227. Nyfiken skriver:

    Funderade också när jag läste overheard in ny:s tjuvlyssning. Vore kul om nån forskade vidare i detta mysterium.

    måndag 23 april, 2007 @ 21:26
  228. Anna skriver:

    asså, jag hitta en exakt likadan på Overheard in New York:
    Lady: Oh, how cute is she?!
    Woman with kid: Actually, it's a he.
    Lady: Well, why is he wearing a pink hat?
    Woman with kid: Because he's gay!

    –Central Park

    Overheard by: Lina

    skumt värre :P

    onsdag 25 april, 2007 @ 09:40
  229. Anna skriver:

    haha okej nu såg jag att fler redan sett det, men men..

    onsdag 25 april, 2007 @ 09:40
  230. Tessie skriver:

    WAAAAHAHAHAAAA!!!! detdär låter som nått jag skulle kunna kläcka ur mer *asg*

    söndag 29 april, 2007 @ 18:00
  231. Hanna skriver:

    Skrivarn: små barn som blir asexuella? tyckr du istället att barn SKA vara sexuella? är du seris? och varför är det egentligen så viktigt att veta kön? bara för att det blir lättare för alla andra att veta om man ska tycka att barnet är gulligt (om det är en flicka) eller tufft (om det är en pojke)? enda anledningen till att man så absolut vill veta kön är ju för att kunna behandla barnet därefter och då är vi tillbaka på grundproblemet.

    söndag 29 april, 2007 @ 21:33
  232. sebastian skriver:

    men lol den här är fake jag läste den här i en serie…
    om inte serien var sann :P

    fredag 04 maj, 2007 @ 16:10
  233. kOpe skriver:

    haha, oooorka. Schysst morsa.

    lördag 05 maj, 2007 @ 01:32
  234. Evelina skriver:

    haha, sånn mamma vill jag oxå ha :P

    söndag 06 maj, 2007 @ 00:39
  235. Alicia skriver:

    #228
    precis under tjuvlyssningen på overheardinnewyork.com ser du en länk till tjuvlyssnat.se
    That may be the cause :)

    torsdag 10 maj, 2007 @ 18:54
  236. p1r skriver:

    "And you're totally fogged in you head,
    If you were serious right now when you said
    That 'its because they will be bullied in school'
    `Cause that means you let the bullies set the rules."

    Tycker förresten också som att det verkar som att tjejen i fråga inte alls är jättenormbrytande, som jag ser det har hon bara tagit på sitt barn en rosa pojke utan att bry sig särkilt om könsnormerna.
    När sedan tanten reagerar på färgen på mössan kan jag förstå tjejens trötta reaktion, just för att hon inte känner att det gör någon skillnad.

    Ni som tycker att mamman är pinsam kan dra något gammalt över er då det bör passa er inställning.

    fredag 11 maj, 2007 @ 22:55
  237. Lillbudda skriver:

    För ca 100 år sedan var rosa en mansfärg och stod för styrka och beslutskraft. Så varför skulle inte pojkar få ha rosa idag… på 2000-talet…

    Min pojke är jättefin i rosa!

    måndag 14 maj, 2007 @ 12:06
  238. Caroline skriver:

    Bara jag som tyckte det var en aning taky?
    Inte för att vara old fasion men, var det verkligen nödvändigt.

    torsdag 17 maj, 2007 @ 04:13
  239. Fia skriver:

    Haha :D aa men det är ju från Gävle, där händer allt roligt ;)

    fredag 18 maj, 2007 @ 02:30
  240. Emma skriver:

    Jag kan säga att från mitt håll verkar det inte alls finnas speciellt mycket uppdelningar utav färger på kläder längre. Jag är ung och går fortfarande i grundskolan, det finns många killar i min åldersgrupp som bär rosa. Och dessa är verkligen inte utstötta eller mobbade utan är de mest självsäkraste och mest omtyckta killarna. Allt är på rätt väg

    fredag 18 maj, 2007 @ 21:15
  241. elias skriver:

    den var till och med bra ofta man e bög när man e 1 eet år:Paaah shill mannen det e lungt jag e osså bög noot.

    ta de shill

    söndag 20 maj, 2007 @ 16:09
  242. Kevin W skriver:

    HAHAHA, den va jag inte beredd på!! ASGARVAR!!

    lördag 26 maj, 2007 @ 18:38
  243. hemlig skriver:

    way to go:P

    torsdag 31 maj, 2007 @ 08:18
  244. Agge skriver:

    klockrent svar!!!!=)

    lördag 02 juni, 2007 @ 23:03
  245. dNs skriver:

    älskar den här :D

    måndag 04 juni, 2007 @ 13:38
  246. jinx skriver:

    Det finns en likadan på overheard in New York, bara att den är på engelska..

    söndag 10 juni, 2007 @ 15:27
  247. Lauri skriver:

    Haha så jävla skönt svar!!

    tisdag 12 juni, 2007 @ 23:59
  248. Dadiiii skriver:

    ohoho o.o en bög haha xD mamman är ju skitbra på s´ånt

    fredag 15 juni, 2007 @ 21:16
  249. katja skriver:

    wow. intressant att så många blev provocerade av detta!

    tisdag 19 juni, 2007 @ 00:51
  250. Totto skriver:

    Jag dör. Hahaha. Iskall morsa.

    tisdag 19 juni, 2007 @ 05:56
  251. Prrr skriver:

    underbart!!!

    tisdag 19 juni, 2007 @ 11:21
  252. Sfven skriver:

    klockrent, jag döööer!! Jävligt kool morsa, så skönt när folk har vett att säga ifrån när andra försöker pussla in dem i våra förlegade normer…

    fredag 22 juni, 2007 @ 02:12
  253. ronja skriver:

    världens skönaste :D

    fredag 22 juni, 2007 @ 17:16
  254. Jonathan skriver:

    HAHAHAHA!!! GO MOM!!

    söndag 24 juni, 2007 @ 21:11
  255. Jotto skriver:

    HAHHAHAHAHAH!!

    tisdag 26 juni, 2007 @ 15:19
  256. Silfver. skriver:

    Okej, den här kommentaren förgyllde min dag. Helt underbar!

    onsdag 27 juni, 2007 @ 15:54
  257. angel(ica) skriver:

    herregud, jag tror verkligen inte att det är någon förutbestämd revolt från mammans sida.. som någon redan nämt har barn oftast väldigt bestämda åsikter om vad de vill ha på sig. min (ÄLSKADE!) systerdotter har en gräääslig solhatt som hon älskar över allt annat, vem har hjärta att inte låta henne ha den för att den är ful eller inte enligt normerna?
    jag blir bara glad över att höra om föräldrar som denna som inte bryr sig, rosa, blått, pojke, flicka, vem bryr sej??
    Kul tjuvlyssning! asbra kommentar av mamman också.

    torsdag 28 juni, 2007 @ 09:56
  258. Amanda skriver:

    Svar på tal :P

    torsdag 28 juni, 2007 @ 19:47
  259. dr keso skriver:

    Störd morsa som sätter på sitt barn en rosa mössa. Vill hon att ungen ska bli mobbad eller.

    fredag 29 juni, 2007 @ 07:23
  260. Lollo skriver:

    ååh, så mkt snack! bra mamman, bra kommentar. men som tidigare sagt. låt barn vara barn. och låt de få ha vilka kläder de vill. barn kan leka med både dinosaurer och dockor. oavsett kön.

    fredag 29 juni, 2007 @ 16:38
  261. Jens skriver:

    Varför måste man alltid först dömma folk efter tjej/kille och sen anpassa sig efter de fördommar man växt upp med? Individen och dess personlighet kommer alltid i andra hand :( Jag får typ lust att starta en klädkedja allteftersom jag läste kommentarena, könsneutralt uppbyggd sådan.. till skillnad från t.ex leksaksindustrins chockrosa avdelningar som jag inte ens orkar förstå mig på, när gick det så snett att t.o.m LEGO blev könsindelat t.ex :S

    fredag 29 juni, 2007 @ 19:35
  262. Frida skriver:

    HAHA, fan vad bra sagt. :D

    söndag 01 juli, 2007 @ 21:56
  263. Majbritt skriver:

    Hi hi hi! Fan vad schysst morsan!

    måndag 02 juli, 2007 @ 12:57
  264. Lisbet skriver:

    Haahaaaa så bra sagt och att komma på det så där på plats! coolt

    måndag 02 juli, 2007 @ 18:47
  265. Uffe skriver:

    Det här tyckte jag var det absolut bästa!

    torsdag 12 juli, 2007 @ 21:07
  266. Clara skriver:

    xD
    det var hiiiiimla bra sagt!!! Vilken cool mamma xP

    onsdag 01 augusti, 2007 @ 20:54
  267. DR Skogh skriver:

    *ASG* Undrar vad damens respons var.
    Taskig mamma dock ;-)

    måndag 06 augusti, 2007 @ 13:25
  268. olabella skriver:

    alltså hur man än vrider och vänder på kommentaren som tanten sa "varför har han då råsa mössa" och mammans kommentar "för att han är bög" så har båda två samma fördom.
    tanten anser att pojkar inte har råsa och tar för givet att det är en flicka, och mamman kan inte bjuda på att pojken helt enkelt har råsa på sig utan ger ett ganska knasigt svar där hon delar in sin son i en sexuell läggning. jag ställer samma fråga som några innnan, ska ett barn vara sexuellt? vad är det som är kul med det? dels förnedrar det dom som är bögar för hon riktar in att "bara bögar kan har råsa på sig" och inte en normal liten pojke. det är ju lika stor fördom som att bara flickor kan ha råsa.

    tisdag 07 augusti, 2007 @ 02:30
  269. lottis skriver:

    haha!! sån morsa ska jag bli när jag får barn… man ska inte behöva bry sej om va det är för färg på kläderna. skit i om det är en rosa tröja till en kille.

    tisdag 07 augusti, 2007 @ 22:24
  270. Avatar skriver:

    Tänk om alla hade sådana mammor! Dilemmat här är att samhället har en massa föreställningar och det är oerhört svårt att frigöra sig från dem. Den mamman mötte faktiskt tanten i något som hon kunde förstå, snarare än att hålla en socialkonstruktionistisk förklaring om hur kulturella föreställningar och normer påverkar och fostrar oss som enskilda indvider och människor.

    onsdag 08 augusti, 2007 @ 09:18
  271. aaaaaa skriver:

    fan va skön

    fredag 10 augusti, 2007 @ 02:54
  272. Lisa skriver:

    WOHOOO

    fredag 10 augusti, 2007 @ 14:05
  273. Anahita skriver:

    AHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!! X""D

    tisdag 14 augusti, 2007 @ 00:06
  274. Viktoria skriver:

    FAn va bra, Rätt åt kärringen!!!

    tisdag 14 augusti, 2007 @ 21:34
  275. Emma skriver:

    ÄGD! :D hahaha

    torsdag 23 augusti, 2007 @ 14:44
  276. Moophl skriver:

    Hmm… Om nu uppfostran har sådan enorm betydelse för hur den framtida individen formas, varför kan då ingen ha förståelse för tanten som bara försöker vara snäll enligt den uppfostran HON fick en gång i tiden?
    Nänä, "bra morsan som sätter dit tanten" bara.

    måndag 27 augusti, 2007 @ 20:20
  277. Mattias Ö skriver:

    Leve trötta griniga roliga svar :D

    (Jag hade också rosa plagg som liten plutt btw)

    fredag 07 september, 2007 @ 05:14
  278. Julia skriver:

    Haha, så jäävla klockren!

    fredag 07 september, 2007 @ 23:21
  279. Misha skriver:

    Hahah ! Grym mamma :D

    söndag 09 september, 2007 @ 18:32
  280. Shadi skriver:

    Klockren!! :D
    Go, mama!

    tisdag 11 september, 2007 @ 01:17
  281. sillen skriver:

    sjönaste mamman på länge

    söndag 16 september, 2007 @ 12:23
  282. max skriver:

    hahaha, fyfan vilken underbar tjej!

    måndag 17 september, 2007 @ 21:08
  283. Linnéa skriver:

    Underbar! XD

    söndag 23 september, 2007 @ 13:51
  284. TheOddOne skriver:

    Kommentar som aldrig blir läst, men man blir ju så förbannat trött…

    Fadde: Vem fan ska mobba barnet om inget annat barn vet att rosa är en flickfärg? Du kommer dock att lära din jävla unge att det är en flickfärg. Du är problemet, inte denna mamma.

    Skrivarn: Precis just blått och rött är inte det stora problemet. Det är de andra värderingar som sitter i kläderna som är det. Döskallar – Kattungar, Superhjältar – Hjärtan. Därav asexualiseringen av kläder.
    Tyvärr kommer ju idioter som du fortsätta att tvinga barn dela upp sig i de två personligheterna, bara för att ni inte fattar att era barn ser upp till er oerhört och tror att man måste vara på det sättet. (Precis som dina föräldrar gjorde, de visste inte annat)

    Erika: Barn är barn ett mycket kort tag, sedan börjar de apa efter sin omgivning, det är därför ditt barn har rosa, inte för att hon gillar det. Tror du på fullaste allvar att det finns en gen som bestämmer vilka färger personer gillar? M-I-L-fucking-J-Ö, du, din man, din mamma, barnen på dagis (som i sin tur har fått från sin föräldrar) etc.

    Konstruktiv jävla dialog borde jag ha, men det är så tröttsamt att se sånt här!

    torsdag 27 september, 2007 @ 22:34
  285. Natacha skriver:

    helt underbar precis så ska det vara. man ska inte vara rädd för att säga sanningen. och ju mer dom skulle smyga med det ksulle dom bara bli lättare mobbade. SKÖN MAMMA!

    måndag 05 november, 2007 @ 20:56
  286. Anna skriver:

    Men en liknande har jag läst tidigare men då vare en pappa som sa så ,elle d blir väl i ett senare bidrag efter som jag nyss börjat läsa igenom alla…

    lördag 10 november, 2007 @ 12:56
  287. Tommy skriver:

    Stackars barn som blir offer för mamman ska vara så jävla politisk korrekt!!! låt pojkar vara pojkar och flickor ska vara flickor.

    fredag 25 januari, 2008 @ 17:09
  288. fia skriver:

    Idag kan man ha vilken färg som helst på både barn o vuxna, kolla bara på stan, skulle man gå efter vilken färg killarna har så skulle det finnas många bögar

    lördag 26 januari, 2008 @ 15:43
  289. Diana skriver:

    Skönaste rubriken :D

    onsdag 02 april, 2008 @ 17:09
  290. Lily, Rosemary & the Jack of Hearts skriver:

    vadå, han kanske var bög? och här sitter ni & skrattar åt det, DET är ju sexistiskt om något ;)

    torsdag 03 april, 2008 @ 19:41
  291. Apfelkorn skriver:

    Apropå en del kommentarer (till en annars kul tjuvlyssning)…

    Hur groteskt verklighetsfrånvänd kan man egentligen bli? Jo, tydligen såpass att man på allvar tror att man kan UPPFOSTRA barn till att (tro sig) gilla vissa saker och att det är UPPFOSTRAN som på nåt sensationellt sätt lyckats vidmakthålla (de påstått förljugna) könsskillnaderna som har kunnat iakttas i alla kulturer sedan tidernas begynnelse.

    Skit i rosa eller blått; som många här skriver – det är ju bara färger och knappast jätteviktigt (vad det än är man vill bevisa). Men att tro att generella mönster (går inte in på allehanda nyanser och överlappningar här) som pojkars handgripliga lekar och flickors pysslande är resultatet av inlärning är så beklämmade apkorkat så att man inte vet vart man ska ta vägen. Det torde räcka med sunt förnuft, normal iakttagelseförmåga ett uns av respekt för den samlade mänskliga erfarenheten för att fatta att könen är olika av naturen (vilket inte innebär diametralt motsatta, men det är det väl heller ingen som hävdar?) – och när också den kliniska vetenskapen klart pekar på detta uppenbara, så kan man i sitt stilla sinne undra hur någon endaste människa kan fortsätta att vägra ta till sig den sanning som ligger rakt framför ögonen. Visst snidar vi via civlisation/kultur till den "sista biten", och visst kan könsroller (som allt annat) därmed också perverteras så att de leder till förtryck och lidande (vilket också blir följden om man försöker sudda bort dem)…men man kommer inte ifrån att om det socialiserade är överbyggnaden, så är biologin fortfarande basen.

    Fattar ni inte att barn gör det de VILL göra, det visar sig liksom av sig självt. Tvingar man dem till något de inte spontant söker sig till (i ena eller andra riktningen…könstraditionellt eller könsrevolutionärt), så kommer ni att märka om de inte är nöjda, var så säkra. Låt dem få välja sina lekar själva, och ni kommer att se att skillnader mellan flickor och pojkar helt enkelt bara finns där. Ni kommer också att se en hel räcka undantag från det typiska, och det ligger naturligtvis inget fel i det heller.

    Sorry, likhetsförespråkare. Ni må upprepa era skrivbordsproducerade önsketänkar-paroller i all evighet. De blir inte sannare för det. Sen kan kan jag undra…vad är det egentligen som gör könens olikheter så provocerande och outhärdliga för en del? Var i helskotta klämmer skon? Är det den smärtsamma insikten att om vi nu är olika, så blir nästa tankeled att vi kanske lever helt fel idag? Att vi prioriterar och värderar fel? Tål att fundera på…

    torsdag 03 april, 2008 @ 20:01
  292. Fawkie skriver:

    Alltså, är det ingen som har fattat att mamman var ironisk?

    Och barn, 4-5 åringar är faktiskt hur inställda på könsroller som helst.
    Jag praoade på dagis för ett tag sedan och där var det världens sötaste kille (ca 3 år) som hade på sig en jättefin ljusrosa tröja med blommor på.
    Då blev han utskrattad av två lite äldre tjejer som tyckte det var konstigt med killar i rosa.
    När jag frågade dem varför de skrattade sa de:

    - Killar brukar ju inte ha rosa!

    Det kallar jag insällda och tänk er! Hur blir det för kommande generationer om föräldrarna klär killarna i blått och tjejerna i rosa?
    Och så klagar man på att kvinnor får lägre lön!!!

    lördag 05 april, 2008 @ 13:34
  293. Apfelkorn skriver:

    En annan grej som jag funderat på: polarisering ett av de vanligaste debattproblemen, så även här. Det är smärtsamt tydligt. Vad gäller blått VS rosa, grävskopor VS little pony, spindelmannen VS prinsessor etc etc…detta är kulturella MANIFESTERINGAR av det vi redan vet genom att vi lärt känna oss själva sedan början av vår existens (minns uttrycket "den samlade mänskliga erfarenheten" i mitt förra inlägg). Många gånger är de här sakerna stereotypa och förenklande, och med tiden kan vissa av dem för all del bli såväl fåniga som förlegade – MEN: det betyder inte att de för den skull är påhittade eller i grunden irrelevanta. Dessa manifesteringar har varken konspiratorisk eller illvillig grund, utan är helt enkelt uttryck och koder som på ändamålsenligt – om än lite fyrkantigt – sätt bidrar till att göra vår tillvaro hyfsat ordnad och begriplig. "Pojkar får inte gråta" eller "könet är en social konstruktion"? Balans kryddat med en gnutta rigiditet eller kaos med ett spår av insikt? Tja, välj själva. Det måste inte vara svart eller vitt, men jag vet vad jag föredrar om jag måste välja.

    Visst kan pojkar bära rosa kläder, visst kan flickor bära blått…visst kan pojkar pyssla och flickor spontanbrottas. Och visar de att de vill detta, så varför i hela friden hindra dem? Men glöm inte att sånt rör sig om (såklart legitima, inte många säger annat) undantag från regeln. Glöm vidare inte att det faktiskt finns en anledning till att vi uppfattar det som undantag.

    I grund och botten stör det mig kraftigt när människans sätt att vara, ordna och associera totaldissas. Sånt stinker av von oben-attityd, historielöshet och är enligt mig en oförskämd spottloska i ansiktet på mänskligheten, eller om man så vill – den samlade mänskliga erfarenheten…

    söndag 06 april, 2008 @ 00:37
  294. Nikky skriver:

    Rosa äger

    //kille

    torsdag 08 maj, 2008 @ 18:01
  295. Nessa skriver:

    Hahaah, klockrent svar!

    fredag 16 maj, 2008 @ 18:48
  296. Bambikill skriver:

    Jösses Apfelkorn. Du har verkligen tänkt. Du får ha cred för välformulerade och tankvärda åsikter, men shit vilken sorglig syn du har på saker och ting.

    Hennes replik var skitrolig. Jag hade sagt samma sak.
    Fast däremot är det lite bekymmersamt att homosexualitet aldrig tycks bli så normalt att det inte höjer ögonbryn. Från paria till hipp. Men fortfarande avvikande. Och att det fortfarande ifrågasätts när könsstereotyper bryts. Så trist.

    söndag 18 maj, 2008 @ 15:55
  297. malin skriver:

    Fawkie: vad har den 3 åriga killens tröja att göra med kvinnans lön?
    "Och så klagar man på att kvinnor får lägre lön!!!"
    jag försår inte hur du får ihop det?

    söndag 06 juli, 2008 @ 12:32
  298. El Rubio skriver:

    Varje familj får väl själv välja kläder åt sina barn. Det är varken bra eller dåligt att sätta en rosa mössa på en unge. Men morsan är skön. '

    Men ni som tycker det är bra med rosa på pojke. Tycker ni också att rosa på flicka är bra? Annars så är ni ju emot likabehandling av barn.

    söndag 11 januari, 2009 @ 20:35
  299. Chewin skriver:

    Stackars unge tror jag.

    lördag 21 februari, 2009 @ 15:51
  300. Marcus skriver:

    men SUCK. som redan påpekats – fattar ni inte att morsan bara var sarkastisk för att hon helt enkelt tyckte att kärringen var jobbig som frågade och antagligen inte ORKADE säga "för att den blåa var i tvätten"?!

    morsan har antagligen inte gjort något ställningstagande överhuvudtaget, skiter nog i vilken mössa ungjäveln har på sig och är antagligen lycklig över att ungen ens HAR mössa och är tyst istället för att skrika halsen av sig.

    lördag 25 april, 2009 @ 22:03

Skriv en kommentar