Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

"Eller åtminstone borde föräldrarna pryglas offentligt"

Två killar ~17 sitter mitt emot varandra och snackar. En tjej ~14 kommer och sätter sig brevid en av killarna.
Kille 1: Ey, va fan är 56 minus 34?
Tjejen börjar fnissa åt killens fråga.
Kille 2: Va fan, det går inte! Vänta jag knappar in det på mobilen…
Tjejen (skrattandes): Du behöver inte kolla på mobilen. Det blir 16!
Äldre man (skakandes på huvudet): Era mattelärare borde brännas på bål!!
Det blir helt tyst på bussen.

Buss, Västerås

Kommentarer (90)

Skriv en kommentar

  1. Ettan skriver:

    Gränsfall.. :P

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:03
  2. BettyB skriver:

    He's so right.. och rubriken är fantastisk. :)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:15
  3. Robert skriver:

    34.
    +10 = 44
    +20 = 54
    +22 = 56
    och huvudräkning har aldrig varit min grej. Trots alla universitetspoäng i matte. Önskar att mina lärare i grundskolan tränat oss mer på det.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:16
  4. Tjej skriver:

    Fan jag lyckades räkna fel först jag med på den där. *skäms*

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:28
  5. agnes skriver:

    herregud, hur svårt kan det vara egentligen, alla behöver inte vara genier i matte, men lite måste man väl kunna.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:46
  6. Samuel skriver:

    Dagens ungdom (ja jag har precis fyllt 30 och då får man säga så ;) ) kan verkligen inte räkna utan miniräknare. Jag har hjälp min 18-åriga svåger med matteläxan och han tar fram miniräknaren för precis så här enkla tal.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 13:47
  7. Fredrik skriver:

    Jag blir så ledsen på folk som inte klarar av så lätta saker.. "Va fan, det går inte!"

    tisdag 09 januari, 2007 @ 14:02
  8. bättre skriver:

    Robert: Man behövde i alla fall inte vänta länge innan någon visade att de kan lågstadiematte i kommentarerna. Rätt svar efter bara tre steg. Dina universitetsstudier har verkligen lönat sig.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 14:12
  9. Nea skriver:

    Haha vilken bra tjuvlyssning:D och sen vill ja säga en sak till lilla samuel att jag är 12 år o jag lovar att folk som e typ 10 tom skulle lösa den och högra uppgifter i matte utan miniräknare;D

    tisdag 09 januari, 2007 @ 14:32
  10. Tomas skriver:

    Bort med miniräknarna i skolan upp till gymnasiet. I gymnasiet tillåts enbart icke-graf-räknare. Ifall formler ska åskådliggöras kan detta enkelt ske på datorer.

    varför? För att främja intresset för matematik, för att utveckla tankeförmågan, för att träna på att verkligen räkna! Inte träna på att slå på miniräknaren..

    Okej, kanske lite överdrivet men i princip klarar man all matematik i grundskolan utan miniräknare. Behöver man räkna ut vinklar och liknande finns det tabeller att tillgå.

    Tekniska högskolorna var redan oroliga när jag började där 1995 att kunnandet inom matematik var sjunkande. Intro-matten var ett ganska nytt påfund och ännu mer nytt var att den var obligatorisk. Idag konstaterar man att många inte ens klarar denna matematik, hur ska de då klara när det är ny matematik de ska lära sig och inte gammal skåpmat från gymnasiet.

    Ok, det blev lite politik det här…

    tisdag 09 januari, 2007 @ 14:51
  11. Tomas skriver:

    Det blir 22 för er som vill veta (:

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:09
  12. Peter skriver:

    brukar ibland köra grejer som 3×5 på miniräknaren för att de tska gå fortare att räkna ut saker, men eftersom jag läser om integralerna från helvetet just nu tycker jag det jämnar ut sig :p

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:21
  13. stina skriver:

    tror minsann att tjejerna bara glömde de där sista 6… eller trodde det var 50…
    34+6 = 40
    40+10= 50

    6+10= 16…

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:29
  14. elin skriver:

    AH, JAG KÄNNER MIG STOLT ÖVER ALLA VÄSTERÅS-BARN.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:33
  15. Michaela skriver:

    Tomas: Om du visste något borde du veta att på de nationella proven i gymnasiet så är en del utan miniräknare. Där skall man räkna allt i huvudet.

    Och försök själv att räkna ut exakta rötter SNABBT i huvudet!!

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:33
  16. Mary skriver:

    Jag läste naturvetenskap på gymnasiet, läste upp till matte D med integraler och gud vet allt, och jag är helt värdelös på huvudräkning.

    Tycker jag överlever ändå dock, enda gången jag behöver huvudräkning är i affären, och en liten överslagsräkning behöver ju inte vara på öret rätt som tur är. :)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:34
  17. Maja skriver:

    Matte suger, jag hatar matte och tycker de ap tråkigt.
    Jag kan också får hjärn släpp på sådana lätta tal. Blurr.
    Varför i helsifyr ha mini rälknare och datorer som klarar svåra tal om man nu inet ska använda dom? Innan mattematiken fanns klara man sig uttmärkt.

    I kursplanen för matte A står de att Eleven ska lära sig lösa mattematiska problem för klara sig i vardagslivet.
    m.. visst fine. MEN JAG ANVÄNDER INTE EKVATIONER I MIN VARDAG. och dne som gör de/vvet nån som gör de (i sin vardag utanför jobb osv) ska få en puss.

    >

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:34
  18. grisen skriver:

    På mattekurserna på högskolan i Malmö får man inte ens använda någon slags räknare, åtminstone inte på tentorna – man ska kunna allt i huvudet. Är så jäkla glad att jag inte läser sånt, kör jag huvudräkning på ett tal som i exemplet tar det mig jättelång tid, men jag är kass med siffror. Fast varför bry sig om att lära sig, när man kan räkna ut med mobilen? ^=^
    @ Nea: är det inte bättre att kunna stava ordentligt?

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:39
  19. Zelest skriver:

    Jag skyller mitt dåliga huvudräknande på gymnasiematten när jag gick naturvetenskapligt. Då fick vi jättefina TI-82 miniräknare som ritade fina grafer och allt möjligt… och man vart lat så huvudräkningen fick stryk.

    Ganska underhållande, de flesta som gick humanistlinjen var bättre på huvudräkning än naturarna… fastän naturarna kunde mer komplicerad matte än humanisterna så klart.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:44
  20. Joakim skriver:

    Ja, jag håller med föregående talare om att det är tragiskt att folk inte kan räkna enkel subtraktion i huvudet. Vad som eventuellt är ännu mer tragiskt, dock, är att folk inte längre kan stava till enkla ord som t.ex. "bredvid."

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:45
  21. Felicia skriver:

    Matte är faktiskt svårt.. Kunde inte de där talet snabbt i huvet faktiskt. kan vara för att vi alltid använder miniräknare på mattelektionerna och jag går bara i nian liksom:S

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:47
  22. Mattias skriver:

    Hm, när jag började på högskolan för sisådär 10 år sedan var miniräknare BANNLYSTA i början. Det gjorde att man fick träna upp huvudräknandet och det illa kvickt. På senare grundkurser (flervariabelanalys etc) fick vi ha enkla miniräknare utan specialfunktioner.

    De började tillåta dem några år senare – till och med grafritare från första början. Det går utför med dagens undervisning, speciellt på gymnasiet. Slappt. För det är INTE svårt, jag hade också problem men man lär sig.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:55
  23. sofia skriver:

    hur i hela friden kom hon fram till 16?

    tisdag 09 januari, 2007 @ 15:56
  24. Björn skriver:

    bättre: Du missar hela poängen med Roberts inlägg. Han försöker inte ge rätt svar, han visar hur man kan tänka om man ska räkna ut det i huvudet för att det ska bli lätt. Lite enkel pedagogik bara, men det gick tydligen inte hem ändå. ;)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:08
  25. MrArboc skriver:

    Hur i h*vete kan 3×5 går fortare på miniräknare? Fortare än vad då?

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:17
  26. Hanna skriver:

    Jag använder gammal hederlig fingerräkning. Att räkna i huvudet går bara inte om man är dyskalkylektiker.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:17
  27. anna skriver:

    Tomas:
    Jag går i nian och i vår bok så får man bara använda miniräknare på vissa tal som dt behövs till. Som t ex när man räknar med rötter, pi och svåra tal som inte går att räkna i huvudet. Du kan ju inte påstå att man klarar sig utan miniräknare i grundskolan för dt gör man absolut inte.

    Och alla andra, säg inte att dagens ungdom är så dåliga på matte, för det är vi inte. Alla är inte lika smarta som personerna i den här tjuvlyssningen ;)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:19
  28. Slobban skriver:

    Hur kan det gå snabbare att knappa in 3 x 5 på miniräknaren när man instinktivt vet att det är 15? ;/

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:20
  29. taki183 skriver:

    tanken är väl att man ska slå meningslösa beräkningar på räknaren så att man kan koncentrerar sig på att lösa själva problemet (om problemet är 32 x 15 så bör man kräva intressantare problem), tyvärr är väldigt få motiverade att lösa några problem å slår upplösningen i en bok istället, därför kan de inte matte

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:35
  30. Olle skriver:

    Tomas nr 1: Jag är ganska säker på att intresset för matematik INTE ökar med mer huvudräkning. Och grafräknarna har vi på gymnasiet stor nytta av, och det är inte för att räkna ut 56-34… Men det är däremot nog jättebra att öva huvudräkning mer.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:41
  31. Eon skriver:

    Tomas: Nej, det blir 24.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:46
  32. Julio Sueco skriver:

    Tur nog snacka de inte engelska …

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:50
  33. Anna skriver:

    Peter; Det ska inte behöva gå snabbare att slå tal som 3×5 på minräknaren än att räkna det i huvudet. Då är det något som är fel! Dina grundläggande mattekunspaer kanske.. Det spelar ingen roll hur många trippelintegraler du kan lösa, det som är mest grundläggande borde komma automatiskt.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 16:57
  34. Linn skriver:

    Väldigt rolig tjuvlyssning för det första :)
    Men snälla va bittra alla var här då.
    Jag (är 17 år) kan inte räkna ut några tal om de inte står på papper. om någon säger 12-4 kan inte jag det i huvudet utan att tänka efter först.
    Alla har inte lätt för matte. Och det blir definitivt inte bättre när alla vuxna ska hålla på att klaga. Låt ungdomar (jaa alla som vill) ha miniräknare. Jorden går inte under. Mobiler har ju folk nu svårt att klara sig utan. Ja förr… Då gick man HEM och ringde. Inga mobiler behövdes. Miniräknare har ungsomar svårt att klara sig utan. Men varför SKA vi klara oss utan dem? Jag bara undrar…

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:07
  35. 'Linda skriver:

    hihi min första inskickade tjuvlyssning som kommit medXD =)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:11
  36. F skriver:

    Men sluta klaga!det är inte så lätt alla ggr..fast jag behövde åtminstone räkna ut det i tre steg som vissa andra(Robert) ;P

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:13
  37. lovisa skriver:

    hahaha, linda =D va bra du är på att tjuvlyssna (Y)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:17
  38. inc skriver:

    hur är det i sverige, när får man börja använda sig av räknare på lektionerna i skolan? här i finland är det åtminstone först på gymnasiet man får använda räknare hela tiden… som en fråga på Tomas kommentar.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:18
  39. emma skriver:

    Kul att tjejen försökte va lite smart där :)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:26
  40. Scars skriver:

    Tomas
    Snacka om att vara onödig och omständig, det finns ingen anledning att kunna räkna komplicerade tal i huvudet. För övrigt så tycker jag väldigt mkt om min grafritande räknare, inte för att den ger mig svaren utan för att den hjälper mig att se sambanden, förstå och kontrollera… (däremot anser jag givetvis att man ska klara av tal liknade det i tjuvlyssningen i huvudet, men blir det halvavancerat finns det som sagt var ingen anledning då vi alltid har något hjälpmedel till hands…

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:30
  41. Prinsessan skriver:

    pinsamt att tjejen skrattar åt dem när hon inte kunde räkna ut det enkla själv.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:52
  42. T skriver:

    Peter: Om man alltid ser till att använda huvudet blir man snabbare på att räkna i huvudet.

    Någon annan än jag som såg de galna japanerna, tror jag det var, som lärde sig räkna snabbt som bara attan på kulramar? När de var "fullärda" behövde de ej kulramarna längre utan räknade genom att göra samma rörelser som de skulle gjort på ramen fast i luften. Helt otroligt vad hjärnan klarar av med lite, eller snarare en massa, träning.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 17:56
  43. sofia skriver:

    det är inte så lätt med huvudräkning.. Jag måste typ ställa upp allt för att vara säker

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:02
  44. Alexander skriver:

    Jag ska erkänna att jag inte kan använda en miniräknare. Enkla additioner och subtrationer kan jag ju såklart, men när det börjar komma in parenteser och annat smått och gott så fungerar mitt huvud bättre än en liten plastbit med diverse metaller i sig.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:05
  45. tove skriver:

    Ja, numer fokuserar men inte lika mycket på saker som huvudräkning och stavning i skolan, tror att det beror på att vi är så vana att maskiner sköter sånt åt oss. Att ta bort minirälnare i grundskolan känns iof ganska dumt, man kan behöva dom när man ska dela tal med många decimaler tex så får man mer tid till de viktigare delarna.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:31
  46. Jesper skriver:

    hur får man det till 16?

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:37
  47. d skriver:

    jag ska villigt erkänna att jag fått lära mig väääldigt lite huvudräkning i skolan (är 22 nu), det enda vi fick lära oss utan miniräknare var att skriva ner långa uträkningar på papper, så när man inte har papper och penna till hands _blir_ det svårt, just för att dom knappt lärde ut det

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:49
  48. Ellie skriver:

    men HUR .. HUUUR får man det till sexton? ?!

    tisdag 09 januari, 2007 @ 18:50
  49. Anton skriver:

    Varför är det så viktigt att vara bra på huvudräkning? För mig är huvudräkning inte del av den roliga matematiken. fokus borde istället läggas på roligare saker som problemlösning och logiskt tänkande.

    För övrigt: dagens undgomar kan inte gångertabellen, men de kan derivera, integrera etc!

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:02
  50. Jnx skriver:

    Knappast att man främjar matteintresset genom att fokusera på räknande. Gör tvärtom istället, fokusera på _matten_, så kanske folk blir intresserade.

    Själv hatade jag matten i grundskolan, alldeles för mycket multiplikationstabeller och skit man egentligen inte behöver kunna räkna utantill, alldeles för lite ekvationer och algebra, saker som är roligt och användbart. (försök dig på fysik utan algebra och se hur det går, förstår du inte den hjälper inte ens miniräknare nämnvärt)

    Själv skulle jag mycket väl kunna fråga om ett sådant tal. Inte för att jag inte kan räkna ut det, utan för att andra kan göra det snabbare än mig. Jag är inte dålig på matte, jag är däremot sämre än de flesta, misstänker jag, på huvudräkning av utantillsorten.

    Dock är jag tveksam till om mer miniräknare är nå meningsfullt. Ta bort siffrorna istället, byt ut dem mot bokstäver. Så får svaren vara i formen: x = a*b/4pi

    Jag tror att om vi kollar på vad dagens ungdom växer upp till att klara för beräkningar och vad folk för 50 år sen klarade så ser vi nog att vi ligger rätt mycket bättre till idag. Dock är det ju fler som läser vidare, så det är tänkbart att kvaliteten i högre utbildningar blir snittmässigt lägre.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:15
  51. Munchie skriver:

    Damn right, gubbe! Hardcore :)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:23
  52. Kurto skriver:

    Men sådär är det ju verkligen! Efter matte B kan man inte räkna huvudräkning längre, var grym som fan på det förut men numera (18år) så kan man inte nånting, blir vana att göra allt på miniräknaren. Vår mattelärare chockade oss med en sida med huvudräkning en lektion, 30 elever, majoriteten har mvg i matte D och alla satt och slet sitt hår :D

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:24
  53. Amanda skriver:

    Ja, tyvärr använder man väl miniräknaren till enkla tal som man egentligen kan räkna i huvudet.

    Men jag har mattelektion sista lektionen på måndagar och fredagar, sent på eftermiddag då jag är helt slutkörd, och det är så himla lätt att man slarvar och tänker fel bara för att man är trött… och dessutom vet man ju att miniräknaren alltid kommer finns där i framtiden också, så varför inte använda den :P?

    Men tjejen var ju gullig jue, sitta där och skratta och sen säga helt fel själv :D

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:35
  54. Kalle skriver:

    haha ser en inre bild när den äldre mannen viftar med sin käpp o skriker det om bålet :P

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:44
  55. NordH skriver:

    Vet inte hur stor idé det är att hoppas på det, men jag hoppas verkligen att tjejen försökte göra bort honom när han inte klarade av att räkna ut det i huvudet.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 20:45
  56. Alice skriver:

    Tomas: Visst, högstadiematte utan miniräknare är jättelätt. Leta upp en bok från nians årskurs och sätt igång med de avancerade uppgifterna. Berätta gärna hur det gick.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 21:13
  57. PeterN skriver:

    Miniräknare? HAH! You have it good!
    Inte jag men väl mina äldre bröder använde räknesticka.
    http://tinyurl.com/yh94h4
    Det var grejer det.
    "Vad blir 7 X 3?"
    (Flytta plastbitar fram och tillbaka…)
    "Drygt tjugo…"

    tisdag 09 januari, 2007 @ 22:22
  58. Terese skriver:

    Jag säger bara en sak. Jag kommer från Västerås och jag kan inte heller räkna ut det där i huvudet. Jag kanske hade samma mattelärare som de där lirarna.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 22:23
  59. stiig skriver:

    Hanna: HAAHAHHAHAHAA!! Skitbra! Dyskalkylektiker är från och med nu mitt nya namn!

    tisdag 09 januari, 2007 @ 22:32
  60. Maria skriver:

    Men alltså, hur svårt kan det vara?! 56-34 borde man räkna snabbt i huvudet 5-3 är 2 och 6-4 är 2, alltså 22.. herregud, lättare matte får man ju leta efter!! Ganska lågt att skylla på lärarna nu för tiden också, känns mest som att det är ungarna som inte bryr sig och vill lära sig.. Tack för mig

    tisdag 09 januari, 2007 @ 23:03
  61. Jerker skriver:

    T: Ja, jag såg programmet om kulramarna (och om killen som kunde rabbla de 22000 första decimalerna på pi!) Visst kan alla människor träna upp sin huvudräkning enormt bara man vill och behöver.

    Frågan är nog hur mycket huvudräkning man behöver kunna idag när miniräknarna finns? Fram till 70-talet så gick en stor del av civilingenjörernas utbildning ut på att lära sig göra komplicerade uträkningar på flera sidor för att kunna komma fram till sina resultat.

    Idag kan man skippa den biten och koncentrera sig på principerna för uträkningarna och därmed finns det mer tid för viktigare kunskaper.

    Dessutom: När jag började på LiTH på 90-talet och vi skulle satte oss i bänkarna på "proppen" så plockade alla upp sina mer eller mindre avancerade miniräknare. Då log läraren lite snett och sade:
    -De där kan ni stoppa ner igen; här ska vi syssla med matematik – inte räkning!

    tisdag 09 januari, 2007 @ 23:12
  62. Cesa skriver:

    "På min tid" (jag är 25…) hade vi ingen egen räknare förrän på gymnasiet, på högstadiet hade läraren med sig ett gäng miniräknare om det behövdes, å andra sidan tycker jag inte det spelar någon roll, huvudräkning kan man hålla på med de första 6 åren, det tillför absolut ingenting till högre matematik.

    Tomas: Varför skulle räknare och för lite huvudräkning vara orsaken till problemet på högskolan? Jag tror att källan till problemet är något helt annat. Och när du pratar om att slå i tabeller efter uträkningar på vinklar blir jag nästan mörkrädd, då missar man ju ännu mer! På gymnasiet ska man t.ex. lära sig att använda värdesiffror på ett korrekt sätt, då är det inte så lämpligt att slå i tabeller ("få se nu, sin 28,6 grader fanns inte i tabellen, då tar vi sin 29 istället").

    Har man inte lärt sig huvudräkning på 6 år lär man inte göra det under nästa 3, eller nästa 6.

    Skön tjuvlyssning f.ö. Jag hade tyckt det hade varit *lite* mindre pinsamt om det hade varit ett tal där man behövt "låna"…men seriöst… ;)

    tisdag 09 januari, 2007 @ 23:36
  63. Stefan skriver:

    Låt oss ta bort alla tekniska hjälpmedel som finns. Kanske ska börja med att ta bort alla datorer och så vidare. Vi kan träffas på nåt torg i nån stad och dela med oss av tjuvlyssningar. Låt oss leva på samma sätt som på 1700-talet då man minnsan räknade med huvudräkning.

    Det kan inte vara så att intresset för matematik ökar när barnen börjar förstå matte och hur sakerna hänger ihop? Tror inte det blir roligare med matte för att man snabbt kan säga vad 56-23 är.

    tisdag 09 januari, 2007 @ 23:51
  64. Martin skriver:

    Alice: på min tid (och jag är bara 23) fick vi inte använda miniräknare på högstadiet och det gick bra ändå.. man kan ju ställa upp det på papper.

    Jag håller dock med er här som säger att det är bättre att lägga fokus på problemlösningen istället för att räkna, det är nog det där räknandet som gör att många tycker matte är tråkigt.

    Själv använder jag nästan alltid miniräknare nuförtiden eftersom jag ändå sitter vid en dator i jobbet. Med räknarens hjälp kan jag tänka på det som är viktigt, det vill säga uppgiften jag ska lösa och inte något fånigt tal.

    onsdag 10 januari, 2007 @ 00:02
  65. bättre skriver:

    Björn: Det är du som missar poängen. Jag menar inte att han skröt med sina 1337 skillz. Min poäng är att man lär sig hur man räknar på lågstadiet.
    För resten, hur vet du vad Robert menar?

    onsdag 10 januari, 2007 @ 00:22
  66. Barbeq (barbeque) skriver:

    Matematik är bara ett språk. man blit inte smartare bara för att man är bra på matte.

    onsdag 10 januari, 2007 @ 07:48
  67. Bogg skriver:

    Jag tycker att Word med stavningskontroll borde bannlysas från högskolorna. Ja från alla datorer faktiskt, har man inte lärt sig att stava ordentligt i skolan skall man banne mig straffas för det hela livet. Tänk förresten på hur få böcker som kommer att skrivas i framtiden om man inte behöver fundera på hur komplicerade ord stavas. Eller vänta då kanske man kan kan fundera på en bra handling istället…

    onsdag 10 januari, 2007 @ 08:33
  68. Peter skriver:

    men ffs vad alla hängde upp sig… det kanske var ett dåligt exempel, men om man t.ex. ska räkna integraler, och tilldelar x ett värde istället för att räkna ut i förväg kan det gå snabbare. men ja, jag kan multiplicera stora tal i huvudet också, så jag menar inte att jag inte vet vad 3×5 blir, bara att jag är lat :p

    onsdag 10 januari, 2007 @ 11:16
  69. ..:-:.. skriver:

    Oj…jag älskar verkligen när tjuvlyssningar spårar ur till diskussioner av det här slaget ;) och eftersom jag just kuggat min första mattetenta tänkte jag lägga mig i :P

    Tydligt är att jag nog inte ens kommit in på LiTH om det inte varit för miniräknaren under matten på gymnasiet, men nu är man gravt handikappad som inte får ha den. Även om man efter ett halvår faktisk kan alla multiplikationstabeller (1-12) igen. Fast det kanske bara betyder att jag inte har något här att göra?

    …och Michaela…exakta rötter som att √(8)=2√(2) eller som att √(8)≈2,828471247461900976033774448194… ? För tro mig, det övre är mer korrekt vilken dag i veckan som helst OCH du kan inte få det från en miniräknare.

    onsdag 10 januari, 2007 @ 11:19
  70. anw skriver:

    Bogg: Och inte behöver man väl kunna stava alls egentligen, allt finns ju i ordböcker?

    onsdag 10 januari, 2007 @ 11:29
  71. Robert skriver:

    bättre: jag har aldrig fått lära mig huvudräkning på lågstadiet, eller så är det så länge sedan att jag inte har ett spår kvar. Vi fick lära oss multiplikationer utantill och algoritmer för att räkna med penna och papper. Björn förstod mig precis rätt. Jag använder en algoritm för att bryta ner uträkningen i lättare delar. I det här fallet är det nog exakt samma som används om du ska ge tillbaka växel i en kassa. Liggande stolar och siffror i minne fungerar helt enkelt inte i huvudräkning om man inte har nån "rainman"-synapsbildning. Och jag tolkade din första kommentar som föraktfull.

    onsdag 10 januari, 2007 @ 14:38
  72. Millan skriver:

    Huvudräkning är himla bra att kunna just för att det blir svårt att fokusera på själva problemet om man måste hålla på att knappa på en miniräknare hela tiden!

    onsdag 10 januari, 2007 @ 16:29
  73. bättre skriver:

    Robert: Jag ber om ursäkt om du tolkade det föraktfullt (jag siktade på sarkastisk, har bara tröttnat på att lägga in smajlis), men jag tycker det är lustigt med folk som impulsivt förklarar saker. FÖ tror jag inte att man behöver rainman-synapser för att ta siffror i minnet, jag känner flera som klarar att komma ihåg ett pin-nummer i flera minuter.

    onsdag 10 januari, 2007 @ 17:45
  74. Anonym skriver:

    Funderar på hur "eon" får det till 24.

    torsdag 11 januari, 2007 @ 00:08
  75. Alice skriver:

    Angående hurvida dagens ungdom kan multiplikationstabellen eller inte så kan jag ju påpeka att jag lärde mig det i andra klass och har kunnat det utmärkt sedan dess.

    Martin: Då kanske du hade mindre komplicerad högstadiematematik än vad jag hade.

    torsdag 11 januari, 2007 @ 01:35
  76. Fnykis skriver:

    Grabbarna var tydligen borta den dan de hade matte i skolan…

    torsdag 11 januari, 2007 @ 08:27
  77. Erik skriver:

    Ey, fjortisen förökte va smart 8D

    torsdag 11 januari, 2007 @ 14:24
  78. S skriver:

    Hahaha, man mår nästan dåligt över att det är just i Västerås. :)

    torsdag 11 januari, 2007 @ 17:23
  79. S skriver:

    Vi har ju så mycket att skryta med menar jag..
    Vi har ju.. Eh.. Eh.. Linda Rosing!

    torsdag 11 januari, 2007 @ 17:24
  80. Bogg skriver:

    anw: fast ordböcker måste väl anses som samma sorts hjälpmedel som miniräknare, eller?

    torsdag 11 januari, 2007 @ 20:05
  81. The Fonz skriver:

    Brann, brann, brann!

    fredag 12 januari, 2007 @ 02:28
  82. esox skriver:

    Prygla föräldrarna och de ansvariga politikerna sida vid sida

    fredag 12 januari, 2007 @ 14:32
  83. Elin skriver:

    Jahaja, vem vet om den där fjårtisen och gubben kunde stava till översittare. Alla är vi bra på olika saker. Alla har inte ens lärt sig skriva och räkna i den åldern som vi i-landsmänniskor har.

    Själv hade jag problem med multiplikationstabellen redan från start. Men jag är en jävel på språk. Och för övrigt klarar man sig utmärkt på att kunna överslagräkna i vardagen.

    fredag 19 januari, 2007 @ 04:41
  84. Diana skriver:

    På min tid (nuvarande) har vi en regel i skolan att man får använda minirääknare när kunskaperna inte räcker till. Sorgligt nog har femton pers kunskaper som räcker fram till 5*5

    lördag 27 januari, 2007 @ 23:23
  85. Daniel skriver:

    Och den där staden ska man bo i :S

    tisdag 30 januari, 2007 @ 23:13
  86. jenny skriver:

    det blir väl 22? 56-34 väl?

    onsdag 21 februari, 2007 @ 16:25
  87. Martin skriver:

    Skolans fel. Man skall givetvis räkna från vänster
    till höger i huvet men det blir svårt med låneproceduren
    som alla drabbas av i skolan.

    söndag 15 april, 2007 @ 02:56
  88. Fredrika skriver:

    men va? det blir ju inte ens sexton. pinsamt för henne, måste jag säga!

    fredag 04 maj, 2007 @ 19:36
  89. Mimmi skriver:

    nr 31. Eon.

    Du verkar vara en sån som faktiskt behöver en miniräknare. 56-34=22! ;)

    fredag 01 juni, 2007 @ 20:45
  90. stephanie_plum skriver:

    asså jag måste bara säga att alla har sina sätt att räkna och mitt är att jag kanske skriver upp talet, sitter och stirrar på det någon sekund, får svaret I HUVUDET, kan ej förklara det bara VET att det är rätt och jag är 15 snart 16 och kommer förmodligen få problem med att inte kunna förklara!!!!!!
    förresten blev det lite FÖR mycket debatt och politik, DET SKA BARA VARA KUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    söndag 24 augusti, 2008 @ 00:41

Skriv en kommentar