”Det bästa ordet är det man inte säger” – Sicilianskt ordspråk
Piteå dansar och ler
Ett gäng ungdomar ~17 sitter och pratar. En av tjejerna (Tjej 1) ser dock länge fundersam ut.
Tjej 1: Kan stumma säga aj?
Tjej 2: Va?! Vad har vi sagt om att tänka innan man talar… ?
Tjej 1 (nedstämt): Jag gjorde ju det…
Cred: Elin
Publicerat den 30 november, 2007 kl. 04:55 under Norra Sverige av Petter
Kommentarer: 60 -
Haha, det är inte lätt när det är svårt ^^
fredag 30 november, 2007 @ 05:06Heh heh. Inte lätt att vara ung.
fredag 30 november, 2007 @ 05:47Vad rätt du tänkt, så fel det blev…
fredag 30 november, 2007 @ 05:58Jobbigt med en kompis som agerar morsa och moralpolis i samma veva. Jag skulle dumpat henne.
fredag 30 november, 2007 @ 06:18Helt underbar :-D
fredag 30 november, 2007 @ 06:35Fast egentligen….stackars tjej..
Haha, hon var ju lite söt.
fredag 30 november, 2007 @ 06:38Vad gör stumma istället för att säga aj egentligen? Flämtar?
Hahaha… Det funkade inte den gånger heller… haha
fredag 30 november, 2007 @ 07:33Bright girl!
fredag 30 november, 2007 @ 07:37Aaaw stackarn!
fredag 30 november, 2007 @ 08:16Sådant har man ju själv upplevt…. klurat ut någonting jätte smart och så fort man säger det så flyger dumstämpeln mot pannan…
Stackars tjej, så dissad! Man kan inte hjälpa om man är lite dum ibland…
fredag 30 november, 2007 @ 08:28Hjälp jag känner redan floden av kommentarer.
Vissa människor känner av vädret i kroppen jag känner av klimatet på tjuvlyssnat.
Jag har också samlat på mig några sköna lines från fundersamma flickor. Eller vad sägs om.
Stavar du alltid med K?
Är det sommar eller vinter OS i Aten?
Oh the memories.
fredag 30 november, 2007 @ 08:56Ajaj!
fredag 30 november, 2007 @ 08:58"Vad har vi sagt om att tänka innan man talar… ?"
fredag 30 november, 2007 @ 09:29Hihi..
stackars tjej 1. hon verkar vara söt, och dom andra är bara dumma mot henne
fredag 30 november, 2007 @ 09:44"Vad har vi sagt om att tänka innan man talar…?" Så härlig moderlig hon låter. Fin tjuvlyssning :)
fredag 30 november, 2007 @ 09:56Begåvningsreserven har talat…
fredag 30 november, 2007 @ 10:17Det är väl en helt berättigad fråga ? Jag antar att summa människor kan visa uttryck för smärta genom sin röst eller (någon form av skrik kan de väl säkert göra) ? Det är ju isåfall ett sätt att säga aj ?
Det är väl ingen dum fråga eller ? Förstår inte…
fredag 30 november, 2007 @ 10:31Jag har några polare som är döva och när de får ont så låter det typ som ajj… de är iallfall nått "a" ljud :P
fredag 30 november, 2007 @ 10:49# 17 Johan
Jag håller med dig helt och fullt. Hon kanske skulle formulerat frågan på ett annat sätt. Typ: Hur uttrycker stumma smärta?
Eller något åt det hållet.
fredag 30 november, 2007 @ 10:49#18: nu är det ändå viss skillnad på döva och stumma, minst sagt.
fredag 30 november, 2007 @ 10:56jonas: stumma och döva är inte samma sak. döva kan inte HÖRA, allstå använda öronen. det är inget fel på rösten. stumma kan höra men inte använda rösten.
fredag 30 november, 2007 @ 11:17Nja, inte då många som är döva från födseln också är stumma.. dövstumma så att ditez :p
fredag 30 november, 2007 @ 11:27Det finns säkert dom som kan det här bättre än jag… men jag har två på mitt jobb som är döva (fast vi jobbar inte på samma avdelning så jag känner dem inte).
Den ena kan prata, fast han pratar väldigt entonigt, han blev döv som barn (vet inte hur gammal). Den andra är döv sen födseln, och hon kan visserligen göra ljud och så, men eftersom hon aldrig hört, och därmed aldrig fått höra ett språk, så kan hon inte prata.
fredag 30 november, 2007 @ 12:2722 —> Stämmer det verkligen? Jag har hört att det bara är en myt. Varför skulle det sammanfalla, det är ju helt olika kroppsdelar som inte fungerar.
fredag 30 november, 2007 @ 12:39Att de från födseln döva oxå skulle vara stumma är en hörsägen. De kan tala men vet inte hur det skall låta. Jag har en polsk kollega som är född döv och har lärt sig att tala svenska! Hon är inte lätt att förstå men jag är mycket imponerad att hon överhuvudtaget klarat av det.
fredag 30 november, 2007 @ 13:03Håller med 24 och 25. Spelar ingen roll om man är född döv.
fredag 30 november, 2007 @ 13:13Känner en som har varit döv hela sitt liv så jag vet!
Visserligen är det säkert så att många döva inte kan tala eftersom, precis som Linnea skriver, de inte hört något språk.
fredag 30 november, 2007 @ 13:15Men det innebär ju inte nödvändigtvis att de är stumma – de kan fortfarande ge ifrån sig ljud. Stämbanden fungerar fortfarande, de kan få fram ljud som "aj".
Stumma, däremot, kan inte ge ifrån sig ljud eftersom antingen musklerna i stämbanden, nervbanan dit eller talcentrum i hjärnan inte fungerar..
De kan alltså inte få fram ljud som "aj"..
#24 Sanna: Man kan ju vara stum utan att ha nåt fel på stämbanden, lär man sig inte prata som barn är det generellt sett omöjligt att lära in senare. De kanske kan få till nåt obestämbart läte på sin höjd.
fredag 30 november, 2007 @ 13:36Nästan helt säker men rätta mig om jag har fel.
#27 Niklas: "Aj" är väl ändå ett kulturellt format, riktigt ord och inte något spontant läte
fredag 30 november, 2007 @ 13:38hej off-topic? fett störig kompis hon hade i alla fall XD
fredag 30 november, 2007 @ 14:06Hon hade nog druckit för mycket hembränt…
fredag 30 november, 2007 @ 14:12som jag har förstått det så definieras dövas oförmåga att tala som stumhet också. finns ett helt gäng med olika om man kollar
fredag 30 november, 2007 @ 14:14döva är även väldigt osociala. jag har sagt hej till en helt döv tjej varje dag i ett år nu, och hon svarar aldrig…
fredag 30 november, 2007 @ 14:40Va?! Vad har vi sagt om att använda Google eller Wikipedia innan man talar… ?
fredag 30 november, 2007 @ 14:43Stummhet (mutism) graderas in i fyra olika kategorier, allt ifrån att vara född döv till biverkningar av psykiska problem. Dövstumm finns tydligen inte som benämning för det är som fler sagt tidigare att stämmbanden funkar som dom ska och dom döva kan göra ljud men kan inte tala ett språk då dom inte kan höra vad andra säger eller sin egen röst. Så det är väl upp till var och en att tolka lyssningen som idiotiskt kul eller totalt dötrist då inte frågan är så osmart.
fredag 30 november, 2007 @ 14:50Jag får snarare vibbar av att det är en slags jargong mellan vännerna.. kan känna igen mig själv väldigt bra i Tjej 2, och en av mina kompisar i Tjej 1. Det handlar inte om att vara elak, dryg eller agera morsa.. utan om interna skämt helt enkelt :)
fredag 30 november, 2007 @ 14:54#30 Marie menade jag!
fredag 30 november, 2007 @ 14:55nästan som taget ur en komedi serie.
fredag 30 november, 2007 @ 14:56hahaha "Jurg"!!!! du är riktigt rolig ibland med din komentarer.
fredag 30 november, 2007 @ 15:29Helt klart interna skämt! Snälla, vem har inte gjort så? Va? Är det bara jag? Aha…
fredag 30 november, 2007 @ 16:34#39 Absolut! Sjukt rolig tjuvlyssning! Stackars tjej 1…
fredag 30 november, 2007 @ 16:59Har i jobbet träffat på en norsk, döv truckförare. En härlig gammal man, som trots att han aldrig har hört har lärt sig att prata. Dessutom var han en fena på att läsa på läppar, så det var inga problem alls att faktiskt samtala med honom, trots att han inte hörde ett ljud. För övrigt väldigt passande i hans arbetsmiljö, han slapp hörselkåporna, och trots allt buller slapp man skrika för att han skulle uppfatta det :)
fredag 30 november, 2007 @ 17:11Men vad tråkigt det skulle bli om man tänkte hela tiden. Bättre att låta orden flöda en att sitta och vara tyst hela tiden för att man inte vågar säga nått, hellre dum och snygg än ful och smart :)
fredag 30 november, 2007 @ 17:29"Vad har vi sagt om att tänka innan man talar?" kan vara ett skämt mellan dem också. Jag och mina polare kör också sånna grejer.. ^^
fredag 30 november, 2007 @ 17:44Åh, PDOL
fredag 30 november, 2007 @ 18:34Vill ge tjej 1 en kram.
fredag 30 november, 2007 @ 18:54tss.. jag är döv… så jag vet vad jag pratar om. jag har aldrig träffat någon som döv och stum. så det är mycket ovanligt isåfall! jag kan prata OM jag vill. men kanske låter det inte alltid rätt, för jag vet ju inte hur det låter. har jag ont och skriker. då vet alla att det är för att jag har ont. typ aj… och någon skrev att döva är osociala (vet inte om det var skämt men…) bara för att en döv är social innebär väl inte att ALLA är det?
fredag 30 november, 2007 @ 20:02Äh, men det är väl klart att det är skoj dem emellan ( eller klart och klart, men kanske?), rent logiskt borde tjej 2 sagt "Vad har vi sagt om att tala innan man tänker… ?"
fredag 30 november, 2007 @ 20:46Eller, det är väl där själva poängen ligger, "du ska inte tänka så mycket, det blir bara fel". Bla bla bla.
Jag ställer mig på den första tjejens sida. Hur ska man kunna veta något sådant á priori?
fredag 30 november, 2007 @ 21:57Til dere som påstår at døve er stumme:
Jeg er selv døv, jeg ble døv da jeg var 14 år så det jeg skriver under gjelder ikke meg, siden jeg har norsk talespråk som førstespråk, tegnspråk er andrespråket mitt, men jeg snakker på vegne av de som er født døve.
Det er helt riktig som noen over her sier at ordet "døvstum" faktisk ikke finnes! Ihvertfall ikke i det norske språket. Det var en betegnelse man brukte i gamle dager, og noen har desverre ikke fått med seg at det ordet ikke eksisterer lengre.
En som er født døv, har likevel stemmebånd, de hyler, ler og skriker/gråter på samme måte som alle andre. Prøv å besøke en barnehage for døve barn, der er det MYE mer bråk enn i en barnehage for normalthørende.
MEN en som er født døv har aldri hørt det talte språket. Hvordan skal man da lære seg det? Hadde DU klart å lære deg engelsk hvis du aldri hadde hørt noen prate det?
Og hadde DU villet bruke den engelsken offentlig, når du ikke vet om du uttaler deg riktig?
Døve vet meget godt at stemmen deres ikke er helt "normal", og de vet ikke om de snakker høyt nok eller om de snakker FOR høyt.. Er det mye støy, slik at man må heve stemmen? Mange vil dermed ikke bruke stemme offentlig. Men man bruker den ofte når man er hjemme, for å rope på noen i familien t.ex.
De aller fleste døve kan prate når de selv vil. Og selv om de ikke har et godt talespråk, så har de likevel stemmebåndene i orden, og kan lage lyder med stemmen. Altså er de IKKE STUMME!
lördag 01 december, 2007 @ 01:43Alla döva är stumma, negrer är duktiga på att bygga motorvägar och marschera, nykterister odlar ofta potatis på förortsbalkonger, dalmasar är bögar hela bunten, skåningar har rytmen i blodet och jättestora läppar, och AIDS uppstod bland kyrkvaktmästare i Bengtsfors.
lördag 01 december, 2007 @ 16:37Hon kanske sa fel.. hon kanske menade stamma. annars var hon nor blond ;)
lördag 01 december, 2007 @ 17:11#17 Johan: Jag ser inte speciellt många likheter mellan att säga "Aj!" och att uttrycka smärta med en flämtning. Tjej 1 ställde en DUM fråga, och blev dissad :-)
måndag 03 december, 2007 @ 00:17#50: Nog fan måste det väl finnas dövstumma personer? Alltså personer som är både döva och stumma? Det kan väl inte finnas någon som påstår att ALLA döva är stumma?!!?
måndag 03 december, 2007 @ 00:1954: Jeg har aldri møtt en døv person som i tillegg har vært født uten stemmebånd. Jeg har altså ALDRI møtt en person som er både døv og stum.
Hadde det fantes en som var både døv og stum i Norge, så ville jeg nok ha hørt om det, siden døvemiljøet er så lite, at alle kjenner alle. Døvemiljøet kan sammenlignes med et bygdemiljø.
Men hvem vet, kanskje finnes det noen der ute i verden som er både døv og stum, men da er det to ulike diagnoser, man er døv OG stum, ikke døvstum!
måndag 03 december, 2007 @ 01:14Att vara stum behöver inte vara ett resultat av att vara döv. Man kan till exempel sakna stämband eller haft dem skadade vid olycka.
Älskar tjuvlyssningen, vilken b*ch-slap á la "sitt ner o håll käft".
måndag 03 december, 2007 @ 10:55#51 (Osmo): HAHAHAHAHAAAAAA!!!!!! Förlåt. Men det var faktiskt jättekul. :P
söndag 09 december, 2007 @ 20:22Det är ju inte alls någon jättedum fråga. Snarare intressant och handlar väll i grunden om ifall ljud som "aj" och kanske hur man skrattar är universiella eller bara konstruerade till vårt språk.
torsdag 13 december, 2007 @ 03:29Tror att sålänge man kan skapa ljudet (varesig man kan tala eller höra) så kommer man att göra något AJ liknande ljud, men inte nödvändigtvis så tydligt J på slutet som vi gör i Sverige.
#28 Happymealungen
Då är man inte stum då är man analfabet.
söndag 23 december, 2007 @ 19:02#4 (och eventuella andra, jag är för trött för att läsa kommentarerna ordentligt): Jag och min bästa kompis är precis sådär, låter som en typisk grej jag hade sagt till henne. Vi har en underbar relation och har varit kompisar länge, jag får henne ofta att tänka och sådär, hon har absolut inget emot det (I know it for a fact).
fredag 28 mars, 2008 @ 00:37