Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Ett Absolut tal?

Fest, Kiruna

Tjej ~ 18: Förra helgen drack jag 40-procentig Mer!
Kille ~ 20: Jaha. Hur blandade du till den då för att få så hög alkohol?
Tjejen: Ungefär hälften vodka och hälften Mer.
Killen: 80-procentig vodka? Var fick ni tag på den?
Tjejen: Nej! Vanlig 40-procentig vodka.
Killen: Men, då borde ju den slutgiltiga blandningen haft runt 20 procent alkohol.
Tjejen: Va? Vart tog resten av procenten vägen?
Killen: Umm… Procent är ju ett förhållande, en hundradel av hela summan.
Helt tyst ett tag medan tjejen funderar.
Tjejen: Men alkoholen kan ju inte bara försvinna, ju!
Killen (uppgiven): Ok, ok. 40-procentig Mer… Hur smakade det?

Kommentarer (137)

Skriv en kommentar

  1. Effie skriver:

    Procenträkning kan vara jäkligt klurigt

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:19
  2. Wildheart skriver:

    Om man tar DRYGT hälften av varje då?

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:20
  3. Soffan skriver:

    Haha xD
    Den får mig att tänka på denna: http://www.tjuvlyssnat.se/allmant/jag-frstr-inte-jag-trnar-och-trnar-men-jag-gr-inte-ner-i-vikt

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:21
  4. Tokig kanin skriver:
  5. Hannibal Hayes skriver:

    Man blandar först hälfen 40%-ig vodka med 40%-ig vodka, det blir då 80%. Sen spär man med hälften Mer, och det blir då 40% igen. Lätt.

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:27
  6. Elias Kohage skriver:

    Mersmak för mindre.

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:29
  7. mia skriver:

    Tråkigt för henne att hon inte lärt sig procenträkning, hur ska hon då kunna veta om hon får mest alkohol för pengarna genom att köpa en liten flaska starksprit eller en box vin?

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:30
  8. C skriver:

    Cred åt killen som insåg begränsningarna och snyggt gick vidare – han får nog ligga!

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:46
  9. littlepuppy88 skriver:

    asså ibland kan man själv vara dum men aldrig när det gäller ganska grundläggande matematik
    fattar inte asså

    söndag 13 juni, 2010 @ 17:50
  10. Rufus Cade skriver:

    Det är sånt här som får mig att tvivla på framtiden.

    söndag 13 juni, 2010 @ 18:12
  11. anonym skriver:

    är jag otroligt puckad.. eller hade inte tjejen rätt? om hon drack upp en hel flaska med 40 procentig vodka – även om den var blandad med mer – fick hon väl inte i sig mindre vodka bara för att den var utspädd?

    söndag 13 juni, 2010 @ 18:13
  12. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Helge var är du?

    söndag 13 juni, 2010 @ 18:25
  13. M skriver:

    Håller med C, smidig kille, hoppas han fick ligga. =)

    söndag 13 juni, 2010 @ 18:37
  14. emma skriver:

    Haha, stackars kille.

    söndag 13 juni, 2010 @ 18:47
  15. Dexter skriver:

    Rekommenderar färdigblandad spolarvätska till henne.

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:01
  16. jojo skriver:

    Ah, det här påminner om 20% på hela köpet eller för varje plagg, vi vet ju redan att vi inte kan räkna procent :)

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:08
  17. Zanizaila skriver:

    Kommer att tänka på den här… http://www.tjuvlyssnat.se/allmant/jag-frstr-inte-jag-trnar-och-trnar-men-jag-gr-inte-ner-i-vikt

    Och jag som säger att jag inte kan räkna procent, det här var ju fruktansvärt. Arton år?

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:26
  18. Zanizaila skriver:

    My bad… den HÄR var det. ;)
    http://www.tjuvlyssnat.se/sodra-sverige/less-is-more-means-more-is-less-more-or-less

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:27
  19. Mily skriver:

    Tjejen är uppenbart sinnesslö och bör steriliseras för att inte ge en negativ inverkan på svenska folkstammen.

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:40
  20. Floatpooper skriver:

    Helge har hittat Pepe´s bodega och sitter där i sin rullstol.

    söndag 13 juni, 2010 @ 19:49
  21. Andreas 2 skriver:

    Tjej ~ 18? Tjej ~ 18!!? Suck…

    Dessa procenttjuvlyssningar börjar annars så småningom bli klassiker. Det har funnits många av dem.

    Men ändå: Tjej, 18 år?? Va F-A-N?!

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:08
  22. Frida skriver:

    Men hallå, en hel 40% vodka + lika mycket Mer är ju fortfarande 40% men hälften vodka och hälften mer.

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:32
  23. Frida again skriver:

    Eller asså… dricker man upp allt är det ju lika mycket alkohol som om man druckit bara vodkan. Det blir ju 20% men jag förstår hur tjejen tänker.

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:35
  24. cecilia skriver:

    Håller med Andreas 2 haha det här är ILLA!

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:36
  25. Chuzzle skriver:

    10 Anonym: Om hon drack all vodka fick hon i sig lika stor mängd alkohol, men eftersom hon drack lika mycket MER utöver vodkan så blev andelen alkohol, alltså procenten, mindre.

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:38
  26. Andersson skriver:

    10 Anonym# Säg att det är en halv liter vodka med 40% alkohol i. Det innebär 2 dl alkohol i drickan. Blandar man detta med en halv liter MER så har man 1 liter dricka och fortfarande 2 dl alkohol, alltså 20% alkohol.

    Vet inte om denna förklaring var särskilt pedagogisk, men jag måste säga att jag inte tycker att killens förklaring var det, inte en chans att en som inte förstår innan blir ett dugg klokare av hans ord. Håller däremot givetvis med alla om att tjejens mattekunskaper är direkt sorgliga.

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:51
  27. looney skriver:

    iaf bevisat att 40%ig mer är dåligt för hjärncellerna

    söndag 13 juni, 2010 @ 20:52
  28. Martin skriver:

    lol @ looneys :P (kommentar 20)

    söndag 13 juni, 2010 @ 21:00
  29. pnilz skriver:

    Förövrigt kan jag berätta att 80% vodka inte är någon höjdare.

    söndag 13 juni, 2010 @ 21:13
  30. Wilgot skriver:

    Vodka är på 40% och Mer på 12%, borde det inte bli 52% då?

    http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/mer.html

    söndag 13 juni, 2010 @ 22:08
  31. Amanda skriver:

    Men hallå, 40% vodka är 40% vodka. Killen är idioten.

    Ex: 5% öl i 50 cl burk och 5% öl i 33 cl flaska. Det är ingen skillnad på sjävla ölen.

    Samma sak här. Vare sig hur mycket av vätskan man dricker eller hur mycket groggvirke man har så är vodkan fortfarande 40%.

    Snälla nån.

    söndag 13 juni, 2010 @ 22:09
  32. Långärmad pyjamas skriver:

    "Ungefär hälften vodka och hälften mer"… kan det vara så att tjejen tog 6 cl vodka och 4 cl MER?…

    söndag 13 juni, 2010 @ 22:41
  33. sis skriver:

    Det blir mindre procent om man blandar med MER…….;-)

    söndag 13 juni, 2010 @ 22:52
  34. Wilgot skriver:

    Om de delar ut nobelpris i matematik så tycker jag att sis ska ha det för sina lysande insikter!

    söndag 13 juni, 2010 @ 23:00
  35. rogerk skriver:

    Det kanske var Helges dotter…

    söndag 13 juni, 2010 @ 23:15
  36. Lejon skriver:

    Jag anar en framtida sosse i den tjejen!

    söndag 13 juni, 2010 @ 23:57
  37. Linda skriver:

    Åh var roligt! Slutklämmen är som Hassans mjällschampoo!!

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:00
  38. Mee skriver:

    Det är väll mer tjejen som har rätt.

    hon sa: att jag blandade 40% vodka med mer. så oavsett om hon tar
    1 cl av varje, så är spriten ändå samma styrka. 40% (antalet sprit i % som är kvar i flaskan när den är färdigställd).

    Då e ju han som har fel när han frågar: va finns det 80%? Han blandar ju ihop styrkan med mängden. Hon blir ju då bara förvirrad. Inte konstigt att hon frågar: Men det kan ju inte bara försvinna.

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:06
  39. Tokig kanin skriver:

    Varför tålde ni inte mitt påpekande att det har varit liknande tjuvlyssningar förut?

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:12
  40. fumlig skriver:

    Eh, borde man inte kunna sån matte när man är 18? Till o med jag fattar ju och jag är 14 -.-

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:19
  41. Mee skriver:

    Fast självklart blir sprit % mindre om man spär ut det med en annan dryck, för då blir ju totalmängden sprit mindre. Fast jag uppfattade det som att hon menade att jag drack mer med 40% sprit i och inte att hon räknande ut totalmängden sprit i den utspädda drycken.

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:28
  42. Daniel skriver:

    I fjortisars värld kan volym och procent endast handla om alkohol… Sorgligt som satan

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:35
  43. Daniel skriver:

    HAHA! Det är nog alkohol de talar om allihop. Jag är för trött, pinsam som bara den ;)

    måndag 14 juni, 2010 @ 00:38
  44. Fredrik skriver:

    Har haft en liknande konversation där jag försökte förklara för en kompis att 2 folköl på 3,5% inte blir 7% alkohol, utan att det fortfarande är 3,5% även fast man skulle hälla upp dem i en skål. När kompisens mamma höll med kompisen om att det visst blev 7% så tröttnade jag och lät dem hållas…

    måndag 14 juni, 2010 @ 08:48
  45. J.B skriver:

    Hon var inte riktigt helt 100.

    måndag 14 juni, 2010 @ 09:03
  46. Totta skriver:

    Och för er som skrattar men inte fattar vad tjejen gjorde för fel så kan man ju försöka förklara så här:

    Om hon skulle fylla sitt glas med enbart 40% vodka så innebär det att 40% av vad som finns i glaset är alkohol.

    Om hon fyller halva glaset med vodka och halva med MER så betyder det att 20% av vad som finns i glaset är alkohol.

    Så om vi antar att glaset innehåller 2dl sammanlagt så skulle det alltså innebära att om det BARA innehöll vodka så skulle hon druckit 2*0,40 = 0,8 dl alkohol. Eftersom det nu innehöll ca sprit och hälften MER så får hon alltså i sig 2×0.40 / 2 = 0,4 dl alkohol.

    Och det är just det som procenten i sprit betyder: Hur mycket av vätskan som är alkohol.

    Nån som fortfarande inte fattar?

    måndag 14 juni, 2010 @ 09:12
  47. bot skriver:

    @anonym

    Ledsen, du är lite puckad, ja. :)

    Om hon har 1l med 40%ig vodka så innehåller den 0,4l alkohol.
    Blandar hon den med ännu en liter MER så har hon 2l dryck, men fortfarande bara 0,4l alkohol – med andra ord 20% av 2l.

    måndag 14 juni, 2010 @ 09:32
  48. Nucleus skriver:

    Den killen var i stort behov av lite vodka själv. Jag har som kriterium att om jag fortfarande kan räkna, så är jag inte tillräckligt full…

    måndag 14 juni, 2010 @ 09:37
  49. MarySaintMary skriver:

    @Andreas 2: Jag har försökt förklara grejen med procent för (i övrigt normalbegåvat) folk i 40-årsåldern också som inte heller har fattat. Man får nog bara inse att vissa har det bara inte…

    måndag 14 juni, 2010 @ 10:10
  50. Nemi skriver:

    Anonym: Tjejens påstående var att hon drack 40%-ig MER, men Mer innehåller ingen alkohol, så den kommer från vodkan. Vodkan är 40%-ig och om man blandar ex. en deciliter MER och en deciliter vodka så blir blandningen 20%-ig. Sen spelar det ingen roll hur mycket hon drack.

    måndag 14 juni, 2010 @ 10:15
  51. Kurt Westbom skriver:

    Ingen som kommer ihåg klassikern från pistvakt: "Man spär!" Och därmed lyckades grabbarna i norr räkna ut att en Zingo egentligen innehåller minus 100% alkohol. Hur var det nu? Han hade druckit Zingo – Hemkört i koncentrationen 50-50 varpå genierna tyckte det kvittade varandra. Men om man körde 70-30 betydde ju det -20% alkohol… Det samtalet är så roligt.

    måndag 14 juni, 2010 @ 11:04
  52. /j skriver:

    @6 mia
    Finns guider på nätet för det, det sk APK-indexet.

    måndag 14 juni, 2010 @ 11:15
  53. Dexter skriver:

    #25 Wilgot: Du missade skämtet trots versaler och en smiley!?

    måndag 14 juni, 2010 @ 11:51
  54. sis skriver:

    Wilgot: tänk om det vore så lätt att få nobelpriset…..;-)

    måndag 14 juni, 2010 @ 12:12
  55. Jo. skriver:

    Varför lägga så stor vikt vid procenten på vodka? Huvudsaken är att man dricker MER!

    måndag 14 juni, 2010 @ 12:33
  56. Mini skriver:

    Totta: hur tänkte du här?
    "Om hon fyller halva glaset med vodka och halva med MER så betyder det att 20% av vad som finns i glaset är alkohol."
    Om hon fyller halva glaset med vodka och halva med Mer så borde ju 50 % av det som är i glaset vara alkohol…..
    iaf i min värld…

    måndag 14 juni, 2010 @ 13:23
  57. Wilgot skriver:

    @ Dexter: Uppenbarligen uppfattade jag ovan nämnda kommentar som ytterligare en typisk "titta vad duktig jag är"-kommentar, och inte ett skämt, vilket jag vanligtvis gör vid skiljeteckensmissbruk. Angående versalerna så missade jag dem helt.

    måndag 14 juni, 2010 @ 13:27
  58. Tomten skriver:

    Hon kommer rösta rött.

    måndag 14 juni, 2010 @ 13:48
  59. Ubbelubb skriver:

    Minns med fasa alla knäppa diskussioner när man gick från vikt- till volymprocent på ölen. Många blev besvikna när de, till slut, förstod att det var folköl de drack och inte mellanöl.

    måndag 14 juni, 2010 @ 13:57
  60. littlepuppy88 skriver:

    @totta alltså jag kan det där med procenträkning med din förklaring gjorde mig förvirrad

    men sanningen är den att om du har sprit och häller på mer så spär du ut spriten

    samt om du fryser lättcider och silar bort isbitarna så blir den stark =)

    och mycket effekt i alkoholen kommer i samband att vätskan i kroppen försvinner

    det är som att jämföra alkohol med kaffe och mer med mjölk
    dricker du ren expresso så skall den vara ganska stark men slår du på en massa mjölk så blir den mycket svagare

    och det är samma princip på allt man blandar med vätska som saft och oboypulver har man i för mycket vätska så är det inte lika starkt

    eller om du skulle hälla mer i E85 tanken på en miljöbil kommer du inte långt om det är tillräckligt mycket mer

    men om du bränner riktig hembränd och spär ner den till 85 % går det däremot skitbra att köra på det fast då skall man inte spä med något som innehåller för mycket socker det kan ge dålig effekt på motorn

    måndag 14 juni, 2010 @ 15:09
  61. littlepuppy88 skriver:

    förresten när man läser detta funderar man på hur mycket sanning som ligger i filmen idiot republiken

    måndag 14 juni, 2010 @ 15:16
  62. Zaph skriver:

    Det är ju ändå skillnad på volymprocenten som anges på flaskan som det talas om här och viktprocenten av mängden vätska.

    måndag 14 juni, 2010 @ 15:17
  63. Malin skriver:

    DET ÄR FORFARANDE 40%! Procentantalet förändras inte för att man blandar ut det, utan det blir bara mildare att dricka. Herre jisses folket! Det är ni som ska skämmas, inte hon.

    måndag 14 juni, 2010 @ 16:03
  64. anonym skriver:

    Okej.. tack för förklaringen! Jag fattar vad ni menar ;)
    men jag uppfattade det på samma sätt som @41 Mee.
    My bad! :)

    måndag 14 juni, 2010 @ 17:47
  65. Sand skriver:

    okej så här då för att göra det enkelt. I en alkoholhaltig dryck med 40% alkohol, är resterande något annat, te.x vatten dvs. 4delar ren alkohol och 6 delar vatten. Tillsätter man lika mängd av en annan vätska, i det här fallet saft så blir ration 4:6:10 vilket innebär 20% ren alkohol, 30% vatten och 50% saft

    måndag 14 juni, 2010 @ 18:55
  66. mia skriver:

    #62 Malin: Du skojar va? Säg att du skojar…

    måndag 14 juni, 2010 @ 19:13
  67. Kelle_K skriver:

    Ni har fel allihop. Hon hade 100-procentig Mer från början. Sen blandade hon hälften vodka och hälften Mer. Alltså har hon druckit en 50-procentig Mer!

    måndag 14 juni, 2010 @ 20:04
  68. Långärmad pyjamas skriver:

    #67 Kelle_K: Du säger ju samma sak som jag sa ungefär 35 kommentarer upp. Med den skillnaden att jag la märke till att Tjejen sa "Ungefär hälften…" 6 cl vodka och 4 cl mer är ungefär hälften/hälften… alltså… 40% MER eller?!

    måndag 14 juni, 2010 @ 20:12
  69. Richard skriver:

    SLUTA diskutera för tjejens påståenden snälla idioter. Hon påstod att hon drack 40%-ig Mer vilket är fel, fel, fel. Det är det allting grundar sig i; killens kommentar, tjejens idioti – allt.

    Så sluta för helvete idiotförklara er själva.

    måndag 14 juni, 2010 @ 20:19
  70. Wildheart skriver:

    He-he, idag var det extra kul här.
    Tackar speciellt Malin och Amanda, ni kommer att gå långt om ni hittar en passande affärsidé.
    Typ bondfångeri.

    måndag 14 juni, 2010 @ 21:32
  71. Bella skriver:

    Det här är ju pinsamt. Självklart blir det 20%. Hoppade ni över mattelektionerna i skolan, eller?

    måndag 14 juni, 2010 @ 21:33
  72. Farbror Blå skriver:

    Man behöver uppenbarligen inte ha gått ut sexan bara för att man är 18 år.

    måndag 14 juni, 2010 @ 23:35
  73. Alex skriver:

    #31 Amanda: Härligt exempel du tar till. Jag ska dra ett eget exempel på det du sa så får du se hur dumt det låter utan att lägga in så "svåra" matematiska termer som procent.

    ex: en MER 50cl i petflaska och en MER 25cl i tetrapac. Det är ingen skillnad på själva drickan utan bara mer cl i den ena…

    Vet inte vad du försökte förklara med ett sådant exempel förutom det som redan är självklart.
    dessutom säger tjejen i lyssningen inte att hon druckit 40-procentig vodka utan 40-procentig MER! Läs om tjuvlyssningen för fan!

    måndag 14 juni, 2010 @ 23:37
  74. Becasue skriver:

    Tjuvlyssningen var rolig, kommentarerna roligare, som vanligt. =)

    måndag 14 juni, 2010 @ 23:52
  75. andreas skriver:

    Skrämmande att se hur många "vuxna" personer som inte klarade matten i skolan :/
    Alla som tror att det blir något annat än 20% borde besöka Vux imorgon och plugga upp sin matte.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 01:41
  76. littlepuppy88 skriver:

    ett roligt sätt att testa denna teori på föresten är att köpa någon sprit med minst 43% alkohol men inte över 80%

    sen tända på den WOW den brinner yesss XD
    (43% är minsta delen alkohol det kan vara för att det skall börja brinna)

    och så tar man och häller från samma flaska i ett glas med hälften mer och hälften vodka

    och prova tända på det era j#@½§'*>|

    tisdag 15 juni, 2010 @ 04:16
  77. atroxa skriver:

    Många skrämmande kommentarer här (de som försvarar tjejens påstående). Med den logiken kan man späda ut sin vodkaflaska med hur mycket som helst och fortfarande ha 40% alkohol i drycken. Tänk vad länge den flaskan skulle räcka.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 06:08
  78. PP skriver:

    Man kanske skulle börja kränga s k 40 % sprit på 5 litersdunk till fjortisar – en vanlig sjuttis och resten vatten i dunken. Det är ju ingen skillnad, 40 procent är 40 procent, enligt dem själva. F-n vad rik man kunde bli. :)

    Förresten kan man aldrig bli alkis så länge man håller sig till 60-procentigt vatten, det hörs ju på namnet.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 10:54
  79. Gothic skriver:

    Herregud, man blir ju mörkrädd.

    Procenträkning lärde man väl sig i, vad, mellanstadiet? Och att folk till och med kommer hit och skämmer ut sig själva med kommentarer typ Malins och Amanda är helt fantastiskt! Ibland är självförtroende och ignorans ingen bra kombination. Skämmes, flickor! :)

    tisdag 15 juni, 2010 @ 12:51
  80. mango skriver:

    Att det ska vara så svårt…
    Tänk dig att du har en skål med 100 glaskulor varav 40 stycken är röda, de andra 60 är vita. 40/100 = 40 procent (procent = hundradelar) av kulorna i skålen är röda.

    Tänk dig att du har ytterligare en skål med 100 gula glaskulor. I den skålen är 100% (alla) av kulorna gula.

    Häll nu samman innehållet i det två skålarna. Det finns fortfarande 40 stycken röda kulor, 60 stycken vita och 100 gula i skålen, men eftersom det nu totalt är 200 kulor i skålen blir andelen röda kulor 40/200 = 20 procent, vita 60/200 = 30 procent och gula 100/200 = 50 procent.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 12:52
  81. PP skriver:

    #78 mango: Skål! :)

    tisdag 15 juni, 2010 @ 13:05
  82. Zippo skriver:

    #56 Mini.
    Ditt påstående stämmer väl hyfsat, förutsatt att 40-procentig vodka innehåller 100% alkohol.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 14:06
  83. Cissi skriver:

    Åh, jag fattar fortfarande inte efter att ha läst alla förklaringar. Inte konstigt att det tog mig tre år att läsa klart matte A.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 16:01
  84. littlepuppy88 skriver:

    Cissi jag hoppas verkligen du har stora talanger i andra saker men prova det där med att tända på spriten det är ganska kul

    sen lästa man själv serier på matte A lektionerna och gjorde aldrig läxor
    men fick nästan vg

    fast sen hoppade jag av från att plugga mera avancerad matte

    tisdag 15 juni, 2010 @ 16:56
  85. Erik skriver:

    Är det bara jag som känner igen mig från egna samtal med tjejer om liknade saker och varit tvungen att ge upp efter några försök. Men det bästa är nog ändå att det bara är andra tjejer som "försvarar" tjejen i tjuvlyssningen och tycker att det är alla vi andra som är dumma och inte förstår att 40% är 40% oavsett hur mycket man spär ut den. Frida, Amanda, Mee (bara antar att det är en tjej), Mini, Malin, Cissi och alla andra underbara flickor ni fick mig både att le och skratta högt, kommentarerna utklassade själva tjuvlyssningen.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 20:41
  86. Till Erik! skriver:

    Till Erik. Nepp jag är kille. Och jag skrev tydligt att: självklart blir sprit styrkan mindre om man blandar den med en annan dryck. (kommentar nr 2)

    Men som jag skrev: Jag uppfattade det som att hon menade att hon hade 40% mer, (för att hon hällt i 40%vodka) men att hon INTE räknade ur totalmängden sprit efter att den var utspädd (kommentar nr1 och 2).

    Ungefär som när någon säger: jag drack en jordgubbs milkshake, det är också termiskt fel, då det (i detta exempel) innehåller lika mycket vanilj. Fast i språke,t så är det ofta den tilsatta varan som dominerar.

    Du behöver inte förklara för mig hur ett matte funkar, jag hade mvg i nationella på gymnasiet.

    Att du sen ser ner på kvinnor genom att säga: Antar att mee är tjej med, är dålig stil. Bara för att man är kvinna betyder det inte att man är dålig på matte.

    tisdag 15 juni, 2010 @ 23:28
  87. Sara skriver:

    Åhh dessa kommentarer är de bästa någonsin, de har gjort i princip min kväll :)

    tisdag 15 juni, 2010 @ 23:44
  88. Stilgar skriver:

    Eftersom vissa verkar ha svårt med procenträkning, så har jag försökt snickra ihop en hyffsat pedagogisk bild, som förhoppningsvis kan göra det lättare att förstå hur det fungerar i just detta fall.

    Ja, den slutgiltiga blandningen har ca 20% alkohol och här är förklaringen till varför:

    http://img823.imageshack.us/img823/1064/bild1.gif

    #67 Kelle_K: Absolut! Du har helt rätt! Det är 50% mer i blandningen, men jag misstänker att tjejen i fråga endast menade procent alkohol. Det är väl mer en definitionsfråga. ;)

    onsdag 16 juni, 2010 @ 00:05
  89. Dennis skriver:

    Erik: Nej, jag känner igen mig. Hela den här kommentarstråden kommer att sluta så.

    Det här är tragiskt. Jag har nära till tårar.
    Dyskalkyli någon?

    onsdag 16 juni, 2010 @ 02:44
  90. Dennadär skriver:

    Halva tråden får genomgående IG i Matte, Kemi och Biologi. Men den får MVG i Underhållning. :D

    1. Procent är ett förhållande inget mängd eller volymmått.
    2. Vodka är en lösning bestående av alkohol och vatten. Därav står det % på flaskan så att man ska veta koncentrationen.
    3. Ju mer du späder alkoholen desto mindre effekt får den, då upptagningen i kroppen saktas ner.

    littlepuppy88. E85 innehåller 85% Etanol och 15% Bensin och inget vatten som ditt hembrända. :P Och du kan lätt bränna vanlig 40% alkohol. ( Vodka, Tequila, Cognac, etc.)

    onsdag 16 juni, 2010 @ 07:33
  91. MW skriver:

    Det roliga är ju att hon sa fel, hon drack ju 50-procentig MER. hälften MER och hälften vodka. Alkoholhalten har ju inget med det att göra.

    onsdag 16 juni, 2010 @ 08:24
  92. PP skriver:

    Va?! Säljer de UTSPÄDD sprit på Systembolaget??? Är hela svenska folket lurade? Eller är det bara fjårtisarna som är lurade? Frågorna hopar sig.

    Dessutom: 80 proof vodka måste ju vara mycket starkare än 40 procentig vodka, det ser man ju på siffran. Och 100 öre är mycket mer än 1 krona, siffran är högre även där. Måttenheter är onödigt, siffran räcker bra. Eller nått. Tänk på pocenten, Helge!

    onsdag 16 juni, 2010 @ 09:03
  93. Hannah skriver:

    Men hallåååååååååååååååå!
    Jag har ändå varit ute och krökat en del, och sånt där har jag koll på.

    Det blir självklart inte 20%-ig alkohol som hon har druckit. Om hon från början har en flaska mer och sedan häller ned 40%-ig vodka så försvinner ju inte alkoholen bara för att den blandas med mer. Så de där 40%-en blandas ju bara i en större volim

    onsdag 16 juni, 2010 @ 13:21
  94. Charlotte skriver:

    Hannah: Procent och volym är inte samma sak. Volymen alkohol består, men procenten ändras eftersom att den blandas med alkoholfri väska —> mängden alkoholfritt blir större i förhållandet till mängden alkohol, och procenten alkohol sänks. Att procenten sänks innebär INTE att alkoholen försvinner, det innebär att den blir utspädd.

    Så lär er skillnaden mellan procent och volym.

    onsdag 16 juni, 2010 @ 13:59
  95. johan skriver:

    #82 Zippo: 40%-ig vodka innehåller 40% alkohol (etanol) och 60% vatten. Att man ofta kallar 40%-ig sprit för ren alkohol är bara okunnighet (hos exvis jurister).

    onsdag 16 juni, 2010 @ 14:28
  96. Zippo skriver:

    #93 johan
    Läste du ens inlägget jag svarade på? Om inte, läs #56. Om du gjorde det, läs igen.

    onsdag 16 juni, 2010 @ 15:22
  97. mia skriver:

    # 92 Hannah med flera: Självklart försvinner ingen alkohol för att man blandar, men halten alkohol (dvs procenten) minskar.

    Flera har försökt förklara, men nu kan jag inte låta bli att hoppas på att ytterligare en förklaring ska lyckas få någon person till att förstå. Fåfängt av mig, eller hur?

    Säg att du har 1 dl vodka med 40% alkohol. Procent betyder hundradel, så 40% blir 0,40. Det innebär att du totalt har 0,40*1dl=0,4dl ren alkohol.

    Blandar du detta med 1 dl alkoholfri dryck får du totalt 2 dl dryck, varav 0,4dl är alkohol. För att räkna ut procenten (andelen alkohol) i drycken delar du alkoholmängden med den totala mängden. 0,4dl/2dl=0,20=20% (kom ihåg, procent betyder hundradel, ingenting annat).

    Lika självklart egentligen som att en 75cl flaska vodka 40% innehåller mer alkohol (totalt) än en flaska med 10cl vodka 40% (som givetvis innehåller lika mycket alkohol som 10cl ur den stora flaskan, inte som hela flaskan…)

    onsdag 16 juni, 2010 @ 15:25
  98. littlepuppy88 skriver:

    riktigt ren sprit är 98% alkohol i
    men fanskapet går absolut inte att dricka
    och de sista 2 % vatten som finns i riktigt ren sprit kan sugas i från fukten i luften om man tar bort de någon gång
    fast alla drycker med tilräckligt hög halt etanol kan brinna XD

    etanol är alkoholen en människa kan dricka

    onsdag 16 juni, 2010 @ 21:00
  99. Mily skriver:

    #Dennadär; De får IG i fysik också eftersom de inte kan räkna ut densiteten på en vätska som består av en blanding som i orginal består av mer och blanding av vatten och etanol.

    onsdag 16 juni, 2010 @ 23:10
  100. Charlotte skriver:

    Mily: Och kemi eftersom att de inte vet skillnaden på halt och volym

    onsdag 16 juni, 2010 @ 23:24
  101. Charlotte skriver:

    eller jag menar snarare koncentration

    onsdag 16 juni, 2010 @ 23:26
  102. Joakim skriver:

    Har inte orkat läsa alla så ha överseende. Ska försöka visa hur absurt det vore om hon hade rätt. Blanda 1 liter vodka med 10000 liter MER så får du 10001 liter 40%-ig dryck. ehh, matematiskt felslut, ehh, ja.

    onsdag 16 juni, 2010 @ 23:38
  103. MW skriver:

    Och eftersom en katt har en svans mer en ingen katt, och ingen katt har två svansar, så har således en katt tre svansar. Efter all 40%-ig MER så kanske man till och med kan se alla svansarna på katten.

    torsdag 17 juni, 2010 @ 08:42
  104. Schampo skriver:

    @92 Hannah "Jag har ändå varit ute och krökat en del"

    Och du tror att det förstärker ditt argument?

    http://theedmontonian.com/wp-content/uploads/2010/04/my-hair-is-a-bird-argument-invalid-386×449.jpg

    torsdag 17 juni, 2010 @ 10:01
  105. PP skriver:

    En katt har 9 liv mer än ingen katt och ingen katt har 10 liv, således har en katt 19 liv och ändå överlever ingen katt när den blir överkörd, men det gör inte en katt. Förklara det, den som kan. :)

    torsdag 17 juni, 2010 @ 15:44
  106. David skriver:

    måste ju ifrågasätta Malin (63), du säger alltså att procenten inte ändras hur jag än blandar?
    okej, då ska jag ta tre olika vodka flaskor med 40% och hälla upp en tredjedel från varje i ett glass, eftersom du säger att vodkan har 40% oavsett hur jag blandar så har jag alltså nu 120% vodka, nice ju :D eller så är du FAIL -.-

    torsdag 17 juni, 2010 @ 19:01
  107. Xup skriver:

    …Detta har roat mig oerhört.

    fredag 18 juni, 2010 @ 19:51
  108. Beldarna skriver:

    Bästa kommentartråden ever!

    fredag 18 juni, 2010 @ 21:28
  109. Tyris skriver:

    ärsch, med rätt värdesiffror är sju plus sju tio. Allt är möjligt. Tack Malin för världens bästa kommentar förövrigt. Jag skrattar fortfarande.

    söndag 20 juni, 2010 @ 17:30
  110. Trollet skriver:

    om man blandar 50% Vodka med 50% Zingo så blir det ju ingen alkohol halt alls för det är -100% alkohol i Zingo

    söndag 20 juni, 2010 @ 23:14
  111. Ray skriver:

    så en zingo innehåller minus 100% alkohol?

    Nu Fjöl vi alla utav hän!

    måndag 21 juni, 2010 @ 19:07
  112. Seth skriver:

    95% av alla svar här är av lågintelligenta människor och missar fulkomligt ironin i att kalla tjejen/killen för blåst.

    En vodka på 40% innehåller förvisso förvisso 40% alkohol rent kvantativt men de kemiska kedjor som binder just 40% alkohol samt 60% vatten är är skilda från övriga procentsatser.

    Att blanda med "Mer" eller valfri vätska knäcker inte upp några kedjor kan aldrig nånsin likställas med alkoholhalt på tex 20% som är uppbyggd av helt andra kedjor och tillika har en helt annan effekt på hjärnan.

    40%-ig vodka med "Mer" är just det, alkoholkedjor av det 40%-iga slaget och "Mer". Ingenting, INGENTING, annat.

    Ni är idioter allihopp.

    tisdag 22 juni, 2010 @ 15:01
  113. Tösen skriver:

    Detta är bara sorgligt..
    Mini: Sen när är det 100% alkohol i vodka? :o

    tisdag 22 juni, 2010 @ 19:13
  114. Frida skriver:

    Jag fattar hur Malin tänker… Men det är fel. Om man tar en hel 40%-ig vodka och delar upp i två glas. Då blir det ju inte 20% i varje, eftersom delen som inte är alkohol också förminskas. Alltså är det fortfarande 40% alkohol. Mast det är inte lika mycket alkohol som om man druckit hela vodkan då det är dubbelt så mycket, fast fortfarande 40%. Men om man då tar lika mycket Mer, som INTE är någon alkohol i, då blir det 20% alkohol. Så killen har rätt.

    onsdag 23 juni, 2010 @ 23:19
  115. ..... skriver:

    Idioter… Blandar man 40%-ig vodka med Mer då blir det 20%-ig.

    40 delat med 2 blir 20….

    torsdag 24 juni, 2010 @ 15:40
  116. ost skriver:

    Men det är ju fortfarande 40%-ig, men inte lika mkt vodka..

    torsdag 24 juni, 2010 @ 16:21
  117. Eva skriver:

    Om hon nu dricker hela flaskan så har hon druckit en flaska 40% vodka, that's it. Även hon delat upp det lite genom att blanda med nåt annat.

    Jag kan ge dem båda rätt, på sätt o vis. Det beror på vad man utgår från – vodkan eller Meren.

    Intressant det som Seth#112 skriver. Att det än skillnad på alkoholen i 20% och 40% sprit (utöver styrkan alltså).

    fredag 25 juni, 2010 @ 14:40
  118. Gösta Stark skriver:

    Jag kan rekommendera läsning av följande dokument, http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:284085/FULLTEXT01 vilket behandlar gymnasieelevers svårigheter med procenträkning.

    lördag 26 juni, 2010 @ 18:51
  119. Strummerboy skriver:

    @112 Seth; det är tur att dom fem procent av befolkningen som du tillhör bara är…ja just det, fem procent.
    Vi andra är nog helt nöjda med att vara idioter.

    söndag 27 juni, 2010 @ 14:48
  120. Strummerboy skriver:

    @117 Eva; nej, det är ointressant vad du utgår ifrån.
    Tjejen trodde att hennes Mer fick 40% alkohol för att hon blandade den med 40%-ig sprit, det är det enda som är intressant här…

    söndag 27 juni, 2010 @ 14:56
  121. Rick skriver:

    Om denna tråd inte tillför någonting annat, så bevisar den ändå än en gång att kvinnor är kapitalt odugliga när det gäller logiskt tänkande. Efter att ha läst inläggen ovan blir det med ens lite svårare att se på kvinnosläktet med bibehållen respekt. Det allra mest komiska är att det är just den här typen av kvinnor som är feminister.

    tisdag 29 juni, 2010 @ 23:10
  122. Filip skriver:

    Vill tacka samtliga för en underbar underhållning, har läst alla 119 kommentarerna, helt fantastiskt, extra stort tack till Malin och Amanda.

    tisdag 29 juni, 2010 @ 23:40
  123. mia skriver:

    #120 Rick: Jag har inget fel på mitt logiska tänkande.

    onsdag 30 juni, 2010 @ 08:59
  124. Strummerboy skriver:

    @Rick; du missar en sak, många av "kvinnorna" här kanske är män, det är ju liksom nicknames.
    Det borde du tänkt logiskt på…

    onsdag 30 juni, 2010 @ 21:07
  125. Quattis skriver:

    @Strummerboy: Jag hoppas verkligen att du har rätt, det är nästan en skam att se alla dessa kommentarer från signaturer som "Amanda" och "Frida" m.m. Det värsta är att jag, som kvinna, antagligen kommer att dras över samma
    kam som alla dessa obildade människor…

    Mer kunskap åt folket!
    "Omnomnom" sa kunskapen

    fredag 02 juli, 2010 @ 00:45
  126. Psychoria skriver:

    Inte ens en halv hink 99.5% sprit + en halv hink 100%vatten blir en full hink med ca 50% sprit.

    Om man googlar på "etanol" + "teknikaliteter" så får man upp en rolig sida, men jag tar inget ansvar för om vissas hjärnor imploderar.

    fredag 02 juli, 2010 @ 10:39
  127. mia skriver:

    #126 Phychoria: Det beror ju på om hinkarna är lika stora eller inte…

    fredag 02 juli, 2010 @ 14:06
  128. Quattis skriver:

    @mia: Om man säger "en halv hink" som ett mått så är det uppenbarligen två lika stora hinkar. Om du bakar efter recept och ska ha 1 tsk salt och 1 tsk socker, då tar du en tsk salt och 1 tsk socker. Du tar inte en silvertesked med salt och ett teskedsmått socker, eller hur?

    fredag 02 juli, 2010 @ 20:10
  129. Stilgar skriver:

    @Psychoria: Intressant läsning på den första träffen, men i fallet i tjuvlyssningen misstänker jag att de hade godtagit ett par-tre procentenheters avvikelse. ;)

    lördag 03 juli, 2010 @ 01:05
  130. Viktor skriver:

    Nu är den här kommentaren rätt sen. Men ändå. #112 Seth: Den alkohol som finns i vodka är etanol och inget annat. Etanol bildar inga kedjor. 1 volymenhet 40-procentig vodka intagen under en bestämd tidsrymd påverkar hjärnan precis likadant som 2 volymenheter intagna under en lika lång tidsrymd när övriga parametrar är konstanta.

    fredag 09 juli, 2010 @ 19:28
  131. Viktor skriver:

    Givetvis saknas "20-procentig vodka/MER-blandning" efter "2 volymenheter"

    fredag 09 juli, 2010 @ 19:30
  132. Katten skriver:

    Kan inte folk skilja på alkohol och sprit??? Sprit INNEHÅLLER alkohol. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

    lördag 10 juli, 2010 @ 16:08
  133. Katten skriver:

    Förresten kan jag inte låta bli att dra upp ännu en frågeställning:

    Vodka är ju namnet på en blandning av alkohol, vatten och diverse kryddor. Om man då har 50 cl vodka och blandar i 50 cl Mer, så är ju inte blandningen Vodka längre, eller hur? Så alla ni som säger att Vodkan fortfarande är 40%, ni har fel, eftersom Vodkan inte längre är Vodka. Den är en blandning av Vodka och Mer, och innehåller numera 20% alkohol (det är ju inte så att alkoholen kapslas in i enbart Vodkan, den sprider sig naturligtvis in i Mer:en oxå).

    Men eftersom Mer består av vatten, juicekoncentrat och en massa andra tillsatta ämnen, så är ju våran blandning inte heller längre Mer. Alltså är det som tjejen drack varken 20%- eller 40%-ig Mer, utan en 20% grogg gjord på Vodka och Mer (som säkert har massa flashiga namn ute på landets krogar).

    lördag 10 juli, 2010 @ 16:59
  134. Sofia skriver:

    Okej, jag kan faktiskt se bådas sidor av det här.. Låt säga att vi har 1cl 40% vodka som du dricker rent, 1*0,4 = 4. Eller att du späder ut det med lika mycket mer, alltså 1 cl. Då har procenten alkohol i drycken minskat men den totala mängden ökat, alltså 2*0,2= 4, men slutsumman blir densamma. Om du hela tiden tänker vilken mängd alkohol (och procent) du häller i glaset eller flaskan behöver du inte krångla till det. Om du häller i 10 cl 40% vodka är det just det du fått i dig, punkt slut. Om jag inte är helt ute och cyklar?

    lördag 17 juli, 2010 @ 15:51
  135. Schampo skriver:

    @Sofia
    "1*0,4 = 4"
    say what?

    "Då har procenten alkohol i drycken minskat men den totala mängden ökat"
    Ja, den totala mängden vätska har ökat, men det är lika stor mängd alkohol i.

    Till alla:
    Drycken hon skapade hade en alkohol-halt på ungefär 20%
    /thread

    söndag 18 juli, 2010 @ 21:51
  136. C skriver:

    Ni har ju glömt att räkna med densiteten. Det är ju socker i MER!
    Haha, jösses, folk är ju för roliga! Alla vet ju att vi brudar bara kan räkna % när det gäller kläd-rea.
    DOOH!

    tisdag 23 november, 2010 @ 11:17
  137. towe skriver:

    men allvarligt, vem fan bryr sig?

    söndag 06 februari, 2011 @ 03:00

Skriv en kommentar