Religionen tar sig återigen an den största av frågor
Härnösands gymnasium, Religionslektion
Manlig lärare ~35: Så Jesus började predika när han var 30 år. Och sedan korsfästes han alltså år 30.
Elev 1: Men vadå!? Dog han samma år som han började predika? Hur fan hann han med allt i bibeln på ett år?
Läraren: Ja, alltså man räknar att Jesus föddes 4 år innan år 0 så. Även om man säger att han föddes år 0.
Elev 1: Då är det alltså år 2012 nu egentligen?
Läraren: Rent teoretiskt sett så, ja.
Elev 1: Då har vi ju redan tagit studenten.
Elev 2: Ja!? Vad i HELVETE gör vi här???
Publicerat den 29 februari, 2008 kl. 08:56 under Norra Sverige av Petter
Kommentarer: 96 -
Då är jag redan död :O
fredag 29 februari, 2008 @ 09:00Om dom nu klarar av att ta studenten. Jag tvivlar.
fredag 29 februari, 2008 @ 09:16Tycker att de verkar förhållandevis klarsynta. Svårt att säga något om hur klimatet i deras klass är, men vad de säger ger ju intrycket av att vara ganska så skämtsamt.
fredag 29 februari, 2008 @ 09:19Underbart härlig inställning =D
fredag 29 februari, 2008 @ 09:26Men alltså, jag förstå inte…? ;P
fredag 29 februari, 2008 @ 09:32Hm, ja man kanske skulle bli mer rättrogen? I så fall skulle det ju vara ett par år närmare till Pensionen!
http://slarvmajan.blogspot.com/
fredag 29 februari, 2008 @ 09:32jesus föddes alltså fyra år före kristus. sedan kom kristus och hjälpte till, och de kallade sig då Jesus & Kristus (typ stefan & krister). Man säger ju nu lite slarvigt att Jesus & Kristus var guds son, när man egentligen menar söner.
fredag 29 februari, 2008 @ 09:36Den som är mest ägd är läraren som tror att år 0 har funnits. Så är det självklart inte, det första året är år 1 e.Kr. och året innan är 1 f.Kr. Nollpunkten är den (felaktigt) beräknade tidpunkten för Jesu födelse, en händelse som inte tog ett helt år utan på sin höjd en natt.
fredag 29 februari, 2008 @ 09:42jurg: jag tror att du behöver läsa på lite till :)
fredag 29 februari, 2008 @ 09:457. jurg: Sen undrar man hur den där ankan kom in i bilden, eller and var det kanske?
fredag 29 februari, 2008 @ 09:48haha, klockrent.
fredag 29 februari, 2008 @ 10:10Kul också att elev 2 väljer att betona ordet "helvete" i sin kommentar…
fredag 29 februari, 2008 @ 10:18Den där läraren missade nog pedagogik-kursen på sin utbildning. För övrigt så är det 7 år som man bommat hans födelse med om man nu behöver hålla på att jiddra med sånt när man lär ut om Jesus. Känns inte som väsentligheterna
fredag 29 februari, 2008 @ 10:27Hmm. Jag trodde korsfästelsen var år 33?
fredag 29 februari, 2008 @ 11:09Och studenten har man ju inte tagit på många år, eller hur? ;)
fredag 29 februari, 2008 @ 11:11Grymma studenter…hur många skulle egentligen bry sig om att lägga märke till det där och sen dessutom resonera sig fram till slutsatsen. Drömmer om sådana studenter varje år…men hur ofta slår drömmar in?
fredag 29 februari, 2008 @ 11:13#8 Vet:
Det beror ju på hur du räknar. Den Gregorianska kalendern(som vi använder) har ett år 0, men den fanns ju inte på den tiden. Den Julianska(som användes då) har inte ett år 0, men den bytte vi från år 1582.
fredag 29 februari, 2008 @ 11:14men åhhh så dum ! Fattar han inte att det inte spelar nån roll hur man ändrar årtalet rent teoretiskt. Han lever ju den tid han gör just nu ändå ju. Man kan ju tex säga att det är år 1980 nu men man blir ju inte yngre för det. åhh så icke-smart !!
fredag 29 februari, 2008 @ 11:24Allt för att slippa ifrån skolan ;)P
fredag 29 februari, 2008 @ 11:28hmmm…. Jesus föddes år 7 före "vår tid" eller som man säger f Kr. och år noll har aldrig funnits. efter den 31/12 år 1 f Kr följde den1/1 år 1 (e Kr.)….
fredag 29 februari, 2008 @ 11:37#8 Vet:
Den som är mest ägd är ju den som tror att jesus har funnits öht.
fredag 29 februari, 2008 @ 11:38#19 Peter: Den som är mest ägd är den som inte tror på att Jesus har funnits.
fredag 29 februari, 2008 @ 11:41Måste nog hålla med #20 här.
fredag 29 februari, 2008 @ 11:45Att Jesus funnits är väl rätt så säkert. Frågan är ju bara vem han var och vad han egentligen gjorde.
Hahaha, roligt. Och om ni tjatar om att det inte är en tjuvlyssning om det är från ett klassrum, så säger jag som tjej#2: då DÖDAR JAG ER!
fredag 29 februari, 2008 @ 11:47#21: Det enda som är säkert är väl att han inte predikade särskilt länge, tydligen..
fredag 29 februari, 2008 @ 11:50"Manlig lärare" – det var den mest intressanta detaljen i hela tjuvlyssningen. Det spelade jättestor roll, faktiskt. :P
fredag 29 februari, 2008 @ 12:06Jaså har dom verkligen det ? naaee det har dom inte. för även om det skulle vara år 2012 nu så skulle dom ändå behövt gå i gymnasiet i 3 år för att kunna ta studenten. Det va inget roligt i denna förutom just som någon påstod här i kommentatorsfältet. "manlig lärare"
fredag 29 februari, 2008 @ 12:16HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA shit denna var bra :D
fredag 29 februari, 2008 @ 12:19#9: Ankorna simmar i dammen.
fredag 29 februari, 2008 @ 12:20#16 De finns på min skola. Nu behöver du bara lista ut var jag är nånstans.
fredag 29 februari, 2008 @ 12:21#21: Jag vet inte allt om honom men han var iaf med i Expedition Robinson.
fredag 29 februari, 2008 @ 12:23Fyfan vad bra resonemang. Helt i min smak.
ps. hahahahahaha.
fredag 29 februari, 2008 @ 12:28jurg: skön kille du är :P
fredag 29 februari, 2008 @ 12:37Ja men fan det är ju sant…! Då är jag ju 23! Eller vänta… *räknar på fingarna och tårna och råkar läsa kalles inlägg*
Nej! Nu rasade min illusion om att handla på systemet!
fredag 29 februari, 2008 @ 12:57Videobloggarn var ær du!!? :'(
fredag 29 februari, 2008 @ 12:59helt underbart, mer sånthär!!!
fredag 29 februari, 2008 @ 13:36#7 Jurg: Var Messias äldre eller yngre än de bröderna som var mer kända?
fredag 29 februari, 2008 @ 13:52#18 Kalle: du har såklart rätt, men man får ta med i kalkylen att eleverna längtar väldigt mycket efter att sluta skolan. När man verkligen vill nå en speciell slutsats väldigt gärna, skippar man lätt ett par logiska steg och hoppar direkt till den önskade slutsatsen.
fredag 29 februari, 2008 @ 13:55Att det funnits en Jesus där vid den tiden är samma sak som att det fanns en "Karl" i småland på 1910-talet. Det är ett vanligt namn för tiden i regionen. Men statistik är aldrig bevis för att just den speciella person som testamentet talar om har funnits.
fredag 29 februari, 2008 @ 13:56Messias var den utmobbade sonen vad jag förstått av Bibeln. Göran påstår att han är släkt med honom, och att det var han som snickrade ihop korset som sedan Jesus & Kristus spikades upp på. Men Göran har en tendens att hitta på en del, och presentera fakta från okända källor i Bergslagen.
fredag 29 februari, 2008 @ 13:56bussola: Slog man på Jesus på eniro på den tiden kom det upp 2 alternativ. En var antagligen den riktiga, och en var fejk, ungefär som jurg II
fredag 29 februari, 2008 @ 13:57YES! Rationalisera mera! Religion + Matematik = Ett ämne.
fredag 29 februari, 2008 @ 14:07Måste vara grymt effektivt då det uppenbarligen genererar
en väldig massa tankekraft hos studenterna :o)
Fett skön!
fredag 29 februari, 2008 @ 14:28Riktigt smart. Får köra den på bibelkunskapen nästa vecka…
fredag 29 februari, 2008 @ 14:35Hur fungerar det då för våra muslimska bröder som har en helt annan åsikt och räknar väldigt annorlunda när det gäller årtal. Dom är skulle typ vara väldigt mycket yngre än oss, man skulle kunna säga att dom då även ligger före oss i utvecklingen. eller är det kanske tvärtom !?
fredag 29 februari, 2008 @ 14:41#31 Hjalmar: +1
fredag 29 februari, 2008 @ 14:59Haha, roligast är ändå att kommentar #18 och #27 tror att eleverna var allvarliga och att ett skämt måste vara sant. DE TVÅ är ägdast. ^^
fredag 29 februari, 2008 @ 15:25Hahah oh ja! Va fan gör vi där?? "för vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, fy fan vad vi är bra."
fredag 29 februari, 2008 @ 16:01Alltså är det bara jag som inser att man i så fall påbörjat tideräkningen 4 år SENARE, inte TIDIGARE, vilket gör att det "rent teoretiskt" är år 2004, inte 2012?
fredag 29 februari, 2008 @ 16:08#49 Axel: Försöker du vara rolig…?
fredag 29 februari, 2008 @ 17:30HAHAHAHAHA, sköna elever
fredag 29 februari, 2008 @ 17:39Haha kul att läran hade fel.
fredag 29 februari, 2008 @ 17:43Smart tänkt! ^^
fredag 29 februari, 2008 @ 17:54jesus var en galning… usch och fy…
fredag 29 februari, 2008 @ 17:58Döptes inte jesus när han var 33 för övrigt?! Ahhh tror fan det! Joooo det gjorde han!
fredag 29 februari, 2008 @ 18:15Kul med en lyssning från lilla Härnta..
Förresten så hade gud två söner, lille Jesus och lite coolare Craig (använd youtube-länken om du/ni inte förstår kommentaren)
http://www.youtube.com/watch?v=H2aE4lE72ks&feature=related
fredag 29 februari, 2008 @ 18:20"Men Herren sade till Mose; Räck ut din hand, och tag honom i stjärten.." Andra Mosebok, kap 4 vers 4.. gamla översättningen.
fredag 29 februari, 2008 @ 18:30Haha, roligast är ändå att kommentar #47 AnnA tror att kommentar #18 och #27 var allvarliga. HON är ägdare än ägdast.
fredag 29 februari, 2008 @ 18:34Åh va kul!.. NOT! "Jag ska genast gå och lyssna till mina vänners skämt och sedan publicera det här!" Vad har hänt med TJUVlyssnat?!!1
fredag 29 februari, 2008 @ 19:07Haha, vad roligt! :D
fredag 29 februari, 2008 @ 19:07Det är taget från min klass, och ja, vi är väldigt skämtsamma! (liten klass)
fredag 29 februari, 2008 @ 19:22aaww, haha. Så söt :D
fredag 29 februari, 2008 @ 20:39Hahahaha, fan så rätt ;D
fredag 29 februari, 2008 @ 21:45jurg: kan inet du ta över religionsundervisningen på min skola+ detta skulle uppskattas enormt. (inte så mycket p.g.a. dina kunskaper inom ämnet, utan mer för att jag undrar om du är lika jävla underbar i verkligheten. och nej, jag är inte besatt 8-)
fredag 29 februari, 2008 @ 22:13Kära Härnösand! ;P
fredag 29 februari, 2008 @ 22:49Så då är det alltså 21 dec i ÅR som jorden ska gå under.. känner mig lite stressad fan
lördag 01 mars, 2008 @ 00:04kan vi inte bara spola fram lite då? ;P
lördag 01 mars, 2008 @ 00:54Förstår fortfarande inte varför denna luddiga "detaljkunskap" som har gått från mun till mun under hundratals år innan den skrevs ner ska läras ut i skolan.
lördag 01 mars, 2008 @ 01:31bibeln är bara skräp. enligt boken är väl jorden och universum typ 4000 år gammalt? och rent teoretiskt är det 2012, hur någon där uppe fick det till 2004 är en gåta.
lördag 01 mars, 2008 @ 08:547 jurg….hahaha ja du har så rätt
lördag 01 mars, 2008 @ 11:56Jesus predikade i två år, var typ 32 år då han dog har jag hört någongång, någonstans. Att människor klåpat med tideräkningen är ett lamt argument för att håna en av de finaste religioner som finns <3…
lördag 01 mars, 2008 @ 12:30Hahahaa, Härnösand, coolast, undrar om det var nån jag känner? :p
lördag 01 mars, 2008 @ 12:36HAHAHA! Gapskrattstämpel på denna alltså.
lördag 01 mars, 2008 @ 12:41Kristendomen är bara en dålig ursäkt för att få kriga mot andra folkslag och AnnaS, du är dum i huvudet.
lördag 01 mars, 2008 @ 12:43haha så sjukt kul xD
lördag 01 mars, 2008 @ 13:42#69 Adam:
lördag 01 mars, 2008 @ 13:44Kreationisterna har det enkelt då allt står i bibeln. Det är bara att räkna baklänges alla släktled till Adam, och allas åldrar står nedskrivna. Noa blev t.ex. 950 år gammal (1 Mos: 28). Han var 600 år då han var klar med arken och floden kom. Hans son Sem blev 500 år och de flesta andra där runt 300 år. Summa summarum är Jorden runt 4000 år.
1 Mos 9:28 menade jag
lördag 01 mars, 2008 @ 13:45Det var ju det här med att lära för livet vs lära för skolan…
Stefan, Krister och Ankan – Bibeln part 2. Jodå, jag kan se det framför mig. Tack för upplysningen jurg (#7) och Johan (#10)
#39 Bussola, Karl är inte lika vanligt som Hans, det heter ju varenda kung… Hans Majestät. De verkar ha lite dålig fantasi rojalisterna.
lördag 01 mars, 2008 @ 14:25Bussola: Men så är också kreationisterna de absolut dummaste som går på denna jord. Jag hatar kreationisterna. Blodpest!!!
lördag 01 mars, 2008 @ 14:28Men oj! då tar jag ju studenten i år!
lördag 01 mars, 2008 @ 14:37Vi hade många liknande diskussioner på våra religionslektioner i gymnasiet. Både elev 1 och 2 låter som hämtad ur min gamla klass.
lördag 01 mars, 2008 @ 16:07saten, härlig klass där^^
lördag 01 mars, 2008 @ 23:48Underbart. Älska logiken.
söndag 02 mars, 2008 @ 04:10Så hur stor är egentligen syskonskaran? har de ingen stackars bortglömd syster också? Hon som var polare med lilla Magdalena…
jättebra rubrik!
söndag 02 mars, 2008 @ 10:19jurg: Du äger! :) Kul att det fortfarande finns folk som tänker! :D
söndag 02 mars, 2008 @ 15:20har inte #49 Axel rätt??
söndag 02 mars, 2008 @ 15:39jag satt också o tänkte på det..om han föddes 4 år innan år 0 så kan man ju inte lägga till 4 år på 2008. det måste ju vara minus 4 år, alltså 2004, som Axel skriver.
grymt!
söndag 02 mars, 2008 @ 19:07Jösses, Flower och Axel. Ni sov i alla fall inte på mattelektionerna. Ni var inte ens där!
söndag 02 mars, 2008 @ 20:07vadå så jesus skulle ha varit 4 år när vise männen fann honom i krubban el…
söndag 02 mars, 2008 @ 22:06vänta… Hade han inte tre år på sig… det har jag fått lära mig. Han började predika när han var 30, och fick hållas tills han var en sisådär 33ochetthalvt.
måndag 03 mars, 2008 @ 12:12Undra om den funkar på krogen också?
torsdag 06 mars, 2008 @ 20:19Riktigt härlig klass, bästa tjuvlyssningen, Grattis ;)
fredag 04 april, 2008 @ 11:18för er som inte fattar (kalle, andreas) så var kille nr 2 något skämtsam när han sa det där, klassen lär t.ex. ha bristit ut i skratt efteråt. Så där ser nästan varenda lektion ut i min klass. =)
söndag 06 april, 2008 @ 17:59kalle.
söndag 07 december, 2008 @ 21:36-.- egentligen orkar jag inte ens kommentera din kommentar.
Skrattar så jag dör.
torsdag 19 mars, 2009 @ 10:51#94 Mej: Håller med. Kalle vad va det där??
tisdag 28 april, 2009 @ 18:57