Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Sannolikt, det betyder väl något som är likt sanning…

Lila linjen, Nödinge

Gymnasiekille 1: Alltså matten, statistik är såå himla onödig!
Gymnasiekille 2: Ehm, eller vad menar du då?
Gymnasiekille 1: Jamen, det är så himla onödigt bara. Jag menar, hur stor är chansen att den här bussen som vi sitter på just nu kommer bli träffad av en bomb i detta ögonblick?
Gymnasiekille 2: Jag vet inte. Inte så stor kanske…
Gymnasiekille 1: Ja men, det är ju 50% chans!
Gymnasiekille 2: Va?!
Gymnasiekille 1: Ja, antingen så händer det eller så händer det inte. Statistik…så jävla onödigt!

Kommentarer (74)

Skriv en kommentar

  1. Hugo skriver:

    Så jävla smart kille! har fan haft den tanken själv :D

    söndag 25 februari, 2007 @ 14:44
  2. Lilla skriver:

    Nästan samma kommentar fällde en i min klass på högstadiet. Läraren sa:
    - Om jag har en påse med tre svarta och sju röda kulor och tar upp en kula, hur stor är då chansen att kulan jag får upp är svart?
    - Det är 50% chans.
    - Hur kan det vara det?
    - Antingen får du upp en svart kula eller så får du inte upp en svart kula.
    Läraren tog om det där med sannolikhetslära från början.

    söndag 25 februari, 2007 @ 14:52
  3. Johan skriver:

    Lätt att göra val här i livet om man ser det så i alla fall.

    //JJ

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:18
  4. Marina skriver:

    Helt jävla underbar!

    Har aldrig tänkt så innan, men man kanske borde börja. Jag vill träffa killen, han verkar skön.

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:23
  5. Lis skriver:

    haha, snacka om att motbevisa sig själv ^^

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:23
  6. Sofia skriver:

    En som de kör med universitetet ibland (haha) är
    "Hur många strumpor måste jag ta upp ur min byrålåda för att vara säker på att få upp ett matchande par om jag har 14 svarta strumpor och 15 röda strumpor i lådan?".

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:28
  7. sofen skriver:

    "…men det är mycket mer sannolikt att det kommer hända där än att det kommer att hända här, med tanke på att det var där det hände!"

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:36
  8. Hanna skriver:

    Haha!!

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:44
  9. Olivia skriver:

    Haha, han har ju så rätt!

    söndag 25 februari, 2007 @ 15:46
  10. äni skriver:

    hah, samma som jag kör med. antingen så händer det, eller så gör det inte det!

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:00
  11. dumpad skriver:

    Haha! Lilla; nåt sånt där sa min klasskompis också, fast om hur stor chans det skulle vara att få upp ruter kung i en kortlek…

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:03
  12. paj skriver:

    Kom att tänka på en jätterolig "gåta" för mattenördar: Varför kan man inte derivera en Sammare? Hihi

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:22
  13. Per skriver:

    DOm har ingen funktion… hahha så extremt rolig ^^ eller inte..

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:46
  14. Netzach skriver:

    Wii. Samma intelligenta argument kreationister använder för att argumentera Guds existens.

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:52
  15. Matilda skriver:

    paj: För de har ingen funktion. ^^

    Den är så sjuuuuukt rolig, och det tycker jag trots att jag själv går samhäll. Fast det verkar stämma på väldigt många samhällare. :S

    söndag 25 februari, 2007 @ 16:59
  16. maerem skriver:

    …och för er som undrar vart nödinge ligger så är det ungefär 10 år från 2007.

    Killen som berättade måste väl ligga ytterliggare 10 år länge bort då han inte kan använda "skämtet" i något passande sammanhang utan måste dissikera och förklara skämtet och därmed förstöra det.

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:00
  17. Tove skriver:

    Andreas?

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:00
  18. Damon skriver:

    Vår Webmaster Andreas gör ett snabbinhopp som redaktör, alltid trevligt :)

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:09
  19. matfat skriver:

    hur avgörs det vilka tjuvlyssningar som hamnar på plus och vilka som hamnar på den vanliga sidan? den är här ju mycket bättre än många på den vanliga sidan!

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:14
  20. Jules skriver:

    Om Andreas sätter rubbar som denna får han gärna göra fler inhopp!

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:34
  21. Hannes skriver:

    Haha men va fräckt! Mitt skitsnack har spridit sig i regionen. Jag bor alldeles bredvid Nödinge och har kompisar som går på den skolan. Jag har predikat denna teorin ett bra tag, dock så tar ju killen lite fel på statistik. Chans och sannolikhet är inte samma sak. Det måste vara någon jag känner!

    Det är 50% chans att en rosa elefant hoppar in i mitt rum just nu, med en trumpetande snabel. Antingen händer det, eller inte.

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:38
  22. isabell66 skriver:

    Hur många kopplar denna rubrik till Tage Danielssons "Sannolikhet"? :-)
    http://hem.passagen.se/anvaldem/danielsson.htm

    söndag 25 februari, 2007 @ 17:58
  23. L skriver:

    Haha, det här påminner mig om när jag va kär i en kille i typ.. ja ettan på gymnasiet eller något. Jag lyckades luska ut att han var kär i någon på skolan, men visste inte vem, och då sa en kompis att det är ju 50 % chans. För antingen är det ju mig han är kär i eller så är det någon annan… (det var inte i mig)

    söndag 25 februari, 2007 @ 18:04
  24. Daniel Giertz skriver:

    @Netzach: Vad har kreationisterna med det här att göra?

    söndag 25 februari, 2007 @ 19:36
  25. Språkpolisen skriver:

    "Lila linjen, Nödinge" var ändå roligast! :-)

    söndag 25 februari, 2007 @ 19:48
  26. Prinsessan skriver:

    sadar tanker jag hela tiden. det ar ju sant.

    söndag 25 februari, 2007 @ 19:53
  27. Oni no P skriver:

    Tjja, så tänker jag själv :p

    "Leave it to….

    ….. luck"

    söndag 25 februari, 2007 @ 19:56
  28. Jonas skriver:

    Det är är det roligaste någon någonsin har yttrat eller kommer yttra. Världen kan sluta nu.

    söndag 25 februari, 2007 @ 19:57
  29. Em skriver:

    Daniel: Tja, antingen finns Gud eller så finns han inte? 50 % chans?

    söndag 25 februari, 2007 @ 20:03
  30. ninni skriver:

    haha så sa jag till min lärare på gymnasiet när vi hade matte, han höll INTE med mig. könstigt.

    söndag 25 februari, 2007 @ 20:35
  31. elin skriver:

    Älska rubriken, älska Andreas och älska Tage D.

    söndag 25 februari, 2007 @ 20:57
  32. Elsa skriver:

    Haha! Det där var ju klockrent!!! Bästa lyssningen hittills!!!

    söndag 25 februari, 2007 @ 21:42
  33. martina skriver:

    isabell66: jag kopplade det direkt! helt underbart att anamma tages klassiska uttalande!!

    underbar rubrik! logiskt tänkande kan hända.. men alla borde lyssna på Tages tal om sannolikhet!

    :)

    söndag 25 februari, 2007 @ 21:52
  34. Elsa skriver:

    Jag ser det snarare som en risk att bli träffad av en bomb än som en chans, men det kanske är olika hur man ser på den saken ;)

    söndag 25 februari, 2007 @ 22:01
  35. Kristoffer skriver:

    http://ted.streamguys.net/ted_donnelly_p_2005.mp4

    söndag 25 februari, 2007 @ 22:15
  36. AT skriver:

    Hannes– Om det är 50% chans att en elefant hoppar in i ditt rum i varje givet ögonblick skulle det redan ha skett oändligt många gånger. Du har missuppfattat statistik kapitalt, och för övrigt är chans synonymt med sannolikhet.

    söndag 25 februari, 2007 @ 22:50
  37. tjockiskatten skriver:

    Risk heter det, såvida han inte vill sprängas i bitar. När ska folk lära sig skillnaden på risk och chans?

    måndag 26 februari, 2007 @ 00:10
  38. fekke skriver:

    Välkommen till tjuvlyssnat AT.
    Humorn måste man inte hänga av sig i dörren, tänk på det nästa gång.

    måndag 26 februari, 2007 @ 02:07
  39. Sofia skriver:

    ingen som har nån länk där man kan lyssna på tage d:s tal också?

    måndag 26 februari, 2007 @ 08:21
  40. L skriver:

    Språkpolisen: Jag förstår inte vad som är roligt med "lila linjen"? Stället heter Nödinge och bussen som går dit heter "lila express". Expressbussarna i Göteborgsområdet med omnejd heter efter färger, röd, grön, blå, lila och orange express. Tror jag fick med alla..

    Sen håller jag med alla som skrivit om chans och risk.. När ska folk lära sig, det heter "chansen att dö" och sådant låter så makabert..

    måndag 26 februari, 2007 @ 09:19
  41. martina skriver:

    ANDREAS: Kan du inte göra länkarna, så de hamnar i egna fönster istället för i parent…. man vill ju inte bli av med tjuvlyssnat fönstret bara för man vill kika på ngt annat…

    måndag 26 februari, 2007 @ 09:41
  42. Lany skriver:

    Språkpolisen: Vad var så roligt med “Lila linjen, Nödinge” ??

    måndag 26 februari, 2007 @ 09:58
  43. P skriver:

    Steg ett vore väl att lära sig skillnaden på statistik och sannoliket.

    Martina: Shift+klick på en länk öppnar dom i ett nytt fönster. Popup-länkar är det ju skottpengar på så låt oss slippa dom :)

    måndag 26 februari, 2007 @ 11:23
  44. Nea skriver:

    DET HÄR är vad jag kallar logiskt tänkande! :)

    måndag 26 februari, 2007 @ 11:46
  45. Kristoffer Nilsson skriver:

    Tages tal var riktigt bra.
    Börjar en statistikkurs om några veckor och jag bävar redan.

    måndag 26 februari, 2007 @ 12:19
  46. Daniel Giertz skriver:

    @Em: Jojo, men har kreationisterna sagt så?

    måndag 26 februari, 2007 @ 12:24
  47. Alexander skriver:

    den här är bra:
    TVtävling, tre dörrar, bakom en finns en skatt. Du får välja en dörr, programledaren öppnar en av de andra dörrarna, bakom den är det tomt. Och nu får du chansen att ändra ditt val och byta till den dörren som är kvar. (den som fortfarande är stängd och som du inte valde)
    Frågan:
    Har du större chans att vinna om du byter dörr?

    sug på den!

    måndag 26 februari, 2007 @ 13:41
  48. Damon skriver:

    Jag kan rekommendera Kristoffers länk ovan
    http://ted.streamguys.net/ted_donnelly_p_2005.mp4
    Det är en föreläsning på engelska om statistik, filen är väldigt stor (68mb) men lyssna bara på början. Rätt roligt!

    måndag 26 februari, 2007 @ 13:47
  49. Annika skriver:

    Haha…undrar om Lilla gick i min klass för precis den där diskussionen hade en kille även på våra sannolikhetslektioner….Det var hans eviga tes helt enkelt

    måndag 26 februari, 2007 @ 14:36
  50. John skriver:

    alexander: Ja, man har större chans då, enligt en matte-expert. det talet finns i Matte A.
    Själv skulle jag säga att chansen att du någonsin haft rätt är större om du byter dörr (2/3), men chansen att du har rätt är inte större egentligen.

    Jag är kreationist och argumenterar inte för att det är 50% chans att gud finns, jag menar att det finns brister i evolutionsteorin, och när inte evolutionsteorin stämmer så kan vi i brist på en tredje teori dra slutsatsen att gud lär finnas.

    måndag 26 februari, 2007 @ 16:14
  51. Tenebre skriver:

    John: lustigt nog har kreationistfabeln ännu större brister än evolutionsläran har. De eventuella brister som finns i evolutionsläran beror på att man ännu inte upptäckt visa pusselbitar i kedjan som lett till att vi finns här på den här planeten.
    Om man konstant skulle tillskriva ett högre väsen alla saker man inte vet hur de kommit till skulle vi inte ha någon civilisation idag.

    måndag 26 februari, 2007 @ 20:15
  52. Karin skriver:

    Logikens röst har talat…

    tisdag 27 februari, 2007 @ 09:11
  53. John 2 skriver:

    Svaret till Alexanders problem är att du har två tredjedelars chans att vinna om du byter. För när du första gången väljer dörr, är det ju två tredjedelars chans att du väljer fel. Och då är det bättre att byta sen!

    tisdag 27 februari, 2007 @ 10:01
  54. Mathias skriver:

    Jag håller med från början till slut. Liknelsen sänker all empirisk vetenskap i två meningar. Den som tycker annorlunda kan ju beränka sannolikheten för att en bomb träffar bussen. Även om en sådan beräkning skulle mynna ut i något som kan göra anspråk på att vara vetenskapligt är det fullständigt värdelös kunskap.

    Antingen smäller det eller så smäller det inte.

    tisdag 27 februari, 2007 @ 14:44
  55. michalis skriver:

    BÄST.. HELT ENKELT BÄST.. fan sådär vill jag också resonera, så RÄTT :D

    tisdag 27 februari, 2007 @ 14:57
  56. Munche skriver:

    Det som hände i Hindenburg var så osannolikt att om det ens hände så hände det i alla fall inte i Hindenburg!

    Fast om man ska snacka om onödiga/ologiska grejer så kan man ta en kik på Företagsekonomi A. Mina polare drev UF-företag och var mycket väl medvetna om att de låg några lax back från utgångspunkten (eftersom de skjutit till eget kapital) men när de ställde upp en korrekt ekonomisk redovisning (dubbel bokföringen enligt den galna italienska munkens metod) visade det sig att de hade kunnat hala upp 3 lax ur fickan med en gång. Så måste det vara, för det stod så på papperet!
    10 poäng till den som kan ge ett korrekt exempel på hur denna ekonomiska uträkning "stämde".

    tisdag 27 februari, 2007 @ 15:29
  57. John 2 skriver:

    Mathias: fast om man vet att det är 70% chans att en buss sprängs kan man ju undvika att åka med den… Att någorlunda kunna förutsäga framtiden är också nyttigt.

    onsdag 28 februari, 2007 @ 11:17
  58. k skriver:

    helt sant ju. jag tror inte killen var dum nå¨nstans, bara irriterad på matten som alla andra på gymnasiet. ren visdom!

    dock funderar jag; är det statistik? kallas det inte sannorlikslära? är det en del av komiken eller är det jag som är dum nu..

    söndag 04 mars, 2007 @ 10:44
  59. Jim skriver:

    Ber om ursäkt, men statestik har med saken att göra. "Statistiskt sett kan sannolikheten vara en viss procent…" Inte ovanligt med sådanna kopplingar precis.

    söndag 04 mars, 2007 @ 12:57
  60. anna skriver:

    hahaha , så jävla klockrent!
    killen har helt rätt , va fan , statistik är onödigt , antagligen händer det , eller så händer det INTE ;D

    söndag 04 mars, 2007 @ 17:42
  61. WaZzuP115 skriver:

    Men så dumt, bara för att det antingen händer eller inte händer, betyder ju sannolikheten är 50%.
    För det är oftare som en buss inte sprängs än att en buss sprängs, annars skulle hälften av alla bussar sprängas.

    Orka ta ett logiskt argument ur sitt sammanhang.
    "antingen så händer det eller så händer det inte" har inget med sannolikheten att det ska hända eller inte..

    Dumlogik xD

    söndag 04 mars, 2007 @ 22:17
  62. Jakob skriver:

    John: Japp, där har du anledningen till att de antika grekerna var mer framstående än babylonierna – de sistnämnda tillskrev allt de inte förstod sig på till Gud, medans grekerna istället sökte anledningarna bakom allt.

    söndag 04 mars, 2007 @ 23:07
  63. niklas skriver:

    John #50: Jag är ateist och argumenterar inte för att det är 50% chans att gud inte finns, jag menar att även om det finns brister i evolutionsteorin, så finns det även det i skapelseberättelsen, och när varken evolutionsteorin eller skapelseberättelsen stämmer så kan vi i brist på en fjärde (?) teori dra slutsatsen att det flygande spagettimonstret lär finnas.

    Gud vilket bra resonemang, det låter som när en matematiker skulle bevisa matematiskt att Gud fanns (eftersom den ryske tsar, vilken det nu var matematikern ifråga var inbjuden till) bad honom göra det. Beviset som gavs var ungefär, starkt förenklat, "2+2=4, ergo: Gud finns".

    lördag 10 mars, 2007 @ 19:35
  64. Karolin skriver:

    Hah, jag tänkte också på Tage Danielssons monolog "Om Sannolikhet", jag har den i min Mp3 och lyssnar på den jätteofta för den är SÅ HÄR jäkla bra! Om någon vill ha den är det bara att maila mig på karolin96@hotmail.com så kan jag försöka skicka den till er (om ni inte vill ladda ner den själva). Diggar den här killens syn på matematik, älskar när folk gör saker enklare…

    tisdag 13 mars, 2007 @ 11:47
  65. Karolin skriver:

    isabell66: Är det bara jag som hittar fel i den där återgivningen av monologen? På sina ställen saknas hela meningar… Har du mailadressen till han som gör sidan?

    tisdag 13 mars, 2007 @ 11:53
  66. lumlan skriver:

    Statistik är inte riktigt samma som sannolikhet.

    Exempel: Statistiskt sätt är risken att bli misshandlad störst om du är en ung man som går på krogen, om du har ett jobb som t ex polis, väktare osv, eller om du är kvinna och lever/levde i en parrelation med en man.

    Utifrån detta skulle man sedan kunna räkna ut sannolikheten för att jag, t ex, skulle bli misshandlad.

    Fast det lämnar jag hellre till politiken (statistik är politik mer än vad det är matte…): för antingen så händer det eller så händer det inte!

    :p

    söndag 18 mars, 2007 @ 23:43
  67. Kiranja skriver:

    Underbar hänvisning till en riktigt rolig monolog i rubriken!

    måndag 16 april, 2007 @ 18:13
  68. Simone skriver:

    Coooolt jag brukar åka med den bussen ju:D Och killen har ju helt rätt:D

    tisdag 15 maj, 2007 @ 08:16
  69. Siri L skriver:

    Finns det så många tjuvlyssnat-läsare häromkring?
    Jag bor i Alafors!

    PS. "Mormor", har du skrivit en av dessa komentarer?

    onsdag 16 maj, 2007 @ 19:53
  70. Hanna, skriver:

    sant ju vafan ;)

    fredag 18 maj, 2007 @ 14:17
  71. TRUNKON skriver:

    den här killen borde börja lira raggae eller vare nu alla puckon håller på med för musik.

    måndag 21 januari, 2008 @ 10:13
  72. Vompa skriver:

    Det där var ju en helt eminent rubrik.

    onsdag 26 mars, 2008 @ 14:13
  73. Oxido skriver:

    #51 Tenebre: Det där med civilisationen gäller inte. Religionen fungerade mycket tidigt som något som band ihop stora grupper vilket var gynnande i överlevnadssynpunkt. Stora grupper med gemensamma värderingar är ju precis det som ger en civilisation.
    .
    Huruvida man tror på evolutionsteorin får man välja själv vare sig man är religiös eller ej, det är trots allt bara en teori.

    måndag 28 april, 2008 @ 12:52
  74. Einar skriver:

    @AT
    Rätt onödigt med den här kommentaren eftersom du troligen aldrig kommer läsa den, men jag känner mig cool, så jag skriver det ändå.
    Bara för att en sak har 50% chans att hända under ett ögonblick betyder det inte att den har 100% chans att hända under två ögonblick. Den har givetvis 50% chans att hända även nästa ögonblick, och så fortsätter det.

    måndag 28 april, 2008 @ 18:15

Skriv en kommentar