Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Darwins evolutionslära i komprimerad form, nu tillgänglig för alla plastmammor och plastpappor

( Kvinna ~30 till hysteriskt förpubertal flicka ~12)
Kvinna: Nu får du skärpa dig. Nu gör vi som jag säger.
Flicka: Du är inte min mamma. Bara för att du är ihop med min pappa betyder inte att DU kan tala om för mig vad jag skall göra.
Kvinna: Nä, det gör det inte men jag är större, starkare, snyggare och rikare än dig och du är gammal nog att inse att det alltid är såna som jag som bestämmer.

Stortorget, Malmö

Kommentarer (73)

Skriv en kommentar

  1. :) skriver:

    höhöhöh

    måndag 27 november, 2006 @ 19:28
  2. para skriver:

    hemskt fan.. o konstigt att den e publicerad i fjortisar.. de e ju den 30 åriga kvinnan som e fjortis isåfall..

    måndag 27 november, 2006 @ 19:29
  3. Lassemannen skriver:

    Ganska kul, men OTROLIGT ondsint, tycker jag. Lycka till med det förhållandet (fast hon kanske är en sån superkvinna att hennes… pedagogik(?) inte spelar någon roll?).

    måndag 27 november, 2006 @ 19:35
  4. kristnjov skriver:

    Är flickan HYSTERISKT förpubertal?

    måndag 27 november, 2006 @ 19:43
  5. Robin Enhorn skriver:

    Muhaha, lysande comeback!

    måndag 27 november, 2006 @ 19:46
  6. Mammann skriver:

    Tja, det var bara för ungen att hacka i sig! Det är skönt med folk som säger som det är!
    Det var förmodligen det mest pedagogiska den ungen kunde ta in.

    måndag 27 november, 2006 @ 19:46
  7. Tove skriver:

    Gud vad flickan har rätt. Tyckte exatkt samma sak när jag var liten. . .

    måndag 27 november, 2006 @ 19:51
  8. Mee skriver:

    Vilken hemsk! stackars lilla tjej!

    måndag 27 november, 2006 @ 19:54
  9. Tomas skriver:

    Kondenserad??? Säkert att du inte menar Komprimerad? Men tjuvlyssningen var kunglig, vad svarar man på det argumentet!?

    måndag 27 november, 2006 @ 20:02
  10. Johan skriver:

    Hur är man när man är hysteriskt förpubertal?

    //JJ

    måndag 27 november, 2006 @ 20:02
  11. Orran skriver:

    Hur vet tjuvlyssnaren att hon var 12 år och förpubertal och inte till exempel 16 år och efterpubertal?

    måndag 27 november, 2006 @ 20:14
  12. Growdahn skriver:

    …vad ska man annars svara när man hamnar i en sån situation?

    måndag 27 november, 2006 @ 20:31
  13. Erik skriver:

    BURN!! :D

    måndag 27 november, 2006 @ 20:42
  14. Magnus skriver:

    Hysteriskt roligt!! :D

    måndag 27 november, 2006 @ 20:59
  15. Patris skriver:

    @Orran
    Det vet tjuvlyssnaren inte, därav ~ före 12 för att indikera att tjuvlyssnaren uppskattade flickan i historien till att vara i 12års åldern.

    måndag 27 november, 2006 @ 21:04
  16. li skriver:

    Orran: Det brukar på diverse olika sätt synas på flickor om de är före eller efter puberteten…

    Man ska inte underskatta odiskutabla bitchargument som uppfostringsmetod.

    måndag 27 november, 2006 @ 21:10
  17. hoc skriver:

    synd om tjejen.
    man behöver faktiskt bara lyda sina föräldrar som liten.

    måndag 27 november, 2006 @ 21:10
  18. ellie skriver:

    haha och den här stora, starka, rika, snygga saken har grammatikfel.

    "än dig"
    "än du" ska det vara.
    In your face, mama.

    måndag 27 november, 2006 @ 21:21
  19. Klonoa skriver:

    rätt åt förpubertala flicka ~12. Med stor sannorlikhet är det inte plastmorsas fel att mamsen o papsen skiljde sig. Men ungar kan ha en jäkla egenskap att sabba nya äktenskap. och är hon runt 12 borde hon vara tillräckligt gammal för att lära sig finna sig i det.

    måndag 27 november, 2006 @ 21:26
  20. Cacca skriver:

    Underbar!! Haha rätt åt nosiga tonåringar. Man kan inte behandla folk hur som helst. hahaha

    måndag 27 november, 2006 @ 21:29
  21. Majlie skriver:

    Stackars tjej.

    måndag 27 november, 2006 @ 22:01
  22. peiris skriver:

    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha så jävla rätt åt henne!

    måndag 27 november, 2006 @ 22:13
  23. cresta skriver:

    jaså det är så man ska säga? ;) funkade det??? =P

    måndag 27 november, 2006 @ 23:00
  24. engångsgrill skriver:

    haha sååå skön morsa, skadar inte att höra sanningen direkt

    måndag 27 november, 2006 @ 23:31
  25. Lasse skriver:

    Skumt att folk kan välja sida att stå på, man får ju inte ut nån information om vad grälet handlade om. Kanske hade ungen rätt, kanske mamman.

    måndag 27 november, 2006 @ 23:49
  26. Tiny skriver:

    Ta bort T:t i slutet av "hysteriskt" så meningen kan bli begriplig, tack!

    tisdag 28 november, 2006 @ 01:42
  27. tandborsten skriver:

    Skön tjuvlyssning!

    ella: här har du faktiskt fel. Det finns två sätt att säga det på, båda är rätt, antingen säger man "än dig" eller "än du ÄR".

    tisdag 28 november, 2006 @ 02:38
  28. Fnykis skriver:

    Där fick hon, den näsvisa lilla brat-ungen.

    tisdag 28 november, 2006 @ 07:27
  29. Bob Lunta skriver:

    Shit, alltså… Ännu en anledning att hålla sig borta frå reservdanmark. Oavsett vad tjejen sagt innan var plastmammans svar så sjukt elakt, men visar å andra sidan var hon står, både ideologiskt och när det gäller barnaskötsel. Glad att det inte var min styvmamma i vilket fall. Fan, Askungen! :'(

    tisdag 28 november, 2006 @ 08:16
  30. emmy skriver:

    hahaha så rätt!

    tisdag 28 november, 2006 @ 08:48
  31. Hoffa skriver:

    Postad av ellie 21:21 / 27 nov 2006
    haha och den här stora, starka, rika, snygga saken har grammatikfel.

    "än dig"
    "än du" ska det vara.
    In your face, mama.

    Meeeh, om man ska börja tjafsa om sånt ska det vara "än vad du är"

    tisdag 28 november, 2006 @ 08:51
  32. Love skriver:

    Hoc: Som "liten" så borde man ha lärt sig att lyda vuxna ansvarar för en. När man är barn så lyssnar man på lärare, barnvakter osv, så är det bara.

    tisdag 28 november, 2006 @ 09:34
  33. a skriver:

    hihi riktigt roligt.
    en lektion i realpolitik som aldrig kan komma för tidigt.

    tisdag 28 november, 2006 @ 09:48
  34. Broken Haiku skriver:

    Jag trodde först att hon var hysterisk och förpubertal, men hon var ju hysteriskt förpubertal, hur är man då? :)

    tisdag 28 november, 2006 @ 10:11
  35. andy skriver:

    … och om hon inte har insett det tidigare sa ar det dags att gora det nu!!!
    Schysst styvmorsa, onskar min hade delat med sig av sadan livsvisdom at mig nar jag var en liten hysteriskt forpubertal snorstyvunge!

    tisdag 28 november, 2006 @ 10:12
  36. Anonym skriver:

    haha! underbart juh, var helt säker på att hon skulle säga ngt mesigt och snällt och försöka meddla men icke! underbart :)

    tisdag 28 november, 2006 @ 10:14
  37. Jonas skriver:

    Det spelar ingen roll vem som hade rätt: ingen, allra minst en plast-förälder, kan bete sig så där. Fy fan för plastföräldrar som tror att de ska ha någon sorts makt över barn som inte är deras. Fy fan.

    tisdag 28 november, 2006 @ 10:14
  38. Molly skriver:

    Underbar plastmamma! Snorungar ska lära sig veta hut.

    Och Lasse: Det handlar inte om vem som "hade rätt". Hysteri förtjänar aldrig respekt, och dessutom ska man lyssna på sin vårdnadshavare, oavsett om personen är biologisk sådan eller inte.

    tisdag 28 november, 2006 @ 10:20
  39. Emil skriver:

    ellie: Eftersom båda uttryckssätten används intensivt så får man (av hävd) säga att både är korrekta.

    Det ena är ju en förkorting av "än du är" och det andra "än dig" är i sin helhet helt korrekt böjt.

    tisdag 28 november, 2006 @ 12:55
  40. Grammaticus skriver:

    "än dig" är inte grammatiskt korrekt eftersom "dig" är objektsform och inget objekt är inblandat. Det är ju en jämförelse mellan två subjekt.

    tisdag 28 november, 2006 @ 13:58
  41. S skriver:

    Enligt Språknämnden är bäde "än dig" och "än du" okej att säga: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=27068;objekttyp=lan

    För övrigt en grymt rolig tjuvlyssning :-)

    tisdag 28 november, 2006 @ 16:30
  42. urpan skriver:

    Om pappan lämnat ansvaret för tjejen åt sin flickvän/sambo/fru så är det hon som bestämmer, mamma eller inte, bara för ungen att hacka i sig. Hysteriskt rolig tjuvlyssning..!

    tisdag 28 november, 2006 @ 18:39
  43. linus skriver:

    jag förstår mig inte på folk som inte fattar definitioner på olika sorters mäniskor. Antingen så borde man väl fatta vad det handlar om bara av att ta isär ordet, förpubertal, före man är pubertal. Det har vart så otroligt många diskutioner om olika stilar som ingen förstår. Googla på det snälla.

    (År 2003 lade Språkrådet begreppet googla i sin ordlista. Beskrivningen av att googla är enligt Språkrådet att söka på Internet med söktjänsten Google)

    källa: wikipedia.

    tisdag 28 november, 2006 @ 19:31
  44. Mixalis skriver:

    AHAHAHAHAA!! SÅ SKA DEM TAS!!

    tisdag 28 november, 2006 @ 22:20
  45. Tomas skriver:

    SÅÅ UNDERBART!!! SÅÅÅ ÄGD! HAHAHAHA! Management by fear…

    onsdag 29 november, 2006 @ 00:44
  46. Jonna skriver:

    Haha, fatta att den kaxiga ungen blev ÄGD!!! Haha!

    onsdag 29 november, 2006 @ 01:48
  47. Sorglös skriver:

    Ellie: I jämförande uttryck som äldre än dig, större än dig, snyggare än dig osv. kan ordet "än" anses vara en preposition och därmed skall efterföljande pronomen stå i objektsform, sålunda dig, mig, sig o.s.v.

    Om man istället ser ordet "än" som en konjunktion i en förkortad sats där man tagit bort predikatsverbet (i det här fallet "är"), då är det korrekt med subjektsformen, dvs. jag, du, han, hon.

    Alltså, det är helt korrekt att säga "Äldre än mig", men det är också korrekt att säga "Äldre än jag".

    onsdag 29 november, 2006 @ 07:56
  48. Fnykis skriver:

    Jonas, så du menar att INGEN ska få tala om för ett barn vem som bestämmer? Barnet ska alltså inte lära sig normer och regler för att funka i samhället utan bli en ouppfostrad gangsterligist som aldrig tar hänsyn till någon annan? Synd om barnet isåfall.

    onsdag 29 november, 2006 @ 09:16
  49. Rebecka skriver:

    Eftersom man inte kan veta vad bråket handlade om innan tjuvlyssningen så vet man inte vem det är som har rätt. I vilket fall så får ingen vuxen, varken förälder eller plastföräldrer, säga så till ett barn. Plastmammam använder säger att hon är snyggare, väldigt smart att säga så till en osäker tonåring.

    onsdag 29 november, 2006 @ 14:39
  50. Daniel skriver:

    Oj har Darin blivit man?
    En Man-darin med andra ord!

    HAHAHAHAHA

    onsdag 29 november, 2006 @ 15:49
  51. lillkotten skriver:

    hemska kvinna

    onsdag 29 november, 2006 @ 19:46
  52. Hea skriver:

    Till språkpoliserna här inne: Nu är det ju faktiskt så att man får SÄGA hur man vill….huvudsaken den man pratar med förstår det man vill förmedla. ;)

    torsdag 30 november, 2006 @ 00:03
  53. lisa skriver:

    Skrämmande uppfattning att barn inte ska behöva visa någon form av respekt för sin försörjare/vårdnadshavare om det inte är den biologiska föräldern. Man kanske kan förbjuda skilsmässor och adoptioner när man ändå är igång, eller varför inte avskaffa barnuppfostran helt och hållet?

    torsdag 30 november, 2006 @ 08:39
  54. sara skriver:

    Hehehe, kul. Men den repliken gjorde nog inte direkt så deras relation kommer bli bättre i framtiden…

    torsdag 30 november, 2006 @ 11:37
  55. Maja skriver:

    Vilken ond styvmamma. Men alla styvmammor är väl onda ;)

    torsdag 30 november, 2006 @ 13:10
  56. b. skriver:

    Det är väl inte så svårt att haja att en unge på tolv år inte vill ha en ny "mamma"?

    Tvivlar på att plastmorsan skulle säga samma sak om farsan var med…

    Sorgligt, över huvud taget.

    torsdag 30 november, 2006 @ 17:28
  57. Tina skriver:

    Helt sanslöst! Önskar att det var JAG som hade nerverna att säga nåt sånt! Eloge till plastföräldrar som står på sig!!!

    fredag 01 december, 2006 @ 15:39
  58. Jonas skriver:

    Jag äcklas av hur många som tar "mammans" parti. Självutnämnt auktoritära styvföräldrar är det värsta jag vet. Har man av sin respektive blivit inbjuden att vara en del av dennes familj ska man fanimig vara ödmjuk utav bara helvete, och ge fan i att bossa runt "sina" barn.

    Även om det kan ha varit så att Pappan gett auktoriteten till "mamman" är det en förkräcklig sak att säga, och visar på brist på så mycket vett att hon borde avlivas. Innan någon hoppas på mig: Jag säger inte att en biologisk förälder får säga det.

    Angående adoption är det en viss skillnad. Vid sådana fall har oftast föräldrarna haft vårdnaden av barnet så länge det kan minnas, och uppfattar sina föräldrar som "riktiga" föräldrar (vilket de också är juridiskt sett).

    lisa: Jag är inte haj på juridik, men jag tvivlar på att ett barn behöver lyda sina föräldrars nya så som de enligt lag på något sätt är underordnade sina föräldrar.

    fredag 01 december, 2006 @ 16:23
  59. P skriver:

    Orka bitchiga plastmammor:S Det va ju henne det va fel på!

    fredag 01 december, 2006 @ 22:04
  60. Fnykis skriver:

    Hörrö Jonas, har du själv haft en styvförälder eller? Det handlar faktiskt om att ha respekt för de som är äldre, om ungar inte lär sig det blir dom totalt odrägliga, självupptagna egoister som inte bryr sig om nån annan än sig själv. Blä!

    måndag 04 december, 2006 @ 08:26
  61. morpel skriver:

    Jag tycker enbart synd om flickan, inte hennes fel att hon är förpubertal och vet hur hon skall uttrycka sin motvilja på ett lika klockrent sätt som plastmorsan. Jag vet själv hur jävligt det kan vara att vara skilsmässobarn, och få nya "föräldrar" man inte har önskat sig. Kvinnan valde, det gjorde inte flickan.
    Skärpning, m a o. Jag önskar ingen att vara skilsmässobarn.

    onsdag 06 december, 2006 @ 16:44
  62. MoO skriver:

    Klockren. XD

    måndag 11 december, 2006 @ 20:52
  63. L skriver:

    Hörni, alla ni som klagar på flickan, hon har faktiskt rätt. Plastföräldrar har ingen makt över en alls.

    lördag 13 januari, 2007 @ 19:10
  64. Jonas skriver:

    Fnykis: Jag gissar att du aldrig kommer läsa det här, men din ignorans tvingar mig att svara: Självklart har jag haft, och har, styvföräldrar. Jag har aldrig kallat dem för det, varken inför dem eller när jag pratat om dem. De är, och kommer alltid att vara morsans och farsans respektive, eftersom de inte är något mer än det. Jag har full respekt för dem, eftersom de ständigt visar ödmjukhet och hänsyn gentemot mig, och aldrig skulle få för sig att skrika åt mig. De vet att det inte är deras plats (eller någon annans heller, för den delen). Vettigt folk behöver inte höja rösten.

    Detta handlar inte alls om respekt för äldre, det handlar om ett skilsmässobarn som tydligen inte kommer överens med sin pappas nya, vilket är otroligt förståeligt. Vi vet inget mer än det som står i tjuvlyssningen. Hennes föräldrar kanske hade skilt sig i nyss, och då speciellt är man nog inte som tonåring särskilt pigg på att ta skit från personer man knappt känner.

    Respekt för äldre är något man får genom hälsosamma förhållanden till äldre (primärt sina föräldrar, sedan lärare och dylika) som är bra förebilder. Är denna plastmamma en bra förebild tycker du. Hjälper hon på något sätt situationen? Nej, hon förvärrar den genom att skicka signalen att det är okej att skrika. Hade hon haft något vett i huvudet hade hon tagit kontroll över situationen genom att agera lugnt och sansat.

    Jag har aldrig blivit ruten åt av någon vuxen, allra minst mina föräldrar, och ändå är jag inte egoistisk, självupptagen eller odräglig. Tvärtom är jag givmild, sansad och artig, eftersom det är det jag har lärt mig av mina förebilders agerande.

    "Respekt för äldre", förresten, är ett helt onödigt begrepp som jag nyttjat ett par gånger redan. Respekt räcker. Sedan att den råkar vara för en äldre person är helt irrelevant. Inte alla personer förtjänar respekt. Minst av allt denna plastmamma, som måste påpeka FÖR ETT BARN att hon är snyggare och rikare. Sådana argument ska vara förpassade till sandlådan.

    fredag 16 mars, 2007 @ 01:18
  65. E-tuna Rockar Fett skriver:

    Muhaha, lysande comeback!

    lördag 21 april, 2007 @ 11:41
  66. micaela skriver:

    Jag måste nog säga att jag håller med Jonas..
    Vad denna flicka nu än har utsatt henne för så är det allt annat än okej att styvmamman räknar upp på vilka sätt hon är bättre än henne. Nej usch.. jag hoppas och tror att flickan ser till snabbare än kvickt att pappan lämnar denna avskyvärda kvinna.

    Sedan att det var väldigt roligt sagt är ju en helt annan femma. För det kan man väl knappast förneka.

    måndag 23 april, 2007 @ 18:02
  67. klarafärdigagå skriver:

    visst, plastmammans kommentar är roligt, riktigt rolig, hon borde bli komiker, men hon borde inte få släppas inom 10 meters avstånd från ett barn. Hur omoget barn än beter sig så måste vuxna som har ansvar för dem bete sig på ett föredömligt sätt. hur an barn förväntas ha respekt för och lyda vuxna som sälva beter sig som barn? blir bara ledsen när jag läser sånt här.

    måndag 23 april, 2007 @ 23:56
  68. Jonas skriver:

    Skönt att någon läst min sluplädering.

    Och jag håller med om att det på en nivå är sjukt roligt sagt, men samtidigt så fel, så fel, så fel.

    lördag 12 maj, 2007 @ 01:34
  69. Emil skriver:

    Ägd! XD

    måndag 11 juni, 2007 @ 19:25
  70. Jonna skriver:

    vilken bitch till "plastmamma"

    måndag 30 juli, 2007 @ 20:24
  71. christopher skriver:

    Så skönt att se att det finns folk som har huvudet på skaft.
    Tycker det är synd att det är så många som ifrågasätter kvinnans ordval. Om man säger något sånt brukar det finnas något bakom pannbenet.

    "Nej, hon förvärrar den genom att skicka signalen att det är okej att skrika. Hade hon haft något vett i huvudet hade hon tagit kontroll över situationen genom att agera lugnt och sansat."

    Vad får dig att tro att hon skriker?
    En person som har sån självdistans och insikt vet väl bättre än att hon skulle behöva höja rösten för att få sitt budskap igenom?

    Vad hon gjorde var att svalt och kyligt visa vart skåpet skulle stå, mer än så får man inte ut av den korta texten, sen kan man bara hoppas att flickan smälter det och en relation med ömsesidig respekt uppstår, för som det låter från citatet så skulle hon få det svårt att hitta en bättre kvinnlig förebild.

    lördag 01 september, 2007 @ 19:31
  72. christopher skriver:

    Jag förstår mig inte på såna som verkar tycka att det bästa sättet att avsluta diskussionen hade varit att blotta halsstrupen och bejakat flickan och hållt med henne.
    Det är på det sättet som tonåringar med problem uppstår.

    lördag 01 september, 2007 @ 19:35
  73. Jonas skriver:

    "Vad får dig att tro att hon skriker?"
    Du har rätt, det var något jag felaktigt antog. Att visa var skåpet ska stå genom att hävda sig överlägsen ett barn på ett sådant sätt är för mig fortfarande ofattbart.

    "Om man säger något sånt brukar det finnas något bakom pannbenet."
    Tvärtom, vill jag säga. Om man måste ta till så otroligt infantila metoder har man inte koll på läget. Jag kan se framför mig någon säga det helt lugnt och sansat, med viss distans, men det är fortfarande en förkastlig metod, som ingalunda hjälper barnet eller situationen.

    torsdag 06 september, 2007 @ 12:49

Skriv en kommentar