Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

En svensk föregångare till magisk realism

Buss 200 mellan Skara och Skövde

Två tjejer ~16 sitter och diskuterar.
Tjej 1: Du, jag kom på en sak.
Tjej 2: Vadå?
Tjej 1: Du vet den där visan "Ekorr'n satt i granen"? Lyssna på texten: "Ekorr'n satt i granen, skulle skala kottar, fick han höra barnen, då fick han sa bråttom, hoppa han från tallegren…
Tjej 2: Jaha?
Tjej 1: Liksom hur fan hann han byta träd mitt i sången?

Cred: Hanna

Kommentarer (126)

Skriv en kommentar

  1. Lina skriver:

    Det var väl en förnuftig fråga? Det har jag tänkt på länge :)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:26
  2. [A N T O N] skriver:

    hahahahaha bra fråga :P

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:30
  3. jurg skriver:

    Det beror ju på att man förkortat visan för att göra den lättare att sjunga. Originalet, som skrevs av Henny från gården år 1763, innehöll texten: "Ekorrn satt i granen, skulle skala kottar, fick han höra barnen, då fick han så bråttom. Då tog han ett snabbt skutt från granen, via en al, över ett gäng enbärsbuskar och vidare till en tall, där han trodde sig vara i säkerhet. När han så satt där och snaskade kotte hörde han de små liven igen, och "hoppade från tallegren…"".
    .
    Ganska självklart när man tänker efter.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:31
  4. Concordia skriver:

    Spöktransferens såklart.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:32
  5. Malin skriver:

    då fick han så bråttom,
    hoppa han på tallegren,
    .
    Han hoppar från granen till tallen.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:33
  6. Anahita skriver:

    Jurg förlänger mitt liv nåt så fruktansvärt.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:33
  7. Jennifer skriver:

    Det är inte så att "hoppa´ han TILL tallegren, stötte han sitt lilla ben". Verkar mer logiskt.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:33
  8. Hanna skriver:

    Jag har alltid trott att han hoppade ner från grenen inte till ett annat träd?
    Jag kanske kan få svar på något jag grubblat på länge nu också varför heter det ekollon (ek-ollon) och ekorre (eckorre) eller är det bara så vi uttalar det här uppe i bergslagen?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:41
  9. Gordon Gekko skriver:

    Och frågan är ju också varför han har ett ben som är mindre än det andra… Stötte sitt lilla ben. Eller kan det vara något som inte ens är ett ben som åsyftas, och varför i hela Hellsingland använder han den i ett hopp?
    Men detta var verkligen ett fall av Snillen Spekulerar…

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:42
  10. Henrik skriver:

    men hur stöttar man den långa ludna svansen? kraschade han nått så fruktansvärt att han först skulle landa på benet som blev stött så han studsade ner till nästa gren och där försökte ta emot sig med svansen?
    isåfall är ekorren så dum att han får skylla på sig själv.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:43
  11. Tink. skriver:

    Haha gordon! väldigt intressant ny vinkel på det hela..

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:46
  12. NaturligtVis skriver:

    Jennifer: Du har helt rätt (nästan). I original är texten "på"… Av någon outgrundlig anledning har det dock skett en förändring.

    Jurg: Du har också nästan helt rätt. När Alice Tegnér först hörde texten som Henny på gården skrivit (ska dock vara 1863) och skulle tonsätta den så förkortade hon den eftersom den var så himla svår att passa in i en melod.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:49
  13. Hannibal Hayes skriver:

    Han stötte sitt lilla köttben, som han höll i munnen.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:50
  14. sara skriver:

    på, PÅ!

    Inte till eller från.

    Så det så. Jag älskar att förstöra illusioner om problem!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:51
  15. Stina skriver:

    Jag har hört att "från" betydde "till" förr. Kommer inte ihåg detaljerna kring detta bisarra faktum, men läste om det i Bo Bergmans språkspalt i Sydsvenskan. Skummelt!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 10:53
  16. jurg skriver:

    13 naturligtVis: Passa in i en melod? Jag får anta att du menar melon, och visst kan det vara svårt att få in både ekorren och hela texten i en melon, särskilt om det är en honungsmelon, men jag tror nog det är möjligt. I min bok "Meloner – mer är bara bröst" finns en intressant utläggning om hur en kråka bodde hela sitt liv i en urgröpt vattenmelon. Rekommenderad läsning till alla!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:13
  17. jurg skriver:

    är = än och 13 = 12. det vet alla

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:14
  18. J skriver:

    Hahaha det där var ju faktiskt en genialisk fråga =)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:17
  19. Ellen skriver:

    Rubriken kunde ju varit roligare om det inkluderade det faktum att detta redan debatterats i tio år.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:23
  20. Annacarin skriver:

    På IKEA finns det en gunghäst, som heter Ekorre, som är en älg!!!!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:26
  21. Alexandra skriver:

    Hon har faktiskt en poäng där..

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:26
  22. Tim skriver:

    Annacarin har helt klart en poäng där.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:34
  23. Sabina skriver:

    Man ska inte tänka så mycket ;)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:35
  24. Fannie skriver:

    Det här är nog en fråga de flesta har funderat över.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:49
  25. Vänsterhäntas Dag skriver:

    #20 Annacarin: min guddotters bror har en haklapp som heter Erik Älg.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 11:55
  26. Johan skriver:

    Jag förstår inte faktiskt. kan någon förklara. =)
    Ekkorren hoppade från grenen. Vad är det skojjiga?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:01
  27. Johan skriver:

    AH, jag fattar. Han satt i en gren men hoppade från en tall. Ah tråkig…

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:03
  28. Johan skriver:

    Inte gren han satt i en gran menar jag. Mnen han hopapde från en tall

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:03
  29. Nina skriver:

    Jag är kär i Jurg!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:04
  30. Vicky skriver:

    Hur går texten sen?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:32
  31. majse skriver:

    JAG SKA GIFTA MEJ MED JURG <333333333333333333

    (går i sexan. efterskämt, ja)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:36
  32. Josefin skriver:

    JURG! Var befinner du dig och hur ska jag göra för att anställa dig som personlig underhållare? I väntan på svar tänker jag , om möjligt, hänga ännu mer på tjuvlyssnat och leta jurgkommentarer. Priceless!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:43
  33. Nikki skriver:

    UNDERBAR!!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 12:48
  34. Szara skriver:

    Den här tjuvlyssningen har jag hört förut någonstans…

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:05
  35. B110 skriver:

    Det var väl en ympad gren då, duuh

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:05
  36. Emily Kane skriver:

    haha, jadu… bra fråga!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:06
  37. heye skriver:

    Jurg gjorde allt mycket roligare!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:16
  38. erk skriver:

    Jag fick förklaringen att man byter träd för att det är svårare att sjunga "hoppa han från granegren" (?). Mitt förslag att man skulle ändra texten till "hoppa han från granekvist, stötte han sin lilla vrist" föll inte i god jord.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:20
  39. E skriver:

    Jag tror helt enkelt det har skett en förväxling/sammanslagning av trädarten.. Något säger mig att de kallade även grankvistar för tallegrenar förr i tiden. Eller så har de gjort fel när texten översatts från annat språk kanske? Både tall och gran kan kallas fir på engelska.. alla barrträd kan kallas fir. Trots att gran egentligen heter spruce och tall pine tree. Är det inte även nåt liknande på tyska, att det oftare används samlingsnamn?

    Btw.. är det bara jag som hört talas om en andra vers? Den går typ:
    Gick han hem till mamma på den gröna ängen
    Fick han med detsamma hoppa ner i sängen
    SAKNAD TEXT (nåt om medicin?)
    Plåster om sin lilla tå
    Och ett stort bandage om svansen

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:21
  40. Korvkiosk skriver:

    Det här får mig att tänka på att en av Elvis favoriträtter var ekorremacka. Tydligen skulle man banka sönder ekorrens skelett innan man tillägade den.

    Det låter inte gott!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:32
  41. Simone skriver:

    #39: såhär går andra versen:

    Sprang han hem till mamma på den gröna ängen
    fick han meddetsamma lägga sig i sängen.
    Beska piller fick han då
    plåster på sin lilla tå
    och ett stort bandage om svansen.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:50
  42. NaturligtVis skriver:

    Jurg: Nej, det ska vara melod. Visst är det svårt att få in i en melon också, men jag tror du har rätt när du säger att det går (tveksamt dock om Alice skulle kunna). Däremot är jag helt säker på att Alice inte kunde får in den i en melod för hon visste inte ens vad det var, som hon säger i den kända intervjun med författaren och journalisten Karl "Kecke" Granqvist.

    -Jag är helt säker på att jag inte kan få in det i en melod för jag vet ju inte ens vad det är! Jag får helt enkelt förkorta visan.
    (Granqvist, 1943)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:54
  43. entx skriver:

    Det finns fler som tänkt på detta dilemma tidigare:

    "Om ekorrn satt i granen, varför hoppar han från tallegren?
    Vi är dom sjukaste svenska författarna sen Alice Tegnér"

    - Ekorrn Satt I Granen (Retarderat Eleverade)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 13:58
  44. Hugo skriver:

    haha frågan som man alltid velat ha svar på!!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 14:13
  45. Fredrik Hänninen skriver:

    Artist: Retarderat Eleverade
    Låt: Ekorrn Satt I Granen

    [refräng: seron] (x2)
    "om ekorrn satt i granen, varför hoppar han från tallegren?
    vi är dom sjukaste svenska författarna sen alice tegnér"

    Skönt att även 16 åriga tjejer lysnar på Organism 12

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 14:30
  46. Oxido skriver:

    #43 FH: Va? Artisten hette r.e., låten hette ekorrn… hur blev det till organism 12 om varken artisten eller låten heter det?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 14:39
  47. sofia skriver:

    SMART TJEJ JU! ;O

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:08
  48. Svarte Man skriver:

    Hehe, Jurgs utläggningar är mycket roligare än tjuvlyssningen per se. Blogg någonstans kanske?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:15
  49. jurg skriver:

    josefine och svarte man: sambandscentralen tar hand om det mesta på the_jurg @ hotmail . com och annars är stället att hänga på trampbilsbloggen (. se)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:27
  50. Fia skriver:

    Denna variant har jag fått lära mig som litet knytt:
    #2
    Sprang han hem till mamma på den gröna ängen
    fick han med detsamma krypa ner i sängen
    beska piller fick han då
    plåster på sin lilla tå
    och ett varmt omslag om svansen

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:37
  51. Alohomora skriver:

    i lol'd

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:38
  52. Skåning skriver:

    JAG ÄSLAKR JURG<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:49
  53. Skåning skriver:

    och skriver som en kratta :P

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 15:50
  54. Em skriver:

    kunde de inte sagt: "Ekkor'n satt i tallen"? :/
    lika bra ju.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:02
  55. Malin Deilert skriver:

    Hum, har jag aldrig tänkt på. Nu blev jag störd i huvvet.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:05
  56. Martin skriver:

    En del har på tok för mycket tid och för lite att tänka på :)

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:10
  57. Vic skriver:

    HAHAHAHA och nu är diskutionerna igång! yeah!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:17
  58. Jens skriver:

    Lite svårt att fatta rubriken om man öppnar den här tjuvlyssningen från en rss-läsare (och alltså inte ser övriga tjuvlyssningar).

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:39
  59. Jens skriver:

    Herredj-ar, jag lade in min kommentar i fel tjuvlyssning.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:41
  60. emelie skriver:

    MEN OMG, hahaha, alla är så jävla torra här xD hahahah

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:51
  61. Snape´s on a plane! skriver:

    "När katten är borta dansar råttorna på bordet", är ett uttryck som jag aldrig har gillat.
    Jag tycker attt vi döper om det till "När Happymealungen är borta blir alla jurg -groupies":

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 16:56
  62. Linda skriver:

    hmmm… jag minns med säkerhet att jag i min barndom sjöng att mamman tog hammaren och SPIKADE fast hans lilla tå, vilket jag alltid tyckt vart lite underligt! det hade väl varit lite väl smärtsamt för lilla stackaren.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 17:11
  63. Wildheart skriver:

    Jag har ett större problem (om nån orkar efter drygt 60 kommentarer).
    "Vem kan segla förutan vind" : vem kan ro utan åror, vem kan skiljas från vännen sin utan att fälla tårar.
    TÅRAR RIMMAR INTE PÅ ÅROR, DET BORDE VARA TÅROR!!!
    eller skall det vara årar kanske?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 17:13
  64. Jonas skriver:

    Jag tycker B110 är inne på rätt spår, grenen måste vara ympad. Kan inte vara så svårt

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 17:32
  65. Joel skriver:

    Det heter fortfarande "hoppa han PÅ tallegren". Slå upp det i er sångbok!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 17:52
  66. Paddan skriver:

    Är det ingen som funderat på varför ingenting rimmar i den första versen heller?

    Men i den andra versen så rimmar det som det skall. Är de ens skrivna av samma person?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:11
  67. Adeline skriver:

    #54, Em: Men "tallen" rimmar inte med "barnen" som "granen" gör serru! ;)

    #62, Linda: Nu har du blandat ihop det med denna lilla visa:

    Pelle plutt plutt plutt, Tog ett skutt skutt skutt
    Över ån ån ån, Tappa tån tån tån.
    In i kammarn efter hammarn, spika fast den lilla tån

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:14
  68. Adeline skriver:

    #66, Paddan: Det rimmar ju överallt i första versen!

    Markerar rimmande ord med citationstecken.

    Ekorrn satt i "granen", skulle skala kottar.
    Fick han höra "barnen", då fick han så bråttom.
    Hoppa han på "tallegren",
    Stötte han sitt lilla "ben",
    och den långa ludna svansen.

    Och så tyckte de väl att "kottar" och "bråttom" rimmade lite. Fast det gör det ju inte.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:17
  69. Mikael skriver:

    HAHA! När hon säger det så är det fan så rätt tänkt :D

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:24
  70. Jordgubbstrollet skriver:

    Den här börjar faktiskt bli tråkig nu. Det står i visan att ekorren hoppar PÅ och inte FRÅN tallegren. Så, nu kan vi det!

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:33
  71. E skriver:

    Vet inte om någon har kommenterat det här förut, men "tall" är ett gammalt slangord för i princip vilket träd som helst

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 18:54
  72. Bussola skriver:

    De tillagade ekorre i senaste f-word.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 19:28
  73. engla skriver:

    hahahahahaha , fyfan vad roligt !

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 19:41
  74. Stupidgirl skriver:

    Det värsta med allt det är är att jag ALDRIG någonsin har tänkt att det är något fel med texten och tallar och granar. Insåg det först nu, däremot står det klart och tydligt från i min sångbok, texten har blivit gravt förvanskad . . .

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 19:42
  75. Maaf skriver:

    Nu är det såhär att växten gran (Picea abies) är ett barrträd tillhörande familjen tallväxter.
    Således kan ekorren (Sciurus vulgaris), vara i samm jävla träd helatiden, tills han då hoppar..

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 20:57
  76. Degen skriver:

    fixar verkligen en ekorre ett hopp från en gran till en tall…? Tallar är förjävla höga med grenar endast i toppen väl.. Inte konstigt att han bröt benet när han ramla ner. Han ska nog vara glad att han inte slog ihjäl sig.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 21:20
  77. My skriver:

    Haahhaha.. snaska kotte

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 21:26
  78. Johanna skriver:

    :D!!!! Vad jag skrattar:D

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 22:13
  79. Läna skriver:

    Det roligaste är nästan att majoriteten här bara verkat totalignorera alla som försöker berätta att ekorren hoppar på tallegren och inte från tallegren =P Bara jag som ser vad dom skriver?

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 22:27
  80. Anonymous skriver:

    jurg är Gud eller bättre.

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 23:04
  81. Robert skriver:

    För.. många…lustigkurrar… måste.–.. stänga.. skärmen….

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 23:49
  82. Filosofia skriver:

    71. E: Fy fan vad skönt ! Det är så det ska va. Varför göra det så komplicerat för? Från och med nu är alla träd "en tall".

    torsdag 30 oktober, 2008 @ 23:58
  83. linda skriver:

    nr 38; garvade högt om din variant med vristen xD

    fredag 31 oktober, 2008 @ 01:10
  84. Fredrik Hänninen skriver:

    #Oxido
    HipHop du vet, Orgonism 12 och seron var med i en högst tillfällig samanslutning som hette "Retarderat Eleverade"
    Låten fins däremot på Organism 12 skiva som heter ett hund.

    Där av drar jag slutsatsen att någon har lysnat på just org12

    fredag 31 oktober, 2008 @ 07:24
  85. hattifnatten skriver:

    Nästa mysterium:Om han skadat benet, varför hamnar plåstret på tån?

    fredag 31 oktober, 2008 @ 12:43
  86. snorkfröken skriver:

    Jag kan tala om att en bekant till mig faktiskt kände den här ekorrens föräldrar, och i själva verket satt ekorren inte alls i något träd utan hade förirrat sig in i ett radhusområde. Visan skrevs emellertid under en period av stora artmotsättningar mellan ekorrarna och barnen, och författaren som då ville ge kampsången mer slagkraft modifierade historien lite så att ekorren skulle framstå som ett mer oskyldigt offer för barnen. Och att visan är så inkonsekvent på trädpunkten är alltså beviset för detta.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 12:47
  87. Krille Krok skriver:

    Så här är hela texten egentligen:

    Ekorr'n satt i granen,
    skulle skala kottar,
    fick han höra barnen,
    då fick han så bråttom,
    hoppa han på tallegren,
    stötte han sitt lilla ben
    och den långa, ludna svansen.

    Sprang han hem till mamma
    på den stora ängen,
    fick han meddetsamma
    krypa ner i sängen,
    beska droppen smaka på,
    plåster om sin lilla tå,
    och ett varmt omslag om svansen.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 13:14
  88. Wildheart skriver:

    86 hattifnatten: …och hur kunde han springa hem till mamma om han hade skadat benet?

    fredag 31 oktober, 2008 @ 13:36
  89. Laura skriver:

    Det var en flygekorre såklart, hur dum får man va?

    fredag 31 oktober, 2008 @ 14:18
  90. Krille Krok skriver:

    89: Ekorrar har fyra ben så de kan springa även om ett är skadat. Lite som att vi människor kan springa även om en arm är skadad. Detta får mig att dra slutsatsen att det möjligen är ett framben som ekorren skadat.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 14:25
  91. Jessica skriver:

    Vet inte om nån har skrivit detta redan men den ursprungliga texten är "hopp från gran till tallegren", inte "hoppa han från tallegren". Det är bara det att alla sjunger fel text.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 14:51
  92. babajaga skriver:

    själv tar jag alltid kortvarianten när jag sjunger den,då slipper man reta sig på gran och talletrams.

    Ekoor´n satt i ,
    skulle skala,
    ficka han höra,
    då fick han så,
    hoppa han och stötte han
    och den långa ludna svanseeeeeeen……………..

    fredag 31 oktober, 2008 @ 16:35
  93. Mix skriver:

    jurg i all ära, men jag skrattade godast åt tommy #83. kissade tillochmed lite.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 18:20
  94. Wildheart skriver:

    91 Krille Krok: Så är det nog…

    Har två ekorrar i skogen utanför huset, tittar på dom dom ofta när dom leker tafatt bland träden.
    Jävlar vad dom flyger!!
    Tror inte en ekorre skadar både svans och ben vid en landning…

    fredag 31 oktober, 2008 @ 20:00
  95. ErikHK skriver:

    http://runeberg.org/aliceteg/ekorrn.html
    Han hoppar alltså från granen till en tall.

    fredag 31 oktober, 2008 @ 21:59
  96. Johan skriver:

    Haha, vilka funderingar XD

    fredag 31 oktober, 2008 @ 23:03
  97. Jenny skriver:

    Alltså. Är det verkligen nån som hört nå fjortisar säga det här? `

    Martina Haag ifrågasätter texten i en av sina böcker "När bytte han barrträd?" och jag får en känsla av att den här "tjyvlyssningen" är ett påhitt efter att nån läst boken/hört nån referera till den…

    Är jag ute och cyklar? Ska jag ta på hjälmen nu?
    ;-)

    lördag 01 november, 2008 @ 01:00
  98. Djurist skriver:

    Äntligen väsentliga frågeställningar! Men inte kan svaret på mysteriet vara vilket det nu handlar om att han hoppade på eller från, det är lika illa vilket. Innan man hoppar på en gren bör man rimligen ta sig till grenen, alltså först hoppa till och sen hoppa på. Det funkar alltså inte även om det är på istället för från.

    Att alla träd skulle vara tallar tror jag inte heller på, knappast heller att försöka med det som talle betyder dialektalt här, alltså gödselkaka. Han satt i en gran och sen hoppade han på en gren till en gödselkaka, låter inte vettigt.

    Snarare är det tempus som blir intressant. Ekorren satt i granen, alltså nån gång förut, vilket han gör det nu eller inte vet vi inte men det var i förfluten tid i alla fall. Då fick han bråttom, alltså är vi fortfarande kvar i den där tiden då han satt i granen och skulle skala kottar men blev avbruten av störande ungar, så långt är ju situationen helt klar.

    Men sen då, hoppa han? Inte han hoppade utan hoppa han. Hoppa låter ju mer som nåt i nutid men det borde då snarare vara han hoppar. Hoppa han känns mer diffust, är vi fortfarande kvar i tiden där ekorren sitter i granen eller har vi förflyttat oss till nutid? Stötte han blir plötsligt förfluten tid igen men hur förhåller det sig då till det där med tallegrenen? Hänger det hela ihop överhuvudtaget eller är det möjligen så att Alice Tegner utgått från Dr Dan Streetmentioner när hon satt ihop texten?

    lördag 01 november, 2008 @ 10:55
  99. Rebecka skriver:

    Så gammal så det är tråkigt =S

    lördag 01 november, 2008 @ 12:36
  100. Max skriver:

    Jurg är verkligen mustalajnen!

    Vad får han allt ifrån?

    lördag 01 november, 2008 @ 17:40
  101. Cesa skriver:

    Lustigt att så många fortsätter att komma med förslag på förklaringar när ni redan har fått det korrekta svaret tidigt bland kommentarerna.

    Det ska alltså vara *på* tallegren och inte *från* tallegren. Ekorren hoppade alltså från en gran till (på) en tall.

    söndag 02 november, 2008 @ 00:46
  102. Maja skriver:

    Hahahaha! Klockrent!

    söndag 02 november, 2008 @ 15:54
  103. marre skriver:

    hahahahahahahahhaha fett dum man måste vara :P
    gaah att man orkar tänka på sånt? :O b

    söndag 02 november, 2008 @ 20:08
  104. donnie skriver:

    Alla tjatar om ekorrens ben, men är det ingen som tänker på stackars herr Tallegren? =(

    söndag 02 november, 2008 @ 21:16
  105. johan skriver:

    Jurg! hahaa

    måndag 03 november, 2008 @ 11:43
  106. Anton skriver:

    Haha! Alldeles klockrent =D

    måndag 03 november, 2008 @ 16:56
  107. Erik skriver:

    Måste bara tipsa / påminna om den här: http://www.yttermera.se/kultur/ekorrn/stilovning_001_070.html
    Inte för att någon tar sig ner till kommentar 108, men ändå.

    måndag 03 november, 2008 @ 17:56
  108. S skriver:

    Määään……fasen nu kommer jag gå och fundera på de där också:(

    Ûber smart tjej säger jag bara!

    onsdag 05 november, 2008 @ 15:53
  109. Carolin skriver:

    Nu måste jag bara tilläga en sak här längst ner.. Det där med låten som "jurg" pratade om i ett inlägg längre upp; "snaskade kotte" – det är ju lite dumt att ha med i en sådan låt. Vad många nog vet så brukar man ju säga att man snaskar kotte när man har sex, haha :P
    Det reagerade jag på, och jag började ju såklart även fundera på det där med att ekorren först var i granen och sen helt plötsligt hoppade från tallegren men sen när jag såg det där om den där gamla texten så blev det ju logiskt att de troligen kortat ner texten för att den annars kanske var för lång..

    onsdag 05 november, 2008 @ 22:57
  110. Anna skriver:

    Jurg, jag älskar dig :S

    torsdag 06 november, 2008 @ 12:55
  111. Jennie skriver:

    Haha, Martina Haag skriver precis just den frågeställningen i en av sina böcker. :P

    Men tillbaka till ämnet, intressant att läsa allas inlägg :)

    fredag 07 november, 2008 @ 01:46
  112. Mar!a skriver:

    #88

    Eller:

    Sprang han hem till mamma på den gröna ängen
    fick han meddetsamma lägga sig i sängen.
    Fick han medicin såklart
    plåster på sin lilla tå
    och den långa ludna svansen

    Och nej, det rimmade inte.

    fredag 07 november, 2008 @ 07:07
  113. Mar!a skriver:

    Förresten: bor ekorrar på ängar? Bor inte de i träd?

    fredag 07 november, 2008 @ 07:09
  114. SunsetWithYou skriver:

    118 100, svar på allt ;)

    måndag 10 november, 2008 @ 19:42
  115. Sofi skriver:

    ibland tänker jag att jurg är för bra för att vara sann, då blir jag lite ledsen. sen tänker jag att han finns, då blir jag kär!

    tisdag 11 november, 2008 @ 09:11
  116. Maria skriver:

    "Annacarin skriver:
    På IKEA finns det en gunghäst, som heter Ekorre, som är en älg!!!!"

    Haha jag vet vi köpte en sådan till vår kompis när hon fyllde 18! en gung ÄLG! Ikea tänka hårt!

    måndag 17 november, 2008 @ 18:33
  117. Trankie skriver:

    #76 Degen, jag tycker du har fått oförtjänt lite uppmärksamhet, jag grät av skratt (på riktigt, inte bara som uttryck!) när jag läste ditt inlägg! :D:D:D

    men, #68 Adeline, du kan väl inte på allvar tro att "granen" och "barnen" rimmar? då får du nog tänka om… såvida inte det här var en såndär modern inne-ekorre (jmf innekatt/innehund) som fått ett ordentligt bo från djuraffär och således kanske sitter i "garnen"? hm? vad tror du?

    fredag 21 november, 2008 @ 02:51
  118. ToHell skriver:

    Men var fan fick ekorrmamman tag i beska droppar och bandage? DET vill jag veta innan vi utreder något annat! Tycker det är rätt scary om ekorrarna där ute har kommit så mycket längre i utvecklingen än vad vi känner till…

    onsdag 03 december, 2008 @ 22:40
  119. sebbe berg skriver:

    HAHA!! Linn ahlkvist Amanda österberg!!!!

    torsdag 04 december, 2008 @ 08:50
  120. Hubbe skriver:

    #8 Hanna: Du har uppfattat det hela lite fel, det heter e-korre precis som man säger e-post.

    måndag 15 december, 2008 @ 15:14
  121. Ted Borg skriver:

    Hahaha. Det där har ja tänkt på så många gånger.

    fredag 19 december, 2008 @ 08:57
  122. ejdl skriver:

    #10, ja men klart det går att stötta svansen.. jag menar, det går ju att stuka kuken?

    söndag 25 januari, 2009 @ 20:53
  123. Hanna Krantz skriver:

    Det var jag som var tjej 1 på bussen!

    torsdag 11 juni, 2009 @ 13:03
  124. Christian R. Conrad skriver:

    Ja, Hanna, då är det bara att hoppas att inte du också (som de allra flesta kommentatorer här) missar alla de kommentarer som berättar att det faktiskt inte heter "från" i visan, utan "hoppa' han PÅ tallegren". "På" används här i betydelsen "till", dvs han hoppade (FRÅN granen, där han satt och käkade kottar) TILL en gren på en tall.

    fredag 21 augusti, 2009 @ 11:57
  125. Christian R. Conrad skriver:

    Djurist skriver i inlägg # 98: "Men inte kan svaret på mysteriet vara vilket det nu handlar om att han hoppade på eller från, det är lika illa vilket. Innan man hoppar på en gren bör man rimligen ta sig till grenen, alltså först hoppa till och sen hoppa på. Det funkar alltså inte även om det är på istället för från."

    Så när du "hoppar på bussen" klättrar du alltså först upp på dess tak, och hoppar sedan jämfota däruppe? När vi andra säger att vi "hoppar på bussen" menar vi vanligtvis att vi stiger in i den för att åka med.

    fredag 21 augusti, 2009 @ 12:01
  126. Johan skriver:

    Haha en bra och rolig fråga xD

    torsdag 15 oktober, 2009 @ 21:25

Skriv en kommentar