Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

"…ojsan, förresten vilket väder vi fått!"

(En Volvo är på väg att köra om den stillastående bussen som precis släppt på passagerare då busschaffören smäller igen dörrarna och kör gasen i botten, vilket resulterar i att Volvon håller på att dra rätt in i sidan på bussen. Volvon tutar vansinnigt medans busschauffören visar fingret och flinar.
Vid nästa hållplats flyger Volvon förbi, tvärstannar och ut hoppar en vansinnig förare och går på bussen.)
Volvonissen: VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED?
Busschauffören: Kör buss ser du väl.
Volvonissen: PASSA DEJ JÄVLIGT NOGA DIN IDIOT, ANNARS SER JAG TILL ATT DU ALDRIG SÄTTER FOTEN PÅ EN BUSS MER I HELA DITT LIV.
Busschauffören (spydigt): Ring polisen då.
Volvonissen: JAG ÄR FÖR I HELVETE POLIS!
Busschauffören (tittar ner i golvet): Jamen… (tyst)

Sms-kod: T46

3:an mot Gräshagen, Jönköping

Kommentarer (139)

Skriv en kommentar

  1. Coffeeman skriver:

    Ja, det finns verkligen lägen då man önskade man var polis… det där var ju ett typiskt sådant :)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:09
  2. Ashdil skriver:

    Det ända man kan säga är… Ägd!…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:15
  3. Andreas skriver:

    Men är det inte så att bussar faktiskt har företrädesrätt då dom svänger ut från bussfickor? I alla fall där det är en hastighetsbegränsning på 50km/t och under.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:21
  4. Zarah skriver:

    haha, ägd XD
    usch, jönköpingförare :/
    altid så jävla tykna, har jobbat på bussgods så jag har mött ett antal såna i mina dar ;)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:24
  5. Johannes skriver:

    HAHA! Måste verkligen säga att detta verkligen är typiskt jönköpingsbor! Både det faktum att de inte kan köra bil/buss och att de får vredesutbrott helt random är verkligen mitt i prick! :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:27
  6. daniel skriver:

    hahaha :D "jamen.. :/"

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:32
  7. jonasn skriver:

    Helt rätt. Jag fattar att bussar ibland har svårt att hinna ut på vägarna och att de har ett tidsschema att passa, men man behöver inte köra som idioter för det.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:36
  8. Swingpjatt skriver:

    Hade varit intressant att veta om bussen blinkade vänster då volvon körde förbi. För i så fall gjorde poliskillen fel, även om förstås busschauffören sannolikt hade åkt för vårdslöshet i händelse av rättegång.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:41
  9. Davo skriver:

    Skönt att sätta åt busschaffisen! Ibland undrar man om det är en del av utbildingen att inte visa hänsyn till andra trafikanter och speciellt cyklister. Störst går först är inte alltid devisen…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:47
  10. Lany skriver:

    Åååh, vad jag önskar jag varit på bussen och hört vad busschauffören sagt sen. :-P

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:48
  11. Erik skriver:

    ojj, en wannabe polis… vad rädd jag blir :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:50
  12. lasse skriver:

    Bilar ska ju låta bussen köra ut om hastigheten är 70 eller mindre om jag inte minns fel från körskolan. Det var antagligen snuten som gjorde fel alltså :P

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:50
  13. Cq skriver:

    Vänta, vad brukar man kalla det… ÄGD?

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:50
  14. Anonym skriver:

    Så jävla rätt. Dom där J***a busschaufförerna som bara kastar sig rakt ut framför folk ska lynchas!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:53
  15. Riolux skriver:

    Han kanske bluffade? Hur som helst: P0WNDZOR!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:56
  16. asdfg skriver:

    Håller med Coffeeman. Hade varit så gott att bara slänga upp ett polislegg i vissa situationer. :)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:58
  17. Meis skriver:

    ojojoj.. ägd!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 12:58
  18. Anonym skriver:

    Vilken jävla busschaffis! Nej, oerhört dumt gjort, med tanke på att han ansvarar för fler än sig själv!
    Bra gjort av polisen!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:02
  19. malin skriver:

    haha! äntligen fick en tyken busschaufför så han teg :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:10
  20. per skriver:

    ägd :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:11
  21. Olle skriver:

    Så polisen springer runt och hotar folk…. Han var nog inte polis.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:18
  22. sol skriver:

    hahaha! det ska jag säga nästa gång nån jävlas! :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:20
  23. GL skriver:

    Olle>>
    Han var nog defentivt polis som inte kan trafik regeleran för han ska släppa förbi en buss som blinkar ut från en hållplats när hastigheten är under 50 kilometer i timmen.

    Man ska överlag hålla god beredskap vid bussar.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:32
  24. Henrik skriver:

    Nej nej nej, bussar har företräda ut från busshållplatser om hastigheten är 50 eller lägre. Fast det betyder ju inte att bussar får köra in i folk bara för det.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:36
  25. Tess skriver:

    Lasse, chaffören ska först blinka och kolla att det är fritt…

    F.ö. kör bussisarna i Jkpg som idioter… Jo, det finns blinkers på bussar med

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:36
  26. Boström skriver:

    Visst är det så att man som trafikant har väjningsplikt mot bussar som ska svänga ut från hållplatser vid 50km/h eller lägre, men ibland undrar man vad chaffisarna tänker med egentligen. Trafikens grundregel är att man skall visa aktsamhet och hänsyn mot varandra, och det tycker upplever jag att busschaufförer kan ha lite svårt med…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:45
  27. Stina skriver:

    Snutfan. Det är så jävla tröttsamt med alla bilister som tränger och har sig kring bussar och i bussfiler. Bra jobbat busschaffören!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:47
  28. JP skriver:

    Klart som korvspad att man ska släppa en buss, men i detta fall lär ju volvopolisen åkt mer än halva bussen innan han susar ut allt han kan. Då gör bussen fel, bussen har företräde visst, men inte så han kan preja en bil och komma undan med det. Han ska blinka och släppa den som redan är på väg förbi.

    Skaffa körkort ffs.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:49
  29. Hanna skriver:

    Så gött att kunna säga det! man ska väl vara polis ibland! busschaufförer är tokiga ibland!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:51
  30. lisa skriver:

    Har själv råkat ut för liknande i en korsning. Buss in från vänster, högerregel gällde. Jag fick tvärnita och försökte påpeka detta vid nästa busshållplats. Fick till svar att det bara var en tidsfråga innan man skulle ändra reglerna i den korsningen. Det är nu 5 år sedan det hände. Fortfarande gäller högerregeln. Jag önskar att jag varit polis den gången. För alla okunniga: en buss inte slänga sig ut i trafiken vid hållplatsen, de måste blinka och de bilar som påbörjat omkörning måste få passera.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:52
  31. Monshi skriver:

    Ja – bussen har företräde om hastigheten på vägen är max 50 km/h

    MEN – han ska varna genom att blinka samt vara uppmärksam på övrig trafik, vis hänsyn. Stannar inte bilen ska han inte starta även om han har företräde, det säger sig självt.

    Det krävs oftast att två trafikanter samtidigt begår ett misstag. Den ena gör något mer eller mindre felaktigt och den andra brister i uppmärksamhet. I detta falla har busschauffören gjort något felaktigt medan bilisten lyckats undvika en olycka genom att vara uppmärksam.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 13:53
  32. Johan skriver:

    Det är aldrig någon som har företräde i trafiken. Däremot har man väjningsplikt mot bussar som ska ut från hållplatser där det är <=70, men busschauffören måste ju blinka innan han kör ut, bilisten kan ju inte gissa att bussen ska svänga ut precis då. Så, nej, polisen gjorde inte fel.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:02
  33. kalle skriver:

    som andreas och swingpjat på påpekat hade bussen företräde om den blinkade ut en regel som 85% av alla bilförare skiter fullständigt i vilket gör att man kan förstå busschaförens något extrema beteende. vid rättegång hade dom nog bivit fällda båda två som typ alla trafikärenden

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:04
  34. Chrille skriver:

    Även om bussen har företräde när den blinkar så ska de inte tro att de inte behöver titta om det är en bil där, det finns bussar som börjar blinka samtidigt som de kör ut och skiter i om det är en bil precis jämsides, liknande sak gäller nästan på övergångsställen, även om gångare har företräde, så går de ju inte rakt ut om en bil precis korsar, det är bara ren idioti.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:06
  35. Helt seriös skriver:

    Det klassiska är ju att de dumma busschaufförerna trycker pelle i durken ca 0,5 sekunder innan de sätter på vänsterpilen, och gärna när man redan är halvvägs om. Helt livsfarligt om man inte har en H2…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:36
  36. jonas skriver:

    Bussar har företräde när de lämnar en bussficka där hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre. Däremot har de INTE rätt till att "i höjd med bussficka byta körfält" eller "under pågående omkörning ramma bilister genom att svänga ut från bussficka" eller dyl. Den universala oskrivna regeln om sunt förnuft bör även tillämpas flitigare i trafiken än vad den gör..

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:38
  37. DumSomFan skriver:

    Japp, vid 50km/h och nedåt har bussen företräde. 70km/h och uppåt har bussen inte företräde.

    Här verkar det som att chaffisen gjorde fel, som jag tolkar så trampade han bara på gasen direkt när han stängde dörren utan att ge chans att blinka för att varna de andra.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:43
  38. Simon skriver:

    Olle:

    Jag tror att polisen har rätt att hota att dra in körkort osv ;D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:46
  39. Jag skriver:

    Den var bra….tydligen är det många som reagerat på om även polisen gjorde fel. inne i sammhällen (5km/h eller mindre- väg)så har bussar företräde ifall de blinkar. men ifall volvon i detta fallen redan hade påbörjat sin omkörning så får bussen vänta tills omkärningen är avslutad. och som det står i texten så var det busschafförens fel…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:49
  40. ffff skriver:

    Fyfan va gött att han satte buss-bögen på plats!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:49
  41. dnl skriver:

    Man kan ju fråga sig vad "polisen" skulle gjort, eftersom han skulle stannat och släppt fram bussen.

    Men det är inte OK att sitta och peka finger åt andra trafikanter, särskilt inte när man representerar ett företag.

    Det är inte heller ok att komma med förtäckta hot och svära sådär om man är polis, men det är väl ganska uppenbart att han inte är.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:56
  42. vhcfan skriver:

    *asg* Den chaffisen kör nog jädrigt försiktigt nu..! :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 14:59
  43. Sophia skriver:

    Gunvald Larsson in real life…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:08
  44. viktigpetter skriver:

    Jovisst, Volvon ska lämna bussen företräde, OM bussen blinkar INNAN bilen börjar köra förbi. Bussföraren måste ju i sin tur visa hänsyn när han ska svänga ut. (Jmf med att byta fil, man SKA hjälpa andra att byta fil, men det förutsätter ju att man får en rimlig chans att SE att nån ska byta fil) Tyvärr tror bussförare oftast att störst går först och svänger helt sonika ut, oavsett om det ligger en annan bil bredvi eller inte.

    Heja Volvo-polisen!! :) Bussförare ska veta hut!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:19
  45. Goham skriver:

    Som snuten har mer rätt än andra lixom, bussen har förkörsrätt, basta!

    Kul dock

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:20
  46. park skriver:

    Är inte företrädesregeln borttagen nuförtiden?

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:23
  47. Linkan skriver:

    Men bussen har väl bara företräde om han blinkar ut? Har man påbörjat sin omkörning när bussen släppt av passagerare så har man ju själv företräde.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:32
  48. S skriver:

    Helt rätt.
    Bussförare som sitter där i sina äckliga små kurer och tror att dom är odödliga är vidrigt.
    Dom har ett tidsschema att passa, ja.
    Men va i helvete, vi är flera som åker på vägen.

    Usch för bussförare.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:42
  49. I skriver:

    Bussen har företräde men måste blinka innan och dessutom verkade volvon ha kommit så långat att bussen borde väntat, man måste få en möjlighet att stanna utan att tvärnita, så har jag fått lära mej i alla fall.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:43
  50. Gubbe 35. skriver:

    Som många sagt stämmer det att bussar har företräde när dom blinkar, men det betyder itne att dom bara får köra som dårar för det. Jag höll själv på att köra in i en buss förra året som blinka och svängde ut samtidigt i mycket hög fart. Det vart en tvärnit.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:48
  51. Maria skriver:

    SKÖNASTE 'TJUVLYSSNINGEN' PÅ MYCKET LÄNGE! hahahaha, jag dör av skratt :P Sen om han var polis eller inte är ju en annan fråga ;)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 15:55
  52. Blomman skriver:

    Alltså, om bilen redan börjat passera stillastående buss får bussen inte bara plötsligt gasa iväg. Hände mig en gång, bussen står knallstill, och svänger helt plötsligt ut, fick tvärgira.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:08
  53. I.C. Wiener skriver:

    Jag hoppas att han inte var polis.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:15
  54. Rolle skriver:

    Wannabe-polis, eller kanske man kan säja, fritids-polis eftersom han troligtvis inte var i tjänst. Det är lite svårt att säja vem som gjorde fel. Ifall bussen är i tätortsområde och blinkar vänster, så har han förkörsrätt. Utanför tätortsområde har bussen väjningsplikt. Men förstås, inte ska man köra i någon för det, eller uppföra sig dåligt, som jag tycker att busschauffören gjorde, när han visade fingret. Det är bara löjligt. Men, om man föreställer sig att busschauffören har rätt i dethär fallet och uppfört sig bra dessutom och dendär polissnubben ändå kommer och ryter åt honom, då skulle jag som chaufför svarat:
    - Jaha? Då ska du veta att det är jag som betalar er lön. Och var glad att jag inte är er chef, för då hade jag gett dig sparken!
    :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:18
  55. Mats skriver:

    För att klargöra detta i syftet att undvika olyckor, så visst har bussen förkörsrätt, med detta bara om den andra föraren har MÖJLIGHET att ge företräde. Dvs. Bussföraren måste förvissa sig om att han kan köra ut INNAN han kör ut.

    Detta är ett fel som många bussförare gör i storstadsmiljö då det ofta är det enda sätter de kan komma fram.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:24
  56. xphiler skriver:

    Bussen har företräde att svänga ut på vägar där hastighetsbegränsningen är 50km/h eller under, ja.

    MEN bussen måste ju fortfarande följa trafikreglerna dvs blinka i god tid och inte svänga ut hur som helst om vägen inte är fri. I detta fall så svängde han ut väldigt plötsligt (med flit dessutom) vilket endast är idiotiskt och farligt. Han ansvarar för många liv!

    Sedan så betedde han sig som en idiot mot Volvo-föraren. Sådant trafikbeteende är inte acceptabelt. Så jag tycker Volvo-killen gjorde helt rätt som skällde på honom, oavsett om han är Polis eller ej. Om han verkligen var Polis tycker jag att han borde bötfällt busschaufförn för vårdslöshet i trafiken eller dylikt.

    Olle: även Poliser har rätt att bli upprörda, de är inte mer än människor. Och i detta fall var han inte i tjänst. Plus att bussidioten förtjänade en utskällning!

    Bra Polis!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:30
  57. N.Danielsson skriver:

    Klockrener

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:37
  58. sköön skriver:

    hahahaha, allså fööör sköön ; )

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:40
  59. Larry skriver:

    Sååå rätt – busschaufförer ska hållas kort! Företrädesrätten på 50-väg gäller ju bilar 'bakom' bussen och … 'efter' det att blinkersen är påslagen! Svåra saker det där… ;-)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:40
  60. Tomas skriver:

    Oavsett om nu bussen formellt sett har företräde så gäller inte väjningsplikt för övrig trafik in absurdum. Busschauffören får inte skapa en farlig trafiksituation bara för att övrig trafik har väjningsplikt. En aning obalanserad kollega som ingrep, men åthutningen var både motiverad och juridiskt korrekt. Och ja, jag är också statsanställd…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:56
  61. Emma skriver:

    Lasse – Om hastigheten är 50 eller lägre har bussarna företräde ut från hållplatser, men detta är ju naturligtvis en gemensam hänsyn som måste visas – bla genom att bussen blinkar ut från hållplatsen. Vilket inte händer överdrivet ofta där jag bor iallafall.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 16:58
  62. Channing - Örebro skriver:

    Fy f-n för maktmissbruk

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:00
  63. måne skriver:

    ehh… vad bra kollektivtrafiken skulle fungera om bussarna var tvungna att ta hänsyns till alla andra bilar hela tiden. Finns ju en anledning till at de skall få företräde i trafiken…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:00
  64. pelle skriver:

    tyken? visst finns ordet men visste inte fanns folk som använde det. flera på samma tjuvlyssning också.
    måste ha nåt med jönköping att göra

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:02
  65. Björn skriver:

    Där skulle busschauffören rabblat lagtexten för polisen så hade det blivit andra bullar

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:13
  66. schtutt skriver:

    Svar till Andreas och Lasse:

    Visst ska bilar lämna busschauffören företräde på 50- och 30-väg. Enligt tjuvlyssning så verkade det dock som om bussen körde rakt ut utan att vare sig blinka eller ta hänsyn till trafiken.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:22
  67. Kalle skriver:

    Andreas: Juridiskt sätt har bussarna företräde. Men då kräver det att bussen blinkar ut först, och har koll på att ingen är brevid den

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:24
  68. Micke skriver:

    Andreas: Fast även bussar måste väl använda blinkers?… Och helst innan de svänger ut i vägen igen.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:37
  69. Vici skriver:

    Undrar vad som hände sen..?

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 17:42
  70. Erica skriver:

    Visserligen har bussen företräde om det är 50 eller lägre, men en buss kan ju vara ganska lång, och är hastigheten låg kan ju polisen börjat köra om innan bussen signalerade att den skulle köra. Vilket innebär att bussen inte signalerade i tillräckligt god tid innan den körde ut.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:00
  71. Kakalupia skriver:

    In your face

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:15
  72. Jon skriver:

    JA man ska släppa ut bussen om hastigheten på sträckan är 50 eller lägre. Men som det lät i detta fall så var ju volvon redan på väg att köra om och då ska naturligtvis bussen vänta.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:27
  73. Nisse skriver:

    Bussar har förkörs rätt ja men den kan väll omöjligt innebära att dom kan köra ut när någon kör om

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:27
  74. Elsa skriver:

    Som polis borde han väl veta att det är brottsligt med olaga hot. Kan han inte bli av med sin licens (eller vad poliser nu har) när han håller på så där?

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:32
  75. hugo skriver:

    En sådan polis kan ju inte gärna vara polis för om polisen är sådan så är polisen de vi borde sätta polisen på…
    …för som skall övervaka så man följer lagar borde följa lagar så att följa lagar blir en lag som alla följer.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:33
  76. Carro skriver:

    Hehe, nej bussar har bara företräda om hastigheten är 50 km/h eller mindre. hade jag suttit i den bussen hade jag lagt av ett högt asgarv

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:40
  77. grisen skriver:

    Om bussen inte blinkade när volvon började köra om så måste naturligtvis chauffören vänta så att han inte orskar en olycka. Eftersom bussen verkade få väldigt bråttom helt plötsligt, samtidigt som polisen blev väldigt upprörd så kan man anta att busschaffören inte hade blinkat innan utan helt enkelt gjorde ett misstag, dessutom visade han fingret vilket kan uppröra andra trafikanter. Visserligen har bussen företräde när han ska ut, men han måste ju ändå ta hänsyn till andra trafikanter och vänta på att de som höll på att köra om ska hinna göra det. Därför tycker jag att det var helt rätt av volvokillen,oavsett om han var polis elle inte :)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:46
  78. Karin skriver:

    Att utge sig för att vara polis utan att så är fallet är brottsligt. Vi kan bara anta att volvomannen verkligen var polis och busschauffören fick sig nog en tankeställare
    när polismannen röt till – en olycka kunde ha hänt.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:46
  79. Gör inte det! skriver:

    Det gjorde Zlatan, och det gick ju sådär…

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 18:58
  80. ginnie skriver:

    e så trött på busschaffisar som tror att de äger vägarna å kan bete sig som de vill….bra gjort av polisen;)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 19:01
  81. sofie skriver:

    hahahahaha fy f*n vilken grym. snacka om att busschauffören fick så han teg! där ser man att det inte lönar sig att vara elak och kaxig. snällhet varar längst :)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 19:02
  82. Anonym skriver:

    hahahahaha fy f*n vilken grym. snacka om att busschauffören fick så han teg! där ser man att det inte lönar sig att vara elak och kaxig. snällhet varar längst :)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 19:25
  83. ena skön goja skriver:

    Pelle-tjavon, rackla inte ful me rej, sa ru va tyken så ge dej inte på jönköpingsbor och vårt språk, osch devon va mä däng du får då..! ;)

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 20:14
  84. Monshi skriver:

    O shit sicken massa liknande kommentarer som dykt upp. Så blir det ibland när det är en moderator som först granskar dem…

    Ganska samstämmigt ivartfall: polis – busschaufför
    1 – 0

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 20:58
  85. martina skriver:

    vadå, jönköpingsbor är fartdårar o kör som idioter.. det tycker jag existerar folk och busschafförer som gör överallt..

    förövrigt var tjuvlyssningen helt suverän. Busschaffören fick så han teg!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 20:59
  86. Payback skriver:

    Jag prejade en buss tillbaka i fickan när jag övningskörde, då var han inte så tuff längre.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 21:51
  87. Delta skriver:

    Ja, om bussen blinkade har den företräde, upp till 50km/h. Men är det rätt att bete sig som en idiot för det? Lol, ni verkar vara sånna som går ut över övergångsstället och gärna blir påkörda för att få hävda er rätt till företräde =P Sött..
    Skulle gärna velat vara där. :D

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 22:25
  88. Martin skriver:

    BÄST HITTILS!!! Hatar busschafförer och dom hatar mig!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 22:28
  89. Tilda skriver:

    HAHAHA, vilken rolig tjuvlyssning.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 22:38
  90. Hans skriver:

    Ja, jösses! Det här sådana här hetlevrade idioter man få stå ut med som cyklist. Jag blir också arg/rädd när en farlig situation uppstår, men blir än mer skrämd av folk som söker upp busschaufförer för att "göra upp" senare vid nästa hållplats. Själv får man vara glad över att inte bli överkörd när idioter ska spänna tuppkammen. Hoppas de i sitt stillasittande snart får hjärtattack!

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 23:19
  91. Per Andersson (Busschaufför) skriver:

    Till alla som nu har skrivit att busschauffören har förkörsrätt kan jag bara meddela att det är helt fel.

    Man skall underlätta för bussen att komma ut från hållplatsen MEN busschauffören får under inga omständigheter köra ut om det innebär hinder eller fara för övrig trafik.

    Det finns inte ETT enda fall där bussen inte befunnits vara vållande när krocken har skett vid lämnande av hållplats.

    tisdag 31 oktober, 2006 @ 23:38
  92. Lassemannen skriver:

    Hehe… krossad, som en mask i ökensanden. Dampig polis dock; spelar egentligen ingen roll om han hade rätt eller inte, eftersom man inte ska hålla på så i trafiken, även om man blir provocerad. Illa… men kul.

    onsdag 01 november, 2006 @ 10:26
  93. karo skriver:

    Rolle; vem betalar busschaufförens lön då? ;-)
    Nä, jag håller på polisen i det här fallet, om han nu var polis. Känns dock mindre viktigt faktiskt för han var helt underbar! :-D

    onsdag 01 november, 2006 @ 10:33
  94. Misse skriver:

    Per Andersson (Busschaufför): Applåder till dig! Vi behöver fler som du!

    Allmänt: Förkörsrätt existerar inte i svenska trafikregler överhuvudtaget. Det som finns är väjningsplikt, vilket innebär att man är skyldig att släppa fram vissa trafikanter i vissa situationer. Det innebär inte att samma trafikanter har rätt att slå sig före. Det innebär t.ex. just att man inte får kasta sig ut framför andra fordon, även om dessa ska lämna företräde. Det är en viktig del av trafiksäkerhetstänkandet.

    onsdag 01 november, 2006 @ 11:02
  95. Linan! skriver:

    Undra om det var en civilpolis lr om han var ur tjänst! :)

    onsdag 01 november, 2006 @ 11:16
  96. endo skriver:

    idioter! ta körkort innan ni tar parti!
    det jobbigaste som finns är busshelveten som bara slänger sig ut utan att se sig för! hejja polisen!

    onsdag 01 november, 2006 @ 12:18
  97. Lasse skriver:

    Det är klart att han var polis. Annars är det "föregivande av allmän ställning", vilket är straffbart med dagsböter eller fängelse i 6 mån. Om det räknas som grovt kan det ge fängelse upp till 2 år. Zlatan fick nog böter…

    onsdag 01 november, 2006 @ 13:40
  98. Gus skriver:

    klart inte han i volvon kan ha gjort fel på nått sätt. bussen måste såklart, även om man ska lämna företräde vänta med att köra ut om någon håller på att köra om och började med det innann bussen började blinka.

    onsdag 01 november, 2006 @ 14:27
  99. Munche skriver:

    Alltså, hur i HELVETE (ursäkta franskan) kan man läsa den där tjuvlyssningen och ändå inte få med sig att killen i Volvon redan var på väg förbi bussen när busschauffören rivstartar ut och dessutom är såpass väl medveten om att killen måste tvärnita att han visar fingret och flinar?!

    Hipp hurra för killen som sätter "Bussama Bin Laden" på plats. Tråkigt bara att han inte var i tjänst och körde den blåvita volvon just då.

    onsdag 01 november, 2006 @ 15:35
  100. Mia skriver:

    Haha, rätt åt han (inte för att vara för elak)

    onsdag 01 november, 2006 @ 17:36
  101. Dave skriver:

    Men lägg ner nu hobbyjurister. Det fattas alldeles för mycket info för att någon ska veta vem som hade rätt. Vilket många tydligen inte verkar ha förstått och gör istället bort sig genom att komma med "självklara" analyser om vem som gjort fel.

    Ta det för vad det är, en riktigt bra tjuvlyssning.

    onsdag 01 november, 2006 @ 18:24
  102. Scars skriver:

    Det framgick ganska tydligt i självaavlyssningen att ingen blinkning förregick händelsen… Bussen måste blinka och kolla att det är fritt och före blinkningen har den ingen förkörsrätt, precis som man inte stannar vid ett tomt övergångsställe…

    Med andra ord en massa dumma kommentarer här… Men kanske dags att börja plugga till polis, hade nog vart smidigt ibland… ;)

    onsdag 01 november, 2006 @ 19:46
  103. busschaufför själv skriver:

    Ok, busschauffören verkar ha gjort fel om han nu inte blinkade och tittade i backspegeln innan han körde ut, men det är otroligt tröttsamt att som busschaufför stå och vänta på varenda jäkla hållplats på att folk ska köra förbi fast man stått och blinkat, ja jag vet inte hur länge jag ibland stått!!! släpp ut bussarna så behöver vi inte köra ut rakt framför er bilister!!! Och det är ännu sämre stil att jaga efter bussen bara för att få skälla ut chauffören. Man blir ju mörkrädd för mindre…

    onsdag 01 november, 2006 @ 20:02
  104. stream skriver:

    orkar inte läsa igenom allt men jag såg att det var ett påstående i början om att man måste lämna företräde åt bussar på 50 vägar om dom svänger ut från bussfickor, och det stämmer helt korrekt.

    onsdag 01 november, 2006 @ 20:30
  105. Niki skriver:

    Håller med Dave.
    Sjukt kul.
    Personligen avskyr jag både poliser och busschaufförer.

    onsdag 01 november, 2006 @ 21:32
  106. Pirayan skriver:

    Så j-vla rätt.. buss förare kör som idioter! :)

    onsdag 01 november, 2006 @ 22:18
  107. Johan skriver:

    Andreas: Jo, de har förkörsrätt, men de måste ju ändå signalera och visa att de skall svänga ut, bara för att de "har rätt" kan de ju inte bara kasta sig ut utan att ta hänsyn till andra trafikanter. De får väl se till att bilisterna har en chans att hinna reagera.

    onsdag 01 november, 2006 @ 23:19
  108. Rolle skriver:

    Karo; Det var inte det det var frågan när jag menade att "det är jag som betalar er lön"… Jag syftade på polisens okunskap. Det hade lika gärna kunnat vara i en annan situation. Det räcker med att polisen har fel, och att man har blivit oskyldigt anklagad, så kan man kanske säga det jag skrev ;)
    Nu tyder ändå dethär att det var busschaufförens fel, ifall polisen redan höll på att köra förbi.

    onsdag 01 november, 2006 @ 23:19
  109. kolon skriver:

    Men för fan, "förkörsrätt" finns det inget som heter i trafiklagstiftningen!

    Visst, lägre än 70 och du har väjningsplikt gentemot en blinkande buss, men det innebär inte att bussen kan dra på blinkersen och stampa plattan i mattan för det.

    En grundregel i trafiken är samarbete. ;)

    torsdag 02 november, 2006 @ 00:33
  110. Bilisten skriver:

    Citerar trafikförordningen (SFS 1998:1276), 3 kap, 45§:
    "Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
    Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår."

    Jag var inte där, men så som tjuvlyssningen är skriven är det helt klart bussföraren som gjort fel. Jag har råkat ut för liknande situationer, samtliga gånger har bussföraren börjat köra ut utan att först ha blinkat.

    Jag är alltid extra uppmärksam när jag ser en buss, och har de bara börjat blinka INNAN jag börjat passera dem, så stannar jag och släpper ut dem.

    torsdag 02 november, 2006 @ 02:06
  111. Samuel skriver:

    Det var en gång en buss som tänkte slänga sig ut framför mig på liknande sätt. Han stannade dock tvärt när han upptäckte att jag var en lastbil med släp i 50 km/h. :)

    torsdag 02 november, 2006 @ 15:34
  112. ceecee skriver:

    BUUUURN!!!

    torsdag 02 november, 2006 @ 20:46
  113. M skriver:

    Haha, oj va typiskt Jönköping! Jag tänkte att det är en sån sak som kunde hänt i Jönköping innan jag såg att det faktiskt var det… Klockrent!

    torsdag 02 november, 2006 @ 21:17
  114. cresta skriver:

    *skrattar så mycket att hon får ont i magen*

    söndag 05 november, 2006 @ 00:58
  115. ghostmaker skriver:

    Sååå jävla Ägd! hahaha BUUURNED!!!

    söndag 05 november, 2006 @ 15:24
  116. Sandie skriver:

    Shiet, tack! haha, satan vilken skojjsig sida, och den här förgyllde min kväll!

    söndag 05 november, 2006 @ 21:35
  117. my skriver:

    …och jag som trodde att Jönköping räknades till mellansverige…

    söndag 05 november, 2006 @ 23:10
  118. Sofia skriver:

    Men jisses…ha ha ha! Aaaa…ok, att busschaförer kan vara skojjiga men detta va fan droppen. Så där får man ju inte betee sig. Undrar vad som hände sen???

    måndag 06 november, 2006 @ 15:12
  119. Micke skriver:

    ÄGD!

    måndag 06 november, 2006 @ 16:13
  120. någon skriver:

    Fan va ägd han blev :D

    tisdag 07 november, 2006 @ 19:06
  121. Kask skriver:

    Vet inte hur det funkar i andra städer, men i Borås har alla stadsbussarna kopplat P-bromsen till dörrarna, Det betyder att en buss som öppnat en dörr, och stängt den, inte kan köras vidare innan P-bromsen släppts -och den släpps med vänsterblinkerspaken!!!
    Det går bara inte att köra bussen utan att FÖRST blinka vänster!
    Ett bra system som gjort all juridisk diskussion i domstolar onödig.

    tisdag 07 november, 2006 @ 21:07
  122. paj skriver:

    det här är utan tvekan det roligaste jag läst på länge!!! det enda som varit roligare va "tyst på dej unge annars dör Bamse". hahahahaha helt uuuuuuuunderbart!!!!!!! älska!

    onsdag 08 november, 2006 @ 10:48
  123. Krille skriver:

    många skrive som dom har förstånd. visst.. bussarna som kör i linje trafik har företräde när dom ska lämna hållplats. Men.. dom kan inte bara kasta sig rakt ut. Dom som börjat passera bussen har rätt att passera. Dom kan ju knappast tvärnita och slänga i backen. Busschauffören ska sätta på vänster blinker å kolla så han har fritt på sida å köra sen. Sen skadar det ju inte om busschaufförerna lär sig vad samspel är. Jag är själv yrkeschaufför och kör 60ton tung lastbil. Står bussen i hållplats där vägen sluttar uppåt och halt väglag råder. Så borde dom fatta att för det första så har vi svårt att stanna men sen väldigt svårt att komma igån om det är riktigt halt..

    onsdag 08 november, 2006 @ 18:36
  124. NinjaAsok skriver:

    Personligen tycker jag att sånna där Bussförare borde bli avplockade sina mänskliga rättigheter…

    torsdag 09 november, 2006 @ 19:47
  125. G skriver:

    Hahahah, något KNÄCKT chaufför. han verkar ju för övrigt dum i huvudet som pekar fuck you :S

    lördag 11 november, 2006 @ 20:19
  126. ollebajs skriver:

    skoj!

    tisdag 14 november, 2006 @ 20:12
  127. maria skriver:

    hahahahha DEN BUSSEN VAR JAG PÅ NÄR DET HÄNDE! :D

    fredag 17 november, 2006 @ 23:42
  128. Snottra skriver:

    Jag är fan nyfiken på vad det var för hastighetsbegränsning på den vägen.

    maria; vet du?

    torsdag 23 november, 2006 @ 23:30
  129. maria skriver:

    Snottra: jag tror det är 50.. men volvon körde kanske i 70 och var tvungen att tvärbromsa .. för annars hade dne kört in i bussens sida:P haha jag satt precis vid det förnstret hahah:D

    måndag 27 november, 2006 @ 18:29
  130. Mammi skriver:

    stackars chaffis =D

    söndag 03 december, 2006 @ 02:49
  131. SaraBara skriver:

    ärligt talat så tycker jag inte det spelar någon roll om polisen var polis eller inte, eller om han inte borde ha kört om där, chauffören betedde sej ändå som ett jävla svin, peka finger och hånflina kan ju i vilket fall som helst inte ha varit nödvändigt ? jävla looser som trodde han var cool, skönt att han blev ordentligt satt på plats !

    måndag 19 februari, 2007 @ 16:18
  132. Snakeeater skriver:

    Looser är en intressant och kul stavning. Hur tänkte du där?

    söndag 11 mars, 2007 @ 00:31
  133. anka :D skriver:

    haha självklart ngt sånt ska hända i jkpg :P

    söndag 15 april, 2007 @ 00:53
  134. Nappe skriver:

    > Men är det inte så att bussar faktiskt har företrädesrätt då dom
    > svänger ut från bussfickor? I alla fall där det är en
    > hastighetsbegränsning på 50km/t och under.
    Nej, tidigare hade vi skyldighet att lämna företräda och släppa ut dem, men inte sedan 3-4år tillbaka. Nån förkörsrätt eller företrädesrätt har vi överhuvud taget aldrig haft.

    onsdag 20 juni, 2007 @ 20:12
  135. primo skriver:

    Vad spelar det för roll om man har väjningsplikt för bussen på 50-sträckor? Ni som håller på och tjafsar om sånt larv kanske borde inse att det inte går att stanna på 1 m när man håller 50 km/h. Nej istället så om en buss ska ut så får den vänta tills det iaf finns möjlighet för bilar att sakta in eller stanna på ett normalt sätt(dvs inte stå på bromsen för det kan skapa olyckor).

    torsdag 23 augusti, 2007 @ 10:58
  136. Camilla skriver:

    HAHAHAHA !! ÅHH klockrent !

    " Jag är ju för i helvette polis!" HAHAHAHAHAH gud jag älskar den här !!

    torsdag 06 september, 2007 @ 12:11
  137. T skriver:

    kaxiga jävlar med lågstående yrkesgrupper.

    de går runt och surar å kör sina sträck, när de vet med sig att de borde lagt manken till.

    tisdag 15 januari, 2008 @ 06:11
  138. Lolinda skriver:

    SHIT!!!

    Den här tjuvlyssningen skrev jag för över två år sen, har inte varit inne här sen dess, det var en ren slump när jag kollade på "tjuvtittat" att jag kom ihåg att skrev det här och kollade om det fanns kvar! 137 kommentarer! Den sista så sent som i år! Hahaha

    tisdag 18 november, 2008 @ 20:08
  139. Emelie skriver:

    Haha, fy fan vad ägd!

    onsdag 01 juli, 2009 @ 02:12

Skriv en kommentar