Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Pressen att bilda egen familj känns nog tyngre än vikterna

Nautilus Gym, Kalmar

Två män ~35 står och pratar mellan övningarna.
Man 1: Så hur mår familjen?
Man 2: Jo… eller, jag har ingen familj…
Man 1 tittar både frågande och skrämt på man 2.
Man 2: Eh, mina föräldrar kanske du menar? Jo, de mår väl bra.
Man 1 (lite mumlande): Jag träffade dem nämligen häromdagen.

Cred: Akilleus

Kommentarer (43)

Skriv en kommentar

  1. Madde skriver:

    Det ska väl vara "dem", inte "de" på sista raden. Det ser konstigt ut nu.

    fredag 27 april, 2007 @ 18:13
  2. Niki skriver:

    Nej. Det ska vara "dem".

    fredag 27 april, 2007 @ 18:45
  3. Mymmeli skriver:

    Det dar var val bara sunt…
    Om en 35arig man genast skulle koppla "familjen" till sina foraldrar skulle det skramma bort atminstone mig – fragar man hur familjen mar menar man val anda den familj man bor med, dvs den familj man sjalv skapat som vuxen? Man 1 fragade helt enkelt knappt.

    fredag 27 april, 2007 @ 18:50
  4. Zabina skriver:

    "dem" är alldeles riktigt.

    fredag 27 april, 2007 @ 18:53
  5. Sofia skriver:

    skumt, undrar hur det egentligen ligger till :)

    fredag 27 april, 2007 @ 18:56
  6. Niki skriver:

    Sorry Madde, läste det som att du skrivit att det borde vara "de" eftersom de redan ändrat felet när jag läste tjuvlyssningen. Så vi hade alla rätt i slutänden =)

    fredag 27 april, 2007 @ 19:39
  7. Apelsinen skriver:

    Det är lite svårt det där. Jag är väldigt tacksam för att ingen frågar efter min familj! :)

    fredag 27 april, 2007 @ 19:48
  8. chibb skriver:

    den har var inte rolig på något sätt, inte heller tragisk eller annorlunda. Bara ett vanligt missförstånd…

    typ som att "pappa gick bort förut….för att köpa tidningen"

    fredag 27 april, 2007 @ 19:49
  9. Sara skriver:

    Ja ser verkligen inte det roliga i denna…

    fredag 27 april, 2007 @ 19:57
  10. Mary skriver:

    Ok, med risk för att verka dum… jag fattar inte vad som är roligt?

    fredag 27 april, 2007 @ 19:58
  11. dumpad skriver:

    Jag blev mest undrande över att man 1 mumlade sista meningen…vad ligger bakom det?

    fredag 27 april, 2007 @ 20:58
  12. Alexandra skriver:

    Niki och Zabina: Det är i och för sig precis det Madde skriver, fast hon kanske skriver fel? :)

    fredag 27 april, 2007 @ 21:22
  13. Tjej skriver:

    Eftersom det är talspråk så ska det stå "dom".

    fredag 27 april, 2007 @ 21:26
  14. Fraggelsmurf skriver:

    Varför frågar han om han träffade dem för nån dag sen?

    fredag 27 april, 2007 @ 21:49
  15. Em skriver:

    Haha jag vet inte varför, men jag tycker den var rolig. Lite absurd. Inte det svar man förväntar sig på "hur mår familjen?"

    fredag 27 april, 2007 @ 22:05
  16. Madde skriver:

    Niki: Det var ju det jag sade. Det stod "de" först, men det ändrades efter att jag hade skrivit.

    fredag 27 april, 2007 @ 22:40
  17. Gullan skriver:

    Grym rubrik! :-P

    fredag 27 april, 2007 @ 23:10
  18. Maria skriver:

    boooooring….

    fredag 27 april, 2007 @ 23:11
  19. Spica skriver:

    En dialog med många bottnar …

    lördag 28 april, 2007 @ 00:02
  20. Madde skriver:

    Niki: Glöm mitt senaste inlägg, det var svar på det första du skrev. Lite dålig uppdatering här. =)

    lördag 28 april, 2007 @ 00:11
  21. sär skrivnings ansvarig skriver:

    Tjej: Hur ofta skriver man i talspråk?
    Trodde talspråk var den kod man använder vid tal och skriftspråk den man använder när man skriver. Det är väl ganska konstigt att skriva talspråk bara för att det är någon som talar. Dessutom anser jag vidare att man skall använda "de" och "dem" i så stor utsräckning som möjlgt och hålla sig undan från "dom".

    lördag 28 april, 2007 @ 08:53
  22. Romby skriver:

    "dem" är dativobjekt och nej. Det ska stå "de" för formen i sista meningen är ackusativobjekt. Fråga er svensklärare om ni inte tror mig.

    lördag 28 april, 2007 @ 10:09
  23. Romby skriver:

    Eh. men nej… alltså nästsista meningen. Men om ni pratar om sista, och om det ändrats redan från "de" till "dem" så är det riktigt :/

    lördag 28 april, 2007 @ 10:11
  24. Jocke skriver:

    Romby: Är du verkligen säker på det?

    Ska det verkligen stå "de"?

    lördag 28 april, 2007 @ 10:47
  25. Linda skriver:

    Romby: I näst sista meningen är "de" inte ackusativobjekt, utan subjekt. I sista meningen är "dem" ackusativobjekt. Dativform finns inte i modern svenska. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dativ

    lördag 28 april, 2007 @ 10:50
  26. emma skriver:

    men herregud, vad gör det om det är ett litet grammatiskt fel? dör nån av det? det viktigaste är väl att ni fattar tjuvlyssningen?!
    kul iaf, roligt att det är något här i närheten ^^

    lördag 28 april, 2007 @ 11:06
  27. Piripicho skriver:

    emma: Nej, ingen dör, men det är ändå en intressant diskussion… (om man är lite språknörd)
    Linda: Det är väl "jag" som är subjektet?!

    lördag 28 april, 2007 @ 11:55
  28. Linda skriver:

    Piripicho: Subjekt är den som gör något i en mening, i det här fallet mår någon, dvs DE, bra. I näst sista meningen, alltså.

    lördag 28 april, 2007 @ 13:05
  29. Alexander skriver:

    #26 – Emma;
    Fattar vi tjuvlyssningen då? ^^

    Om man bygger om den sista meningen till "Jag träffade dem nämligen häromdagen." så kan jag se en poäng i det hela, men som det är nu – nej.

    lördag 28 april, 2007 @ 13:28
  30. Hanna skriver:

    Det ska stå "dem", det är jag bombsäker på! Jag kan inte skilja på objekt och subjekt och dativ och allt vad det nu heter, men jag vet att om man översätter till engelska blir det "them", och för alla som inte redan visste det motsvaras them på engelska av svenskans "dem", och "they" blir ju då helt logiskt "de". Det kan ni fråga vilken svenska/engelska-lärare som helst.

    lördag 28 april, 2007 @ 16:50
  31. Hanna skriver:

    I sista meningen alltså.

    lördag 28 april, 2007 @ 16:52
  32. D skriver:

    Haha, väldigt kul, om än inte alldeles logisk :)

    lördag 28 april, 2007 @ 18:41
  33. Tinkerbell skriver:

    Så tråkig lyssning…

    lördag 28 april, 2007 @ 20:21
  34. Kristina skriver:

    Waaaaaaa – kan ni inte svenska längre – det står ju helt rätt i inlägget juuue!

    lördag 28 april, 2007 @ 21:51
  35. Nea skriver:

    Linda: Det finns varken dativ eller ackusativobjekt i modern svenska. Det heter direktobjekt och indirekt objekt.

    söndag 29 april, 2007 @ 11:55
  36. what skriver:

    nån måste ha tappat nåra vikter på hans huvud

    söndag 29 april, 2007 @ 19:04
  37. what skriver:

    byt ut DOM-ordet mot oss. går det att läsa meningen? då ska det vara dem.

    byt ut det mot VI. går det att läsa meningen? då ska det vara de

    söndag 29 april, 2007 @ 19:06
  38. Piripicho skriver:

    Linda: Sorry, såg inte "näst" i ditt inlägg… Naturligtvis är "de" subjekt i den meningen…

    söndag 29 april, 2007 @ 19:48
  39. Skylark skriver:

    Ja, kalmariter är ett dumt släkte =P Och förresten är det där mitt gamla gym (nej, jag är ölänning, INTE kalmarit), ifall någon ville veta.

    Angående grammatikdiskussionen vill jag påpeka att det är helt rätt att uppmärksamma sådana fel var de än dyker upp. Pinsamt att så många svenskar inte ens kan sitt eget språk. Och snälla, skrota "dom"!!!

    måndag 30 april, 2007 @ 12:27
  40. Em skriver:

    Egentligen är "dem" en ganska förlegad form, så om något ska skrotas borde det vara den.

    onsdag 02 maj, 2007 @ 23:22
  41. oas skriver:
  42. kakan kalmar skriver:

    gillar skämten här.. DEM är mycket roliga ;-)

    söndag 06 maj, 2007 @ 22:07
  43. Emma* skriver:

    För alla som inte förstår; kille 1 säger ju att han inte har någon familj så den sista meningen är väl där eftersom kille 2 trodde att föräldrarna hade gått och dött på några dagar.

    måndag 21 maj, 2007 @ 01:49

Skriv en kommentar