Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Startskottet för ökad otrygghet

ICA Supermarket, Lindome, Halland

En pappa ~35 står vid kassan och lägger upp varor. Hans son ~4 kommer fram med tidningen "Vapen".
Pappan: Nej Albert, vi ska inte köpa nån tidning idag.
Albert: Men jag vill ha den här!
Pappan: Men det står bara om gevär och skjutvapen. Det är inget för dig…
Albert sätter sig ner på golvet och pekar på olika vapen.
Albert: Jag vill ha den, och den, och den…

Cred: Stina

Kommentarer (87)

Skriv en kommentar

  1. Michelin skriver:

    Ser en koppling till "Någon gång skulle han minsann hitta den där Grinchen"
    Vad är de med dagens barn o_O

    fredag 30 november, 2007 @ 19:08
  2. NNnNn skriver:

    ellerhur O.o

    fredag 30 november, 2007 @ 19:15
  3. Magdalena skriver:

    en såndär tidning borde inte vara tillgänglig för barn…

    fredag 30 november, 2007 @ 19:27
  4. mattias skriver:

    Snacka om att ungen blir glad när han får sitt första FPS spel.
    (FPS = First Person Shooter)

    fredag 30 november, 2007 @ 19:30
  5. Maia skriver:

    Åh. Min största dröm när jag var liten var att äga en vapenaffär.

    fredag 30 november, 2007 @ 19:37
  6. Pat skriver:

    Militärens sätt att öka intresset: ge fyraåringar tidningar om vapen =/

    fredag 30 november, 2007 @ 19:49
  7. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Jag ville gifta mig med sopebilen.

    fredag 30 november, 2007 @ 20:00
  8. triggerhappy skriver:

    Hehe… Kom ihåg: Vapen dödar inte människor, det gör människorna så bra på egen hand eller med hjälp av t.ex. ett vapen. Usch och fy! Jag tror jag åt en dålig moralkaka lite tidigare (i kommentarerna) och måste ursäkta mig ett slag. Vart ligger toaletten? ;-P

    fredag 30 november, 2007 @ 20:06
  9. Ninnisen skriver:

    Vart är dagens samhälle på väg?
    Antaligen rakt åt pipsvängen…
    Jag förstår att pojken inte vet vad han pekar på men tidningen skall inte vara tillgänglig för honom… usch fy och skäms

    fredag 30 november, 2007 @ 20:22
  10. Desirée skriver:

    Fattar inte vad småpojkar finner så fascinerande med vapen? :P Minns när jag var liten och samtliga barn av manligt kön lekte krig och sköt på varandra och låtsades dö. Ska det vara sunt? :)

    fredag 30 november, 2007 @ 20:35
  11. Bjömpa skriver:

    yvan eht nioj

    fredag 30 november, 2007 @ 21:05
  12. Eunos skriver:

    Ser inget fel i att småkillar är intressrade av vapen, de har de väl varit i alla tider? Jag minns iaf hur jag som liten knodd (~10 år kanske) brukade springa runt med Soft Air Guns eller liknande och leka krig med mina polare. Tror de alla flesta grabbar har gjort/gör det.

    fredag 30 november, 2007 @ 21:07
  13. Gubben skriver:

    Vad är det för larv? Klart barnen ska ha vapen så de slipper sparka ihjäl varandra. Eller har jag missat något nu igen? Fast, fyra år bara, lite tidigt kanske…

    fredag 30 november, 2007 @ 21:22
  14. Christoffer Söderström skriver:

    Fools.
    Det är inte dagens ungdomar som är fucked i skallen. När jag var fem lekte jag myr-auschwitz med förstoringsglass och cykelnycklar

    fredag 30 november, 2007 @ 21:26
  15. Malin skriver:

    Naajs … Snart springer väl 5åringar runt och skjuter ner folk! ;D

    fredag 30 november, 2007 @ 21:34
  16. Joel skriver:

    Innan alla moral tanter vaknar till liv så tänkte jag passa på att påminna att bara för att man är intresserad av vapen så innebär det inte att man vill skjuta folk.

    Jag är genuint vapen intresserad men inte roar jag mig med att skjuta folk på min fritid. Jag ser inte ett gevär som ett verktyg för att ta livet av folk. Dock ska man givetvis vara på det hela att vapen ÄR farliga om man hanterar dem fel. Så inte ser jag något fel i att en 4 åring läser i en vapen tidning om man bara informerar honom om att vapen inte är en leksak.

    fredag 30 november, 2007 @ 21:35
  17. Chuzzle skriver:

    # 8 triggerhappy
    http://youtube.com/watch?v=P1m65v8QI3A&feature=related
    Eddie Izzard säger det bäst…
    OBS: Jag förstår skämtet i tidigare inlägg!

    fredag 30 november, 2007 @ 21:37
  18. Jakob skriver:

    Vem döper sina barn till Albert nuförtiden undrar jag…

    fredag 30 november, 2007 @ 21:42
  19. Zachary skriver:

    Varför är det egentligen så att de flesta killar är intresserade av vapen och tjejer av dockor? Är inte det konstigt egentligen?

    fredag 30 november, 2007 @ 22:02
  20. Rånaren skriver:

    Lindome lindome….jag säger bara lindome. Roten till allt ont i världen. Vilken Badass kommer inte från Lindome? Det är helt naturligt för lindome kids…

    fredag 30 november, 2007 @ 22:08
  21. Woowzer skriver:

    Desirée: Det är det patriarkalisk samhällets maktförtryck som tidigt sätter klorna i de små pojkarna och hjärntvättar dem in i en aggressiv och kvinnohatande mansroll.

    fredag 30 november, 2007 @ 22:16
  22. kalle skriver:

    Ja, jag säger som min finske granne Eero när han fick skilja sina småpojkar (6 och 8) åt i ett slagsmål: "Ei poikan, int' ska ni slåss med knytnävarna. Ni fick ju 'nivar i julklapp…"

    Nej, det var inte riktigt sant.

    fredag 30 november, 2007 @ 22:59
  23. PK skriver:

    Iofs är det kanske lite skönt för somliga att se Lindome, där det faktiskt varit en hel del strul, separerat från Västra Götaland. Men Lindome ligger inte i Halland, som det står nu. Bara nästan.

    Så undrar jag hur ett barn, som lever i den där undersköna världen där allt är magiskt och lek, ska kunna fatta om man "bara ger information om att vapen inte är leksaker", som 16 föreslår. Jag lekte t.ex. med diverse dyra elprylar, och pappas cigarretter. Inte populärt. Min lillebror lekte istället med eld, vilket gav en del intressanta skogsmiljöer. Och ja, vi fick information…

    fredag 30 november, 2007 @ 23:20
  24. Ronja skriver:

    Zachary: inte särskilt konstigt alls. Hört talas om uppfostran? Tjejer får barbies i julklapp, killar actiongubbar. Och för att passa in leker man snällt med barbiedockorna.

    Fast jag och min bror kidnappade och torterade mina barbiedockor. Det var så mycket roligare att vara en actiongubbe.

    fredag 30 november, 2007 @ 23:20
  25. mia skriver:

    oh no!
    stackars pappa… vilken ångest!

    fredag 30 november, 2007 @ 23:41
  26. Ellinor skriver:

    Är uppvuxen med tre bröder, och EN MASSA leksaksvapen.
    Jag vet inte riktigt hur man ska förhålla sej till vapen och barn egentligen, för på mej och mina bröder gjorde de ju ingen skada. Får väl tacka mina föräldrar för en trygg uppväxt.
    Så länge "Albert" växer upp med mycket stöd och sunda värderingar kommer nog allt gå bra.

    fredag 30 november, 2007 @ 23:46
  27. pissenisse skriver:

    Jag tänkte jag skulle ge en kommentar här, men jag törs fan i mig inte det. Varje gång jag skriver något så blir jag anklagad för att vara antingen en Stalker eller ett Troll.

    /TrollStalkern

    fredag 30 november, 2007 @ 23:48
  28. Caroline skriver:

    Vad ska det bli av honom??

    fredag 30 november, 2007 @ 23:51
  29. pissenisse skriver:

    Nu går jag fan och lägger mig. Go natt Damon, go natt Marie, go natt the Jurg, go natt Happymealungen, go natt Ankakanka, go natt Mammann, go natt alla andra, go natt Gubben. Puss!

    fredag 30 november, 2007 @ 23:58
  30. kristofer skriver:

    Vanligt barnbeteende?

    lördag 01 december, 2007 @ 00:03
  31. Daniel skriver:

    Kunde det inte vara min son…

    lördag 01 december, 2007 @ 00:04
  32. Alex skriver:

    Bosatt i närheten av Lindome och måste säga att det är antagligen det mest rasist-täta området norr om Skåne/Blekinge. Folk som bor där kallar Lindome för GHB av en anledning… De flesta (inte alla) som växer upp där har ingen ljus framtid framför sig. Lycka till, Albert + föräldrar!

    lördag 01 december, 2007 @ 00:04
  33. Amandaaa skriver:

    Dagens småttingar. o_O

    lördag 01 december, 2007 @ 00:10
  34. Emmah skriver:

    Ronja: Haha. Jag själv klippte av deras hår och gjorde knäppa frisyrer och färgade det i olika färger. :)

    lördag 01 december, 2007 @ 00:11
  35. Zachary skriver:

    Ronja: Du kan ha en poäng i det, men ändå. :)

    lördag 01 december, 2007 @ 00:22
  36. Joel skriver:

    PK: Nu handlade det inte om att barnet skulle leka med ett vapen. Utan titta i en tidning om vapen. Det är en sjuhelvetes skillnad..

    lördag 01 december, 2007 @ 00:22
  37. mjau skriver:

    #17 Chuzzle: Eddie är bäst!

    lördag 01 december, 2007 @ 00:36
  38. Desirée skriver:

    Woowzer: Nej, det är klart att jag inte tror det. Men hur kan våldsintresset komma naturligt? Har ju med uppfostran att göra.

    lördag 01 december, 2007 @ 00:37
  39. Jimmy skriver:

    Nu kommer moral tanterna in och säger vad ska det bli av dagens ungdomar och blablabla. Som jag fattat det så har väl pojkar alltid varit intresserade av vapen och jag tror inte det har så mycket med att det kan döda folk. Vet då att min far som är född under -50 talet lekte cowboy och indianer och där sköt de med sina låtsas pistoler och pilbågar och inte har dom varit och skjutit ihjäl en massa människor, tror ni läser för mycket in i det här..

    lördag 01 december, 2007 @ 00:38
  40. Annika skriver:

    Tack och lov, det finns fler…Trodde min unge var ensam om det där…

    lördag 01 december, 2007 @ 00:53
  41. Andreas skriver:

    Nästa steg blir att den stackars pojken bläddrar i någon av de etablerade skvallertidningarna och säger "Jag vill skjuta han, å han, å hon, å de där två…"

    lördag 01 december, 2007 @ 01:06
  42. Jack skriver:

    yippie kai yey M*F

    lördag 01 december, 2007 @ 02:52
  43. PK skriver:

    36: För all del. Inte för att jag tror en fyraåring gör någon större skillnad på leksak – ej leksak ändå. Det var mer det jag menade.

    lördag 01 december, 2007 @ 06:13
  44. tjockiskatten skriver:

    41. Andreas: Vem vill inte göra det?

    lördag 01 december, 2007 @ 09:26
  45. RoJo skriver:

    #23

    Lindome ligger geografiskt i landskapet Halland,
    men i Västra Götalands Län eftersom Lindome
    ligger i Mölndals Kommun.

    Gränsen går mellan Lindome och Kållered
    där gamla riksgränsen mot Danmark gick.

    Dessutom tror jag mycket är genetiskt, min lilla gosse
    lekte med bilar långt innan han var ett år gammal och inte hunnit bli uppfostrad… (han har en massa orörda nallar också)

    lördag 01 december, 2007 @ 09:26
  46. Ellie skriver:

    Pissenisse: Jag kan inte förstå att du glömde mig.

    lördag 01 december, 2007 @ 09:36
  47. Psykologi-nörd skriver:

    45 – man börjar påverka barnen i ögonblicket de är födda, i princip.

    Det gjordes ett test där man lät kvinnor leka med barn som de aldrig träffat förut, några månader gamla ungefär. Om barnet var klätt i rosa blev det automatiskt mycket gullande och pluttenull, medan om barnet var klätt i blått så blev det mycket mer "aktiva" lekar. Om ett barn i rosa grät så vyssjade man som om det var ledset, medan ett barn i blått tolkades som att det var argt. Barn i rosa fick mjuka nallar, barn i blått fick de blinkande plastleksakerna… och så vidare.

    Givetvis var det helt slumpmässigt huruvida man klätt barnen i blått eller rosa. Det fanns både flickor och pojkar i båda sorters kläder.

    Så vi börjar präglingen tidigt… tänk bara nästa gång ni ser någon gulla med en bäbis, säger man att det är "åååh en sån söt liten pluttflicka!" eller "åååh, en sån stor och stark pojke!"?

    lördag 01 december, 2007 @ 09:56
  48. Psykologi-nörd skriver:

    Hm, antagligen äldre än "några månader" förresten. Uppemot ett halvår-år kanske det var.

    lördag 01 december, 2007 @ 09:58
  49. hurf skriver:

    44. tjockiskatten: jag vill inte bläddra i skvallertidningarna.

    lördag 01 december, 2007 @ 10:40
  50. Adios flamingo skriver:

    Det roligaste var ju att ungen hette Albert. HAHAHAHA!

    lördag 01 december, 2007 @ 11:33
  51. Happymealungen skriver:

    Själv sitter jag och pangar med en häftpistol som jag låtsas är en riktig pickadoll. Klart att kids gillar vapen, pappan borde köpt två tidningar, en till Albert och en till Albert's lillasyster.

    lördag 01 december, 2007 @ 12:14
  52. Vain skriver:

    Ni som påstår att man uppfostrar barnen till att vara ett "kön": Ni har uppenbarligen inte sett dokumentären om tvillingarna (båda födda som pojkar) där ena råkade få sin, eh, grej bortbränd när han skulle omskäras? Läkaren ville göra ett test och pojken uppfostrades som en flicka och fick inte veta någonting fören han/hon var vuxen (och det ingick egentligen inte i planen).
    Testet fungerade hur som helst inte.
    Nu kan jag inte komma ihåg vad dokumentären hette, men den gick på SVT för några år sedan.

    lördag 01 december, 2007 @ 12:39
  53. Boström skriver:

    Tips: Vid mönstringen frågar inte psykologen de blivande soldaterna om de lekt med vapen som barn, det är ointressant då det knappast gör dem till Rambo.

    lördag 01 december, 2007 @ 12:44
  54. Joel skriver:

    Psykologi_nörd: Visst ligger det en del i det. Men det du skrev visar ju bara på att folk behandlar "feminina" och "maskulina" bebisar olika. Anser att den allra största skillnaden mellan pojkar och flickors beteenden är genetiska. Det är vetenskapligt bekräftat att män och kvinnor tänker på olika sätt. Stod om detta i ett nummer av Illustrerad Vetenskap. Så låt pojkar vara pojkar och flickor flickor.

    lördag 01 december, 2007 @ 13:28
  55. Lola skriver:

    Nu kommer jag ju inte ihåg vad den heter, men ni borde se den där engelska serien om hur man identifierar kvinnligt/manligt. Var på SVT för ett tag sen. De visar t.ex. att pojkbäbisar är mer intresserade av saker, medan flickbäbisar gillar människor mer än saker. Det kanske ger en förklaring till att flickor dras mer till dockor, milda färger och mjukt, medan pojkar gillar saker, som rör på sig.

    Men de visar också att det inte finns en man eller kvinna som är helt stereotyp, vi har alla en mix av manligt/kvinnligt i oss, fast män generellt tenderar ha mer typiska manliga drag än kvinnor och tvärtom.

    Albert gillar kanske andra saker än vapen också, hade han fått tag i en trädgårdstidning kanske han hade velat ha varenda spade och vattenspridare i den…

    lördag 01 december, 2007 @ 13:44
  56. Robert K Huselius skriver:

    Åkej, kanhända har pojkar "alltid" varit intresserade av krig, vapen m.m. Men så har ju också män "alltid" varit de som krigat, slagit, mördat och besuttit makt. Tror faktiskt på en ömsesidig påverkan här. Och det är helt klart inget man bara borde acceptera som en evig sanning.

    lördag 01 december, 2007 @ 14:29
  57. nathalie skriver:

    #7 hahaha fick mig ett litet skratt där=)
    # 41 o ännu ett:P tack!

    lördag 01 december, 2007 @ 15:13
  58. Néa skriver:

    #19 – Vill bara påpeka att jag var LIVRÄDD för alla jävla dockor jag hade som liten. Den där döda, kalla blicken…usch!
    Så alla flickor tycker inte om dockor, även om samhället vill rätta in en i leden i samma stund som man kommer ut ur livmodern…

    lördag 01 december, 2007 @ 15:29
  59. PK - länk till WP skriver:

    52: Du menar inte det som den stackars David Reimer genomgick?

    lördag 01 december, 2007 @ 16:22
  60. Maf skriver:

    Låter som början på en barnbok. 'Lilla Albert, pappa och pistolen'.

    lördag 01 december, 2007 @ 16:40
  61. Pandyy skriver:

    Nea – jag gillade inte heller mina dockor, döda livlösa kroppar föreställande människor.. fy! den ondeskefulla dockan..

    lördag 01 december, 2007 @ 19:19
  62. Anna skriver:

    Heter man Albert så kan jag förstå att man är förbannad och vill döda :D

    lördag 01 december, 2007 @ 19:32
  63. mange skriver:

    #54, joel – illustrerad vetenskap är kanske inte alltid den mest tillförlitliga källan. att någonting är "vetenskapligt bekräftat" innebär inte nödvändigtvis att det sant, då det handlar om just teorier.. genusforskning kan väl knappas betraktas som en exakt vetenskap?

    söndag 02 december, 2007 @ 01:56
  64. kehh skriver:

    Hahaha Albert! vilket utomordentligt fånigt namn

    söndag 02 december, 2007 @ 02:39
  65. Pidda skriver:

    Det är bara sunt med vapenintresse. Alla borde ha ett.
    Ett beväpnat samhälle är ett artigt samhälle!

    söndag 02 december, 2007 @ 14:40
  66. Leffe skriver:

    Det är helt klart att det inte bara handlar om uppfostran. Gener och miljö samverkar och båda påverkar. Att tro att det är skadligt att leka med låtsasvapen som barn är nog inte så logiskt, det handlar snarare om värderingar och uppfostringen i stort, alternativt genetiskt.

    Ingen speciellt rolig tjuvlyssning då jag hör liknande saker på jobbet flera gånger i veckan…

    söndag 02 december, 2007 @ 15:47
  67. Vain skriver:

    #59 PK: Jo, det är mycket möjligt att det är honom jag menar. Läste inte hela texten, men det mesta verkar stämma. Fast jag minns att det var tvillingen som tog livet av sig? Eller så gjorde de det båda… Hur som helst så har det gått en dokumentär på SVT, tror jag det var, om honom och den var mycket intressant.

    söndag 02 december, 2007 @ 16:03
  68. Oskis skriver:

    Rubrik

    "Nej, du får inte gå med vapen till rektorn"

    söndag 02 december, 2007 @ 16:48
  69. Oscar skriver:

    Undrar om fyraåringen har platt huvud, heter Stewie och drömmer om att ta över världen:)

    söndag 02 december, 2007 @ 17:08
  70. moss skriver:

    hahahhahahahahahahah xDDD

    söndag 02 december, 2007 @ 19:21
  71. tralala skriver:

    jag och min bror lekte både my little ponys och krig ute i skogen.. så det så.

    söndag 02 december, 2007 @ 23:33
  72. Joel skriver:

    # 63 Mange: Nej Illustrerad Vetenskap är inte den mest pålitliga källan. Men de i sin tur hänvisade till den ursprungliga rapporten. Nu var det ett tag sen jag läste denna artikel men om jag inte kom i håg helt fel så gick försöket ut på ett antal försökspersoner (män och kvinnor) fick lösa olika uppgifter medan man scannade av deras hjärnverksamhet för att se vilken del av hjärnan de använde. Resultatet var att män och kvinnor använde sig av olika delar av hjärnan för att lösa samma problem. Skulle knappast kalla detta som en teori då det är något som går att bekräfta.

    måndag 03 december, 2007 @ 01:48
  73. Kristina skriver:

    #Jakob: Adolf hade varit mer passande!

    måndag 03 december, 2007 @ 02:54
  74. Ubbelubb skriver:

    Jag hade inga leksaksvapen som liten. Fick imporovisera med pinnar istället. Nu är jag botaniker (sannt).

    måndag 03 december, 2007 @ 09:43
  75. Maria H skriver:

    Ungen trodde väl inte att det var riktiga vapen. Han var typ 4 år. Herre gud, ta det inte så seriöst. Hade varit skillnad om killen var 10 + När jag var liten ville jag bli skådespelare i actionfilmer så jag kunde få skjuta :)

    måndag 03 december, 2007 @ 17:39
  76. Q skriver:

    Albert! Så sött :)

    måndag 03 december, 2007 @ 18:05
  77. Ida skriver:

    Får hoppas att han inte blir en skolmördare när han blir stor

    måndag 03 december, 2007 @ 22:34
  78. Frasse skriver:

    vilken go unge? ;P

    torsdag 06 december, 2007 @ 22:31
  79. lelle skriver:

    lindome ligger inte i halland?

    söndag 09 december, 2007 @ 19:48
  80. Kaktus skriver:

    Han kanske hade varit jägare i ett tidigare liv… eller massmördare. xD

    onsdag 12 december, 2007 @ 15:24
  81. Alex skriver:

    Fast… Lindome ligger inte i Halland, det ligger i Västra Götaland!

    lördag 15 december, 2007 @ 01:56
  82. Emily skriver:

    Ja Lindome ligger inte i Halland, det ligger i Västra Götaland (Mölndalskommun)! och att hans son är så hemskt intresserad av vapen är bara sjukt. peace

    söndag 16 december, 2007 @ 18:28
  83. Emily skriver:

    men en viktig sak är oxå att ungen kommer från lindome… folk e rasistiska och sjuka där… inte alla men jävligt många, har själv bott i lindome i 20år.

    söndag 16 december, 2007 @ 18:35
  84. Tuva skriver:

    Stackars lilla barn. Redan förstörd hjärna, säkert dagiset fel :S

    torsdag 20 december, 2007 @ 17:33
  85. Eric skriver:

    "Fattar inte vad småpojkar finner så fascinerande med vapen? :P Minns när jag var liten och samtliga barn av manligt kön lekte krig och sköt på varandra och låtsades dö. Ska det vara sunt? :)" Instinkt kallas det, och ja, sunt är nog precis vad det är. Vad som är osunt är att förneka instinkterna som äckliga feministfittor gör.

    torsdag 17 januari, 2008 @ 19:11
  86. Gibbel skriver:

    Lindome är en håla. Sett många barns liv förstöras där. Flytta inte dit.

    tisdag 01 april, 2008 @ 20:16
  87. isabella skriver:

    förr fick man små plastik pansarvagnar i kinderäggen. (pappa sa)

    tisdag 27 maj, 2008 @ 21:11

Skriv en kommentar