Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Att sätta någon på plats

Buss 206, Lidingö

Bussen är fullproppad med folk som står i gången och en välklädd man ~25, med backslick sitter ner, med sin portfölj på sätet bredvid. Flera personer på bussen tittar på honom i försök att få honom att plocka upp portföljen i knät och hoppa in så någon annan kan sätta sig. En man ~20 står och tittar på mannen en lång stund tills den sittande mannen tittar upp undrandes.
Man ~20: Bry dig inte om mig, jag står bara och försöker lista ut vad du har i portföljen som är så pass viktigt att den behöver en egen plats. Inte är det hyfs i alla fall.
Den sittande mannen blir röd i ansiktet och hoppar in ett steg med portföljen i knät samtidigt som en kvinna sätter sig på den nu lediga platsen.

Cred: Fredrik

Kommentarer (114)

Skriv en kommentar

  1. young and sweet only seventeen skriver:

    haha, skön snubbe :D

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:34
  2. Erkan skriver:

    Hatar när folk gör så! (Men jag gör det även själv!) :P

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:35
  3. Louise skriver:

    Och så går bussen till/från Lidingö också, haha.

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:40
  4. Johan skriver:

    Bussarna kryllar av dem.. särskilt tjejer mellan 15-20 gör så

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:43
  5. orka skriver:

    "Flera personer på bussen tittar på honom i försök att få honom att plocka upp portföljen i knät".
    Stör mig på detta, vill de att han ska flytta på portföljen så de får sitta får de väl tamefan ta och be honom göra det.

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:48
  6. Zelest skriver:

    För att citera vad en tjej sa i bussen jag åkte hem med i förrgår från arbetet: "Asså, jag kan inte fatta varför det är två säten bredvid varandra i bussen! Ingen vill ju sitta bredvid någon annan ändå!"

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:52
  7. Tildis skriver:

    wohoo! Helt rätt!!

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:52
  8. It's complicated skriver:

    Haha, det är rätt! :)
    (fast även jag försöker in i det längsta undvika okänt folk på bussen…)

    lördag 23 februari, 2008 @ 17:56
  9. Banan skriver:

    orka: Precis, hur svårt är det att be honom flytta den? Typiskt Sverige att gnälla tyst för sig själv och sen skriva insändare.

    Zelest: Haha, så rätt… men det värsta är sätena som är placerade mittemot varandra! Jag klarar inte av att stirra på någon en längre tid, blir helt nervös.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:04
  10. Gubben skriver:

    Gillar sex (#6).
    Annars är det typiskt kvinnligt drag – att förvänta sig saker utan att tala om vad…

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:08
  11. lillavild skriver:

    man känner att man börjar bli gammal när man vågar säga ifrån.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:10
  12. Funkis skriver:

    Jag hatar när man har väska på sätet brevid och sen så sätter sig folk ned på väskan utan att man hinner flytta den. Otrevligt och man kanske har saker i väskan som är ömtåligt.

    ps. Och om jag ser att det blir tjockt med folk så brukar jag ta upp min väska och ha den i knät.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:11
  13. Funkis skriver:

    Inte för att den hade mycket med saken att göra. Den får ni gratis.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:12
  14. Johan skriver:

    Jag brukar gärna påpeka att man kan flytta på saker när det blir så fullt ("ursäkta, är den här platsen ledig?") och jag vill sitta ned, men jag tycker fortfarande att det är dålig stil att ta upp en ledig plats med en väska eller portfölj när det uppenbarligen finns folk som faktiskt vill sitta ned men är för blyga för att påpeka det, även om man är beredd att flytta på den.

    Rolig tjuvlyssning, annars.

    //JJ

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:13
  15. Oskar skriver:

    Själv brukar jag fråga retoriskt "kan jag sätta mig här?" när det är fullt och jag vill sitta. Tycker ärligt talat att om ingen vågar öppna munnen och fråga om man kan få lov att sätta sig bredvid mannen kan han då gott sitta kvar och ta upp två säten. En blick är inte detsamma som en retorisk fråga!

    Förresten, det är bara i Stockholm folk har slutat prata med varandra va? Har inte märkt av det här i alla fall, som tur är.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:18
  16. Hannah skriver:

    "Gubben" – det är också ett ganska gubbigt drag att tro att man kan dela in egenskaper efter kön. Ville bara påpeka det för jag är en ganska ovanlig tjej som inte förväntar mig att du ska fatta nåt utan att tala om vad.

    Annars vill jag bara ropa hurra för busskillen! Jag ska också börja göra så.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:18
  17. Daniel skriver:

    De som agerar fel i den här situationen måste väl vara de jävla fånen som ställer sig och stirrar på väskan utan att be om att få sitta där. Har de inte vett att öppna käften så kan de bra lika gärna stå…

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:25
  18. JaW skriver:

    Jag brukar börja rota lite i påsen/väskan och mumla Oj här är det något som glömts kvar, det ska jag ta med till hittegodsavdelningen. Tickar den förresten? – det brukar få fart på dem!..

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:25
  19. Olle skriver:

    Ååååh va bra! GRYM kommentar! :D

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:27
  20. jossan skriver:

    det värsta jag vet är när folk frågar om man kan flytta på väskan när det är minst 15 lediga andra platser på bussen… Har man lagt väskan på sätet istället för att ha den i knät så innebär detta att man inte vill ha någon störig jävel bredvid sig… Men om jag skulle sitta på en fullproppad buss är det klart jag kan maka på mig, men inte lätt att uppfatta när folk ofta står upp trots lediga platser.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:28
  21. :XXXX skriver:

    #15 Ja, herregud jossan.

    Så fruktansvärt jobbigt om någon sitter brevid dig. Då nuddar den personen dig kanske, och i värsta fall kanske dom frågar nåt, va fan ska man ta sig till då.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:34
  22. mattias skriver:

    men va? Varför är det folket som får stå upp och inte "vågar" fråga som gör fel och inte har vett?
    Människan som tar upp två säten borde vara artig nog att lägga portföljen i knät ifall någon skulle vilja sitta. Varesig de står och stirrar på honom för att få honom att förstå eller inte.
    Kanske rentav är så att många stirrar på honom pga hans ohyfs i första hand och inte för att de vill sitta där.

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:43
  23. Aurora skriver:

    Killen som säger till är grymt ohyfsad själv. Ett "ursäkta, kan jag sätta mig här?" hade räckt. Varför vara sarkastisk och otrevlig när det finns alternativ?
    Våga vara vänlig!

    lördag 23 februari, 2008 @ 18:44
  24. Åsa skriver:

    Väldigt snyggt formulerat av kille ~20, inte alls ovänligt med svordomar eller liknande, utan kritiserande på ett relativt diplomatiskt vis.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:07
  25. Katten skriver:

    Jag håller med många andra här, kan man inte kommunicera med varandra lixom? Jag sitter oftast med min väska på sätet brevid mig, men flyttar gärna på den om någon ber mig. Men inte förrän dess.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:13
  26. jenny skriver:

    tss, att stå och glo kan väl inte räknas som ett försök att få honom att flytta på portföljen. anstränger dom sig inte mer än så kan dom väl få stå då. man kan faktiskt prata.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:20
  27. anton skriver:

    repsekt:P

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:21
  28. patrik skriver:

    Självklart placerar jag medtaget gods på sätet bredvid, vill inte ha någon främmande människa sittandes bredvid om det så finns lediga platser på bussen. Om bussen är tom på sittplatser får man väl ställa sig upp eller placera väskan i knät om någon vill sitta.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:21
  29. Artur skriver:

    Påminner starkt om en seriestrip i Stockholm City för några dagar sedan.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:22
  30. Kluivert skriver:

    Men varför ska man behöva PRATA med varann? Vafan har vi skaffat internet, SMS och Blåtand för då???

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:23
  31. Cineast skriver:

    Håller med. Vill man sitta så får man väl för fan säga till. Man kan inte stå och stirra på någon och förvänta sig att de ska fatta vad man vill.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:32
  32. Filosofia skriver:

    Haha ;P Oo, den sved både för man ung och gammal!

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:37
  33. paq skriver:

    Det var bussigt av honom.

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:43
  34. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Så jävla bäst! Inte ens moderater får lov att ta upp två säten om de inte har köpt månadskort till portföljen!

    lördag 23 februari, 2008 @ 19:48
  35. Rebecca skriver:

    avskyr människor som prompt ska ha väska/kasse/annat på sätet bredvid när det inte finns andra lediga platser. om man är så förbannat rädd att någon skulle råka nudda vid en så får man väl fan ta cykel eller bil då!

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:11
  36. Adam skriver:

    Men hördu Oskar (#10), är det fullt i bussen så behöver inte stora delar av hjärnan arbeta för att man ska fatta att man inte ska ta upp två platser.

    För övrigt så brukar jag lägga grejorna i sätet bredvid för att det är enklast och mindre bökigt så. Men verkar det som om bussen ska bli full (en titt på hur stor folksamlingen som ska på kan ge en hint?) då behöver man ju inte vänta med att ta bort grejorna från sätet.

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:16
  37. Martin (videobloggarn) skriver:

    um jaha… måste vart något VERKLIGEN vicktigt i väskan alltså… LOL :P

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:29
  38. moony skriver:

    gaaah, vad jag stör mig på folk som inte vågar säga till mig rakt ut att dom vill sitta där jag har min väska. Eller folk som tror jag ska resa mig utan att dom har sagt något. Är man feg så får man f#n fortsätta…pfft

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:38
  39. Rob skriver:

    #15 Jossan
    Jo, det är så att fler och fler – även jag – stör sig så fruktansvärt på folk som tar upp två platser trots att de bara betalt för en. Så vi har helt enkelt bestämt oss för att alltid sitta på en plats som någon har satt sin väska på. För att visa att "det där löjliga beteendet funkar ändå inte, så LÄGG AV!"

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:49
  40. Gubben skriver:

    Hannah – ovanlig var det ja :)

    lördag 23 februari, 2008 @ 20:50
  41. Haley skriver:

    Fan vilken cool snubbe.

    lördag 23 februari, 2008 @ 21:20
  42. räven skriver:

    Sen vad jag förstått finns det väl en hel del rika på Lidingö. Så han kunde kanske har råd att köpa en biljett till sin väska, om han tyckte att den skulle ha en plats.

    lördag 23 februari, 2008 @ 21:23
  43. Bussola skriver:

    Onödigt aggressiv och spydig kille. Ingen hade ju frågat om platsen innan och backslicken var snäll och flyttade gärna på sin väska.
    Bort med alla dessa kvinnliga "menande blickar" och "tankeläsning" och fram för raka frågor. -Hej, är det ledigt här? -Javisst. -Tack.

    lördag 23 februari, 2008 @ 21:28
  44. Tilda skriver:

    Fram med ett ord som passar nu… just det: ÄGD!

    lördag 23 februari, 2008 @ 21:46
  45. Helte skriver:

    Insé, stockholmare pratar inte med varandra om dom inte muttrar ett surt "ursäkta" eller skriker "jävla emo".

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:04
  46. SAM skriver:

    precis. vågar man inte fråga ifall man kan få sätta sig där man ju stå upp. och gillar man inte att folk ska sitta bredvid en på bussen kan man ta bilen eller GÅ för sjutton.

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:08
  47. TOVE skriver:

    Men varför sätter sig "en kvinna" på platsen när det var "mannen runt 20" som fixade den?

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:09
  48. S skriver:

    Är han propert klädd med porfölj och backslick tjänar han nog en hel del och betalar mer skatt till staten. Man ~20 däremot har med största sannolikhet inget jobb, istället ängnar han antagligen hela dagarna åt att tänka ut syrliga kommenarer till personer han irriterar sig på ute i samhället.

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:34
  49. Dynadin skriver:

    Jag skulle ALDRIG sätta min väska på ett säte i en full buss…..inte särskilt altruistiskt

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:35
  50. läna skriver:

    #32, kvinnliga menande blickar? Du såg att det stod MAN va?

    Hur som helst. Jag har alltid min väska (eller påse eller vad det nu kan vara) på sätet bredvid om det inte är fullt. Varför ska jag sitta med massa grejer i knät när jag lika gärna kan ha dom bredvid mig… blir ju betydligt smidigare så.
    Men om bussen/tåget/tunnelbanan börjar bli full så flyttar jag sJÄLVKLART på mina grejer, och det utan att någon ska behöva säga till…
    Det jag dock stör mig otroligt mycket på är om det inte är mycket folk, jag har något på sätet bredvid… och så kommer det nån jävla idiot och bara sätter sig. Rakt på min väska. Varför gör man så??

    Visst finns det säkert dom som placerar sina grejer bredvid sig för att ingen ska sitta där, men jag tror nog dom flesta gör så för att det är bekvämare, och inte har några problem med att flytta på sina saker

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:36
  51. Infernal Badger skriver:

    Ha! Dagens ungdom behöver lära sig att veta hut!

    lördag 23 februari, 2008 @ 22:59
  52. Man ~20 skriver:

    #36: Jag har fast anställning och skattar som alla andra.
    #32: Aggressiv tycker jag verkligen inte att jag var, lite halvdryg dock. Om bussen är full sätter man sig inte på sätet vid gången och lägger en liten jävla portfölj bredvid. Tänka själv får man göra.

    lördag 23 februari, 2008 @ 23:12
  53. Jo skriver:

    Hur svårt är det att säga "ursäkta, kan du flytta på portföljen"?!

    lördag 23 februari, 2008 @ 23:14
  54. Man ~20 skriver:

    #35: Jag stod inte närmast sätet. Dammit.

    lördag 23 februari, 2008 @ 23:20
  55. Bussola skriver:

    #38, nu handlade det om "Flera personer på bussen tittar på honom i försök att få honom att…".

    lördag 23 februari, 2008 @ 23:36
  56. Maria skriver:

    De (allihop) kanske stod och tränade på sina telekinesi-kunskaper…?

    lördag 23 februari, 2008 @ 23:59
  57. Sofia skriver:

    kommer vi in på bussen och en enda person sitter i bussen, så vet vi att det är opassande att välja just sätet bredvid den passageraren…men i ett annat land kan det vara så att platsen bredvid den enda passageraren är det enda alternativet att välja…

    söndag 24 februari, 2008 @ 00:12
  58. Klas-Kristian skriver:

    Ja, man kan tycka att folk ska säga till när de vill sätta sig på en plats där någons väska ligger.

    Å andra sidan: ser man att bussen/tunnelbanevagnen/whatever är överfull och ändå lägger sin väska på en tom plats för att sedan ignorera folk som kanske vill sitta saknar man uppenbarligen ett mått av hyfs.

    söndag 24 februari, 2008 @ 00:28
  59. Björne skriver:

    Heja norrländska ödmjuka människor!

    söndag 24 februari, 2008 @ 01:03
  60. hypokondrikern skriver:

    ohyfs blir allt vanligare i busstrafiken märker jag. jag har ett par gånger försökt att resa med ömtåligt bagage, ofta med medelstora och ytterst ömtåliga tavlor. de har alla fått resenärers respektlösa knän intryckta i sig, eller handväskor slängda på sig. är det alltid så jäkla svårt att kommunicera med andra människor? jag har aldrig funnit några problem med att fråga någon om huruvida väskor måste ta upp en sittplats, eller om en medresenär verkligen inte kan hålla fötterna borta från stolen mitt emot. folk, ni har munnar och de flesta av oss kan prata! det kan vara svårt att hålla ironin borta i det här sammanhanget dock, någon som visar total brist på hyfs förtjänar det.

    söndag 24 februari, 2008 @ 01:44
  61. E-tuna Rockar Fett skriver:

    Helt enkelt så bra å rätt. Fler 20åringar med pondus tack.

    söndag 24 februari, 2008 @ 02:03
  62. Hanna skriver:

    Nä vänta nu, den här är ju typ en vandringssägen som jag hört FLERA gånger förut. Gör den iofs inte sämre…

    http://slarvmajan.blogspot.com/

    söndag 24 februari, 2008 @ 07:30
  63. Adam skriver:

    vet att ni alla har saknat mig, men har varit utomlands. tillbaka nu i alla fall :D

    söndag 24 februari, 2008 @ 08:01
  64. Adam skriver:

    helt rätt av man ~20 föresten…bussar är nog så jobbiga som de är. kan påpeka att i österrike är inte bussen full förän det är problem att stänga dörrarna. ingen dans på rosor.

    söndag 24 februari, 2008 @ 08:04
  65. Broken Haiku skriver:

    Att döma av kommentarerna verkar många inte uppfatta att de som sätter sig på väskor et.c. faktiskt gör det i ren protest mot folk som tror att säten är bagagehyllor. Det handlar om sunt förnuft och etikett. Vissa kanske inte vågar fråga om de får sitta vilket många tyvärr, kallt räknar med i förhoppning att de ska söka sig till en annan plats. Klart dålig stil.

    söndag 24 februari, 2008 @ 09:17
  66. Shopping Bitch skriver:

    Så ska de tas!

    söndag 24 februari, 2008 @ 09:34
  67. Tinkerbell skriver:

    Ni i Stockholm verkar ha allvarliga kommunikationsproblem :p. I Göteborg ber vi ngn att flytta på väskan. Och är det ett tomt säte bredvid en som sitter, ler vi lite och sätter oss sedan. Inga hålla på och "Hej, så du äger denna stolen? Jahaja, kan man få slå sig ned?".

    söndag 24 februari, 2008 @ 10:03
  68. Caroline skriver:

    Vad var det som var så svårt att gå fram och fråga "Kan jag sitta här?"

    Men bra sagt av killen iaf :)

    söndag 24 februari, 2008 @ 10:13
  69. Osmo skriver:

    Visst borde folket be honom flytta på väskan istället för att bara blänga. Feglir utan dess like.

    Men jag vill ändå inte vara för hård mot de försynta svenskarna — grundproblemet är ju att killen med portföljen är så korkad att han tror att det är okej att ta upp två platser på en fullsatt buss.

    Så om alla närvarande i sammanhanget är ganska dumma så är basklicket ialla fall den dummaste.

    söndag 24 februari, 2008 @ 10:56
  70. Osmo skriver:

    Jossan (#20): Köp en bok i vett och hyfs.

    söndag 24 februari, 2008 @ 10:58
  71. Din granne sitter och skriver:

    Jag tillhör de som allvarligt börjar tröttna på främlingar som sätter sig på mina grejer innan jag hinner flytta dem/tar upp de sista platserna med egna väskor/blir arga på mig för att jag inte kan ha handväska, skolväska, dator och idrottskläder i knät SAMTIDIGT. Men nej, jag kan tyvärr inte använda bil/cykel/fötter istället för de 6 olika bussar och tåg jag måste ta per skoldag. Dels är jag för ung för körkort och dels har jag dryga 4 mil till skolan. Så vissa är mer eller mindre tvingade att resa kollektivt nästan 20 timmar per vecka (och bli hostad och nyst på dagligen) och då kan man bli lite grinig.

    söndag 24 februari, 2008 @ 11:09
  72. SvarteMan skriver:

    Jag hoppas verkligen att denna är sann, men den låter lite för perfekt nästan? Eller?

    söndag 24 februari, 2008 @ 11:10
  73. My skriver:

    Åhh.. inte en till "är den fejk?" kommentar… :P

    söndag 24 februari, 2008 @ 12:03
  74. Andreas skriver:

    alltså seriöst, man betalar för att få komma med på bussen, inte för att få en plats. Att få sitta ned är ingen jävla rättighet, särskilt inte att få sitta bredvid ngn annan. Vill man sitta där det finns en väska får man fan be ägaren att flytta på den.

    Själv har jag inget emot att ngn okänd sätter sig bredvid mig men det är verkligen kul att se hur folk står upp och inte vågar be mig att flytta på väskan. Ännu roligare är det när platsen är tom men ingen vågar sätta sig ned iaf utan hellre står i en halvtimme. Ett klockrent socialt experiment helt enkelt.

    Folk som påstår att man inte kan ta upp flera säten, hur jävla kul är det att ha sin väska i knät? Det är ju helt klart bekvämare att ha den på sätet bredvid. Det hyfs ni gojjar om är dessutom bara de normer ni tycker är trevliga. Är det inte enklare om folk kan be om en plats istället för att man alltid ska utgå ifrån att nått pucko vill sitta där?

    söndag 24 februari, 2008 @ 12:10
  75. Karoline skriver:

    Kul att den yngre killen satte den äldre på plats :) Respekt! ;)

    söndag 24 februari, 2008 @ 12:25
  76. jossan skriver:

    jag vet inte hur bussarna funkar i sthlm. Men herregud åker man långt, ska sitta på bussen i en havtimme-timme. JAA då vill man sitta själv. Och dom bussar jag åker på har då inga bagagehyllor med plats för väskor(inte handväska)..
    Jag tycker det är ohyffsat att folk måste sätta sig bredvid en när man har en väska på sätet, när det alldeles bredvid finns ett alldeles utmärkt säte utan väska.

    söndag 24 februari, 2008 @ 12:49
  77. Bussola skriver:

    Broken Haiku: "…de som sätter sig på väskor et.c. faktiskt gör det i ren protest mot folk som tror att säten är bagagehyllor. Det handlar om sunt förnuft och etikett."

    Så nu vet vi att sunt förnuft och etikett är att tyst och avsiktligt sätta sig på andras väskor och krossa vad nu som är där i ;) Jag kan tänka mig nästa steg i att visa god etikett och omdöme blir att spotta på varandra eller att förstöra kläderna med sprayfärg.

    söndag 24 februari, 2008 @ 13:07
  78. bani skriver:

    GULD.

    söndag 24 februari, 2008 @ 13:11
  79. Camilla skriver:

    Jag tycker det är lite obehagligt att så många här tycker det är en självklarhet att man ska "be"om att få sitta. "Är man feg får man f#n skylla sig själv" eller "åka bil".
    Det är så otroligt oartigt och ohyfsat att anse det vara en rättighet att att ta upp 2 platser om någon tex är för blyg för att fråga, så gör man helt enkelt inte. Att visa större hänsyn gentemot sin väska än till en levande person är verkligen sorgligt egoistiskt.

    Vissa verkar iofs bara vara j-t korkade, till er kan jag berätta att JA, ni kan utgå från att folk vill sitta ner när de åker buss eller tåg, även om de inte frågar om ni kan flytta väskan.

    Är hänsyn, empati och sunt förnuft utrotat i Sthlm?

    söndag 24 februari, 2008 @ 13:27
  80. Lars Ulwencreutz skriver:

    Suveränt med folk som kan trycka till utan att vara oförskämda eller gå till personangrep! Mera sådant!

    söndag 24 februari, 2008 @ 15:31
  81. Misomu skriver:

    Ni som sätter er bredvid de som lagt väskan bredvid sig även när det finns lediga rader för att det är "ohyfsat" – Är det inte många på bussen så har jag gärna min tunga, fullproppade väska bredvid mig. Om det ändå finns andra lediga platser, varför i helvete ska jag då lägga den i knäet? För att jag bara "betalat för en plats"? Ah, så då får jag komma in gratis om jag sätter mig i knäet på någon annan? Och de som står också, för de får ju inte heller någon sittplats? Man betalar för resan, inte för platsen.
    Ser jag att bussen börjar bli full så flyttar jag gärna på väskan så att andra kan få sätta sig, men det är inte alltid jag märker det – och då är det faktiskt inte så himla svårt att fråga.
    Tycker också de borde ha frågat, det är ju inte helt omöjligt att mannen i fråga tänkte på något helt annat och inte noterat att det var folk som stod och ville sätta sig ner.

    söndag 24 februari, 2008 @ 15:38
  82. Man ~20 skriver:

    #62: Så jag är typ känd nu eller siades det fram i förväg?

    söndag 24 februari, 2008 @ 16:00
  83. Broken Haiku skriver:

    #77: Jag sa inte att det var mer rätt, utan förklarade orsaken till motreaktionen. Samma princip som rökares brist på hänsyn och folks rabiata motattacker för att de tröttnat.

    söndag 24 februari, 2008 @ 16:10
  84. Rebecka skriver:

    Men seriöst, orka debbatera om man ska eller inte ska ha väska på egen plats & om man ska be någon flytta på den-
    lyssningen var klockren & helt wonderful!

    söndag 24 februari, 2008 @ 16:40
  85. jessica skriver:

    "Flera personer på bussen tittar på honom i försök att få honom att plocka upp portföljen i knät".

    men be honom ta bort den då?! hur jävla svårt är det? ibland tror jag svenskar har tappat talförmågan. är det så läskigt att be någon man inte känner att flytta på sin t ex portfölj? svensk mentalitet alltså. jisses.
    sverige och svenskar i ett nötskal.

    söndag 24 februari, 2008 @ 16:46
  86. Joar skriver:

    Jag sätter mig på människans tillhörigheter i ett sådant läge, om det är nödvändigt. Fast det är klart att man frågar först. Håller med #85

    söndag 24 februari, 2008 @ 16:56
  87. Matilda skriver:

    #81 tänkte precis likadant som dig, när jag sommarjobbade och behövde åka buss så var jag så trött att jag knappt klarade av att hålla ögonen öppna och då kan man faktiskt inte förvänta sig att man ska uppfatta att folk "tittar på honom i försök att få honom att ta upp portföljen". Nä, man kan faktiskt inte heller begära av folk ska vara klarvakna i tankarna hela dagarna.

    söndag 24 februari, 2008 @ 17:43
  88. Ugglan skriver:

    #79: Tack! Du skrev vad jag tänkte. Att be honom flytta väskan är inte svårt, men man ska inte behöva be om ursäkt för sin existens när det borde vara en självklarhet att inte ta upp två platser i onödan när bussen uppenbarligen är överfull!

    Själv har jag väskan bredvid mig om det finns gott om plats. Då är den inte i vägen för någon, utan man har gott om andra säten att välja mellan. Blir bussen/tåget/spårvagnen halvfull-full tvekar jag inte att ta upp väskan i knät. DET är inte ett dugg svårt.

    söndag 24 februari, 2008 @ 17:51
  89. Armon (jurg-fan) skriver:

    Ni som anser att man ska gå/cykla/åka bil istället för att ta bussen, har ni tänkt på att man kanske inte har några alternativ? Personligen måste jag sitta en timme på bussen varje dag för att komma till skolan, men ni kanske tycker att jag ska cykla/gå den sträckan?

    söndag 24 februari, 2008 @ 18:32
  90. mkkk skriver:

    #67, "Vi i Göteborg" – Jo för alla i Göteborg gör exakt så som du beskrev att vi gör…not. Detta kunde lika gärna varit från Göteborg som från Stockholm. Det är inte det minsta trevlig stämning på bussarna här heller, lägg av med propagandan.

    söndag 24 februari, 2008 @ 18:46
  91. Diverge skriver:

    Suck vad trött jag kan bli på människor.
    Har jag min väska på en plats som folk vill ha får väl för fanken folk fråga.
    Fega människor..

    söndag 24 februari, 2008 @ 23:13
  92. nadia skriver:

    förstår inte varför det är så hemskt att man tycker det är bekvämare att ha väskan på sätet brevid än i knät?
    tror ja ska börja lägga något riktigt ömtåligt, typ ett champangeglas överst i väskan när ja åker, då kan ju dem som sätter sig på väskan innan jag hunnit dra undan den få skylla sig själva, kanske lär de sig att fråga eller åtminstone att inte slänga sig ner så fort de kan..

    söndag 24 februari, 2008 @ 23:17
  93. Alice skriver:

    #10. Nej, det är det inte.

    måndag 25 februari, 2008 @ 00:54
  94. Danger skriver:

    Mannen med väskan var nog helt i sin egen värld och märkte inte ens att bussen var full.
    Så är jag jämt :D

    måndag 25 februari, 2008 @ 01:07
  95. Saggezza skriver:

    Och så var karusellen ingång ännu en gång om kampen mellan vilken stad som är sämst eller bäst, tråkigast eller roligast, hatisk eller kärleksfull… Vem fan bryr sig? Jag bor där jag bor och i framtiden jag kanske flyttar någon annanstans eller kanske inte… huvudsaken är att vart man än bor så finns det alltid buttra människor som försöker undvika främlingar på alla möjliga vis eller så kan det vara så enkelt som att människor tenderar att vara i sina egna världar på bussar och tåg och därför kanske inte uppmärksammar då andra människor står och glor! Öpnna käften istället det brukar underlätta kommunikationsmöjligheterna…

    måndag 25 februari, 2008 @ 10:05
  96. emma skriver:

    varför ska man behöva fråga om en plats är ledig, alternativt be någon flytta på väskan?

    jag trodde att det var allmänt hyfs att plocka bort väskan eller påsen från sätet när folk får börja stå upp i bussen/på tåget.

    måndag 25 februari, 2008 @ 11:54
  97. Anders skriver:

    Håller helt med #79 Camilla.

    Alla männikor kan inte be om att få sätta sig. Det kanske inte beror på att de "inte vågar". De kan vara nyss invandrade människor som inte talar svenska, eller kanske helt vanliga svenskar med talfel eller helt stumma. Inga av dessa människor är mindre värda utan borde få kunna sitta också om det finns plats.

    Det är rätt skrämmande, som Camilla säger, att en del här verkar förutsätta att det är så väldigt enkelt att tala med andra människor. En del kanske vill, men kan inte. Tänk på det.

    Det gäller även dom som blir sura när någon inte säger "tack" för att man håller upp en dörr eller reser sig från ett yttersäte. Personen i fråga kanske vill säga något till tack – men kan inte. Kom ihåg det innan ni blir sura.

    Det lättaste måste väl ändå vara att alla visar lite omtanke om andra människor. Om bussen är full, ta gärna upp väskan från sittplatsen bredvid.

    måndag 25 februari, 2008 @ 11:55
  98. tove skriver:

    Det är rätt av honom, jag hatar att sitta brevid människor. Men en liten tanke som kanske borde slagit de handikappade individerna som ville sitta: man skulle kunna be honom flytta in.

    måndag 25 februari, 2008 @ 12:17
  99. Anders skriver:

    #98 Tove

    Var det en passning till min post eller?

    måndag 25 februari, 2008 @ 13:00
  100. Wormgirl skriver:

    Klart att man KAN säga till människor att flytta på sina tillhörigheter, men man ska inte BEHÖVA göra det. Man bör kunna förvänta sig att folk visar hänsyn för sina medmänniskor ändå. Typ som att man inte ska behöva säga till folk att inte urinera på andra människor i bussen -det borde vara självklart att man inte beter sig på det viset.

    Till Tinkerbell vill jag bara säga att det kanske finns en anledning till varför Göteborgare inte är kända som världens mest artiga människor?

    Och till alla er som tycker det är så fasansfullt att sitta brevid någon annan på bussen: Åk inte buss. Det ligger nämligen i bussens natur att forsla flera för varandra okända människor till olika platser. Det är inte tänkt att ni ska kunna sitta för er själva. Vill ni vara själva, så ta en taxi. Eller kräv att få färdtjänst på grund av psykiska problem. Då kanske ni kan känna er säkra på att slippa sitta brevid någon annan. Å andra sidan kanske det känns jobbigt att det öht sitter en annan människa i samma fordon som ni? Det kanske vore bäst för oss alla om ni helt enkelt stannade hemma.

    måndag 25 februari, 2008 @ 15:34
  101. Martin skriver:

    #90: Japp, det är inte bättre där, jag blev helt chockad när jag flyttade till Stockholm för folk var mycket trevligare än jag förväntat mig av alla skräckhistorier man hör om otrevliga Stockholm.

    Jag vill faktiskt hävda att folk generellt sett är trevligare här än de var i Göteborg (jag har bott där också ja)

    Men men, jag trivs i båda städerna och de har båda sina för och nackdelar. Men som sagt, att komma med någon slags propaganda om "goa glada göterborgare" är bara löjligt.

    tisdag 26 februari, 2008 @ 01:17
  102. Q skriver:

    Vilken hjälte! ;)

    tisdag 26 februari, 2008 @ 08:47
  103. Jojje skriver:

    typiskt sthlm. Här (Gbg) har vi varken problem med främlingar eller hyfs och sunt förnuft…

    tisdag 26 februari, 2008 @ 10:15
  104. valle skriver:

    RE: Orka kommentar #5
    Håller helt med. Att ge folk "onda ögat" istället för att säga: "Ursäkta mig men skulle du kunna ta bort väskan så jag får sitta?".
    Hur svårt är det? Det är det mest störande med detta.

    tisdag 26 februari, 2008 @ 11:57
  105. ankakanka skriver:

    Jobbigt med präktiga människor.

    tisdag 26 februari, 2008 @ 16:50
  106. Sara skriver:

    Call me crazy men portföljkillen kanske var inne i sin egna värld och inte tänkte på att han-GOD forbid-tog upp en plats på bussen med sin väska?
    Det är såna människorsom den där 20åringen (aka bitter 85åring) som fick mig att leta efter andra länder att bo i. Aldrig att jag låter mina framtida barn växa upp bland och anamma den här mentaliteten

    tisdag 26 februari, 2008 @ 17:16
  107. Miss Sunshine skriver:

    Åhhhh, man vill ju bara typ kyssa honom, tänk om alla vågde vara lika raka som den killen!

    onsdag 27 februari, 2008 @ 22:25
  108. clara skriver:

    det här är så typiskt svenskt! jag avskyt sånt där! varför kan man inte bara säga "ursäkta, skulle du kunna flytta på portföljen så jag kan få sitta?" det är så mycket enklare än att bara stå och vänta på att någon ska säga något otrevligt. usch!

    torsdag 28 februari, 2008 @ 23:19
  109. Alexandra skriver:

    om man ser att en person tar upp flera säten varför säger man inget då? det är väl fan så mycket enklare att säga "ursäkta, kan du flytta in?" än att stå och glo och undra varför personen i fråga inte flyttar in av sig själv. alla som bara står och glor är lika tröga som dom som tar upp plats.

    lördag 01 mars, 2008 @ 10:11
  110. murveldjuret skriver:

    jag har alltid väskan på sätet brevid, är det nån som vill sitta flyttar jag ju självklart på den. "konstiga" blickar brukar jag bara stirra ut, vad är det med folk att inte våga fråga om det är ledigt, det är ju inte så att jag kommer slå ner någon bara för att dem vill sitta brevid mig.
    Och väskan har jag bara som en aktiv protest mot att alla i sthlm ska vara så jävla rädda för varann hela tiden…

    söndag 02 mars, 2008 @ 22:00
  111. freja skriver:

    fett skön :D

    måndag 24 mars, 2008 @ 19:01
  112. pissenisse skriver:

    Påminner mig om när jag skulle åka buss en gång. Bussen var tom och jag hade ingen väska med mig. Hur fan skulle jag göra då? Jag fick stå hela vägen…

    tisdag 01 april, 2008 @ 17:01
  113. Lina skriver:

    gud vad typiskt svenskt att inte säga åt honom utan stå och glo och hata honom (när han kanske inte ens insett att bussen blivit full och därför inte flyttat på väskan) och såå typiskt svenskt att inte vilja ha någon sittandes bredvid sig

    #6 Zeleste: snälla publicera det där på tjuvlyssnat!!!! Det var det bästa jag hört på länge

    torsdag 05 juni, 2008 @ 12:33
  114. Jennifer skriver:

    Håller med att man bör ta upp väskan i knät då det är mkt folk på bussen, men jag förstår inte varför folk har så svårt att säga "ursäkta, kan du vara snäll och flytta på väskan?" Talfobi kanske?
    Ungefär som att folk som knuffar till en på gatan inte säger Förlåt eller Ursäkta utan bara eventuellt ett "oj".

    måndag 28 juli, 2008 @ 12:53

Skriv en kommentar