Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Bara jag som kokar och vill moppa till dem?!

Gröna linjen mot T-centralen

Fyra tjejer ~14, sitter och pratar om jobbiga saker hemma.
Tjej 1: Vår städerska är typ polack, så hon blir helt knäpp när man dyker upp hemma när hon städar!
Tjej 2: Vår är nog arab…hon säger typ "skae jeg lage matt åt deg?" när man kommer hem.
Tjej 3: Vi har typ ingen städerska, vi städar själva, det är helt störigt…

Cred: Mort

Kommentarer (143)

Skriv en kommentar

  1. Tjuvlyssnat skriver:

    Alla som har tråkigt kan gå till http://www.tjuvlyssnat.se/blogg/stall-fragor-och-bli-forolampad och bli rejält förolämpade!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:01
  2. Hannah skriver:

    Finns det verkligen människor som städar hemma själva? :O

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:02
  3. Henrik skriver:

    Ska man behöva städa själv, d é ju typ liksom ba helt sjukt keff!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:05
  4. Carro skriver:

    Haha, "jobbiga saker"

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:16
  5. Andreas 2 skriver:

    Är det inte dags att nån säger det redan: "I-landsproblem"!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:21
  6. Nicole skriver:

    Jag blir helt matt!
    Vår städerska är Lett, vi betalar henne med en Tjeck. (men sen fick de barn, så nu får vi städa själva…)

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:27
  7. Leo skriver:

    Jag vill också att någon städar åt mig. :P Någon som sköter matlagningen vore inte heller helt fel!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:44
  8. Lidodido skriver:

    Sorgligt att folk inte duger till att ta hand om sitt eget hem…

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:44
  9. Shopping Bitch skriver:

    Dysfunktionell familj!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:49
  10. kalle skriver:

    hahaha, är detta verkligen sant. Har dom andra som städar deras hem. Det var det slöaste jävl… familjer jag hört talas om.hahahah.så fåniga dom måste känna sig när dom kommer hem å nån annan är där o städar..hohoho

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:49
  11. Danne skriver:

    Fast det är väl därför man skaffar sig en tjej så fort man flyttat från morsan. NÅN måste ju städa ju..

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:52
  12. Lars Johansson skriver:

    När jag läser tjej 2s imitation av städerskan låter det som en norsk. Arab låter väl lite mer "Skå yog låga måt åt däj?!"

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:57
  13. Frenka skriver:

    #10
    Håller med till fullo :-)

    onsdag 12 mars, 2008 @ 12:59
  14. Daniel skriver:

    Jobbigt att ens höra att det finns folk som resonerar på det där viset.

    Fast.. (o_O) ..lagar verkligen städerskor mat..?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:00
  15. ankakanka skriver:

    Oh jag vill också ha en städerskastädare. Och jag bryr mig inte om från vilket land han/hon kommer.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:05
  16. pan skriver:

    Varför inte ha tjänstefolk i hemmet om pengarna finns där? Det skapar ju arbetsmöjligheter för de som städar, familjen i fråga kan fokusera på sina karriärer för att tjäna ännu mer pengar, pengar är ju allt som alla vet, utan att behöva bry sig om petitesser som städning, matlagning och ta hand om barnen.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:06
  17. Martin skriver:

    Eftersom det finns skatteavdrag för överklassnära tjänster finns det säkert folk som låter invandrare städa deras skit till sjukligt låga löner så jag är inte förvånad!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:09
  18. AndersPanders skriver:

    "Sorgligt att folk inte duger till att ta hand om sitt eget hem" skrev Lidodido… som en person skrev ovan, det är ju jättebra att fler arbetsmöjligheter för små företag skapas. Själv är jag 28 år, har sambo, inga barn och massa fritid men vi har städare 2 ggr i månaden, just för att det är så oerhört bekvämt att aldrig behöva städa. För en viss summa i månaden har vi aldrig ångest för att det är smutsigt någonstans.. ren livskvalitet!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:09
  19. Oxido skriver:

    Städerskor har de väl även i u-länder? Så det är nog inget I-Landsproblem. I många länder är det svinbilligt att ha tjänstefolk så man har ett par stycken som sköter lite olika saker.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:11
  20. tobe skriver:

    ffs
    vänta tills ni kommit i karriären och jobbar 60h/vecka..
    känn då efter hur angeläget det känns att lägga den lilla fritid som finns kvar på att städa..
    min fritid är värd betydligt mer än det kostar att leja ut städning/tvättning

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:13
  21. Banjo-Herren skriver:

    Vad är städa och varför behöver man hjälp med det?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:19
  22. Osmo skriver:

    "Helt störigt" indeed. Jävla pubertetspuckon!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:23
  23. bimbo skriver:

    Jag har absolut ingenting emot att människor har städhjälp i hemmet, så länge man betalar skäliga, vita löner och sociala avgifter. Jag har däremot något emot fjårtisar som tar sådana tjänster för givet.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:23
  24. Bussola skriver:

    Gröna linjen är ju en förortslinje. Vasastan är väl det finaste den passerar.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:26
  25. linda skriver:

    Hur mycket kostar det att ha städhjälp egentligen?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:37
  26. jurg skriver:

    24 linda: det kostar 297 kr i veckan exakt om de är från Polen. En arab tar 372 kr så det är lite dyrare, men de viker alltid kläderna åt en också. Båda sorterna bäddar sängen och sorterar strumpor. Godast mat lagar chokladsvenskarna, men de tar 20 kr extra för att diska vilket är lite jobbigt. Kolla bara i städlistan 2008 om du undrar.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:43
  27. David skriver:

    Fy fan vad omoraliskt att ha någon som städar ens eget hem. Tycker det ligger ganska nära prostitution.
    Själv har jag en rövtorkare, en tandborstare, en örontopsare, en armhåletvättare och en deodorantrullare anställda hemma på toaletten. De är alla araber och bor under mitt badkar. Vadå? För en liten summa i månaden har jag aldrig ångest för de sakerna. Ren livskvalitet!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 13:49
  28. Lagerjobbarn skriver:

    Min kompis var åkte tunnelbana i vintras och hörde nåt liknande mellan två brats i arbetsför ålder.
    Det var tydligen jäääättejobbigt att de olika (ja de hade tydligen flera) städarna pratade med varandra, även när de var i olika rum.

    Skitstörigt när man sitter hemma om dagarna i föräldravillan när man är 25+ och lever av pappas pengar. Verkligen, speciellt om städarna ropar på spanska också. Åhhh!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:07
  29. AndersPanders skriver:

    Linda: Våra städare tar ca 285 kr inkl moms i timman (vitt förstås).

    David, ja visst är det omoraliskt. Jag brottas dagligen med mitt samvete då det gäller alla dessa omoraliska slavtjänster/prostitution man köper av olika stackars människor…. som färdiglagad mat på restaurang, nån stackare i en gul lastbil som bär iväg mina sopor, paketerad mjölk som nån slav har mjölkat ur en kossa åt mig, arbetarna som bygger på hyreshuset jag bor i……….

    Jag vet inte var mina städare kommer ifrån men jag tror de är britter.

    Jag antar att det är omoraliskt att låta folk städa lokalerna på företaget man jobbar på också? Denna diskussion är så dum, alltid är det nån svensk jantelagsförespråkare som ska vara moraliskt överlägsen…

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:08
  30. Johan skriver:

    #25 David

    Är väl inte mer omoraliskt med att låta någon städa hemmet än att man ringer in en hantverkare bara för att måla om hallen eller att man lämnar in cykeln på service för en enkel punktering. Har ingen städerska själv men moraliserar inte över andra som har det för den sakens skull. Utslag för typisk svensk avundsjuka; alla som har lite mer pengar än medelsvensson skall omedelbart bums skattas av alla pengar – om man inte vunnit på lotto eller är fotbollsproffs förstås, då, möjligen, är det okej att vara rik.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:22
  31. tinky skriver:

    som sagt är det inte just städhjälpen som är dum, utan de korkade småbrudarna som ser det som en självklarhet…

    "vadå, kommer inte pengar från banken!?"

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:24
  32. Daniel skriver:

    "vänta tills ni kommit i karriären och jobbar 60h/vecka.."

    Varför i all världen skulle man jobba så mycket? Låter som värsta slaveriet. Eller typ brittisk kontorspersonal.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:27
  33. John skriver:

    Inget fel om folk har städare hemma men jag förstår inte varför vi skattebetalare ska betala för det.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:28
  34. tor skriver:

    re: #26 jurg. Varför skriver du 24 Linda? Hon har ju rad 25 ? Är du helt blind eller ? Håll dig till fakta i fortsättningen. Nu ska jag aldrig läsa denna sida mer så jag ser inte om du svarar. Hej då

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:30
  35. Vänsterhäntas Dag skriver:

    #17 "överklassnära" var verkligen bra uttryckt! Nån som har tänkt på vilken färg som omger Tjuvlyssnatsidan..?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:34
  36. Oxido skriver:

    #27 David: Omoraliskt? Jag tolkar inte ditt inlägg som ironiskt och är det inte det så är det ju vekligen sorgligt.
    Du har uppenbarligen ingen som helst koll på vad moral är.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:36
  37. vidar skriver:

    #11danne: håller me precis man kan inte flytta från morsan utan att flyta ihop me tjejen, skulle bli tjock på mcdonalds mat och lukta illa hella dagarna…

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:45
  38. David skriver:

    Ja du AndersPanders. Jag tycker kanske inte att det du räknar upp kan jämföras med att ha någon som städar ens hem.
    Byggarbetare, sophämtare, brevbärare o.s.v. är en samhällsservice som finns därför att dessa saker är jobbiga att sköta själv. Det är en jävla skillnad att vissa som har pengar ska betala någon för att sköta ens vardagssysslor, och dessutom få det SKATTESUBVENTIONERAT.
    Att städa sitt hem, diska, laga mat o.s.v. är vardagssysslor som alla borde kunna sköta själva såvida man inte är för gammal, för sjuk eller rörelsehindrad etc.
    Det som är mest sjukt egentligen är att det är så jävla stora klassklyftor att såna här yrken ens existerar. Nej pengarna borde spridas ut lite så att du och din sambo inte har råd med sånt. Och så att dina brittiska städare slipper vara i ditt hem, utan kan städa på företag istället. Det lär kännas mer humant för dessa människor.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:46
  39. Såpa skriver:

    Vem städar åt städarna när de kommer hem från en slitig arbetsdag? Vem ger städarna den livskvalitet som de gett andra?
    “Hushållsnära tjänster” bör absolut inte skattesubventioneras; det är att ta från de fattiga och ge till de rika!

    Inga pigor åt överklassen, låt dem själva skura dassen!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:46
  40. David skriver:

    Och ja jag är en hemsk typisk svensk avundsjuk kommunist utan nån som helst koll på vad moral är. fy för mig.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:48
  41. loj skriver:

    24: Till skillnad från de andra linjerna som vänder vid tullarna då eller?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:51
  42. jurg skriver:

    kurt, var är du? tror att det sprids en viss kommunistpropaganda här…

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:52
  43. David skriver:

    Jag har säkert inget jobb heller, så jag vet ju inte vad jag pratar om.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:52
  44. jurg skriver:

    vore roligt om david tog med sig såpa och gick hem och skurade lite istället.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:53
  45. jurg skriver:

    dessutom undvek daniel lite snyggt restaurangkommentaren. har man råd att gå på restaurang varje dag behöver man inte laga mat, och inte heller diska (OJ, diska och laga mat var på din lista över vad man ska klara själv).

    onsdag 12 mars, 2008 @ 14:59
  46. Bussola skriver:

    loj: röda linjen mot Lidingö/Östermalm/(Täby) är lite mer klassig, hur klassiga nu de är som tvingas åka kollektivt.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:02
  47. jurg skriver:

    röda linjen till lidingö? den måste jag prova. trodde den gick till det högklassiga mörby centrum

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:05
  48. David skriver:

    Men Jurg. Jag heter faktiskt David, inte Daniel.
    Jag vet, det är lite synd att vissa har råd med restaurang och inte andra. men det vore lite väl att flrbjuda restauranger tycker jag. Känns nästan som förmynderi.
    Själv tycker jag att det känns lite jobbigt när det kommer en hantverkare och ska måla om hos mig. Även fast jag inte kan måla om själv så känns det lite dumt att nån ska in i mitt hem och fixa till.
    Men så tycker ju långt ifrån alla…

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:07
  49. f skriver:

    #29 AndersPanders: Jag hoppas du inte på allvar tror att mjölken du köper i butiken är mjölkad för hand? O_o

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:08
  50. Johan skriver:

    #27, 38 David

    På vilket sätt är det omoraliskt att låta någon städa och diska hemma? Visst, det är inte svårt att göra det själv men vem kan inte måla om hemma, laga en cykelpunktering och byta tändstift på bilen själv också – men där är det ingen som börjar moralisera för att man låter någon annan göra jobbet.

    I Sverige får ingen – lottovinnare och fotbollsproffs undantagna – tjäna mer än någon annan, får då kommer rycker alla medelsvenssons ut till försvar för ett skattetryck modell Pomperipossa.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

    Jag är visserligen låginkomsttagare (så går det när man är samhällsvetare) men blir inte avundsjuk och kommunist bara för att folk har råd med städhjälp, Mercedes och en dyr villa på Lidingö.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:11
  51. Ubbelubb skriver:

    #35 Vänsterhäntas Dag: Ett slikt uttryck skulle aldrig tolereras på Tjuvtittat.se.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:11
  52. Elsa skriver:

    "Vi har typ ingen städerska, vi städar själva, det är helt störigt…"… HAHA! Välkommen till den riktiga världen lilla vän, det är _inte_ störigt :)

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:15
  53. jurg skriver:

    jag har ändrat mig david. jag håller med dig. städare borde inte få finnas om de inte städar på företag. vi borde landsförvisa dem, så de fattar att det de håller på med är vidrigt, och att de egentligen inte borde ha något jobb. FY FAN för städare alltså, helt störigt.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:18
  54. Jo. skriver:

    Livet är störigt.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:20
  55. David skriver:

    Jag har också ändrat mig Jurg. Nu efter att ha läst ditt inlägg förstår jag ju att det var städarna jag var mot hela tiden, inte det faktum att det är såna ekonomiska skillnader i Sverige att folk måste städa hemma hos andra för att tjäna sitt uppehälle.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:21
  56. David skriver:

    #50 Johan
    Jag vet faktiskt inte om jag har något bra svar. Jag skulle kunna säga att det är en känsla jag har i kroppen att det KÄNNS omoraliskt att vissa ska in i andra hem och hjälpa till med saker som helt uppenbart inte är några problem att fixa själv. Men det är inget bra argument. Det kanske ligger i någon sorts heder och människorvärde. Tar du din cykel till en cykelverkstad för att laga en punktering så har reparatören en expertroll . Men om någon ska in i ditt hem och göra det du brukar göra ÅT dig så blir det på något sätt annorlunda tycker jag.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:30
  57. Johan skriver:

    #55 David

    Det är knappast löneskillnaderna – som i en internationell jämförelse dessutom är löjligt små i Sverige – som gör att en det finns städare. Snarare då utbildning, fallenhet och vilka jobb som erbjuds. Men du tycker väl att det är bättre att folk går hemma med bidrag och leva på andras arbete än att försörjer sig själva med att städa.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:37
  58. tove skriver:

    Shit. Jag låter min hamster städa åt mig.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:37
  59. ankakanka skriver:

    David
    Så gränsen går vid din tröskel?
    Saken är väl det att om jag har en städerska får hon ju faktiskt betalt för att städa hos mig. Hon/han gör det inte gratis. Förstår inte vad som ska vara så omoraliskt med det.
    Jag kan bara ta mig själv som exempel. Jag jobbar heltid, har 2 barn i ton-åren. Båda barnen idrottar på ganska hög nivå och inte på den ort vi bor.
    Jag har 1 kväll varannan vecka som jag inte har något bestämt att göra. Även om det då ofta blir ett möte, jobba övertid osv. Övriga dagar är jag borta 0730-2130 hinner hem och laga mat emellan. Tycker du verkligen att det är omoraliskt av mig att betala någon för att hjälpa mig med städingen.
    Jag måste även erkänna att när barnen var yngre betalade jag för att någon skulle se till dem på dagarna när jobbade.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:40
  60. n00b skriver:

    Jag känner mig som en dålig människa eftersom jag låter Toves hamster städa hos mig mot en påse mat.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:42
  61. David skriver:

    #57 Johan
    Det där är en jättesvår fråga. Inte alls lika svart och vit som du får den att framstå med din formulering.
    Självklart vill jag inte att folk ska gå hemma och dröna och leva på andras arbete om de är kapabla att arbeta och kan få ett drägligt arbete.
    Det är de där två parametrarna bara som vi måste värdera, och som vi värderar på olika sätt.
    Vissa tycker att man är kapabel att arbeta även fast man är sjuk, så länge man "gör nånting". En del tycker att sköta rika människors vardagssysslor är ett drägligt arbete.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 15:48
  62. John skriver:

    #50 Johan

    Tydligen har folk inte råd med städhjälp då vi skattebetalare måste gå in med pengar.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:02
  63. Städare skriver:

    Jag pluggar på dagarna och är anställd som städare på kvällarna, fullkomligt lagligt. Det fungerar utmärkt och jag är glad att jag har ett enkelt och bekvämt jobb som kan ge mig lite extrapengar. Jag känner mig inte nedvärderad, kränkt eller på något sätt mindre värd. Visserligen bor jag i Finland, men jag finns ändå- en nöjd städare.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:12
  64. antayon skriver:

    ut med packet!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:14
  65. Anonymous skriver:

    Jag tycker också det är rätt skumt att folk har så mycket pengar att de inte anser sig ha något vettigare att lägga det på än städning. Jag antar att jag är svensk och avundsjuk, men det är okej.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:15
  66. A M B skriver:

    # 48 David, varför kan du inte måla om hemma själv? Du kan väl inte på fullt allvar hävda att det är svårare att måla än att diska? Det är väl en fråga om prioteringar och tid om man diskar och/eller målar hemma.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:15
  67. Bussola skriver:

    #47 jurg: röda går till KTH/Mörby C med byte Roslagsbanan mot Danderyd/Täby, eller så tar du röda till Ropsten och byter till Lidingöbanan.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:15
  68. David skriver:

    #64 A M B
    Jag har provat att måla om hemma. Det blev inget vidare. Och nu bor jag i en hyresrätt där jag inte får måla om. Diska däremot brukar jag lyckas med.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:18
  69. SvarteMan skriver:

    Gawd, var är min kalashnikov?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:27
  70. Cilia skriver:

    GAH! va folk klagar! har man inte tid att städa så e de la föfan bra om man kan hyra in en städerska?! har man råd osv så varför inte. (personligen skulle jag inte vilja ha någon annan som röjde omkring i mitt hem).

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:34
  71. Makke skriver:

    Jag tycker alla ska bli ingenjörer och ekonomer, så slipper folk bli städare!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:36
  72. Linnea skriver:

    I-landsproblem någon?
    Rubriken är bäst! =)

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:44
  73. Sara skriver:

    Hahaha, arab, det där var väl en norska ^

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:45
  74. Vänsterhäntas Dag skriver:

    #21 Ubbelubb: Öh? Har tjuvlyssnat och tjuvtittat olika censurregler, eller vad menar du?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:47
  75. Vänsterhäntas Dag skriver:

    #69 SvarteMan: en kollega till mig har den. Han sa att han har planerat en massaker på fredag, men sen kan du få den.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 16:48
  76. Happymealungen skriver:

    Man borde skaffa sig en sambo som ar dammallergiker, då blir det stadat kan jag lova.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 17:15
  77. Oxido skriver:

    David: "saker som helt uppenbart inte är några problem att fixa själv"

    Vad är det för snack? Har du någonsin haft ett stressigt liv? Du har väl inte någon aning om vad folk kan/hinner fixa själva? Om man har gott om pengar men inte tycker tiden räcker till, varför ska man inte ha möjligheten att kunna betala någon annan för att städa? Hur fan kan det vara omoraliskt? Störtlöjligt. För att folk ska slippa fundera över det så kan jag säga att jag har ingen som kommer och städar åt mig.

    "det faktum att det är såna ekonomiska skillnader i Sverige att folk måste städa hemma hos andra "

    Haha, vilket dissande av städare, som om det var världens värsta jobb. Jag tror du får ta dig en funderare på om det verkligen är så förnedrande att städa.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 17:25
  78. Johan skriver:

    #62 John

    Skattebetalarna går inte in med några pengar, eftersom det handlar om en skattereduktion. För några år sedan kunde man göra ett sk ROT-avdrag för en del byggjobb, det var samma sak.

    För övrigt gäller avdraget inte bara för städhjälp, det gäller för snöskottning och gräsklippning också. Men det är ju ingen typisk "pig-tjänst" så det är det väl ingen som protesterar emot.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 17:34
  79. ? skriver:

    Personligen tycker jag att städning är ett mycket hedervärt yrke. Vill någon leja städning hemma och är beredd att betala för det så har jag inte ett dugg med det att göra.

    Men jag tycker inte att det ska skattesubventioneras. Jag gillar inte heller utnyttjandet av folk med låga svarta löner. Köp städning bäst ni vill, men betala vitt.

    En liten iakttagelse: när staten misstänkte fusk med sjukskrivningar blev det ett himla liv, hårdare kontroller och skärpta regler för de sjukskrivna. När man misstänkte fusk med svarta löner för hemnära tjänster blev det skattesubventioner till dem som har tillräcklig marginal för att köpa tjänsterna.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 17:41
  80. Lidodido skriver:

    Många pratar om hur hårt de jobbar själva så de inte hinner städa (#20 tobe sa t.ex. 60h/vecka) och samtidigt säger många det är bra att det bildas arbetstillfällen. Om företaget som tobe jobbar åt kunde låta någon annan ta de där 20h utöver de "normala" 40h så har vi ett halvt arbetstillfälle där, som tobes städare kan ta. Sedan kanske städaren kan ta 20h på en annan arbetsplats där städarens andra kund jobbar 60h så har helt plötsligt denna städare en heltidstjänst som dessutom inbringar skattepengar.

    Men det är klart, bättre att jobba all tid man kan och låta någon annan ta hand om hemmet, så det enda man behöver göra när man kommer hem är att duscha och äta mat och sova, och sedan åka iväg och jobba istället.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:06
  81. John skriver:

    #78 Johan

    Då det är statliga pengar som betalas ut och en av statens stora inkomster är skatt är det skattebetalarnas pengar som används.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:14
  82. Martin skriver:

    Lidodido: Du har inte varit ute så mycket i arbetslivet va? Det är ju inte bara att ta in vem som helst för ett jobb, har tobe kompetensen för sitt jobb och kanske dessutom är väldigt insatt i det projekt han jobbar med går det ju inte ta in någon annan för att göra 20h av hans jobb.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:17
  83. Joanna skriver:

    #5: Nä, inte I-landsproblem – överklassproblem!!! = inga egentliga problem

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:26
  84. ? skriver:

    Martin: Nu lär det väl knappast vara ett problem om tobe jobbar 60 h en vecka. Men jobbar han 60 h hela tiden är det vettigare även ur företagets synvinkel att skaffa en extra person om det går att hitta rätt människa.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:30
  85. Mell skriver:

    "Vi har typ ingen städerska, vi städar själva, det är helt stökigt…"

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:34
  86. Filosofia skriver:

    Vem vill städa hos mig?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:41
  87. Lidodido skriver:

    #82 Martin: Varför beordra övertid när man kan ta in en till person om nu projektet kräver 20h utöver normal arbetstid? Dessutom tyckte jag inte det lät som att det var nåt projekt som landade på 60h per vecka utan snarare som att det var återkommande varje vecka. Har man då inte tid att ta hand om sitt eget hem eller sina egna barn om man nu har det bör man väl kanske ta sig en funderare om det vore lämpligare att dra ner på arbetstiden?

    Dessutom tror jag knappast tobes arbetsgivare låter alla jobba 40h och sedan tvingar den stackarn göra de extra 20h själv. Är det så krisigt är det nog fler som jobbar över, och då kan det nog ge en eller kanske t.om fler heltidstjänster. Ska man inte släppa in fler personer på en arbetsplats bara för att alla har en viss inskolningsperiod till en början så är det alltså omöjligt att få jobb, och det verkar ju som inte som så.

    Och du har rätt i att jag inte har så stor vana av arbetslivet. Jag blev nämligen av med det jobb jag slet för att få genom praktik när arbetsförmedlingen gjorde om. Hade dom kunnat betala mig mina 2000kr i bidrag istället för att några skulle få anlita städare lite billigare så hade jag kanske varit fullfjädrad fotograf nu men istället får det vänta ett par månader till.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:48
  88. Anton skriver:

    Om dom som klagar på att dom har så mycket att göra att dom inte hinner städa hade slutat skriva en massa inlägg här hade dom garanterat fått städat badrummet eller kanske en liten hall eller nått under den tiden. Allt handlar om prioriteringar.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:55
  89. Johan skriver:

    #81 John

    Det är ju inte så att storebror staten sätter in en summa pengar på folks konton så att de kan betala städhjälpen. Det är ett skatteavdrag, precis som andra. Jag känner inte att jag får pengar av staten för att jag kan dra av en mindre summa av vad månadskortet på SJ kostar, även om samhället förlorar skatteintäkter på det.

    Just i det här fallet med städhjälp är det väl tveklöst så att staten snarare tjänar pengar, eftersom det som förr betalades svart nu har blivit vita jobb. Sedan kan man ju alltid diskutera vad vi, genom våra politiker, väljer att subventionera.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 18:58
  90. linda skriver:

    jurg; tack för det utförliga svaret. precis som jag ville ha det.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:04
  91. blahablaha skriver:

    Ungdomars problem blir allt svårare… Tänk att få bo i afrika, då skulle man antagligen inte ha något hus att städa, dom måste ju vara lyckligast i hela världen! ;)

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:04
  92. Martin skriver:

    ?: Jo, men risken att det är samma människa som för närvarande har ett städjobb är nog inte så stor.

    I kvalificerade yrkesroller är det inte alltid så lätt att hitta nytt folk då får folk jobba lite mer ibland, så länge man får betalt för det så ser jag inte problemet. Vill man sen lägga dess extra pengar på städhjälp så att man trots att får lite fritid ser jag inte problemet i det.
    Det är väl snarare de av er som anser att städa är ett skitjobb som nedvärderar städarna, inte de som anlitar deras tjänster.

    Sen kan jag förstås fortfarande tycka att snorungarna i tjuvlyssningen borde lära sig att man inte ska få allt gratis i livet men det är en annan sak.

    Lidodido: Det mesta man jobbar med är väl projekt på ett eller annat sätt, sen om de är 2v långa eller 2 år lång är en annan sak.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:22
  93. tobe skriver:

    Verkligen inget synd om mig och mina 60h (som i all ärlighet kan vara allt mellan 30 och 70 beroende på projekt, dock en bra bit över 40 i regel) då jag är en såndär som sett till att utbilda mig till något jag brinner för..

    Försök förstå att folk har olika syften med att arbeta;

    Vissa ser det endast som ett nödvändigt ont för att få medel till annat, inget fel i det. Och se framför allt till att räta upp er attityd ang. vad som är ett drägligt arbete, tänk efter lite om vad det säger om er själva.

    Andra, mig inräknat, ser arbetet som ett mål i sig, dock sannolikt inte det enda, och måste väl själva få kunna bestämma vad man vill prioritera!

    För övrigt kan jag tillägga jag befunnit mig i båda kategorierna under olika perioder; lagerarbete i tonår och under studier gav mig i sig inget vidare mervärde, medans min karriär som industridesigner och senare egenföretagare är något av det mest belönande jag tagit mig för.

    fred

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:44
  94. Leo skriver:

    Vad är det för lyx med en städerska som lagar mat åt en?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:45
  95. Chrill skriver:

    Om vi ska diskutera tunnelbanelinjer:

    Blåa: Ehm.. Rinkeby, Kista..
    Röda: Norsborg, Skärholmen, Mörby Centrum, Gärdet
    gröna: Hässelby, Farsta, Skarpnäck

    Vilken känns mest invandrarig? (kan man säga så? :P )

    För övrigt var detta en typisk fjortis-lyssning men det är deras problem, orka att det blir sådana moraliska debatter i kommentarerna

    onsdag 12 mars, 2008 @ 19:49
  96. Per skriver:

    "HAHA! Välkommen till den riktiga världen lilla vän, det är _inte_ störigt :)"

    tja, det kryllar av personer som har svart städhjälp i Stockholm. Jag har det, min brorsa har det, mina förädrar har det, hälften på mitt jobb har det…

    Vem vill offra en ledig söndag på att städa när man kan köpa in det för några hundralappar i veckan?

    onsdag 12 mars, 2008 @ 20:27
  97. Simon skriver:

    Skön lyssning :)

    till er som påstår att det är omoraliskt att ha städerska hemma? Eh va? Varför skall det vara fult att betala någon för det? Och den smarta personen som skrev att vem ska städa åt städaren när den kommer hem helt utsliten??

    eh va?? Fundera på vad du skriver innan du skriver det.

    Skall städaren sitta hemma hela dagen på bidrag istället för att städa i sitt eget företag tycker du? Är det så du vill ha vårat nedgångna Sverige?? som sagt.. EH??…

    Hela min närmaste familj har städerska. Varför inte? Dem har pengar och vill inte lägga sina dyrbara tid på att städa hemma, utan betalar någon för det som driver sitt eget företag.

    tänk som sagt före ni skriver något lika urbota korkat som ni gjort.

    jante-sverige.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 20:58
  98. Cineast skriver:

    Vi har en städerska. Hon kommer från Eslöv. Man fattar inte vad hon säger.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 21:06
  99. baby loonia skriver:

    Vi har 2 städerskor tom

    onsdag 12 mars, 2008 @ 21:38
  100. jurg skriver:

    jag tycker även illa om dem som skaffar diskmaskin. inte alla som har råd med det. kanske kan man spara 6000 på diskmaskinen och använda dessa pengar till städhjälp, eller gör man fel då david? Får man inte prioritera vad man tycker är viktigt? varför är städare ett dåligt jobb? de är fan så mycket bättre än mig på att städa, och också ett slags experter på det de gör. Inte sämre än flera andra arbeten. Själv låter jag mina ungar (som inte finns) städa tills de spyr. och då får de ju städa igen

    onsdag 12 mars, 2008 @ 22:03
  101. bimbo skriver:

    @24: gröna linjen går till stor del genom villaområden, både på södra och västra sidan. Dessutom anknyter den till Saltsjöbanan och Nockebybanan. Tänk att det finns tunnelbana även utanför tullarna!

    Jag är min egen städerska, och hon har semester denna vecka

    onsdag 12 mars, 2008 @ 22:08
  102. Johan skriver:

    Min sambo har städhjälp. En liten, förtryckt sate som utan gnäll och lön tar hand om hemmet; diskar, dammsuger och lagar mat.

    Jag.

    onsdag 12 mars, 2008 @ 23:05
  103. Felix skriver:

    eeeeuw, överklass-fjortisar!

    onsdag 12 mars, 2008 @ 23:17
  104. Coffe skriver:

    Då var det Danderydaren, Lidingöbon och Bellman….

    torsdag 13 mars, 2008 @ 00:10
  105. Lidodido skriver:

    #93 tobe: Nej det påstår jag inte. Det jag främst syftar på är att det är fel av staten att satsa på hemnära tjänster så hemskt mycket som om det vore näringslivets räddare. Kanske kom ut på ett annat sätt.

    Däremot vill jag fråga dig, har du familj? Det jag stör mig mest på (nu kanske jag inte nämnde det men) är när det är barnfamiljer det rör sig om, som gnäller att dom jobbar för mycket och behöver någon som tar hand om barnen och städar hemmet. Vafan, har man inte tid att ta hand om sin egen familj borde man definitivt tänka om. Förmodar man inte har tid till sin familj om man inte har tid att städa, för städa tar tamigtusan inte lång tid. Gör man riktigt noga och skurar och har sig, dammtorkar möbler och tv-apparater så städar man ändå ett hus på en helgdag. Det kan man göra tillsammans med familjen så går det jättefort och blir roligare, och låta de som verkligen är så rika och jobbar så mycket att de MÅSTE ha städhjälp betala fullt pris.

    Som nån annan sa, lite kul att fusk med sjukskrivningar ledde till hetsjakt och att dom till och med tvingats sätta gränser för hur länge man får vara sjuk, medan att folk anställer svart städhjälp ska elimineras genom att legalisera det.

    Kul dock att du förverkligat dina drömmar tobe, det säger jag ingenting emot, säger bara att om det hindrar ett familjeliv blir det nog inte så bra längre för dom. Nu kanske du är ensamstående och då förstår jag att du vill ha städhjälp om du bor i hus, men finns ju lägenheter som är enklare att städa än en villa. Tänker själv förverkliga mina drömmar och bli fotograf, men som sagt den praktikplatsen som garanterat leder till jobb tyckte inte regeringen jag skulle ha. Får svartjobba helt enkelt under tiden jag väntar på att få praktisera igen, någon som behöver svart städtjänst? Nej just ja, det gick ju inte, får välja en annan arbetsmarknad. :)

    torsdag 13 mars, 2008 @ 00:25
  106. Pelle skriver:

    Eftersom det finns skatteavdrag för överklassnära tjänster finns det säkert folk som låter invandrare städa deras skit till sjukligt låga löner så jag är inte förvånad!

    torsdag 13 mars, 2008 @ 01:40
  107. David skriver:

    Jurg:
    Du är så söt när du är arg. Du är som en liten mops. *Voff*

    torsdag 13 mars, 2008 @ 02:14
  108. Dynadin skriver:

    Det är så skönt att jag älskar att städa ^^ Jag skulle aldrig kunna låta någon annan städa trots att jag har råd med det

    torsdag 13 mars, 2008 @ 02:20
  109. David skriver:

    #97 Simon:
    Jag tycker att hela din närmaste familj är omoralisk. Eller…. Eh va? vad sa jag?
    det är ju klart att DEM ska få städhjälp om DEM kan betala för det.

    (Fan David den jäveln märker ord)

    torsdag 13 mars, 2008 @ 02:54
  110. Maria skriver:

    Vem städar hos städerskan? Har den en egen städerska som i sin tur har en egen städerska? Många städerskor blir de.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 07:29
  111. ? skriver:

    # 92 Martin: Du argumenterar mot något som jag inte sagt.

    Jag tror inte heller att det är städaren som får jobb som kvalificerad dataprogrammerare eller vad det nu kan vara. I alla fall inte ofta. Men det går fruktansvärt många människor på jobb som inte motsvarar deras utbildning. Och genom att anställa en extra på kvalificerad tjänst så behöver man inte köra flera andra på 60 h/vecka. Men då krävs givetvis att man har ett stabilt underlag för att anställa.

    Jag tycker det är bättre att skapa fler kvalificerade jobb än att bygga ut en låglönemarknad som ska vara i stället för socialförsäkringarna. Dessutom tycker jag inte att hushållsnära tjänster ska skattesubventioneras.

    Det innebär inte att t ex städjobb är sämre än något annat eller att jag har något emot folk som köper städtjänster. Betala vettig lön och gör det vitt, bara.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 08:05
  112. sonia skriver:

    jag har kollat igenom de flesta kommentarer här och jag tror inte att jag missat nån. jag blir faktiskt väldigt förvånad över att alla tjatar om hurvida att ha någon som städar hemma hos sig eller inte är omoraliskt.

    jag tycker inte att det är det som är det mest stötande med den här tjuvlyssningen. det är snarare så att jag tycker att tjejerna verkar vara väldigt bortskämda och kanske till och med fördomsfulla. jag har aldrig hört att polacker skulle vara mer arga än något annat folkslag. antagligen blir hon sur över att tjejen kommer hem just när hon bara försöker få städningen understökad. man bör försöka leva sig in i städerskans situation då dottern till hennes arbetsgivare kommer hem. säkert breder hon ut sig väldigt mycket och städerskan kanske gillar att städa för sig själv och inte behöva tänka att hon måste vara artig och trevlig hela tiden (så skulle jag känna det). städerskans som kanske är arab verkar vara rätt snäll eftersom det tydligen inte är meningen att hon ska laga mat åt den ena tjejen.
    när jag var på besök hos mina släktingar i tunisien en gång så hyrde vi en lägenhet i tre veckor. då kom en kvinna för att städa och tvätta (vi är inte rika, det är bara det att hyra lägenhet och anställa städerska inte är dyrt i tunisien). när hon kom förbi brukade hon alltid laga mat (alltid jättegod couscous!) på egen uppmaning och sen satt vi och åt tillsammans. jättetrevligt.
    så uppskatta era städare och behandla dom inte allt för mycket som tjänstefolk! jag känner tjejer som är/har varit aupairer och det uppskattas inte att man behandlas som man inte har känslor eller rättigheter. alla människor har samma värde. var alltid trevlig och se inte ner på människor som städar.
    jag avskyr att städa, ingen gillar nog det. om vi hade råd att ha en städare skulle vi kanske ha det, men jag tror faktiskt att mina föräldrar skulle inse att det är viktigt att jag och min bror lär oss att städa våra rum själva. sen när man flyttar hemifrån måste man ha lärt sig hur man tar hand om sitt eget hem. skräckexempel finns att se på tv just nu.

    jag ska bara tillägga att jag ogillar moderaternas reform när det gäller hushållsnäratjänster. jag inser fördelen för familjer med många barn som inte är rika (men varför skaffa många barn om man jobbar mycket och dessutom inte har råd med om? jag var alltid ledsen när jag var liten när min mamma jobbade övertid och på helger), men något säger mig att det inte är därför högern så bestämt har drivit igenom det här lagförslaget. jag har aldrig riktigt förstått logiken med att vissa redan rika människor hela tiden försöker undvika att betala för sig själva (tvlicens, städare, skatt osv). är man rik har man råd att punga ut lite extra för att ha tjänstefolk om man nu tycker att man behöver det.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 08:19
  113. sonia skriver:

    blev lite för långt..well, i hope i made my point

    torsdag 13 mars, 2008 @ 08:25
  114. Emma skriver:

    Oj vad folk eldar upp sig. Jag orkar inte läsa allt men tänker ändå komma med min åsikt. Det är inte omoraliskt att ha städare hemma bara man betalar en skälig lön, vitt. Fan, jag önskar jag hade hemhjälp.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 09:01
  115. Ubbelubb skriver:

    #74 Vänsterhäntas Dag: Nej, men olika färg på sidorna.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 09:09
  116. filottan skriver:

    Haha, gud vad sjukt!

    torsdag 13 mars, 2008 @ 09:58
  117. Evald skriver:

    Om man jobbar 80 timmar i veckan, hinner man inte vara hemma utom för att sova och då blir det inte skitigt. Häpp!

    torsdag 13 mars, 2008 @ 10:32
  118. Marie F skriver:

    Är det värre att låta någon annan städa åt dig än att låta någon annan ta hand om ditt barn?

    Tur att jag var hemma med mina barn väldigt länge så de lärde sig städa åt mig för nu slipper jag det..
    utan att betala 300 kr i timlön ;)

    torsdag 13 mars, 2008 @ 11:16
  119. Jon skriver:

    Vem målar hos målaren? Har den en egen målare som i sin tur har en egen målare? Många målare blir de.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 11:28
  120. Danderydare skriver:

    Jag tar bara blåa linjen till Danderyd.

    http://www.youtube.com/watch?v=qwW4RZcFut0

    torsdag 13 mars, 2008 @ 11:36
  121. karo skriver:

    Jag fattar inte hur det kan bli så himla stökigt så man inte står ut om man ändå är hemifrån 60 h/vecka? Vem stökar till?

    torsdag 13 mars, 2008 @ 12:40
  122. ankakanka skriver:

    Karo
    Om man inte vill ha husdjur iform av dammråttor så kan det behövas dammas och dammsugas lite då och då.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 12:55
  123. Lidodido skriver:

    122 ankakanka: Hur lång tid tar det att dammsuga ett hus? Gör man det på två-tre timmar så tycker jag man har gjort det bra som tagit sån tid på sig. Klart det blir dammigt oavsett om man är där eller ej, men har man inte tid att dammsuga bör man definivt tänka om.

    För övrigt är jag inte en av dom som tycker det är omoraliskt att ha städare. Jag tycker bara det är jäkligt löjligt att de gnällde så jävulskt på att det var så dyrt att anlita städhjälp så de bara var _tvugna_ att anställa dom svart. Har de inte råd med något får de väl sköta det själva?

    Det jag tyckte var det mest tragiska med tjuvlyssningen var ju dock som nån sa att dessa bortskämda taniga stackarna tycker det verkar så hemskt att ta hand om sitt eget hem. Om man bara börjar i tid och vänjer sig så är det ingen fara. Likaså är det ingen fara att träna flera gånger i veckan eller ta långa hundpromenader varje dag, än om det kanske känns tungt till en början. Bara man vänjer sig dammsuga varannan vecka och skura kanske var 5:e-6:e så blir det helt plötsligt helt naturligt. Nej fan, lär ungarna ta ansvar för det de drar på sig. Köper man grejor så blir det ansvar på det. Det är att de lärt sig smita från det ansvaret som stör mig som mest.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 14:01
  124. Lars Ulwencreutz skriver:

    Man kan undra om allt för stora intensiva mängder med hormoner gör människor korkade? Små barn är oftast smarta, vuxna likaså, men däremellan….
    Min dotter är ett typexempel på 14 år. Kunde läsa karta och kompass redan i lågstadiet, fick sedan lära sig igen i Friluftsfrämjandet och när de tog upp "ämnet" i skolan i mellanstadiet var hon bäst i klassen på det. Men NU… "Norr? Det är väl alltid dit näsan pekar, eller?"

    torsdag 13 mars, 2008 @ 14:36
  125. Jag skriver:

    Vart kommer målare och alla andra yrken in någonstans? Handla de inte om städerskor? Kan inte folk bara sluta vara sura och bittra på allt och alla hela tiden? Kan inte folk få lägga sina pengar på vad dem vill, varför måste alla andra hela tiden lägga sig i saker dem inte har ett dugg med att göra? Har folk inga egna liv att sköta?

    torsdag 13 mars, 2008 @ 16:03
  126. Lidodido skriver:

    #125: Handlade väl mest om det faktum att hushållsnära tjänster som t.ex städtjänst blivit skattesubventionerat, som om det var en mänsklig rättighet att låta någon annan städa sitt hem och att saker som skatteintäkter till staten för ett bättre syfte inte ska gå i vägen för något sånt.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 17:46
  127. Lidodido skriver:

    Och nej jag tänker inte sluta vara sur och bitter förrän jag får börja jobba igen, dvs om ganska exakt 3 veckor. :P

    torsdag 13 mars, 2008 @ 17:46
  128. grisen skriver:

    Livlig diskussion det här!
    Jag är faktiskt städare. Jag är svensk, välutbildad och mina kollegor har flera gånger sagt att jag som är svensk borde kunna hitta bättre jobb. Men nej, det verkar inte så. Jobbet är slitigt och tungt, dåligt betalt (hade jag inte haft sambo med bra jobb hade det aldrig gått runt) och jag är inte särskilt bekväm med den frekventa kontakten med kemikalier. Varken nyttigt för hud eller lungor.
    Dessutom avskyr jag verkligen att städa hemma hos folk, för jag tycker bara illa om dem för att de är för lata för att göra det själva. Jag vet, jag veeeeet att alla inte hinner, det har ju ältats i kommentarerna. Men det är så det känns.
    Jag skulle skämmas för att låta någon annan städa mina skitiga toaletter och tvätta mina smutsiga underkläder, bland annat. Jag är uppfostrad med att man ska kunna städa sitt eget rum, och senare sitt eget hem. Skulle aldrig låta mina framtida barn slippa undan med städningen och låta någon annan göra det!
    Dessutom är städerska ett sånt lågstatusarbete. Jag skäms över mitt jobb. Faktiskt. Jag vill inte jobba med det. Men man måste ju kunna betala hyran, eller hur? Jag söker ju massvis med andra jobb, men det är inte så himla lätt direkt. Utan arbetslivserfarenhet inom något annat än lågstatusjobb (jodå, jag har haft flera) kommer man inte så långt.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 17:48
  129. Nicklas Eriksson skriver:

    grisen, vad trist att du känner så. Jag är också en så främmande fågel som en svensk i städbranschen, men jag har aldrig skämts för mitt arbete, utan tvärtom stolt rätat på ryggen och sagt som det är och att jag trivs som tusan med mitt jobb.

    Om vi inte bara låter andra sätta en lågstatusstämpel på oss utan tvärtom uppmuntrar den själva kommer vi aldrig att bli av med den.

    torsdag 13 mars, 2008 @ 19:27
  130. Madicken Karamell skriver:

    Jag känner mig träffad! Kan ha varit jag som sa så där!

    torsdag 13 mars, 2008 @ 19:51
  131. zxc skriver:

    rent ska det ändå vara..

    fredag 14 mars, 2008 @ 13:35
  132. Yasmin skriver:

    Tack Sonja för ditt långa med klockrena inlägg. Jag funderar också på varför alla blir så upprörda över hurvida det är moraliskt eller ej att ha städhjälp, och inte tänker på vilka små rasister som sitter där och utrycker sina fördomar mot folk som underlättar deras liv. Flickorna verkar inte fatta att städerskor faktiskt också är människor som är precis lika mycket värda som de små "prinsessorna". Det äcklar mig.

    fredag 14 mars, 2008 @ 23:54
  133. Liberalen skriver:

    David: Det är ett sjukt orättvist samhälle vi lever i. Varför ska människor som bemödat sig med långa utbildningar och tuff kariärr inte få använda sina pengar? De betalar ju ändå 52-62 % av pengarna i inkomstskatt, men kostar lika mycket för samhället. Ditt resonemang är egoistiskt eftersom du inte tillåter andra människor att använda sina egna tillgångar, eftersom du känner dig kränkt eftersom du inte har skapat dig själv samma möjligheter. Men det är ditt problem, inte mitt.

    lördag 15 mars, 2008 @ 12:03
  134. Kewie skriver:

    Alltså, jag håller fullständigt med David.

    Och nej, jag jobbar inte. Men dem rikas lathet gör mig trött. Faktiskt så trött att jag inte orkar städa. Jag måste nog anställa någon. Öy! anderspanders, bjussar du?

    lördag 15 mars, 2008 @ 12:41
  135. David skriver:

    #133 Liberalen
    Som att långa utbildningar är likställt med god ekonomi. bullshit!
    Nej det som styr var pengarna tar vägen är inte vem som förtjänar dem bäst. tyvärr. Tillgång och efterfrågan är satans verktyg.
    Jag mår vara en egoist. Men en stolt egoist i så fall.

    Fy för liberaler :) smiley och pussizz på dig.

    lördag 15 mars, 2008 @ 12:56
  136. Cattis skriver:

    Jag är också en svensk, välutbildad städerska liksom grisen. Och jag trivs och är stolt över mitt arbete. Men nu börjar hemstädningarna droppa in på städfirman jag arbetar för och det känns olustigt precis som grisen ovan skriver.
    Men jag har ett krav om jag ska ta en hemstädning: jag vill ha lön för att jag städar hemma hos mig själv också. Då städar jag gärna hos andra pigga, fullt friska personer!

    lördag 15 mars, 2008 @ 13:26
  137. Martin skriver:

    Kan nån förklara för mig hur tjuvlyssnat.se kan vara en blogg??

    lördag 15 mars, 2008 @ 14:45
  138. macke skriver:

    sseriost sa manga djavla dumma kommentarer, nar ni smapojkar och flickor vaxer upp, kanske blir lite smarta och skaffar er lite riktiga jobb, sa kanske ni inser vardet med betala nagon for de ska hjalpa till och stada hemma, sa man far mojlighet att fa lite andrum och umgas med familjen och uppfostra sina barn till att bli lite smartare an er. bara for man koper sig till hjalptjanster betyder det inte att man maste vara overklass. aven om det var lite idiotisk installning fran kidsen i denna tjuvlyssning.

    givetvis sa tycker ni sakert det ar battre att folk lever pa bidrag fran staten, det ar ju gratis, istallet for jobba som staderska hos ngn.

    'var ironi med att staten delar ut pengar gratis, for fjortisarna har som inte fattar det'

    lördag 15 mars, 2008 @ 18:50
  139. Lotten skriver:

    Det är ju lustigt (?) att det är just hushållstjänster av alla som det är moraliskt förkastligt att köpa och som det är förnedrande att utföra hemma hos andra.
    Misstaget många gör är att inbilla sig att alla städar lika bra; att det inte kräver kunskap och erfarenhet för att göras väl. När jag har kunnat så har jag anlitat städhjälp för att det BLIR BRA GJORT.
    Det finns få yrken vars utövning ger så stor och snabb effekt som städning med direkta och synbara resultat, något att vara stolt över! Men nej, just när det kommer till det egna hemmet kan man bara ta hand om det själv (i synnerhet om man är kvinna). Så trist att som kunnig städare bemötas av den sortens nedlåtande omtanke som en del inlägg här ger uttryck för. Respekt!

    söndag 16 mars, 2008 @ 11:10
  140. HN skriver:

    macke,

    Det är du som är åsnan här. Det finns en del saker som man borde kunna göra själv här i livet. Ska du inte anlita nån för att torka röven åt dig också? Då kan du spendera ÄNNU mer tid med din familj?

    Vet inte vilken värld du lever i, men många av oss växte upp i ett hem där alla hjälptes åt för att sköta hemmet. Det behöver tydligen inte dina ungar göra, du skämmer ju bort dom.

    Så nej, det är inte städarna, utan folk som dig och Lotten som vi ser ner på.

    Övrigt; tjuvlyssningen få mig att vilja kräkas. Only in Stockholm.

    torsdag 20 mars, 2008 @ 23:11
  141. Fredrik skriver:

    Titeln på tjuvlyssningen var ju underbar! Håller helt med på den.

    Och naturligtvis har vi livliga debatter på tjuvlyssnat som vanligt.

    Själv tycker jag det är kul att städa (även om det kanske sker lite för sällan) och jag hinner med att göra det och ändå inte känna att jag har för lite ledigt.

    Men om andra vill hyra städhjälp, för all del gör så. Men ge dem en dräglig lön och behandla dem som människor.
    De gör trots allt det som ni själva verkar finna omöjligt, och det borde respekteras.
    Det är just bristen på människorespekt som stör mig.
    Mer av den så skulle nog både den här städarnas situation, hemsidan och samt resten av världen vara en bättre plats.

    fredag 21 mars, 2008 @ 23:52
  142. klara skriver:

    Min pojkvän under gymnasietiden bodde hos sina föräldrar som hade städerska typ varannan vecka. Jag tyckte det var FRUKTANSVÄRT PINSAMT när man råkade på henne i lägenheten, fastän jag bara var där på besök. Deras städhjälp betalades vitt via städföretag men det var tydligt att ingen av dem kunde svenska och att de kanske inte alls hade lättare att städa egentligen än min pojkväns päron. En obehaglig bit klassamhälle!!
    UUUH!

    fredag 28 mars, 2008 @ 09:45
  143. Jossan skriver:

    Ny rubrik: En rysk en tysk och en Bellman

    onsdag 02 april, 2008 @ 10:17

Skriv en kommentar