Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

"Det kanske helt enkelt heter anglosaxisk?"

Brommaplan

Två tjejer ~19 försöker se hur många minuter det är kvar tills
tunnelbanan kommer.

Tjej 1: Det står väl fem minuter? Det är svårt och se, eftersom jag
har linser nu och jag är ju astmatisk.
Tjej 2: Ja, jag vet. Det är samma för mig. Men du, jag tror att det
heter agnostisk.

Kommentarer (59)

Skriv en kommentar

  1. Kattis skriver:

    Hmm…Hur är det riktigt med gymnasieutbildningen i Sverige ;)

    tisdag 30 januari, 2007 @ 18:16
  2. per skriver:

    astigmatisk skulle jag gissa på :P

    tisdag 30 januari, 2007 @ 18:23
  3. Martin skriver:

    Eller kanske astigmatisk ^^

    tisdag 30 januari, 2007 @ 18:40
  4. Boström skriver:

    Dumheten har nått nya rekordlåga nivåer! Men visst kan astma och hednatro påverka synen… eller?

    tisdag 30 januari, 2007 @ 18:55
  5. Anonym skriver:

    Men om hon nu är astigmatisk, varför har hon inte sådana linser som är tyngre i undre delen (och alltså inte glider omkring) som då korrigerar detta?

    tisdag 30 januari, 2007 @ 19:06
  6. Hannah skriver:

    Hahaha! Men seriöst, det är skitsvårt att komma ihåg vad det heter. Jag är astigmatisk (såvitt jag minns den korrekta termen…) på höger öga och varje gång jag ska säga det måste jag gå igenom halva mitt ordförråd på "a".

    tisdag 30 januari, 2007 @ 19:56
  7. Nea skriver:

    Vad heter det då..?

    tisdag 30 januari, 2007 @ 20:02
  8. Nina skriver:

    Astigmatisk e ett ganska komplicerat ord att komma pa ibland. Jag vet, har samma problem =)

    tisdag 30 januari, 2007 @ 20:20
  9. what skriver:

    vad bör man säga, "jag är astigmatisk" eller "jag har astigmatism" ?

    tisdag 30 januari, 2007 @ 20:39
  10. sofen skriver:

    Astigmatisk var ordet, sa Bill.

    tisdag 30 januari, 2007 @ 20:57
  11. Diana skriver:

    Jag vill inte längre bo i tockholm….

    tisdag 30 januari, 2007 @ 21:57
  12. Klara skriver:

    Tycker ändå tjejerna ska ha lite cred – astigmatisk är ett svårt ord!

    tisdag 30 januari, 2007 @ 22:08
  13. optikern skriver:

    kan ju bara tipsa om att det finns linser för astigmatism oxå :)

    tisdag 30 januari, 2007 @ 22:12
  14. Per skriver:

    Oj vad många knasiga felsägningar det har blivit på sistone. Finns väl en gräns för hur mycket man kan skratta åt sånt.

    tisdag 30 januari, 2007 @ 22:16
  15. snart optiker skriver:

    haha!!
    uppenbarligen några som iaf försökt lyssna på oss!

    tisdag 30 januari, 2007 @ 22:32
  16. Peter skriver:

    Agnocism für alles!

    tisdag 30 januari, 2007 @ 22:35
  17. Carina skriver:

    Japp, det är inte lätt. Astigmatism kan bli allt från Stigmatisk till agnostisk (uppenbarligen) :P

    tisdag 30 januari, 2007 @ 23:03
  18. Martin skriver:

    19? 12 snarare.

    tisdag 30 januari, 2007 @ 23:06
  19. edvin skriver:

    dum fråga kanske men jag orkar inte slå upp och har aldrig hört talas om det..
    vad är agnostisk?

    tisdag 30 januari, 2007 @ 23:14
  20. SInatra skriver:

    Haha…Och jag är optiker :)

    onsdag 31 januari, 2007 @ 00:17
  21. johanna skriver:

    Har man astigmatism vet man nog vad det heter. Känns troligare att tjuvlyssnaren hört fel på tjej1, går ju inte höra skillnad när vissa säger det. Andra delen rolig trots detta.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 00:42
  22. Tiny skriver:

    Jag är också astigmatiker, men Tjej #2 var ju faktiskt sanningen på spåren när hon slog fram att de bägge var agnostiker – åtminstone i ordets uttydda betydelse ("utan kunskap")…

    onsdag 31 januari, 2007 @ 00:49
  23. språkpolis overkill skriver:

    Boström: hednatro och agnotiker är ju inte precis samma. slå upp ordet bums

    onsdag 31 januari, 2007 @ 01:29
  24. Adsum skriver:

    Läs på Boström:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

    onsdag 31 januari, 2007 @ 01:53
  25. knut skriver:

    edvin: agnostisk e väl typ att man säger att det inte finns nån gud. dock utan att man kan bevisa det? nått sånt tror ja de e iaf

    onsdag 31 januari, 2007 @ 03:45
  26. @ Boström skriver:

    Haha men kom igen nu, SÅ stor katastrof är det väl inte att missa lite på astigmatisk? Minnet kan ju som sagt svika, det är inte ett helt lätt ord att komma ihåg ;)

    onsdag 31 januari, 2007 @ 07:44
  27. pajen skriver:

    Håller helt med Per. Det blir bara tokigare och tokigare. Det är så dråpligt när någon säger fel ord. Sånt kan jag minnas länge och ta fram vid tillfälle och bara skratta.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 07:51
  28. bättre skriver:

    edvin: Agnostiker betyder "icketroende", alltså ungefär ateist.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 08:40
  29. Emma skriver:

    En agnostiker är en person som anser att det inte är möjligt att veta om det existerar en gud eller inte…

    onsdag 31 januari, 2007 @ 08:45
  30. emma skriver:

    men tiny.. agnostiker är ju de som tycker att man inte kan veta om det finns en gud eller inte..

    onsdag 31 januari, 2007 @ 09:40
  31. emma skriver:

    aha.. "ordets uttydda betydelse" .. sry. my bad :) skumläste bara

    onsdag 31 januari, 2007 @ 09:42
  32. Kluivert skriver:

    Om man lider av astigmatism bör man väl veta vad det heter?!? Iaf om man börjar närma sig de tjugo…

    Kan även meddela att det är inte alltid som linser klarar att justera astigmatism fullt ut. Dessutom har de lägre vätskehalt vilket ställer till problem, det också. Det har jag egen erfarenhet av.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 10:11
  33. Andreas skriver:

    @Bodström: Vad har agosticism med hednatro att göra?

    onsdag 31 januari, 2007 @ 10:22
  34. Lala skriver:

    *s* Säg brytningsfel då om det är lättare att komma ihåg ;)

    onsdag 31 januari, 2007 @ 10:23
  35. Gina skriver:

    Agnostiker – det är väl de som man kort och gott brukar kalla för tvivlare?

    onsdag 31 januari, 2007 @ 11:20
  36. Per skriver:

    pajen

    Om du läser mitt inlägg igen så ser du att var precis motsatsen jag menade. Det FINNS en gräns för hur mycket man kan skratta. Men smaken är väl olika antar jag.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 11:35
  37. tekanna skriver:

    som gammal optikerassistent är det alltid lika underhållande med felsägningar på diverse termer. Man skulle kunna göra en hel sida med bara sånt. Som tex mannen som kom in och högljutt deklarerade att han ville ha KROMOSOMA glas, minsann! Trots att jag lite diskret upprepade "jaså du vill ha fotokromatiska glas", så fortsatte han att prata om hur bra det är med såna där kromosoma glas.
    Ibland tror jag att en del människor placeras i offentliga miljöer som sociala experiment…

    onsdag 31 januari, 2007 @ 12:32
  38. Boström skriver:

    språkpolis overkill: Helt riktigt. I förbifarten blandade jag helt ihop agnostiker med gnostiker. Säkerligen finns det belägg för att även gnosticism inte är klinisk hednatro, men gnostiker är enkelt sagt ute på helt fel spår när de förnekar allt som utgör Gud och kristendomen. Därav sätter jag likamed-tecken mellan gnostiker och hedningar – de är helt enkelt rätt vilse båda två.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 12:41
  39. pajen skriver:

    Per: hehe ja jag vet, jag håller med. jag var ironisk..

    onsdag 31 januari, 2007 @ 13:00
  40. JB skriver:

    Boström: Gnostikerna förnekade varken Gud eller kristendomen. Tvärtom, de menade sig vara de enda sanna kristna. Även om större delen av kyrkan var av en annan mening.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 15:52
  41. Boström skriver:

    JB: Jag känner till det du säger. På samma sätt förenar jag mig med den skaran som anser att gnostikerna är helt ute och cyklar. Kanske borde jag ha liknat dem vid den grekiska dualismen snarare än vid en hednatro, men det är för mig bara en petitess.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 16:32
  42. Linnea skriver:

    Astigmatism är brytningsfel. Eftersom ögat bryter ljuset olika i olika delar av ögat så måste en lins för detta ligga i exakt rätt läge. Det funkar inte alltid så bra om man inte sitter helt stilla. Jag har själv provat. Glasögon äger!!! :P

    onsdag 31 januari, 2007 @ 16:38
  43. Andreas skriver:

    En agnostiker anser allmänt att det inte går att veta om det finns någon gud eller ej. Därför avhåller han sig från att ha en åsikt (man kan inte påstå något man inte kan veta).

    Ordet kan även ha ett bredare användningsområde, dvs. det behöver inte handla om gud. Man kan säga att man förhåller sig agnostiskt till någonting om man inte anser sig ha tillräcklig fakta för att underbygga en åsikt.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 17:02
  44. MoNk skriver:

    Det ÄR ett svårt ord! Men det är ju klart lättare att säga att man har brytningsfel, vilket gör att linserna inte sitter så himla bra. Det är svårt att få det bra. Har själv försökt i tio år utan ett riktigt bra resultat….

    onsdag 31 januari, 2007 @ 18:44
  45. Munche skriver:

    Kan hälsa och säga att linser som korrigerar astigmatism kallas "toriska linser" eller typ "Linsmärke Toric". Har hänt att kunder har frågat om vi har "såna där vahettere toxic linser" på jobbet.

    onsdag 31 januari, 2007 @ 19:56
  46. SInatra skriver:

    För övrigt är inte Brytningsfel synonymt medastigmatism. Är man endast närsynt eller översynt har man ett sfäriskt brytnigsfel jämfört med ett astigmatisgt brytningsfel. Så länge inte ögat bryter ljuset så att bilden hamnar precis på näthinnan har man ett brytningsfel. Så fortsätt säg astigmatism istället. :)

    onsdag 31 januari, 2007 @ 22:42
  47. Natte skriver:

    Den här tjuvlyssningen var skönare än skönast… när jag tänker efter är jag faktiskt alla A-djektiv ovan utom anglosaxisk..

    torsdag 01 februari, 2007 @ 08:27
  48. Elsa skriver:

    Jag tycker wikipedia haft bäst förklaring av ordet agnosticism hittills..

    "Det finns många betydelser av ordet agnosticism. Populärt menar man oftast att man inte är säker på om det finns en gud eller inte, eller att man inte har tagit ställning. " (osv)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnostiker

    torsdag 01 februari, 2007 @ 08:51
  49. Petimeterfilosof skriver:

    Hon var ju agnostisk, dvs icke-vetande direkt översatt från grekiska, om tiden kvar till nästa tåg.

    Värre om hon varit stigmatisk i motsats till astigmatisk, det hade kunnat bli jobbigt att undvika blod på kläderna.

    torsdag 01 februari, 2007 @ 17:28
  50. marcus skriver:

    Är det inte ganska roligt att tunnelbanan ska komma?

    fredag 02 februari, 2007 @ 14:52
  51. carin skriver:

    hehe har faktiskt blandat i hop orden åtskilliga gånger…och jag läste kulturinriktning på gymnasiet…

    söndag 11 februari, 2007 @ 16:52
  52. Nike skriver:

    Det är svårt med både sjukdomsbilden (asmatisk) och de idéhistoriska kunskaperna (agnostiker)

    söndag 18 februari, 2007 @ 21:04
  53. Stimpen skriver:

    jag har brytningsfel, den krångliga sorten, och jag har aldrig hört detta ord förut.

    måndag 19 februari, 2007 @ 14:53
  54. Tarnaurion skriver:

    Att märka ord är ett ointelligent sätt att hävda sig, brukar min farsa säga…

    Men det roligaste med den här historien tycker jag var att det står "försöker se hur många minuter det är kvar tills
    TUNNELBANAN kommer" och inte "tunnelbanetåget" eller liknande. Om det inte finns nån tunnelbana där så kan det ju ta rätt många minuter innan det kommer.

    Förresten, är det nån som läser inläggen så här långt ner??

    torsdag 22 februari, 2007 @ 00:21
  55. camilla skriver:

    jag misstänker starkt att jag är hon som är "astmatisk" *skäms*

    torsdag 01 mars, 2007 @ 21:13
  56. Snobben skriver:

    Wow! så många unga okunniga (men intelligenta och läraktiga) människor som skriver här. Wonderfullllllllllll

    Lite förenklat:
    Agnostikern säger att: "Om gud finns /fanns vet vi i alla fall inget om gud, (finns, fanns, avsikter…varför…) till skillnad från ateisten som säger att: Gud finns inte. (Hur vet ateisten det?) Eller gudstroende som inte kan tänka sig en värld utan en gud. Vad kommer det sig?, jag kan tänka mig världar utan gudar…? Fast själva tron är nog poängen, med hjälp av den kan vi utstå det mesta av elände. Självmord, atombomber, naturkatastrofer mm, Jacta alea est, Pax Vobiscum.

    lördag 03 mars, 2007 @ 00:07
  57. Lucifer skriver:

    Agnostikern får väl be en bön så får vi se sedan om hon blir troende eller ateist?

    torsdag 17 maj, 2007 @ 23:18
  58. Thomas skriver:

    Skratt. Tarnaurion gjorde egentligen den roligaste kollen. För där kände jag mig själv lite träffad. Har nog gjort samma felsägning. Att jag säger tunnelbanan var sen, när det i själva verket var t-banetåget som var försenat. För sällan som takten i att bygga nya t-banelinjer har orsakat eventuella förseningar.
    Så visst finns det folk som läser kommentar längst ner.

    tisdag 31 juli, 2007 @ 06:59
  59. Mira skriver:

    I väntan på Godotåget? ;)

    tisdag 21 augusti, 2007 @ 15:14

Skriv en kommentar