Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Diagnos: Konfronterande Aschberger

Buss 535, Upplands Väsby

Två killar ~15 sitter och pratar om någon de känner.
Kille 1: Ja, alltså, han har Asperger.
Kille 2 (fundersamt): Vad är det?
Kille 1 (rycker på axlarna): Någon CP-sjukdom.
En annan kille ~20 reser sig hastigt upp och ställer sig framför killarna.
Kille 3 (ilsket): Ser jag CP-sjuk ut?!
Kille 1 (nervöst): Eh… nää… vadå då?
Kille 3: Jag har Asperger!
De två killarna sitter tysta resten av resan.

Kommentarer (77)

Skriv en kommentar

  1. E - en blogg om allt skriver:

    ahhahha ägda

    tisdag 22 december, 2009 @ 19:57
  2. Emy skriver:

    Haha åh! Fy fan vad ägda.

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:03
  3. Juliaaah skriver:

    ååh. alltid lika pinsamt…

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:11
  4. M skriver:

    Så rolig var den inte. Har hört liknande på bussen.

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:23
  5. Sandra skriver:

    Bra gjort att resa sig upp och säga så :)

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:26
  6. Miccy skriver:

    Roligt var den inte, fast risken är stor att jag hade börjat skratta för man känner hur rädd killen blev. Jag har dessutom en förmåga att skratta när man inte skall.

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:32
  7. Elsa skriver:

    Aspberger är inte en sån märkbar förståndshandikapp, på vissa märks det knappt :o Min bror har det, lite jobbigt är det, men man överlever ;)

    tisdag 22 december, 2009 @ 20:33
  8. jessi skriver:

    Om man tror att Asperger är en sjukdom ska man söka hjälp. Det är inte ens ett handikapp. Det är en gåva som endast tilldelas de med en viktig roll på jorden!

    tisdag 22 december, 2009 @ 21:07
  9. Anna ~ Sangster skriver:

    Opps!
    Haha ;D

    tisdag 22 december, 2009 @ 21:10
  10. Smygande Löken skriver:

    Tur att det inte var Tourettes syndrom de snackade skit om. Då hade de kunnat få ännu vassare svar på tal.

    tisdag 22 december, 2009 @ 21:28
  11. Maxburgaren skriver:

    Om man tror att Aspberger inte klassas som sjukdom/handikapp/funktionshinder så ska man nog läsa på lite.

    tisdag 22 december, 2009 @ 21:37
  12. Bullen skriver:

    Klart fejk. Folk med asperger tilltalar inte människor de inte känner, så det så.

    tisdag 22 december, 2009 @ 22:08
  13. Johan skriver:

    Asperger, det är då man svär mycket och leder en del tvivelaktiga program på TV3!

    tisdag 22 december, 2009 @ 22:28
  14. Prinzessin skriver:

    Hade fan kunnat göra det samma även om jag inte har asbergers. Dock skoj och rätt åt dem.

    tisdag 22 december, 2009 @ 22:41
  15. Sanna skriver:

    Tycker att det är konstigt att ingen kommenterat uttalandet "Ser jag CP-sjuk ut?!" Det behöver inte synas på en person att den har en cp-skada, man är verkligen inte förståndshandikappad när man har det utan det är en hjärnskada som främst sätter sig på muskler och talet. Det har ingenting med intelligens att göra…

    tisdag 22 december, 2009 @ 22:47
  16. Lisa skriver:

    haha #12, du var fan roligare än själva tjuvlyssningen.

    tisdag 22 december, 2009 @ 22:58
  17. Lottis skriver:

    #7: Asperger är inte ett förståndshandikapp överhuvudtaget.

    #11: Asperger är ingen sjukdom. Ett handikapp är det – så länge man har sådana svårigheter som man kan ha om man har AS.

    Alla handikapp är inte sjukdomar!

    tisdag 22 december, 2009 @ 23:24
  18. karlsson skriver:

    Vadå "CP-sjukdom"?! Är omåttligt jävla trött på när man använder sjukdomar som nåt jävla uttryck på de man anser inte är som en själv. CP är en sjukdom, DAMP en annan. Det finns också asperger, anorexi och förkylning. CP är inte ett uttryck för de man tycker är konstigt!!!!!! Nej, jag bär inte på någon kronisk sjukdom… utöver normalt hyfs förstås…

    onsdag 23 december, 2009 @ 00:25
  19. Vickan skriver:

    Fast varför skall killarna skämmas? De visste iof inte vad Aspergers var, men det är ju ingenting ont i sig att säga att det är 'någon CP-sjukdom'. Jag tycker de var ganska gulliga =)

    onsdag 23 december, 2009 @ 01:27
  20. Bozo skriver:

    Fan vad bra det kändes när jag läste att han reste sig upp! :D

    onsdag 23 december, 2009 @ 02:38
  21. Mc Tore skriver:

    Hahaha, det bevisar saken!:D

    onsdag 23 december, 2009 @ 04:33
  22. Dj Sven skriver:

    Btw så är min data inte cepe (dator) men jag kallar den vad fan ja vill i min lilla värld, helt utan hänsyn för vad FRA kan råka snappa upp.

    onsdag 23 december, 2009 @ 04:36
  23. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Mitt tangentbord är inte pk, så den här kommentaren fortsätter i tystnad.

    onsdag 23 december, 2009 @ 08:00
  24. Therese - Bloggar fran oknen! skriver:

    @Bullen: Den kommentaren var ju rent ut sagt, korkad.

    onsdag 23 december, 2009 @ 08:16
  25. Mervin skriver:

    11: Asperger kan vara både ett handikapp och en tillgång, allting är relativt. Man kan lära sig att övervinna de svårigheter som man har, man kan komma upp med strategier, och träna sig så att man blir bättre. De bra sidorna finns dock kvar, de med asperger är ofta mycket intelligenta och intelligensen finns alltid kvar.

    12: Klart att de med asperger kan säga så till en främling på stan. Jag har själv gjort det och jag har haft min diagnos i snart tio år.

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:15
  26. oxido skriver:

    Istället för att läsa alla förvirrade kommentarer här kan man läsa lite korrekt information här:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Aspergers-syndrom/

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:29
  27. Fröken skriver:

    Sanna: Det där att CP-skadade aldrig är förståndshandikappade är en myt. Det kan de visst vara. CP är en hjärnskada som uppkommer vid födseln tex vid syrebrist. Skadan kan sitta lite varstans och vara olika allvarlig. Därför kan man naturligtvis ha fått hjärnskadan på en plats som påverkar tankeförmågan, synen ja you name it. Dessutom kan ju bebisen vara förståndshandikappad redan i magen – det är inget automatiskt skydd mot en CP-skada vid förlossningen!

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:37
  28. Laura skriver:

    Finns det något som heter CP fortfarande? Jag har för mig att dom bytte namn på det…

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:46
  29. Henrik skriver:

    hehe. coolt gjort av kille 3

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:52
  30. Klas skriver:

    Det här visar så tydligt varför man inte ska tänka på det som något man har, utan att det är en del av den man är.
    Det är inte mer ett sjukdomstillstånd än det är att vara smart, korkad, gillar pannkakor eller hatar att frysa.

    Så länge man ser det som något man har så låter det som att det går att bota.
    Bota personlighetsdrag, DET om något låter dystopiskt.

    onsdag 23 december, 2009 @ 09:56
  31. D skriver:

    CP är ingen sjukdom det är en hjärnskada som uppstår under utveckling av hjärnan när man är ett foster. Det gör att muskler inte lyder riktigt då delar av hjärnan som styr dem är förlamad.
    CP är inget förståndshandikapp heller som många verkar få det till.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Cerebral_pares

    onsdag 23 december, 2009 @ 10:10
  32. Kitty skriver:

    …Vadihelvete.

    Aspbergers syndrome finns inte ens. Det är något man ger till folk som råkar vara lite smartare än andra, som inte ser någon andledning att behöva umgås med folk som dom inte får ut något av att umgås med. Har fått den diagnosen. Skulle enligt psykologen aldrig klara mig över sexans matte, går nu på gymnasiet utan stöd. Alls. Det finns fan inte ens några bevis för att det skulle finnas, då folk som menar att det beror på dom ojämna seretoninnivårenrna i hjärnan inte vet att dom testerna gjordes på folk som gått på seretoninutjämnande medicin väldigt länge. Seretoninnivåerna skall variera, hela tiden.

    onsdag 23 december, 2009 @ 11:23
  33. jurg skriver:

    För er som inte vet så är Asperger egentligen bara engelska för sparris. Det man menar med aspergers syndrom är att det är en person som är klen (som en sparris). Det behöver inte betyda att man är i ett vegetativt tillstånd, lite grönt är oftast bara nyttigt. Vad Comrad-Posten har med saken att göra vet jag inte, men man åt väl mycket grönt i Sovjet kanske.

    onsdag 23 december, 2009 @ 11:47
  34. Szara skriver:

    Men orka med alla med Aspergers som tror att de är Utvalda.

    onsdag 23 december, 2009 @ 11:55
  35. Anna skriver:

    Bullen: hade en kurskompis med asberger när jag började universitetet och hon talade verkligen med okända människor, hon var den enda som minglade runt och talade med oss allihop redan första dagen

    onsdag 23 december, 2009 @ 12:13
  36. Lottis skriver:

    Kitty: Jag har också AS och jag har då inga problem att umgås med såna personer. Det känns som att du drar alla över en kam där i ditt inlägg. Alla är olika.

    Szara: Jag tror att det finns många som tror att de är Utvalda, aspies eller inte.

    onsdag 23 december, 2009 @ 12:31
  37. Mervin skriver:

    Szara: Jag tror inte att jag är "Utvald". Jag tror bara att jag har en tillgång. Dessutom så är jag så trött på folk som hela tiden tror att man är dum i huvudet, det är lite som ett mothugg att säga att det är en tillgång.

    onsdag 23 december, 2009 @ 13:30
  38. Heja skriver:

    Jag tycker många av kommentarerna här är lite CP.

    onsdag 23 december, 2009 @ 14:13
  39. oxido skriver:

    #30 Klas: Som individ kan man såklart kalla det för personlighetsdrag, men medicinskt kallas det ett syndrom och en funktionsnedsättning.
    Personer med Aspergers syndrom har svårigheter när det gäller:
    * förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
    * förmåga till ömsesidig dialog, att förstå ”det outtalade” och att ”läsa mellan raderna”.
    * svårt med planering och organisering av tillvaron.

    Dessa problem kan ju folk ha lite till mans men jag har fått intrycket att det är i högre grad/tydligare hos personer med AS.
    #32 Kitty: Jag vet många intelligenta personer som inte visar upp några tecken på AS. Om du fått diagnosen AS men inte alls tycker tecknen tyder på att du har det så kanske du ska undersöka om det var en felaktig diagnos.

    onsdag 23 december, 2009 @ 15:37
  40. Maxburgaren skriver:

    Suck… Är det nånting jag är trött på så är det personer med olika syndrom/handikapp/tillstånd som alltid utgår från att de blir påhoppade så fort deras diagnos nämns.

    onsdag 23 december, 2009 @ 17:03
  41. Konrad skriver:

    CP är framför allt inte det skällsord/tillmäle som tyvärr alltför många använder det som.

    @Maxburgaren: Det är därför inte konstigt att de personer du nämner reagerar som de gör, se t ex kommentaren ovanför din.

    onsdag 23 december, 2009 @ 17:16
  42. Lottis skriver:

    Maxburgaren, nejdå jag utgår inte från det iaf, däremot blir jag trött på all okunskap som finns, och oförmågan att ta till sig rätt fakta.

    onsdag 23 december, 2009 @ 18:40
  43. Timmy Petersson skriver:

    Vad är det man brukar säga… Forskningen är idag så långt framskriden att det inte finns en enda människa som är riktigt frisk längre.

    onsdag 23 december, 2009 @ 19:06
  44. MackePacke skriver:

    Maxburgaren: Jovars, men det är ingen CP-störning.

    Bullen: I 20-årsåldern tror jag att de flesta med Aspergers har lättare för det än i yngre år.

    onsdag 23 december, 2009 @ 19:24
  45. Lisa skriver:

    HAHAHAHA det roligaste med det här, det är ju inte tjuvlyssningen, utan kommentarerna!!! :D
    känner för övrigt två med aspergers, och ingen av dom går att umgås med (inte bara min egen uppfattning, utan måååångas). så det här med att alla med aspergers är så "intelligenta"/"smarta" är BULLSHIT! är man intelligent/smart när man inte vet hur man ska vara bland folk? inte enligt mig! och sen så är det inte så att alla med aspergers lär sig så snabbt om ALLTING, utan de har specialintressen, och lär sig då alltså enbart mycket om just ett visst intresse. är det att vara intelligent att kunna jättemycket om ett ämne?
    och ja, min mamma har jobbat med "aspisar" i över 20 år och jag har skrivit flera skolarbeten om det, så jag kan en del. jag har inte bara suttit och läst på wiki i fem minuter… självklart är inte alla likadana, men att få det att låta som att alla som har aspergers är sååå smarta, det är bara en löjlig ursäkt enligt mig. alla föds olika, bara att acceptera. varför säga att någon som är si är bättre än nån som är så? vi har alla våra för- och nackdelar…

    onsdag 23 december, 2009 @ 20:17
  46. Lottis skriver:

    Lisa, jag tror att anledningen till att många framhäver de positiva sakerna med asperger är just för att så många känner bara till den bilden du ger! Du när så att säga alla kommentarer om att aspisar är smarta osv.

    Och vad är egentligen intelligens? En person som är väldigt social kanske inte kan något alls om samhälle, matte och så vidare. Och då är man inte heller särskilt intelligent enligt min åsikt.

    Alla är verkligen inte likadana det finns många olika grader av AS och alla som känner till min diagnos har sagt att dom aldrig skulle märka det på mig.

    Du känner bara två personer med AS, det är alldeles för lite för att kunna säga såna saker. Du borde komma och hälsa på min klass så skulle du nog bli rätt chockad.

    onsdag 23 december, 2009 @ 20:40
  47. ZubMessiah skriver:

    Tack Lisa, det var snällt.
    Ditt jävla as.

    onsdag 23 december, 2009 @ 20:41
  48. Karin skriver:

    Kan vi bara göra klart för oss nu att 1) det heter Aspergers, inte Asbergers, Aspbergers, Aschbergers eller vad nu ni som tycker att ni är så pålästa tror att det heter 2) Aspergers inte är ett förståndshandikapp, eftersom intelligensen hos folk med syndromet varierar precis som hos alla människor 3) Aspergers heller inte gör en till en utvald supermänniska som per automatik är bättre än alla andra 4) folk som säger "nån jävla CP-sjukdom" inte på nåt sätt är gulliga eller framstår som det minsta smarta.

    Jag känner/har känt många med Aspergers. Det finns både bra och dåliga sidor med det och det varierar också enormt mellan människor. Både min fästman och min bästa polare har diagnosen, så uppenbarligen finns det sidor med syndromet som i alla fall jag ser som fördelar. Men har också träffat "aspies" som jag bara inte stått ut med! Dock så är det definitivt inte en "CP-sjukdom", och varken Aspergers eller CP-skada behöver nödvändigtvis åtföljas av förståndshandikapp.

    onsdag 23 december, 2009 @ 20:48
  49. Marko skriver:

    Hellre ha EQ än IQ. Orka med Aspergare, Går ju fan inte att umgås med. Antingen går munnen i ett och man hinner inte få en syl i luften tills man skriker "HÅLL KÄFT!!!" till Aspergaren, eller så säger dom inte ett skit.

    onsdag 23 december, 2009 @ 21:03
  50. Wildheart skriver:

    God Jul allihopa!
    Ja, det gäller dig med, #44 ZubMessiah…

    onsdag 23 december, 2009 @ 21:36
  51. Greta skriver:

    CP, Aspberger, DAMP o s v är medicinska diagnoser. De som använder de orden som tillmälen avslöjar sig som lågutbildat slödder.

    onsdag 23 december, 2009 @ 22:42
  52. Wilgot skriver:

    ♪♫♪Why can't we… be friends? Why can't we… be friends?♪♫♪

    Ingen som funderat på att ta tre djupa andetag innan de kommenterat?

    God jul till eder allesammans, och speciellt till far Wildheart!

    onsdag 23 december, 2009 @ 23:13
  53. a skriver:

    Folk med aspergers kan ha svårt att umgås men de kan ha extremt hög IQ. Folk utan aspergers kan ha lätt att umgås men ändå vara korkade så in i helvete. Vad föredrar ni?

    God jul!

    torsdag 24 december, 2009 @ 00:05
  54. Lisa skriver:

    Lottis: självklart tycker jag att intelligens är att både vara allmänbildad och kunna fungera socialt, inte om man bara har något av det.
    och för övrigt så har jag jobbat på en särskola.
    ZubMessiah får nog ta och läsa vad jag skrev en gång till innan han/hon kallar mig as… jag skrev att alla har sina för- och nackdelar, ingen är perfekt! gäller både oss utan syndrom, och de med syndrom. trist om alla skulle va likadana va? men att säga att man är smart bara för att man har ett syndrom och att syndromet är en ursäkt för det, njaaa… det klingar inte så fint i mina öron…

    torsdag 24 december, 2009 @ 00:28
  55. Jojo skriver:

    Jag har AS och har slutat bry mig om idioter som kallar mig för cp-störd eller dylikt. Jag gör min grej och så är det med det.

    torsdag 24 december, 2009 @ 08:02
  56. Dennis skriver:

    lol@allakommentarer

    NPF verkar vara ett känsligt ämne.

    Bullen: Fint sätt att dra alla över en kam. Jag har hört att NPF-diagnoser kan variera i komplikationsgrad. =S

    Smygande Löken: Jag har Tourettes Syndrom. Här får du ett vasst svar på tal; kniv och rakblad. Vassa så det räcker.
    Ledsen att inte kunna stärka din stereotypvision bättre än så, men jag ville inte förpesta Tjuvtittat med mängder av könsord. ;-)

    torsdag 24 december, 2009 @ 10:31
  57. Mikael W skriver:

    Har tre nära vänner som har AS. Efter många år har jag märkt att deras AS ter sig på olika sätt men jag har upptäckt några huvuddrag.

    1) Har svårt för det sociala samspelet med människor. En av dem är väldigt tillbakadragen, och 2 av dem är väldigt sociala utåt men har svårt för att uppfatta människor på rätt sätt och kan själva uppfattas fel. Alla tre är väl medvetna om sina sociala nedsättningar.

    2) Är väldigt duktiga inom ett specifikt område. En av mina vänner med AS är ett proffs när det gäller programmering, en annan en fena på fiske och ett mattesnille, och den tredje är en mästare på musik. Jag tror att alla med AS har något som de är extra bra på.

    3) Är väldigt ärliga, på gott och på ont.

    Alla människor har fördomar, men det kan man komma förbi om man bara försöker förstå varje individ oavsett vem det är eller vilken diagnos denne har.

    Jag tror att alla som har någon slags nedsättning samtidigt har någon egenskap eller förmåga som väger upp. Att hjärnan kompenserar vissa brister. Till exempel har personer som föds blinda ofta bättre hörsel. Ett annat exempel är personer med savant syndrom.

    torsdag 24 december, 2009 @ 13:00
  58. Mikael skriver:

    Vissa av er borde faaan läsa på om AS//Autism och sluta ha sådana djävla fördomar, ni är skrämmande inskränkta.

    God Jul.

    fredag 25 december, 2009 @ 12:10
  59. ann skriver:

    Den här sidan tycks mest vara till för folk som behöver häva ur sig sina frustrationer och fördomar.
    Det kan ju vara skönt att ha den möjligheten nu i juletid.

    Och en hel del kan inte ens stava rätt fast de anser att det är andra som är dumma och de själva är så smarta.

    Aspberger ….. seretonin ….. andvändning

    Gubben hette Asperger
    Transmittorsubstansen heter Serotonin och har inget med AS att göra
    Och vilken and är det som vänder?

    lördag 26 december, 2009 @ 01:34
  60. Lina Johansson skriver:

    Väldigt trist med alla era fördomar!

    lördag 26 december, 2009 @ 12:55
  61. MsTibbs skriver:

    Bra att killen ställde sig upp, det behövs tydligen när man läser den här tråden. Jag har själv konfronterat tre som jobbade på SJUKHUS (biblioteket men ändå) som trodde att Asperger var samma sak som psykopati… Jag gav dem en lapp med aspergers rättstavat… är det något som är farligt så är det personer som tror de vet, även om de bara "hört från en kusins kompis" eller "skrivit en gymnasieuppsats"… För att förstå asperger måste man träffa många.

    lördag 26 december, 2009 @ 13:04
  62. Kelle K skriver:

    Jag har åkt skidor i Asperger.

    lördag 26 december, 2009 @ 23:24
  63. Liza & Maja! skriver:

    ägd.

    söndag 27 december, 2009 @ 15:45
  64. Linsen skriver:

    Det är just sådana här kommentarer skrivna av personer utan AS som är så grymt typiska…

    Personer med Aspergers Syndrom är ärliga, pålitliga, uthålliga, noggranna, duktiga, intelligenta, snälla och väldigt bra vänner. Så är det! Visst finns det undantag, men AS är en trevlig diagnos, tycker jag.

    söndag 27 december, 2009 @ 19:59
  65. Elsa skriver:

    Bra gjort av killen, brorsan min har Asperger. Tycker folk bör kunna skilja på syndrom och sjukdom.

    söndag 27 december, 2009 @ 23:42
  66. Marmoset skriver:

    Jag fick av en slump reda på att jag hade asperger förra året (var 14 då) när jag kikade igenom några av mammas papper och jag bröt typ ihop totalt. Hade ingen aning om vad det var men trodde att jag var något jävla psycho. Men när jag hade lugnat mig pratade jag med mamma och hon berättade vad det innebar och då fattade jag genast att det inte var något att bry sig om. Vissa skriver här att personer med AS är omöjliga att umgås med men gäller inte det "vanliga" personer också? Vissa personer klickar, andra inte och att sen skylla det hela på AS eller inte är var mans eget beslut. Idag ser jag det hela som en liten gåva nästan, eftersom jag har oerhört lätt för saker i skolan, även om jag socialt är lite annorlunda (föredrar att vara ensam) men jag har fortfarande många vänner och så.
    Det som jag mest märker av av mitt AS är att jag gillar att vara ensam, är väldigt intresserad av forskning, fysik och matte etc. och att jag ibland har svårt att förstå mig på folk. Och till 45. (Lisa) vill jag bara säga att det finns väldigt många olika sorters intelligens: extenciell, logisk, social, språklig och många fler. Du borde förresten kolla om du har AS, du verkar ha ganska så dålig inlevelseförmåga… *bara ett tips*
    Och alla ni med AS ska veta att ni har fått en liten "gåva" och att ni ska göra det bästa av situationen! Kramar

    tisdag 29 december, 2009 @ 00:46
  67. menherregud skriver:

    det roligaste (och sorgligaste) med hela den har diskussionen ar ju att INGEN reagerar pa att ordet "CP" fortfarande ar ok att anvanda som tillmale.
    de som i debatten forvarade asperger syndrom och dessa manniskors ratt att bli respekterade, namner inte ett ord om hur manniskor med celebral pares bor bli respekterade.

    wow.

    tisdag 29 december, 2009 @ 17:46
  68. Anders skriver:

    Såg ni "Livet i Fagervik" den 7 december så såg ni en ganska skapligt spelad ung tjej som hade Asperger.

    Såg ni Läckbergdeckaren "Stenhuggaren" så var det ovanligt snyggt gjort där.

    Den unge Morgan nämndes specifikt ha Asperger, och särskilt en av poliserna muttrade om att han var mer eller mindre idiot. Och vi tittare såg ganska klart att killen i varje fall inte var dum i huvudet. bara lite annorlunda.

    Och mitt i alltihop så framställdes polischefen kommissarie Mellberg på ett sätt så att det för alla oss med lite koll blev helt uppenbart att han så klart var aspergare.

    Och har ni eventuellt sett en serie filmer på sistone om luftslott som leker med elden och hatar kvinnor och så, så är ju liksom Lisbeth Salander klockren aspergare.

    tisdag 29 december, 2009 @ 20:23
  69. Lottis skriver:

    menherregud: Självklart är det lika respektlöst att slänga ur sig cp hit och dit, MEN jag kan tänka mig att människor i allmänhet har mer koll på celebral pares än AS och att det därför är mer underförstått att man inte riktigt menar allvar när man säger cp till folk. Det är absolut ingen ursäkt till det, men det kan vara en förklaring. Asperger är ett mycket nyare uttryck tror jag.

    Anders: Jag har inte sett "Stenhuggaren" eller Livet i Fagervik, men jag håller med om att Lisbeth Salander garanterat skulle få en AS-diagnos om hon tillät sig utredas :)

    tisdag 29 december, 2009 @ 22:14
  70. Lisa skriver:

    Marmoset: det var ju just det jag skrev, att intelligens inte bara är en sak xD

    Då min mamma jobbar med att ställa diagnoser på barn som ev. har aspergers så tror jag nog inte att jag har det :) Hon skulle nog ha märkt det efter alla år…

    onsdag 30 december, 2009 @ 12:08
  71. Serathas skriver:

    Jag har aspergers, och jag har själv märkt att det är många som har fördomar, även om de inte visar det, jag kanske inte är världens mest sociala person, men jag noterar mycket som folk inte tror, har gått i en klass med dom som har aspergers under gymnasietiden, och det märktes ännu mera där, dvs alla hade sina egna intressen, även om vissa hade samma, eller nästan samma, och alla hade sina olika svårigheter, och var bra på olika saker, det var en som läste matte f, tror jag det var, och höll på att börja läsa java (kodning), och han var ändå djävligt chysst, men iaf, det varierar stort från person till person, t.ex en i min klass i högstadiet som hade aspergers, vad jag vet var en av de jobbigaste personer jag träffat, och han skulle gå runt och bråka, dvs slåss varje rast, både med mig, min kompis, och några som gått i sin förra skola, han blev i princip ovän med hela skolan på en vecka, eller i alla fall alla visste vem han var, och att han bråkade hela tiden, flera av mina kompisar har aspergers, även om vi kanske inte umgås hela tiden, så snackar vi lite då och då, och går på en eller en annan spelning vi hittar med något mindre hårdrocksband, men jag ser även hela tiden att så fort man nämnt att man har aspergers åt vissa så beter dom sig annorlunda mot en, som om dom tror att man är dum i huvet bara för att man har en diagnos, vilket jag tycker är rent utsagt fördjävligt, då diagnosen varierar från person till person

    fredag 08 januari, 2010 @ 22:40
  72. Lönnis skriver:

    Elsa, jag håller med dig om att folk borde kunna skilja på syndrom och sjukdom, men *du* borde faktiskt kunna skilja på funktionshinder och förståndshandikapp. Kallar du av misstag din bror för förståndshandikappad så bli inte förvånad om han tar väldigt illa vid.
    För er som vill hålla på och skapa en argumentation om tjuvlyssningen så var det pojkarnas väldigt nedlåtande sätt att tala om AS som mannen reagerade på.

    Kul att läsa om det! Har velat göra såhär många gånger men jag är för lugn och tillmötesgående för att skälla på främmande tonåringar. :P

    Skämt åsido, jag har arbetat som stödlärare för elever med AS och har själv AS. Jag vet att diagnosen kan ha en väldigt starkt stigmatiserande effekt på barn; eller en "CP-stämpel". Jag märker fortfarande hur till och med vuxna människor kan rygga undan och bli alltmer avlägsna då jag nämner att jag har AS.

    söndag 10 januari, 2010 @ 22:54
  73. Alva skriver:

    Haha, där fick dom
    PINSAMT

    tisdag 12 januari, 2010 @ 18:58
  74. Melinda skriver:

    Jag har minsann både en cp-skada (vänstersidig hemiplegi) och Aspergers Syndrom. Men mitt utseende har inte påverkats av varken det ena eller det andra. Tänka sig!

    fredag 15 januari, 2010 @ 21:02
  75. Andreas skriver:

    asså jag har med asperger och det folk inte vet är att det finns lika många olika typer av asperger som det finns människor en del kan inte prata med främmande folk menas andra som jag kan prata med alla och skiter i fan folk tycker om mig.

    menas andra har special intressen och mer lr mindre bara kan lära sig om en sak men om den saken kan dom allt som är värt att veta osv osv sen ja asperger är ett funktionshinder men det är ingen sjukdom för sjukdommar kan man bota. va tkr alla som som yttar sig och bara har googlat asperger och tror dom vet hur diagnosen fungerar utan att ha någon egen livserfarenhet om saken är ganska pinsamma som människor…. men men d är min åsikt.

    tisdag 19 januari, 2010 @ 10:05
  76. Emma skriver:

    Det här var ganska underhållande att läsa, Speciellt kommentarerna.. Väldigt varierande.. Hmm
    Iaf, Kan säga att mycket av det jag läst nu känns väldigt "jag vet bäst"-aktigt fr¨n allihopa och jag hittar mycket som stämmer och mycket som verkligen är skrattretande hos alla.

    Jag har själv asperger, likaså har min pojkvän och flera av mina vänner. Asperger har enligt min mening blivit lite av ett "Mode"-syndrom och de flesta som diagnostiserats de senaste 10 åren har fått Asperger som diagnos.
    Därför varierar gravheten av syndromet hos alla. Och många som har fått asperger skulle troligtvis inte klassas som Asperger längre om dom omdiagnostiserades.
    Inte har jag några Speciallintressen heller.. Jag är bra på det mesta som jag tar åt mig att göra, mest för att jag är snabblärd och posetiv till det mesta.

    Själv skulle jag nog göra precis som kille 3. Gå fram och påpeka att jag har asperger men inte är jag CP, sen skulle jag nog köra en halv föreläsning om Asperger och CP för dom. För jag gillar att få folk att "lära" sig.
    Däremot skulle min pojkvän troligtvis inte ens hört diskussionen om den skreks i hans öra.. Han sluter sig inne på offentliga platser.

    Sen har jag hört att asperger märks mer hos killar än hos tjejer, men det vet jag inte om jag håller med om. Allt är relativt.

    fredag 22 januari, 2010 @ 15:28
  77. Zanizaila skriver:

    Jag är nog lite sent ute, men jag måste bara säga att mina ögon BLÖDER snart. Det heter ASPERGER, inte "Aspberger" eller "Asberger".

    Please, lär er stava! De enda jag förlåter är dyslektiker.
    (Har Aspergers själv, men har inte blivit diagnosticerad med varken Aspbergers eller Asbergers)

    lördag 20 mars, 2010 @ 18:09

Skriv en kommentar