Födelsen av GI-Joe
Restaurant Kabyssen, Waxholm
Servitrisen kommer fram till en familj på fyra med brödkorgen. Pappan, dottern och sonen tar bröd, men inte mamman. Servitrisen går sedan därifrån.
Sonen ~9: Mamma, varför tar inte du bröd för?
Mamma ~40: Nej, haha, då får jag ju utslag på vågen.
Mamman tittar skämtsamt mot pappan. Sonen ser däremot ut att fundera ordentligt på vad hon just sagt.
Sonen: Mamma… vad menar du, jag fattar inte?
Mamman (smått irriterad): Jamen vad tror du? Jag vill inte ha bröd för då får jag utslag på vågen!
Sonen tänker länge och noga.
Sonen: … Ja, vaddå? Bubblor på vattnet?!
Publicerat den 10 januari, 2008 kl. 15:09 under Barn, Stockholm av Petter
Kommentarer: 65 -
Undrar om den grabben någonsin får några bröd-er?
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:17En tjuvlyssning väl värd att göra vågen för.
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:19Jag fattar inte rubriken, men det är väl kanske för att jag inte har sett GI Jane? Ganska gullig unge, i varje fall. Töntig mamma. Hatar den jävla vikthysterin.
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:29Ha ha. Jag trodde att han trodde det skulle kommaa små röda eksem på badrumsvågen. :-)
Min dotter pekar alltid på stolen, bordet, golvet eller vad det nu är hon har sprungit in i när jag frågar "Var slog du dig?" Hon är 2,5 år.
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:37Klok grabb!
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:39Dum moder!
Väger något gör hon ju ändå…
Huh? är de nåt så simpelt så att jag inte fattar?
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:45Hatar att mamman sitter och pratar om sin vikt framför sin dotter. Sånt kommer ge dottern ätstörningar. Blä.
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:49#3. GI som i GI-bantning (Glyko-nånting Index).
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:50Haha! Rubriken är fan lysande!
torsdag 10 januari, 2008 @ 15:52#3: Här är en liten ledtråd till att förstå rubriken: http://sv.wikipedia.org/wiki/GI
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:02#3 hört talas om bantningsmetoden GI? :)
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:06Vadå jag fattar lika lite som sonen; Bubblor på vattnet? fattar inte :S
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:07#3 Cineast: Jag tror Rubriken anspelar på Glymemiskt Index (GI) Fattar dock inte meningen med tjuvlyssningen i övrigt. Mamman vill inte gå upp i vikt, vilket är förståeligt i denna värld vi lever i. Och ungen verkar inte veta vad en "badrumsvåg" är för ngt
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:10Mamman borde väl fatta att inte barn kan veta allt och ge en bättre förklaring. :-)
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:10Äh håller med ungen, tänkte också på vatten innan jag fick tänkt efter lite ^^
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:20Utslag på vågen, fick mig att tro att mamma drog ett ganska grov och snuskigt skämt eller något, men det är nog bara jag som är lite sjuk.
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:30våg…. havet> vatten
utslag…. >bubblor
alla gettar it?
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:30En annan förklaring till rubriken kan ha att göra med att GI Joe är en leksakssoldat. Gissningsvis är den även designad för att kunna lösa marina uppgifter, såsom att simma iland på fientligt territorium utan att synas.
Bubblor på vattnet syns.
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:31Luriga jävla morsor. Snygg rubrik förresten.
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:37"I don't want bread because I'll get a rash on the scale"
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:43hörru Sudden, mamman nämnde ju aldrg att det var badrumsvågen hon pratade om.. så inte så konstit om ungen inte förstår. Ett litet barn som inte väger sej o e hysterisk över vikten kan helt bra tänka på vågor i vattnet. Juh. Påminner om min lillebror som var typ 4år när WTC ramlade ihop, han förstod inte alls hur de kunde flyga om planet var kapat.. ( ifall att nån inte skulle råka förstå så trodde han att någon hade kapat av det). Inte så lätt att vara liten
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:48Vilken trevlig morsa, hur kan man bli irriterad över en sån fråga? Knappt man fattar själv ju.
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:50Jag ville väga min båt men jag hade ingen våg. Då åkte jag ut på sjön tills det kom en.
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:51barn i den åldern har ännu inte utvecklat en föståelse för det abstrakta. om du säger till ett litet barn " men kan du inte sitta still, du har ju myror i byxorna" så tittar barnet i byxorna och tänker nähä…jag har ju inte ALLS myror i byorna!"
om mamman säger "ge utslag på vågen" istället för "gå upp i vikt" (utslag och eksem har väl alla ungar haft så de ve nog att det brukar se bubligt ut och rött på huden) ett barn brukar inte direkt vara viktmedveten, så när mamman säger våg tänker ungen självklart på en våg i vattnet på stranden som ungar ju tycker e så kul. utslag på vågen blir därför något som är bubbligt på vatnet.
jätte söt tjyvlyssning men vissa borde kanske studera lite psykologi för att fatta den ;) (ja jag kan vara en besserwisser ibland jag vet)
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:53JAHAAAaaaa, utslag på vågorna, vårtor på vattnet =)
torsdag 10 januari, 2008 @ 16:56Elak och dum mamma. Förstår mig inte på vuxna som tror att problemet är att barnen inte hör, istället för att analysera vad de säger egentligen. "få utslag på vågen" var nog det dummaste jag hört på länge! :/
torsdag 10 januari, 2008 @ 17:01jävligt långsökt tjuvlyssning tycker jag.
torsdag 10 januari, 2008 @ 17:05men det är kanske bara jag.
#20: :-D!
Och: man kanske ska anpassa sitt språk så att barn förstår vad man menar. Hon kunde helt enkelt ha sagt att hon inte ville bli tjock.
torsdag 10 januari, 2008 @ 17:17aaa! det tog några timmar för mig innan jag fattade vad ungen tänkte på! :P då blev den ju kul!! :D
torsdag 10 januari, 2008 @ 17:35den här var rolig =) då är den stora frågan om petter tänkte gi som i vikt-grejen eller som i "who's the greatest hero of them all – GI JOE!"
torsdag 10 januari, 2008 @ 17:39#1 Kalle: en underbar kommentar =)
torsdag 10 januari, 2008 @ 18:38Att tjuvlyssningen utspelade sej på "Restaurant Kabyssen" gör de väl ännu svårare för ungen att förstå vad mamman menade. Måste erkänna att ja också tänkte på vattenvågor när ja läste!
torsdag 10 januari, 2008 @ 18:39Herreminjesus, denna vikthysteri och allt snack om GI gör mig illamående.
torsdag 10 januari, 2008 @ 18:43Hur kan någon tro att en nioåring ska förstå ordet "utslag" i den betydelse som avses här? Riktigt korkad mamma.
torsdag 10 januari, 2008 @ 18:56#30 Adam: Varför inte både och? Brukar kallas en ordlek, "pun" på engelska :)
torsdag 10 januari, 2008 @ 19:0433 klas-kristian: så illamående att du kräks upp maten du äter varje gång?
torsdag 10 januari, 2008 @ 19:17VA?! Fattar inte ett ord om vad pojken snackar om :) han är nog totalt insnöad i sin lilla egna värld :)
torsdag 10 januari, 2008 @ 19:27Ja men vad ska barnet tro då:P tycker hans analys av uttrycket är solklart!!
torsdag 10 januari, 2008 @ 19:51OT
torsdag 10 januari, 2008 @ 20:11Jag har hört att GI metoden uppkom när det gick dåligt för köttindustrin och dom ville få upp konsumtionen.
Varför stavar du Vaxholm med W?
torsdag 10 januari, 2008 @ 20:41#24 Arctic: Tack, så slapp jag dra den grundkursen i utvecklingspsykologi. ;p
torsdag 10 januari, 2008 @ 20:52Söt grabb. Dum kärring, hon får väl lära sig att snacka så ungarna förstår. Eller åtminstone ge f-n i att bli irriterad när de inte förstår hennes långsökta kommentarer.
Mamman tror att observabeln massa har en motsvarande operator vilket skulle innebära att (kvantmekaniska) vågfunktionen som beskriver hennes kropp skulle anta ett tillstånd då hon ställer sig på vågen (jmf Schrödingers katt). Tyvärr finns ingen sådan observabel så där är hon fel ute och där ligger också förklaringen till varför sonen inte förstår henne.
torsdag 10 januari, 2008 @ 20:54#39 Nancy
torsdag 10 januari, 2008 @ 20:56Kommer det en ny specialversion av GI innehållande omapackad ICA-färs nu då? :p
#20 måste väl ändå mena "I don't want bread because I'll get a rash on the wave"??
torsdag 10 januari, 2008 @ 21:16Jag trodde verkligen att mamman pratade om en helt annan våg, men samtidigt är man ju lite pervers :)
torsdag 10 januari, 2008 @ 21:39haha efter ett tag förstod jag, då var det riktig kul!
#7:
torsdag 10 januari, 2008 @ 21:551. det är en son.
2. ska man inte kunna prata med sitt barn om sin vikt utan att barnet får ätstörningar i framtiden? för ärligt talat så tror inte jag att denna lilla diskussion kommer göra så den 9 åriga pojken får ätstörningar. tror verkligen inte det :)
#46
1. De var fyra i familjen varav sonen och dottern och pappan tog bröd…
2. Tjejer (som jag förmodlar att dottern är) brukar ofta ta efter sina mödrar och tänka på vikt.
För övrigt så tycker även jag att mamman är jäkligt opedagogisk.
torsdag 10 januari, 2008 @ 22:41hehe… När jag var liten (kanske fyra) bad mina föräldrar mig att slänga trädgårdsavfall i komposten… "Hmmm… Kom posten. Jag lägger det i brevlådan!" Barn är sjukt logiska. För övrigt gillar jag att hon låter ungen fundera på det istället för att förklara på en gång. Barn behöver lära sig att tänka själva. Vuxna också för den delen…
torsdag 10 januari, 2008 @ 23:11Till alla som säger "Det var väl inte så lätt att förstå" eller syftar på att pojken är liten, så står det att han är nio år i tjuvlyssningen?
fredag 11 januari, 2008 @ 08:21HAHAHAHA, det där e ju min familj! xD
för alla som undrar; mamma försökte bara dra ner på mackätandet, för hon åt för mycket mackor, och jag stavar waxholm med W därför att det är så det har blivit stavat sedan waxholm blev en stad (förutom på moderna tider)
Mamma blev irriterad för att hon inte ville prata om det på en restaurang, och ni skulle förstå varför hon blev irriterad om ni känner min lillebror, han kan skrika ut kommentarer som "EMMA, HAR DU HAFT SEX?!"
själv är jag för närvarande 16, ja har ätstörningar, men nej inte pga mamma.
hej hopp, kul att ni gillar den :P min familj är allmänt konstig, så bli inte förvånad om det dyker upp fler "jäkliga, opedagosiska, vikthysteriska mammor" och söner som inte fattar nånting
((jag skrattade så mycket under det här tillfället att jag nästan kvävdes, och servitrisen kom fram och frågade om hon skulle ringa ambulans xD))
fredag 11 januari, 2008 @ 08:53Vem orkar tjuvlyssna när man sitter på restaurang? Jag går till en sån för att äta iallafall…
=¤%
fredag 11 januari, 2008 @ 10:47.. och så åt mamman 3 buttar bearnaise och en halvliter brunsås till maten..
fredag 11 januari, 2008 @ 13:00#46 Min lillasyster är 10 och tycker hon är tjock. Jag fick ätstörningar när jag var 12. Det är de små sakerna som gör det. Håller med # 47 (påpekandet om att en flicka satt med vid bordet har du säkert redan läst).
fredag 11 januari, 2008 @ 13:17Visst så har modeindustrin etc. mycket med det hela att göra, men ens mamma är ju det finaste man vet när man är lite yngre. Om hon då tycker att hon inte bra nog, så kommer barnen att tycka likadant. Spec. om det är flickor. Jaja, vad vet jag.
Jaha, GI. Jag har aldrig ens läst någonting om GI eller någon annan "bantningsmetod" för den delen. Så inte konstigt att jag inte fattade. Jag skiter fullständigt i sånt. Som sagt, jag hatar hela bantingsgrejen.
fredag 11 januari, 2008 @ 14:32#56 LoEmma: Så din bror, med dig (och din mamma) i familjen, vet inte vad "våg" och utslag på den är? Men däremot frågar om du har haft sex? Hälsa.
fredag 11 januari, 2008 @ 18:32Haha Hon kanske var glutenallärgiker och i badkaret blir det då lättere att få "bubblor på vågorna" ;)
fredag 11 januari, 2008 @ 19:35Japp,GI(Glykemiskt Index),den vanliga människan eviga strävan att försöka se "normal" ut efter vår tids regler och lagar(mode-industrin).
Och ja,GI Joe,en action figur baserad på Navy SEAL om jag inte minns fel.
(Navy SEAL=Navy Sea Air Land,dvs. en allt-i-allo soldat).
Nej,jag hade fel,förlåt mig. GI Joe är fyra(!)actionfigurer.
1) Action Soldier(Army)
2) Action Sailor(Navy)
3) Action Pilot(Air)
4) Action Marine(United States Marine Corps)
Nu blev det himla mycket text här,förlåt för det.
fredag 11 januari, 2008 @ 19:5024 & 41: Var lagom styva i korken! det där hör väl till allmänbildning…
fredag 11 januari, 2008 @ 20:43haha, jojo, JAG fattade hela grejen, men inte min lillebror, för han är inte långsökt, utan han gör och uppfattar saker exakt sp ordagrant som de är! :P
fredag 11 januari, 2008 @ 22:43//LoEmma
Bästa jag har hört på länge… Han måste ha tänkt jäkligt länge för att komma fram till den slutsatsen..
lördag 12 januari, 2008 @ 14:35LoEmma: Så det är du som har skickat in tjuvlyssningen, eftersom du skrev i ditt inlägg #50: "och jag stavar waxholm med W därför att det är så det har blivit stavat sedan waxholm blev en stad (förutom på moderna tider)"?
lördag 12 januari, 2008 @ 20:28Om det nu så är fallet, så vet du att det inte räknas som att tjuvlyssna när man sitter tillsammans med familjen?
Var det ingen annan som undra hur gammal sonen var?
tisdag 15 januari, 2008 @ 01:32Måste hon uttrycka sej så "ge utslag på vågen"? vem fan fattar det? Pucko-morsa.
fredag 18 januari, 2008 @ 15:14Snacka om fejkad tjuvlyssning. Ingen människa skulle uttrycka sig så som mamman gör. Hade hon sagt att det skulle "märkas på vågen" hade jag kunnat tro det, men nu verkar det som att det bara är ytterligare en utav alla dessa konstruerade exempel som barnälskande människor hittar på för att få andra barnälskande människor att skrocka glatt om hur underbara ungar är.
Barns felsägningar är inte roliga: De säger fel för att de inte fattar hur saker funkar. Inte skulle väl folk skratta åt en förståndshandikappad om den personen sa någonting fel på grund av att den inte fattade saker? Men så fort det gäller barn är det okej. Jag fattar inte.
måndag 25 februari, 2008 @ 16:25Alltså. Vad många kommentarer här som tycker ungen är dum som inte förstår. Ni var inte värsta språkgenier i den åldern heller. Folk kommer inte ihåg när de lärt sig olika ord och uttryck, och plötsligt har de för sig att de visste allt de vet nu även när de var små.
Jag minns när jag första gången fick förklarat för mig vad bakterier var. Det fanns snälla och dumma sådana, och de var jättesmå sa pappa. Trodde då det var som människor som man just och just kunde se. Vissa hade vapen och var allmänt argsinta, medan andra var mer snälla. Fler missuppfattningar minns jag inte nu, men kan ju gissa att det fanns en hel del.
torsdag 27 mars, 2008 @ 20:29