Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Knarkare injicerar

Långt ut på gröna linjen, Stockholm

Ett märkbart påverkat par ~20 pratar om droger.
Tjejen: Men alltså… jag vill inte att du ska se mig som en knarkare bara för att jag snortar.
Killen: Självklart inte!

Kommentarer (53)

Skriv en kommentar

  1. Leo skriver:

    Snortar neziril :)

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 16:56
  2. Effie skriver:

    Långt ut på gröna linjen. Tihi.

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 17:02
  3. Ramin skriver:

    Två påsar Farsta och en Findus fiskgratäng!

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 18:54
  4. Tomas skriver:

    Kunde inte åkt den vita linjen…
    Tjuvlyssnaren: Sköt du dem på plats? Innan de skadar oskyldiga eller kostar samhället pengar…

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 19:45
  5. Rick skriver:

    Helt rätt! Det är skillnad på bruk och missbruk. "Knark" måste för övrigt vara ett av de mest korkade ord som någon någonsin kommit på. Så dumt att bara svenskar kan ha gjort det.

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 21:25
  6. Sofie skriver:

    Haha, påtända människor kan vara kul, hoppas dock att de skärper sig och växer upp snart.

    tisdag 03 augusti, 2010 @ 21:49
  7. Emma skriver:

    Använda droger/missbruka droger/bruka droger/etc… Alla använder de knark – eller ursäkta mig, droger – och alla är de lika stora idioter

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 00:03
  8. crack-karlsson skriver:

    Rick: Skönt med en vettig människa på Tjuvlyssnat, det fullkomligt flödar ju över med Familjeliv-människor och unfunny ordvitsare utan poäng här :c

    Emma: Jag hoppas verkligen att du inte dricker alkohol! Och att du tar avstånd från alla vänner och människor i släkten som gör det, de är ju idioter. Eller? Personligen känner jag att det är du som är idioten ;)

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 00:09
  9. elise skriver:

    så knark är bättre om man snortar det i näsan än om man sprutar in det i venerna……?!

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 00:36
  10. Wildheart skriver:

    #5 Rick: Skillnaden är väl dom som säger: -Jag kan lägga av när jag vill…
    Och det där med ordet knark, blir det nån skillnad om vi döper om det till blomvas?

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 00:51
  11. John Äpple skriver:

    Rick och crack-karlsson, tack! Det är verkligen sjukt hur nästan alla på tjuvlyssnat verkar sträva efter så många PK-poäng som möjligt.
    Det kommer säkert en flod av anti-drog-kommentarer här snart, och jag fattar det verkligen inte. Hur svårt är det att bara skita i vad andra människor gör med sin egen kropp? Att majoriteten i Sverige just nu skulle ha något emot ifall jag tänder en joint i mitt eget vardagsrum är ju faktiskt helt jävla sjukt..

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 01:18
  12. Marcus Petersson skriver:

    #5 & #7, Instämmer!

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 03:15
  13. Tomten skriver:

    Jag förstår verkligen inte vad som är det "roliga" här. Gröna Linjen? Snälla, förklara för en som känner sig som det nick han tog sig.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 03:35
  14. Kelle K skriver:

    Oh no, en ny Facebook-grupp som mobiliserat på Tjuvlyssnats kommentarsida…denna gång är det knarkargänget vid Fridhemsplans tunnelbaneuppgång…

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 07:55
  15. Smygande Löken skriver:

    Okej att alkohol aldrig skulle vara lagligt om man kommit på det idag istället för i förhistorisk tid. Men att därifrån gå till att låtsas som att det inte är någon skillnad på alkohol och knark är rätt löjligt. Alkohol har i alla fall aldrig fått mig att bete mig såhär: http://www.youtube.com/watch?v=zyyphuxM8Xg

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 08:08
  16. Tomas skriver:

    John Äpple: jobbar du och då och då röker en joint i ditt vardagsrum, skiter jag i vilket.
    Om du däremot tappar kontrollen (vilket många gör) och börjar med tyngre saker och därifrån kommer till att begå brott som rån, misshandel och inbrott… tja, då skulle jag inte pissa dig i flabben om dina tänder brann.
    Om skattepengar som kunde använts till äldrevård eller vettig sjukvård går till någon som 'bara misshandlar sin egen kropp', där drar jag gränsen.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 09:21
  17. Vänsterhäntas Dag skriver:

    Humor är helt klart överskattat. Hädanefter ska jag kommentera ur telefonkatalogen.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 09:23
  18. Ida skriver:

    John Äpple: "Hur svårt är det att bara skita i vad andra människor gör med sin egen kropp? Att majoriteten i Sverige just nu skulle ha något emot ifall jag tänder en joint i mitt eget vardagsrum är ju faktiskt helt jävla sjukt.."

    Vadå sjukt? Det är ju vi andra som måste betala vård och en massa bidrag till såna som du sen när du är så förstörd av alla de jointar du tänt i ditt eget vadragsrum, för att inte tala om alla de andra drogerna som du kanske börjar använda. Tycker du att pundarna i parkerna ser fräscha och friska ut, och vill du riskera att bli som de?

    Visst, egentligen är det din kropp och ditt liv: förstör det om du vill. Men jag tycker att du är självisk som är beredd att leva på skattebetalarna bara för att "få ha kul" eller vad du nu har för smarta argument.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 09:25
  19. Tinky skriver:

    man är lika lite knarkare för att man tar sig lite skräp en helg som att man är alkis för att man dricker öl en fredag…

    sedan kan någon gärna förklara den moraliska och logiska skillnaden mellan alkohol och vad som kallas "knark". gärna någon som fattar skillnaden mellan olika droger, inte ni som förvirrar gräs med amfetamin.

    suck.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 11:42
  20. Emmi skriver:

    Usch, vad ledsen jag blir av alla kommentarer… Jag hade också en pojkvän som kunde "sluta när han ville".

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 11:59
  21. Frille skriver:

    @Emmi: Jag med.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 12:13
  22. Emma skriver:

    #7, ja, jag är faktiskt nykterist. Och sen tycker jag att alkohol och droger som är olagliga inte är helt samma sak. Jag tar inte avstånd från alla som dricker alkohol ibland. Droger är ju trots allt olagligt och jag skulle inte vilja bli inblandad i något sånt.. Eller att någon jag kände skulle bli inblandad i sånt.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 12:24
  23. Sputte skriver:

    En stor skillnad mellan alkohol och knark är att den ena drogen är laglig att bruka och den andra är olaglig. De som bestämt detta har säkert välgrundade orsaker till beslutet tror jag.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 12:30
  24. Robin skriver:

    Sådan jävla naivitet och moralpredikande i Sverige. Så jävla glad att man stuckit därifrån.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 13:05
  25. Burg skriver:

    Schas alla brajare…tillbaka till er Facebookgrupp "Knarkets vänner".

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 13:10
  26. Karolus Rex skriver:

    Han är uppenbart intresserad av henne, därför hâller han bara med. Om hon inte vill att folk ska se henne som knarkare, varför knarkar hon dâ?

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 13:53
  27. Elias Kohage skriver:

    Man får se livet från den ljusa sidan: utan alla narkotikabrukare hade vi inte haft de fina tripprapporterna på flashback.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 16:32
  28. foo skriver:

    #23 Tycker du inte att det där antagandet är lite väl naivt? Kika på dödsstatistik och samhällskostnader för tobak och alkohol, och bilda dig sedan en uppfattning om det finns några "välgrundade orsaker till beslutet".

    #24 Grattis, själv är jag fortfarande stuck in the suck. Fast å andra sidan kan jag skilja på en giltig åsikt och en som är rappakalja, så det gör mig inte särskilt mycket att folk är naiva/mindre intelligenta.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 20:25
  29. snorkfröken skriver:

    Ge mig en definition av ordet "drog" som innefattar cannabis men inte alkohol, så tar jag diskussionen sen…

    och #9: jag tror att vad hon menade var "tro inte att jag är värsta parkbänksheroinisten bara för att jag drar en lina kola nån gång ibland"

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 20:50
  30. heMulen skriver:

    #29 Snorkfröken är en karaktär från Mumindalen.

    onsdag 04 augusti, 2010 @ 21:22
  31. Grumbledock skriver:

    @ Elias Kohage, #27
    Helt rätt!
    Personlig favorit är han som skulle bli hög på muskot och fick typ snedtändning, snacka om självplågande!
    Den var ju ren humor att läsa :)
    48h konstant sovande/dvala, följt av värre uttorkning än efter ökenvandring, temporär blindhet pga ögonlocken inte gick att öppna, usel balans etc. XD
    Att folk utsätter sig för sådant bara för några sekunders rus, visar hur lite ryggrad och självinsikt vissa har, sök hjlälp FFS, ni är ju patetiska XD
    Det gäller såväl folk som missbrukar droger som sprit, kan du inte ha en "vit månad" utan problem så är du beroende, oavsett ev. "skäl" till varför. Suck…

    Men skulle du bekosta din egen sjukvård, och missbruka i ditt eget hem , så skulle du får bruka vad du vill i valfria doser enligt mig. En liten by för knarkare/alkoholister/rökare där de kan "koppla av och vara sig själva" vore väl inte helt fel?
    Res på semestern, missbruka bäst du vill, och återvänd sedan till samhället om du kan.
    (filmtips Interstate 60, bland mycket annat finns en stad där folk får missbruka en viss drog hur mycket de vill under kvällens rave, så länge de städar och gör rätt för sin ranson under dagen).

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 01:53
  32. Johnny boy skriver:

    Jag som arbetar och betalar skatt varje månad, kan inte jag få röka mitt DÖDSKNARK(!!!) ifred, då jag ju egentligen redan betalar för den vård som jag en dag kanske kommer behöva?

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 04:20
  33. Dennadär skriver:

    Tja en diskussion om droger? Kolla upp vad ordet drog egentligen betyder och fundera sen på om diskussionen inte ska handla om "Illegala droger", "Medicinala droger" eller bara "droger" i allmänhet.

    Jag har inget emot en person som brukar droger. (Medicinala efter läkares ordnation, Illegala några gånger per år) De farliga drogerna har en beroendeframkallande effekt och göra att man faktiskt måste TÄNKA på hur man använder dom. Vissa är mer beroendeframkallande än andra och kräver mycket disciplin för att kunna "brukas".

    Regelbundet bruk av illegala droger är missbruk oavsett vad (miss)brukaren själv tycker. Att bli för full är att missbruka alkohol oavsett vad majoriteten tycker. Att röka 20 cigarretter om dagen är missbruk.
    Men att missbruka något innebär inte att man är en missbrukare. Det betyder bara att man gör det på fel sätt. Gör du det så att du eller någon annan tar skada eller så att ditt arbete eller sociala liv tar skada är du en missbrukare.

    Sedan vad som ska vara legala och illegala droger tror jag att vi alla vet för lite om för att kunna diskutera på ett vettigt sätt.

    En lite kommentar till. Knark är ett jäkla bra ord för illegala droger. Blir lite långt annars.

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 04:54
  34. Marcus Petersson skriver:

    #18, EXAKT! HÅLLER MED HELT OCH FULLT!

    Precis som du så går jag runt och föraktar både tjockisar och rökare, för att inte tala om de sjuka jävlarna som är ute på krogen fredag/lördag-kvällar(de skåpsuper säkert också, eller så kommer de börja med det).

    Gäller förresten alla som inte lever riktigt jävla hälsosamt. Jag skulle vilja spotta er i ansiktet. Må ni brinna i helvetet efter att jag ödslat mina skattepengar på vård till er.

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 11:18
  35. Marcus Petersson skriver:

    #30, du är på rätt spår. Men du glömde tjockisarna!

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 11:21
  36. Marcus Petersson skriver:

    Förtydligande:

    När jag säger tjockisar menar jag alla som bär på minsta övervikt. Det finns inga grader i helvetet.

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 11:39
  37. Marcus Petersson skriver:

    Skit också, ingen brydde sig :<

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 13:57
  38. Tatl skriver:

    Anser att alla droger (ja, jag räknar in alkohol här), är rätt så korkade. Den innebär inte att jag ser ner på alla som dricker/röker/snusar/knarkar. Det innebär bara att jag inte håller med dem om något.

    Jag tycker det är korkat att inte sopsortera med, men jag gör det inte själv. Det gör inte att jag anser att jag är en idiot.

    Däremot har jag valt att själv ta avstånd från droger, och ibland önskar jag att det kunde vara lika accepterat som att inte göra det.

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 14:01
  39. Ubbelubb skriver:

    #29 Snortfröken: Pst, du har stavat ditt namn fel.

    torsdag 05 augusti, 2010 @ 14:32
  40. John Äpple skriver:

    Cannabis är en inkörsport till tyngre droger lika mycket som alkohol är det till cannabis, det är ett förlegat argument.

    Det är också allmänt känt och accepterat att alkohol (och tobak) gör otroligt mycket mer skada på kroppen än vad cannabis gör (http://www.guardian.co.uk/science/2009/nov/02/david-nutt-dangerous-drug-list), därför tycker jag det är löjligt att det är så många som sitter och snackar om vårdkostnader, det är snarare du som ligger och spyr av för mycket sprit medan jag chillar till en kul film.

    Precis som andra skriver är alkohol en drog precis som alla andra, det finns ingen skillnad förutom den legala aspekten. Allting handlar om kulturella skillnader.

    Allt detta snack om skattepengar och vårdkostnader, det är ännu ett bevis på att svenskar, när det handlar om illegala droger, alltid drar ett likhetstecken mellan bruk och missbruk. Jag gillar egentligen inte att alltid jämföra andra droger med alkohol, för att det görs så ofta, men det är exakt samma sak, det finns de som dricker, och det finns de som super. Inga konstigheter.

    På tal om skattepengar hade Sverige också kunnat tjäna en jävla massa i skattepengar på att legalisera cannabis och sälja det på systemet eller i coffeeshops precis som Kalifornien antagligen snart kommer att göra, om tillräckligt många röstar ja. Läs mer här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7554728.ab (Luras inte av att det är en aftonbladet-artikel, den är skriven av TT och ligger alltså flera nivåer över AB:s dagisjournalistik).

    Om jag får välja mellan alkohol och cannabis så tar jag det hälsosamma alternativet, det som inte har några permanenta effekter på min kropp, sen rullar jag upp och tänder.

    Peace. :)

    fredag 06 augusti, 2010 @ 04:06
  41. John Äpple skriver:

    Sluta förresten att säga knark, det är precis som Rick sa ett jävla löjligt ord, de som kallar alla droger för knark har jag lite mycket respekt som jag har för Sofia Modigh (KD), kolla när hon skämmer ut sig totalt i en drogdebatt här: http://www.youtube.com/watch?v=fpm0Wn7fMJk

    och #15 Smygande löken: Som sagt, det är skillnad på droger och droger, det är precis därför ordet knark är så jävla löjligt. Kolla på videon jag länkade här, det är så ni låter när vi snackar om knark.

    fredag 06 augusti, 2010 @ 04:16
  42. . skriver:

    Men herregud, de som nyttjar narkotikum betalar ju fan också skattepengar så kom inte och säg att vi använder upp ERA pengar. :S

    fredag 06 augusti, 2010 @ 18:33
  43. Aragonien skriver:

    Jag ser att Flashback har anlänt till Tjuvlyssnat. :D

    fredag 06 augusti, 2010 @ 18:55
  44. Sankt Anonymus skriver:

    Håller helt med paret i tjuvlyssningen! Det är inte hur man intar droger som avgör huruvida man är knarkare eller inte, det är graden av missbruk. I det här fallet var det kanske inte missbruk alls, det vet ju inte vi.

    För övrigt:

    1. Alkohol är en drog.

    2. Knark (narkotika) är ett samlingsnamn för en mängd olika droger.

    3. Olika droger har olika egenskaper.

    4. Det är graden av missbruk som avgör, inte valet av drog. Allt annat är hyckleri.

    /end rant

    Kul tjuvlyssning! Klart man inte är knarkare för att man snortar lite då och då.

    lördag 07 augusti, 2010 @ 02:07
  45. Sankt Anonymus skriver:

    För övrigt har jag den allra största respekt för nykterister som resonerar likt #38 Tatl.

    lördag 07 augusti, 2010 @ 02:13
  46. Mathias skriver:

    Inte helt otippat att detta är på gröna linjen.
    För övrigt är väl ordet 'knark' en försvenskning av den amerikanska engelskans 'narc', som givetvis är en förkortning av 'narcotics'.
    Fult, javisst, men spis är inte heller ett särskilt elegant ord. Eller vaskrensare. :D

    Själv kan jag ju tycka att om man brukar (gränsen till missbruk är hårfin och oerhört lätt att snubbla över) narkotiska preparat, och sedan hävdar att det inte är skadligt så är man nog ett levande bevis på att narkotika oroväckande ofta rör till det i huvudet på folk.

    måndag 09 augusti, 2010 @ 04:38
  47. Inez skriver:

    Jag har tolv gram hasch i fickan som jag ska röka upp i helgen! Lovely :)

    torsdag 12 augusti, 2010 @ 11:22
  48. oskar skriver:

    #32 Betalar du 68 000 kr i månaden i skatt, vilket det kostar för en genomsnittlig inlagd missbrukare av tyngre droger, och planerar att kunna betala den mängden skatt även när du ligger på hemmet så har du alla mina lyckönskningar med dig. Om du inte kan betala det däremot hoppas jag att samhället kommer till insikt att vissa människor inte förtjänar en andra chans till ett drägligt liv.

    PS. Jag har en femma majja som jag planerar att röka upp nu och jag ser inget dåligt i det. Jag har inte rökt på 4 månader och det är inget jag längtar efter, jag känner sug efter, eller går runt och tänker på. Jag kommer aldrig att ta något som man kan bli beroende av, förutom möjligtvis den lilla delen tobak man späder ut jointen med.

    lördag 14 augusti, 2010 @ 16:44
  49. Cissi skriver:

    #11 John Äpple: Nu är det ju så att tjuvlyssningen handlade om en tjej som inte ville ses som knarkare "bara" för att hon använde knark. Det handlade inte om vad andra gör med sin kropp, det skiter jag i så länge det inte går ut över mig sen.

    Och jag tycker att alla kommentarer här om droger börjar gå överstyr. Det handlar ju som sagt om en tjuvlyssning, inte om själva bruket av droger.

    tisdag 07 september, 2010 @ 10:52
  50. hejdroger skriver:

    Det ær en sån sjuk drogsyn i sverige før att någon testar en drog eller røker lite weed nær han kommer hem från jobbet så får inte denna mænniska mer respekt æn en a-lagare.

    fredag 15 oktober, 2010 @ 14:40
  51. Johanna skriver:

    :( Tragiskt!

    fredag 12 november, 2010 @ 17:40
  52. Eje skriver:

    Detta är ju dumheter. Om man knarkar (i över huvud taget) är man knarkare. Det är vad ordet betyder rent språkligt. "Knarkare: en som knarkar." Knarkar gör man om man (i över huvud taget) använder de droger som går under benämningen "knark". Lika säkert som att någon som äter kött är köttätare och någon som snusar är snusare är någon som använder knark en knarkare.

    Sedan behöver detta inte betyda att man är dum i huvudet för det. Det är skillnad på knarkare och knarkare, vilket folk här inte tycks förstå. "Knarkare" är faktiskt inte alls synonymt med "idiot som förstör sitt liv med knark". "Knarkare" är bara en beteckning på folk som använder de droger benämnda som "knark". Det finns gradskillnader.

    Lär er svenska.

    tisdag 23 november, 2010 @ 10:13
  53. Anonym för en gångs skull skriver:

    Min flickvän sysslar också med tyngre droger… jag gör det inte, men jag anser inte att hon är "knarkare" eller "missbrukare".

    Inte för att vara tofflig utan för att hon kontrollerar sitt bruk väldigt väl.

    Inte ens min flickväns bästa vän är missbrukare trots att hon brukar tunga droger (kokain) minst en gång i veckan. Hon skadar ingen med sitt bruk och skulle aldrig få för sig att göra det heller eftersom hon har en djupt rotad moral.

    Min bästa vän kan skada folk och ting, men det gör hon även på fyllan så där föreligger ingen skillnad.

    torsdag 16 december, 2010 @ 05:20

Skriv en kommentar