Kvinnan som kunde tjata på hundar
Centralstationen, Stockholm
En medelålders kvinna talar med en liten lurvig hund, som tydligen velat gå åt ett annat håll än kvinnan.
Kvinnan (vänligt och tålmodigt): Titta på mig när jag pratar med dig. Titta på mig.
Hunden tittar till slut på henne.
Kvinnan (vänligt och frågande): Varför drar du så?
Cred: Marit
Publicerat den 2 december, 2008 kl. 18:03 under Stockholm av Tapio
Kommentarer: 87 -
Fan så där gör jag hela tiden med mina hundar, men de är alltid så jävla dryga och dissar mig totalt.
tisdag 02 december, 2008 @ 18:12Hahahaha, åååh, vad fint!
tisdag 02 december, 2008 @ 18:12Skönt att läsa om vänliga hundägare istället för att se folk som håller på och skriker på sina djur…
haha, vad gulligt! :D
tisdag 02 december, 2008 @ 18:21Typiskt hundägare!
tisdag 02 december, 2008 @ 18:21Haha!
Pratar alltid med min hund, lite frustrerande bara när han aldrig svarar.. >;/
tisdag 02 december, 2008 @ 18:22Brukshundsklubben borde vara obligatorisk för alla hundar och alla hundägare.
Och det är allt jag har att säga om det.
tisdag 02 december, 2008 @ 18:24Nej va gullig det låter :)
tisdag 02 december, 2008 @ 18:25Rolig hundägare :D
tisdag 02 december, 2008 @ 18:33Det här är anledningen till att jag inte umgås med hundägare ;P
tisdag 02 december, 2008 @ 18:34Men hallå?! Vad förväntade hon sig? Att den skulle svara henne eller?
tisdag 02 december, 2008 @ 18:40Jättefin rubrik! :)
tisdag 02 december, 2008 @ 18:41Eh.. Okej?
tisdag 02 december, 2008 @ 19:04Nej men jag förstår henne… Tycker också det är störande när den jag pratar med tittar åt annat håll.
tisdag 02 december, 2008 @ 19:13"Fin" rubrik? Rolig, men inte "fin" ;)
tisdag 02 december, 2008 @ 19:21Dumma kärring! hahaha, hon kommer ALDRIG få ordning på sin hund!
tisdag 02 december, 2008 @ 19:26Naaws, gullig på nåt sätt.. XD
tisdag 02 december, 2008 @ 19:304 Martin W: Håller helt med dig.
tisdag 02 december, 2008 @ 19:31Detta är ett exempel på hur en okunnig människa förmänskligar hunden. Hon tror tydligen att hunden förstår vad hon säger…
En hund är i bästa fall på en treårings intelligensnivå och en hund skall blint fostras till att lyda sin flockledare genom bestämt ledarskap och skall befinna sig längst ner på flockens/familjens rangskala. Då är det en trygg och glad hund som följer flockens regler.
Man uppfostrar en hund till nittio till nittiofem procent med rösten och kroppsspråk; resten kan vara mutor…
*väntar på att nån ska komma & rätta Mandarin och säga att "vänlighet fungerar faktiskt bättre än att skrika och gapa" osv*
tisdag 02 december, 2008 @ 19:42Hahahahahaha!!!!!!! JAg dör……..
tisdag 02 december, 2008 @ 19:43haha. så gör jag oxå. att man alltid måste vara bestämd för att hunden ska fatta *suck*
tisdag 02 december, 2008 @ 19:47Atombomb: nejdå man ska inte skrika och gapa heller, fungerar lika dåligt. Däremot ska man vara bestämd. =D
tisdag 02 december, 2008 @ 19:53Oj vilken otroligt ensam människa.
tisdag 02 december, 2008 @ 20:059, Fannie: True…
tisdag 02 december, 2008 @ 20:11Jag är hellre med min hund än med vissa människor.
tisdag 02 december, 2008 @ 20:20Hundar försöker inte sno ens pengar, bedra en, skriva en på näsan hela tiden.
Är du bestämd och snäll mot den är den dig trogen och skyddar dig och är som sagt ett långt trevligare sälskap än många människor.
vadå ensam? jag tyckte hon var jättegullig. inte för att det kommer hjälpa henne med hunden, men gulligt var det. och nästan alla människor, ensamma eller icke ensamma, pratar väl med djuren i sitt liv. för övrigt håller jag med martin w a.k.a. #6.
tisdag 02 december, 2008 @ 20:20och så håller jag med jan j. the more people I meet, the more I like my dog (and my guinea-pigs).
tisdag 02 december, 2008 @ 20:24I det här fallet kanske det inte var så viktigt att hunden ska lyda. Förstod att nån besserwisser skulle gnälla.. Spänn av!
tisdag 02 december, 2008 @ 20:31Finns det nån hundägare som INTE gör så där?
tisdag 02 december, 2008 @ 20:35Visst ska man va bestämd, men man behöver ju inte gå runt och hålla på som en diktator hela tiden…
tisdag 02 december, 2008 @ 20:36@ #21 – Jan J: Fördelen med människor är att de inte måste nosa en i skrevet för att man träffas. De flesta fattar dessutom en diss och luktar inte mögliga sockar.
tisdag 02 december, 2008 @ 20:50#9 Fannie: Tvärtom, det är anledningen till att hundägare inte umgås med dig.
tisdag 02 december, 2008 @ 21:05Dom pratar hellre med sina hundar.
Nej vad elakt! Förlåt Fannie
tisdag 02 december, 2008 @ 21:07Djur fattar mer än vad vi anar. Tro mig, kommer aldrig glömma när min häst upplyste min icke hästintresserade syrra om att han tycket att hon var korkad. Till och med hon fattade vad han menade.
tisdag 02 december, 2008 @ 21:12Fick hon svar??
tisdag 02 december, 2008 @ 21:21Mily: Djur/hästar fattar inte mer än vi anar. Tvärtom,
tisdag 02 december, 2008 @ 21:38mycket mindre…Människan ger djuren mänskliga egenskaper…
Djur kan läsa av röster, kroppsspråk, vänlighet, negativa
attityder, hotfulla/negativa blickar, röstläge osv.
Din häst upplevde nog din syster som hotfull/negativ på något sätt och visade detta genom att fnysa eller skrapa med framhovarna. Varför? Jo, hästen är ett bytesdjur och är alltid beredd på att ta till flykten då fara hotar. Och din syster kanske upplevdes som ett hot.
Bytesdjur är korkade, rovdjur är inte så korkade, de
kan samarbeta i flocken. Hästar kan inte samarbeta.
Till sist: en häst (eller ett djur) kan inte tycka att någon är korkad. En häst är ett av de mest ointelligenta djur som människan har som tamdjur. T.o.m. en liten vit råtta är intelligentare. Den kan lösa problem. Det kan inte en häst. Jag tycker mycket om hästar, trevliga, goa,
men mycket korkade djur.
Skulle vilja veta hur din häst upplyste din syster att han tyckte hon var korkad.
Ja hur?
tisdag 02 december, 2008 @ 21:45because you are absolutely nuts lady.
tisdag 02 december, 2008 @ 22:00Epsilon: jag tror jag känner ett litet pirr av kärlek till dig.
tisdag 02 december, 2008 @ 22:05det var något utav de klokaste jag hört
Jag tror hon var jäkligt trött på sin hund just då och typ hade provat nästan ALLT annat…. rätt kul och välidgt sött :)
tisdag 02 december, 2008 @ 22:29det är iofs viktigt att ha ögonkontakt med hunden. om den undviker din blick när du skäller (läs; tillrättavisar) så lyssnar den inte. och då menar jag inte själva orden.
sen själva formuleringarna är väl som man själv vill ha dem. det finns inget dåligt med att prata med hunden jämfört med att använda enstaviga ord. den förstår dem lika lite ändå. bara man inte förväntar sig ett svar så..
söt tant.
tisdag 02 december, 2008 @ 22:33Paulina: Jag rodnar…och känner mig smickrad…
tisdag 02 december, 2008 @ 22:54Till några andra: tanten må vara söt, men hon förstör hunden. Den kan inte vara harmonisk eller må bra. En hundägare skall/kan inte vara trött på sin hund, i så fall
skall man inte ha husdjur. Om en hund gör "fel", så är det inte hundens fel, utan ägarens.
Jag hoppas inte du menar att hundar förstår enkla kommandon lika lite som hela meningar. Tränade hundar kan massor av kommandon. Bara för att de inte svarar betyder inte det att de inte förstår kommandot.
Jag har sett polis- och militärtjänstehundar som är helt otroliga när det gäller lydnad, kommandon osv.
tisdag 02 december, 2008 @ 23:16Själv anser jag att en gräns finns vid de naturliga instinkterna. Djur är inte intelligenta på samma sätt som människor, men i polisen och militären ser man djur som har blivit tränade att bortse från sina naturliga instinkter, tex hästar som tränas för kravaller tränar ju i princip bort sin grundläggande överlevnadsinstinkt och tjänstehundar som självklart måste lära sig att inte jaga katter osv osv.
En förmåga att bortse från naturliga instinkter gör för mig skillnaden mellan ett djur som för mig är "smart", och ett djur som man kan kalla för "korkat"
Man måste ju ha i åtanke att t.o.m. människor har naturliga instinkter som i många fall kan vara svåra att "träna bort".
Å andra sidan lär väl ingen häst kvala in till mensa nån gång snart, men ni förstår nog min poäng.
tisdag 02 december, 2008 @ 23:27epsilon: gissa om milys häst tycker du är taskig nu
tisdag 02 december, 2008 @ 23:41aw, bra att hon var snäll mot hunden ju!
onsdag 03 december, 2008 @ 00:12"Fan så där gör jag hela tiden med mina hundar, men de är alltid så jävla dryga och dissar mig totalt."
Hehe, då skulle du se min katt, han vet precis vad han får göra men gör precis som han vill. Välter sopkorgen och rotar runt, jag säger till honom, han fortsätter rota, jag reser på mig om jag orkar, han tittar på mig, när jag är 1m ifrån springer han iväg ;)
Han fyller 4 år idag, en stor Bengal.
onsdag 03 december, 2008 @ 07:02Oj oj, vad genierna samlas här då. Det är roligt hur mycket folk kan läsa in i 2 meningar. Ingen här har ju någon aning om hon egentligen har kontroll på hunden eller ej.
Och det är väll klart att man pratar med sina djur? Det gör alla, man har dem ju som sällskap.
onsdag 03 december, 2008 @ 07:25Man kan förstå att folk trivs med husdjur så långt att de till och med föredrar dem framför människor ibland. Jag menar, det är ju jobbigare att få en människa att så totalt foga sig efter din egna minsta vink. :-)
onsdag 03 december, 2008 @ 08:53.
Retas bara, jag trivs själv väl ihop med hundar och katter. Men med lite självdistans så kan jag se att trots att man känner sig som kompisar så är det ett förhållande av dominans. Katter dominerar man iofs bara till en liten del. De är listiga rackare :)
animuls ar stopid and homans ar smarrt!
onsdag 03 december, 2008 @ 09:44Erik, grattis på födelsedagen till din kisse från min vovve!
onsdag 03 december, 2008 @ 09:44Hon borde ha sagt "voff, voff". Det är ju hundspråk.
onsdag 03 december, 2008 @ 10:11Epsilon.
Läs på lite om vargar, hur vargar i frihet löser konflikter med mjuka metoder.
Och allt blir inte bättre genom auktoritära metoder.
Kräkning är ett utmärkt träningsverktyg om man vill krossa hunden.
Du resonerar som en hustrumisshandlare.
Och riskerar att få hundar som för vidare sin ägares aggressivitet till mindre hundar.
Precis som att hårt fostrade dagisbarn blir bullies mot snälla dagisbarn. Jäklig lydiga mot sina föräldrar men mår skit inuti.
Man kan vara bestämd genom att vara lugn och mjuk.
Att vara bestämd genom att skrika Fy och vara arg visar bara hur jäkla rädd man över att tappa kontrollen.
Var inte rädd förstå att hundaggressivitet bottnar ur rädsla. Och rädsla måste bemötas med trygghet. Inte med mer skrik, slag och övrig förstärkning av oönskade beteende.
- – - –
Från Epsilon.
blint fostras till att lyda sin flockledare genom bestämt ledarskap och skall befinna sig längst ner på flockens/familjens rangskala.
- – - -
Om ni själva gör fel – vill ni att någon ska komma framspringades och vråla fy och trycka ned ert huvud på marken. Ni vill själva helllre att nögon säger – stopp stopp hit ska vi så har ska vi göra, kom nu.
Kram från en som är trött på att ta hand om arga hästar och hundar för att folk bankat och skrikit på dem. Djuren artar sig fint genom tydlighet och positiv förstärkning
men jag är less på att folk tror att fostran betyder våld, kränknng och arga röster.
Kram på dig också Epsilon, jag tror att du kan behöver en.
onsdag 03 december, 2008 @ 10:16Eller kanske två om den första gör dig arg.
Epsilon: Tycker du om att vara ovanpå?
onsdag 03 december, 2008 @ 10:34Vadå "hundar förstår inte människospråk, bara enkla kommandon"? Det är en träningsfråga.
Tror inte ni fattar så dj-a mkt indonesiska heller utan träning…
Och eftersom det finns så många som vet hur man uppfostrar hundar – hur gör man med en hund som gång på gång begår samma fel i samma situation och blir tillrättavisad varenda gång samt belönad när det äntligen blir rätt?
onsdag 03 december, 2008 @ 10:52Har Epsilon sagt att han slår sina hundar?
onsdag 03 december, 2008 @ 11:19För övrigt, #29 Ylva kläckte dagens bästa kommentar :D
onsdag 03 december, 2008 @ 11:20Till Epsilon:
För att vara så pigg på att tala om för andra hur allt fungerar så är du väldigt okunnig.
"En hund är i bästa fall på en treårings intelligensnivå"
Förklara gärna för mig hur man mäter intelligens mellan arter på ett rättvisande sätt. Eller har du lärt dig ovanstående ur en artikel i Aftonbladet kanske?
"en hund skall blint fostras till att lyda sin flockledare genom bestämt ledarskap och skall befinna sig längst ner på flockens/familjens rangskala"
Din egen *åsikt*, men har du några belägg för att det är en absolut sanning? Kan du ge några vetenskapliga referenser? Sanningen är nog att det säger mer om din personlighet än om hur man bör "fostra" hundar. Allt du "kan" om etologi har du lärt dig av Cesar Millan va?
"Man uppfostrar en hund till nittio till nittiofem procent med rösten och kroppsspråk; resten kan vara mutor…"
Mutor? Är begrepp som positiv förstärkning över huvud taget bekanta för dig? Återigen förmodar jag att du kan ge mig flera referenser till vetenskapliga artiklar där ovanstående bevisats.
"Bytesdjur är korkade, rovdjur är inte så korkade, de
kan samarbeta i flocken"
Återigen. Var är dina belägg för ovanstående påstående? Om du läser på minsta lilla så kommer du upptäcka att en del arter av bytesdjur också "samarbetar". Beskriv gärna hur "samarbete" i en vargflock går till i detalj. Det ska bli mycket underhållande att läsa och jämföra med dina tidigare påståenden om intelligens…
onsdag 03 december, 2008 @ 11:32Oh just ja…
"rovdjur är inte så korkade, de kan samarbeta i flocken"
Menar du att alla rovdjur är flocklevande??? Jisses…
onsdag 03 december, 2008 @ 11:34stackars ensamma kvinna
onsdag 03 december, 2008 @ 11:47Jag tror bara att Epsilon är lite sur för att Milys häst vann intelligenstestet dem emellan :(
onsdag 03 december, 2008 @ 13:30För övrigt kan hästar också lösa problem, läras kommandon och att samarbeta i flocken är en överlevnadsfråga för viltlevande hästar.
onsdag 03 december, 2008 @ 16:04Som exempel kan många hästar öppna många sorters lås och haspar, cirkushästar lär sig mycket utöver de vanliga kommandon varje häst som används till ridning eller körning lär sig och det finns många exempel på hästar som har så tråkigt att de måste aktiveras med samma typ av leksaker som hundar.
hahahahaha
onsdag 03 december, 2008 @ 16:33Värst vad alla hackar på Epsilon.
onsdag 03 december, 2008 @ 17:34Jag tyckte att det som han/hon skrev lät helt sunt, kanske bara lite hårt vinklat, det är väl därför ni blir så upprörda.
Som flocken/ familjen te.x, det är väl klart att hunden skall vara längst ner. Skulle aldrig stå ut i ett hem där hunden bestämde.
Sen är det väl ingen som har sagt att man skall vara aggressiv eller våldsam mot hunden, eller?
…åsså det där med intelligensen, för att fortsätta mitt förra inlägg. Jag har träffat massvis med hundar genom åren, både egna och andras, vissa helt otroligt smarta, men sakerna dom gör klarar faktiskt min 3-åriga dotter också.
onsdag 03 december, 2008 @ 17:42Det här blev långt…pga. av en tjuvlyssning…
Det kvinnan skulle ha gjort, då hon såg att hunden skulle börja dra i kopplet, var att ge kommandot ”Nej!” och sedan ”Fot” och berömma om den lydde… Men hon har nog inte gått på valpkurs…
Detta är svar till framför allt 52 och till dem, som dragit felaktiga slutsatser om vad jag skrev…
Vad jag menar med att en hund ” skall blint fostras till att lyda sin flockledare genom bestämt ledarskap och skall befinna sig längst ner på lockens/familjens rangskala” är t.ex. att den blint skall lyda kommandon som stanna, hit, nej, loss, fot och några andra, för hunden livsviktiga kommandon, då den själv inte inser att den utsätter sig i fara, liksom en treåring…
T.ex. skogspromenad och den blir nyfiken på en huggorm. Det sägs att en hund har en instinktiv rädsla för ormar, med det stämde inte på min röda engelska cocker spaniel, då den var på väg fram mot ormen. Jag sa med barsk röst: ”Hit!” och den kom till mig och satte sig fot till vänster om mig och fick massor av beröm, också då den stannade på kommandot och då den kom mot mig och då vi gick därifrån. Kommandot skall komma innan hunden hinner göra något fel eller farligt. Man ger kommandot så fort man anar vad den skall göra för ”fel”. Man måste lära sig/ana vad hundens nästa steg blir (”tankar” – den tänker inte som människor, den lever i nuet. Den kan inte planera, vad den skall göra om en timme.)
Alltför många hundägare bestraffar hunden efteråt den gjort ”fel” (Hunden gör inte fel, det är människan som inte fostrat/lärt den). Har en hund pinkat på mattan, så finns det hundägare som trycker ner nosen i pinket för att hunden skall ”lära sig” att bli rumsren. Fullständigt sjukt! Hunden fattar inte varför den bestraffas och det stärker inte banden hund-husse/matte/flockmedlem.
Men om man ser att den är nödig, säger man ”Nej!” och tar snabbt ut den i trädgården, då är det bra för vovven.
Har den pinkat inomhus, då har man rastat den för lite och då får man själv torka upp med flera hushållsrullar. Utan att reagera mot hunden. Det är inte hundens fel att den pinkat inomhus.
Att inte vakta matskål eller ben, måste man också ”fostra” den till. Den skall läras att inte visa någon som helst aggressivitet över huvud taget. Om inte, då kan den bli farlig för familjens små barn, som kravlar sig fram till matskålen och för en själv. Hunden skall var längst ner på rangskalan än en exempelvis ettåring. En normal och ”fostrad” hund älskar alla människor, men om den ser att flocken/familjen hotas av en annan människa, då skall den markera; morra. Det gör den instinktivt. Om en annan människa angriper fysiskt, skall hunden försvara flockmedlemmar med våld, dvs. den biter.
Det är inte frågan om att skälla på en hund, utan ett kommando, så att den avbryter ett felaktigt beteende.
Om en hund undviker ens blick, så lyssnar den ändå. En hund som vänder bort huvudet, visar sig underlägsen. ”Se, jag blottar min nacke, jag vill inte bråka, du kan bita”. Hundens kroppsspråk. Och den andra hunden accepterar detta och sedan kan de leka och vara vänner resten av livet. Så kloka är inte vi människor.
En hund som man inte känner, skall man inte stirra i ögonen, då kan den känna den obehag, kanske hot eller rädsla. Sin egen hund kan man alltid se i ögonen, då man gosar med den eller ”pratar” med den och det gör man ju alltid.
onsdag 03 december, 2008 @ 20:12Detta var mycket. Kanske fortsätter att kommentera de skribenter som tror att jag förespråkar våld. Att jag är helt rudis på hundar och hästar. Och inte vet ett skit om hundar eller hästar.
Hoppas ni orkat läsa allt.
Epsilon:
Du behöver inte vara "flockledare" för att din hund ska lyda dina kommandon. Det räcker med att hunden lärt sig att det brukar löna sig att lyda eftersom det t.ex. brukar hända bra saker när den lyder. Hunden skulle börja följa signaler från en robot också om det lönade sig.
Det har inte ett smack att göra med var ni står i "rangordningen". Samspelet i en flock sker pga ömsesidig nytta, inte genom ett latent hot från en dominant "ledare". I uttalade konfliktsituationer kan däremot rang komma till nytta eftersom en underlägsen individ låter bli att utmana – på det sättet slipper de halvt ta död på varann för att göra upp om en begränsad resurs. Men samma individ behöver inte bete sig underlägset i alla situationer.
Matskålsfallet är ett väldigt dåligt exempel på rangordning eftersom det är naturligt även för ranglåga att försvara den mat de redan håller på att äta – även mot en flockledare. Vad som händer i det fallet är snarare att man lär hunden att det inte handlar om en konfliktsituation och att den därför inte behöver försvara maten mot husse/matte/osv.
Jag tror inte att du förespråkar våld, men jag menar att du lägger alldeles för stor vikt vid rang för att få till ett bra samarbete med hunden, och att du drar förhastade slutsatser om hur "osmarta" djur är.
onsdag 03 december, 2008 @ 21:05Hahahahaha Bäst
onsdag 03 december, 2008 @ 21:09Wildheart:
Jag känner visserligen inte din dotter, men jag tvivlar på att hon skulle klara sig lika bra ute i naturen som en hund, även om man bortser från att hon inte har samma fysiska förmågor som en hund.
Det finns mycket artspecifikt som kan räknas som intelligens. Varför ska djuren intelligensmätas på en skala konstruerad för människor?
Skulle du vilja få IQ-poäng avdragna för att din hjärna inte är lika väl anpassad för att via synen upptäcka ett litet bytesdjur på långt avstånd som hjärnan hos ett rovdjur av en viss art. Ska det rovdjuret få IQ-poäng avdragna för att dess hjärna inte är lika väl anpassad för att se mönster i ett Mensa-test?
Man kan titta på kognitiva förmågor som ett barn har och se om ett djur har samma förmågor eller inte. Men det säger inget om djurets totala förmågor.
onsdag 03 december, 2008 @ 21:21Hondar icke prata! Dom prata me miiig
onsdag 03 december, 2008 @ 21:3569 Lo
onsdag 03 december, 2008 @ 21:51Om dom prata och om dom inte lura mig aprillo får de spagetti och frikadello, eller?
Jag återkommer imorgon
Äh, det är väl inget konstigt med folk som pratar med hundar. Själv kan jag prata med katter.
onsdag 03 december, 2008 @ 21:55Ett hett boktips till kombatanterna här ovan:
Animal learning and cognition
-John M pearce
(0-8637-434-2)
Själv tycker jag nog Pumba verkar vara på rätt spår (även när det gäller vargars flockliv). Men det är bara min enkla åsikt…
onsdag 03 december, 2008 @ 22:19erik:
Bra boktips! Tyvärr ganska svårläst för en nybörjare, men där i behandlas en hel del av det jag pratar om, både när det gäller inlärning och intelligens hos djur.
Det går till och med att lära en guldfisk saker – utan att bli dens "flockledare". ;-) När det gäller detta med rangordning kan jag rekommendera följande artikel:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
/Pumba (som vaknade mitt i natten och hade svårt att somna om)
torsdag 04 december, 2008 @ 03:45Haha, vad kul! Vilken gullig tant =D
torsdag 04 december, 2008 @ 14:36Nå, Ypsilon och alla andra som vet så bra hur man uppfostrar hundar och andra djur: vad vet vi om hur damen i fråga brukar vara mot sin hund, om hennes eventuella kunskaper i lydnadsträning eller hundens intelligensnivå?
Har själv haft en bordercollie och brukade prata med honom hela tiden, månne beroende på en högst egen och märklig humor. Brukade bland annat ställa frågor om vad han trodde om utvecklingen på börsen, om vilken mat jag skulle göra till middag, om det inte var hans tur att tvätta/diska/köpa mat. Hade mycket väl kunnat säga ungefär samma sak som damen i avlyssningen, fast jag hade jag nog gått ner på knä, tagit tag i hans rikliga halspäls och blängt honom i ögonen och undrat vad fan farbror håller på med som drar så förbannat.
torsdag 04 december, 2008 @ 14:3952 Var inte så rädda: Ang. ditt svar till Epsilon. Sent kanske, men jag läste ditt långa inlägg en gång till. Blir bara förbryllad, ingen har ju påstått att man skall göra allt det där som du radar upp. Konstigt svar.
torsdag 04 december, 2008 @ 20:2468 Pumba: Vad du krånglar till det! Jag tror att du i grund och botten förstår precis vad jag menade…
torsdag 04 december, 2008 @ 20:27Wildheart:
Det ursprungliga uttalandet som jag svarade på antydde att hundar inte är smartare än en 3-åring och därför behöver en flockledare som de ska lyda blint. Då frågar jag mig hur de skulle kunna överleva ensamma ute i naturen med den låga intelligensen. Någonstans finns ett fel i logiken eftersom det finns ferala hundar som uppenbarligen överlever utan en mänsklig flockledare. Men du menar alltså att det resonemanget är fel, och att hundarna inte har några viktiga kognitiva förmågor utöver vad din 3-åring har. Logiskt sett så måste alltså din 3-åring vara mogen nog att överleva ute i naturen på egen hand (bortsett från styrka/snabbhet osv). Men det tycks du inte ha något svar på, eftersom du inte bemöter mitt argument rakt på utan istället säger att jag krånglar till det.
torsdag 04 december, 2008 @ 23:23Pumba: Tjafsputte! Lägg ner nu!
fredag 05 december, 2008 @ 11:38Kan du inte bemöta det jag säger rakt på sak istället för att kalla mig tjafsputte? Vad har du för konkreta argument till att jag har fel?
fredag 05 december, 2008 @ 12:22Fluff och Ludd. Kalas.
lördag 06 december, 2008 @ 11:39J*vla mes, ska hunden lära sig lite så får man ta i. Hundar är ganska korkade, man måste vara starkast i folken annars tar hunden den platsen och då får man ett rent h*lvete.
Jag skulle bara ta ett rejält tag i kopplet, argt säga "kom nu" och dra tills hunden kommer.
söndag 07 december, 2008 @ 14:01Pumba:
söndag 07 december, 2008 @ 14:01Hundar överlever inte ensamma ute i naturen. De dör direkt. :)
Mesigt!:
söndag 07 december, 2008 @ 17:58Jag tycker då inte att Dingos och Vildhundar verkar särskillt döda… :P
Mesigt:
Hoppas du bara är ironisk…
söndag 07 december, 2008 @ 18:08….och där sitter hon väl ännu i väntan på att hunden ska svara.
torsdag 18 december, 2008 @ 20:26åh så bra xD
måndag 22 december, 2008 @ 23:36