Lönehelgstipset – Presenteras i samarbete med Systembolaget
Brat 20+: Kan du rekommendera en schysst vodka?
Kassör 30+: Explorer gör vad den ska göra. 198 spänn!
Brat 20+: Hmmm… Jag vet inte… Explorer känns lite billigt om du förstår vad jag menar…
Kassör 30+: Absolut Vodka kanske?
Brat 20+: Absolut säger du… Är inte den lite väl brödig?
Kassör 30+ (stressat): Allvarligt talat, all vodka vi har består av 40% gift och resten vatten. Inga smakämnen. Jag skulle vilja påstå att de smakar rätt likadant allihop. Vilken vill du ha?
Brat 20+: Eeh… Då tar jag väl Explorer då.
Systembolaget Kungsholmstorg
Publicerat den 25 augusti, 2006 kl. 12:30 under Stockholm av Tjuvlyssnat
Kommentarer: 56 -
Hoho, det var en rolig tjuvlyssning…
fredag 25 augusti, 2006 @ 12:55Det är det som är så bra med Systembolaget – de ger fantastiskt goda råd.
fredag 25 augusti, 2006 @ 12:57Jag har en kollega vars granne säljer essenser till V&S Absolut, värt att notera är att han säljer en som de använder just i den neutrala vodkan som ju annars är för ren och skulle smaka labsprit.
hahaha :D kul kassör :D
fredag 25 augusti, 2006 @ 12:57Explorer skall det vara! Vad spelar smaken för roll, ärligt? Och kul att braten inte ville ha det BARA för att det var för billig :)Stackars kassörer vad de får stå ut med..
fredag 25 augusti, 2006 @ 12:58eehh…måste väl ändå påstå att det är skillnad på vodka och vodka….förstår inte det roliga i den här men annars en asbra sida!
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:01(GAPSKRATT) Det är rätt… varför linda in informationen "i en massa lull" när man kan skala ner det till dess enklaste form… Den där kommer jag att garva åt länge!
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:14haha, så jäkla bra, vodka som vodka liksom.
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:15Oerhört upprörande! (Eller, nåja. Litet upprörande i alla fall.)
Det är en stor skillnad i smak mellan olika vodkasorter. Mina favoriter är Stolichnaya och Moskovskaya (sinsemellan smakar de dock identiskt så vitt jag kan avgöra). Billiga är de också. Absolut smakar däremot dåligt i min mun. Jag har aldrig provat Explorer under optimala betingelser, men efter fem-sex drinkar så smakar Explorer som den skall :) .
Poängen är dock att systembolagspersonal borde vara litet mer välutbildade.
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:25ja snälla nån, det är stor skillnad i smak mellan alla olika vodkor ju….
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:35här ser man klart det moraliska dilemmat staten har: man har monopol på sprit och ska göra reklam för det, samtidigt som man ska motverka att folk dricker för mycket. så kassören får ju inte göra för bra reklam för vodkan=)
fredag 25 augusti, 2006 @ 13:39Relaterat:
"Kan en ha renat till bräckkorv?"
– fråga av "stammis" sedan fina damen fått rett ut vilken bourgougne som passade allra bäst till vilken fisk osv.
("Gör vad den ska", säger expediterna verkligen så?)
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:00Men skit i om vodkan smakar olika eller ej. Det va ju inte det som va grejen.
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:14Kassören gav braten va han behövde. Klockrent
Flaskvatten smakar ju annorlunda än kranvatten också.
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:18Jaja, olika vodkasorter smakar kanske olika men ni måste väl ändå medge att man dricker det av samma anledning? Alltså, skit samma vilken sort.
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:25->Lut:
Bisarrt påstående. Litet som att säga att olika sorters mat* smakar olika, men att man äter den av samma anledning (att bli mätt). Alltså skit samma vilken maträtt…
*=Kanske vore mer likt ditt vodkapåstående att begränsa sig till en specifik maträtt. Typ som att säga att alla sorters falukorv smakar lika. Det gör de inte heller…
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:49jefla skit.. Alla är lika goda oavsett pris.. fast.. saranoff tar priset för att vara ÄCKLIGT! men bra gjort av kassören =)
fredag 25 augusti, 2006 @ 14:51john
fredag 25 augusti, 2006 @ 15:11flaskvatten smakar anorlundare än kranvatten för det kommer inte från samma kran som hemma.
Påminner lite om en gång när jag själv var på systemet och frågade om kassören ansåg ett vin var bra och fick svaret; Javisst. Man blir glad av det-särskilt efter andra flaskan! Vet inte om jag verkade typ "brattig" eller om det bara är en väldigt rak och tydlig konsumentupplysning det handlar om.
fredag 25 augusti, 2006 @ 15:11Om man är ute efter någon speciell smak dricker man väl inte okryddat brännvin? Hela idé är väl att blanda drinkar på det. Då vill man ha de där 40 procenten gift och inte så mycket annat.
fredag 25 augusti, 2006 @ 15:53Ja olika vodka märken smakar olika(destileras lite olika och olika många gånger). Det som skilljer sig i smaken är hur det smakar sprit. Poängen med vodka är att den är relativt smaklös(alkoholsmaken kommer man inte undan om man ska bli full). Så om det inte är så att man är barnsligt förtjust i just smaken av ren alkohol(läs. dricker det rent) så kan man blankt strunta i vilket märke det är på vodkan.
Personligen känns vodka snobberi som den lägsta form av alkohol snobberi, straxt nedanför hembränt(där kvaliten faktiskt kan avgöra om man blir blind eller ej).
fredag 25 augusti, 2006 @ 16:01Kanonbra svar fr[n expiditen. Varför verka fläskig och flåsklig och ge sig in på att en är "torrare" eller "mjukare". Man blir full av vodka. Vissa har mildare smak av aceton än andra. Själv kan jag dricka allt utom Absolut, så nog är det olika smak på grejorna. Grejen är, ska man blanda på grejorna ska man köpa Tesco Extra (UK) prima billiga matlagningsprit för 100 kronor.
Ingen smakar skillnad på det och Absolut när det väl är utlbandat med Rocco Cola.
fredag 25 augusti, 2006 @ 16:31Systembolaget må vara kassa på att få in ens favoritöl i bland, men att ge bra och informativa upplysningar om sprit, det kan de i alla fall. Skål för det!
fredag 25 augusti, 2006 @ 16:38Att folk inte bara kan se det roliga i detta :)
fredag 25 augusti, 2006 @ 16:43Jag älskar Kassör 30+.
fredag 25 augusti, 2006 @ 17:14Guld.
he,he LOL för 40% gift
fredag 25 augusti, 2006 @ 17:49orka namedroppa massa vodkor.
fredag 25 augusti, 2006 @ 18:21Kul grej!
På tal om kassörskor på Systemet så fick jag en gång kommentaren "Är inte den lite för stark för dig?" då jag skulle köpa nån vodka. Sättet hon sa det på fick mig att le. ;-)
fredag 25 augusti, 2006 @ 18:26Alla som anser att all vodka smakar likadant ska ta o prova på Fürst Uranov. Om det finns en enda själ på denna jord som helt uppriktigt anser att den smakar lika som Absolut, har denne en skruv lös.
fredag 25 augusti, 2006 @ 19:03Haha fan vilken kul! Braten fick ju uppenbarligen som han ville så Kassör 30+ gjorde ju bara sitt jobb, han hade nog inte sagt samma sak till Brat 30+ eller Herr Svensson 50+ om dom kommit med samma fråga.
fredag 25 augusti, 2006 @ 19:29Dricker man ren vodka så smakar det skit oavsett. Blandar man ut den så märker man ingen skillnad. Om man nu inte ska blanda in alla olika smaker det finns, för visst märker man skillnad på vaniljvodka och hallonvodka liksom, men det är väl inte grejen.
Jag håller med kassör 30+: Explorer gör vad den ska göra. Sån ärlig service vill jag också ha.
fredag 25 augusti, 2006 @ 19:53He he! Undrar just om han blev trackad av brat-polarna sen? Gick väl inte för sig att ha den billigaste vodkan med sig… "Men snubben SA ju att det var samma allihop…"
fredag 25 augusti, 2006 @ 20:07Haha! Där åkte den Stockholmsjäveln dit!
fredag 25 augusti, 2006 @ 21:22OK, det var väldigt roligt sagt av expediten. Min kritik var baserad på att jag skulle bli bestört om en systemanställd sade samma sak till mig. Måhända var det en väldigt pricksäker målgruppsanpassning av expediten, vad vet jag.
Känner dock att jag måste försvara min vodkasmak. Det handlar alls inte om något snobberi. Mina två favoritvodkor (Moskovskaya & Stoli) kostar båda under 200 kr på systemet. Det finns inte många spritsorter över huvud taget som är billigare. Det det handlar om är att smaken på dessa två är godare för mig än andra vodkor som jag provat.
Jag kanske inte skulle känt skillnad på olika vodkor om jag blandat med cola, juice, eller russian. Men i en vodka martini, eller en vodka on the rocks, så känns verkligen smakskillnad.
Detta borde en systemanställd faktiskt veta.
(Vodka on the rocks är förresten en strålande drink om man dricker god vodka, och en fasansfull drink om man dricker Absolut.)
fredag 25 augusti, 2006 @ 23:25jur // Man blir inte blind av hembränt. Etanol bildas när jäst, vatten och socker jäser. Även en liten mängd metanol (träsprit). Det är den sistnämnda man blir blind av. Man kan inte jäsa fel och få riktigt stora mängder träsprit i den mäsken. Det är dock väldigt svårt att undvika träspriten helt. Till saken hör dock att träsprit finns i små mängder i många flaskor på systemet, i apelsinjuice – ja, över allt!
Anledningen till myten om att människor blir blinda av hembränt har troligen uppstått eftersom hembränt räknas som svartsprit. Dit hör också smuggelsprit och sådan sprit man blir blind av. Folk som späder ut eller bara säljer ren industrisprit (som är mycket billigt att köpa) som hembränt.
Dock finns risken att det visar sig att det man trodde var hembränt var träsprit som någon girig jävel försöker tjäna pengar på. Inte heller att förglömma är att det i regel smakar väldigt dåligt.
Angående vodkor så är det givet att de smakar olika. Skillnaderna är inte som mellan en öl och en annan, men de finns där och det ska inte förnekas. Man destillerar olika, men oftast har detta ingen betydelse eftersom det ändå bara är spriten man är ute efter. I allafall nu när vi lever på 2000-talet. Istället får man kika på vad vodkan var innan den blev vodka – vattnet, råvaran och sådant.
För övrigt räknas väl nästan Stolichnaya som världens bästa vodka med en human prislapp? Har aldrig druckt denna själv, men över allt och ingenstans hör man talas om denna!
lördag 26 augusti, 2006 @ 11:47Finlandia ska det vara såklart, finast av alla ;) Även Absolut går bra men Explorer är inget att ha :p
lördag 26 augusti, 2006 @ 16:03relaterat, på apoteket ska personalen välja det billigare läkemedlet framför det dyrare.
lördag 26 augusti, 2006 @ 17:37Den godaste vodkan är Grey Goose, punkt.
lördag 26 augusti, 2006 @ 22:16Vladimir,
Japp, och eftersom de sparade
så mycket pengar på det sjönk omsättningen så Apoteksbolaget sparkade en massa anställda. Snacka om att binda ris för egen rygg…
Erik,
söndag 27 augusti, 2006 @ 00:34Du som tydligen dricker vodkan noggrannare än mig, håller du med Brat20+ om att Absolut är "brödig" då?
Asså! Så jävla bra! Fan så det är alltså.
söndag 27 augusti, 2006 @ 01:54Min tur. Braten hade garanterat ingen aning om vilken som heter vad ändå. Han har enbart hört det från sina polare (vare sig de är äldre eller yngre), eller som alla andra brats, har ingen egen åsikt. Därav gjorde kassören helt rätt i att upplysa tönten om vad han förlorar minst på i förhållande till effekten av alkoholen.
söndag 27 augusti, 2006 @ 02:44detta var tydligen ett ämne som lockade fram många proffstyckare.
söndag 27 augusti, 2006 @ 10:34"Man blir full av vodka. Vissa har mildare smak av aceton än andra. Själv kan jag dricka allt utom Absolut, så nog är det olika smak på grejorna. Grejen är, ska man blanda på grejorna ska man köpa Tesco Extra (UK) prima billiga matlagningsprit för 100 kronor.
Ingen smakar skillnad på det och Absolut när det väl är utlbandat med Rocco Cola."
- var det nån som frågade?
söndag 27 augusti, 2006 @ 19:11->Tiny:
Jag vet inte riktigt hur man skall beskriva bismaken i Absolut. Kollade just in på Systembolagets hemsida, och de kallade smaken för "brödig" (vilket säkert är källan till brat:ens visdom). Jag har dock aldrig smakat ett bröd som smakar så.
Jag …söker efter ord… kanske skulle kunna sträcka mig till att säga att Absoluts bismak är litet åt det oljiga hållet, och att den saknar Stoli:ns söta gräslikanande (ja vafan skall man kalla det då) smak.
söndag 27 augusti, 2006 @ 22:40Erik,
söndag 27 augusti, 2006 @ 23:03Tack så mycket. Visst är det svårt att beskriva smaker, men jag tackar för insatsen!
riktig vodka har ingen smak, info direkt från grundaren av varumärket absolut.
måndag 28 augusti, 2006 @ 08:05Jag jobbade i en Systembolagesbutik för några år sedan och ni skulle bli förvånade över hur märkligt en del kunder beter sig. Som försäljare utvecklar man en ganska speciell och lite krass humor och jag tror precis som Erik att det var en "pricksäker målgruppsanpassning" det handlade om. Naturligtvis smakar olika vodkor olika, jag tror att försäljaren lackade lite lätt bara. Det var roligt i och för sig; har hört mycket roligt på Systembolaget!
måndag 28 augusti, 2006 @ 17:23Finns det något roligare än när ett Btrats sätts på plats?!?
tisdag 29 augusti, 2006 @ 10:37Ja, självklart smakar olika vodkor olika, men det jag tyckte var kul var att kassörskan var så himla stressad att hon bara ljög ihop någonting för att få iväg honom, hon antog väl att det skulle fungera vilket det gjorde=)
tisdag 29 augusti, 2006 @ 15:09Jag har självklart aldrig smakat vodka men jag gillar att han på Systembolaget benämner alkohol för vad det verkligen är: ett gift! Eller "djävulens badvatten" som jag kallar det för.
tisdag 05 september, 2006 @ 02:10Jaja, det blir ju galet ibland i världen – att gilla vissa vodkor bättre än andra är alltså automatiskt snobberi? Icke.
Kul svar av expediten, jag hoppas på teorin om målgruppsanpassning.
(Lite nördkunskap då, måste ju när man får chansen – riktig vodka, till skillnad från brännvin, destilleras till samma renhet som whisky, men lagras inte. Sen blandas det med vatten till 40%. Brännvin destilleras mycket hårdare, vilket gör att det smakar mindre. Rysk och polsk vodka är mycket, mycket mildare och sötare än svenskt brännvin. Absolut-grundaren är alltså ute och cyklar.)
Jag tycker för övrigt att skillnaden mellan Moskovskaya och Stolichnaya (förutom att det bara är den förra som fortfarande finns på systemet) är att M är lite mer metallisk i smaken, och S sötare (nästan väl söt, tycker jag).
tisdag 05 september, 2006 @ 16:02Nu måste jag rätta Kristoffer: Oftast kan en tillverkaren välja mellan att kalla en produkt vodka eller brännvin. Vodka måste göras från jordbruksprodukter och ha en minsta alkoholhalt på 37,5%. Brännvin görs också från jordbruksprodukter, men har ingen lägsta gräns för alkoholhalt.
onsdag 06 september, 2006 @ 14:14Ett destillat från jordbruksprodukter på 38% får alltså heta antingen vodka eller brännvin. Båda produkterna kolonndestilleras och antalet gånger har inget med namnet att göra.
haaha snacka om lat expidit
tisdag 26 september, 2006 @ 17:35Jag jobbar på Systembolaget och ja, vodka smakar olika men det var ju inte det som Bratten ville ha. Han ville ha en dyr och flashig vodka men expediten fick frispel eftersom han visste att det inte var en kännare av vodka och att den skulle drickas för %:en. Själv brukar jag skoja med de äldre damerna som kommer in och vill ha "pratvin".
torsdag 15 februari, 2007 @ 21:47Mitt svar blir i stilmed: "Dricker du hela flaskan själv så kommer du prata som fasen"
Köp ett gäng småflaskor och provsmaka. Det har väl ni rika råd med.
måndag 12 mars, 2007 @ 13:56Men samtidigt vill jag påstå att det är skillnad mellan vodka och vodka. Jag har drukit vodka som varit så mjuk att den har smekt mig in i berusning och jag har smakt vodka som verkar ha varit en blandning av t-röd och matolja.
Instämmer, det är jätteskillnad mellan vodka och vodka. Stolichnaya Golden är god. De dyra polska vodkorna är nästan alltid goda. Och dem dricker man rent. Absolut och Explorer smakar lika jävligt båda två. Men de funkar väl i svagare drinkar.
måndag 19 mars, 2007 @ 15:06HAHA…
Hittade en sida som kan passa braten…
http://billigastpabolaget.com
:)
onsdag 20 februari, 2008 @ 22:03