Och som bekant behöver inte det betyda något
Röda linjen mot Mörby centrum
Två tjejer ~16 pratar och efter en stund hörs ett pling från en av tjejernas mobil. Den ena tjejen tar upp sin mobil för att läsa sms:et.
Tjej 1: Kan han bara sluta skriva till mig!
Tjej 2: Vem då?
Tjej 1: Jo, men du vet den där Oskar som var på Emelies fest i lördags.
Tjej 2: Snygg-Oskar? Känner du honom?
Tjej 1: Nej, men jag har känt honom i mig…
Cred: Agnes
Publicerat den 19 september, 2009 kl. 18:11 under Fjortisar, Stockholm av Jennie
Kommentarer: 125 -
Jag känner mig träffad/straffad.
lördag 19 september, 2009 @ 18:19Men usch vad billigt! Har hon alltså haft sex med nån som hon inte känner?? :-/
lördag 19 september, 2009 @ 18:23Han måste ju ha pillat henne i örat/näsan, ingen annan logisk förklaring!
lördag 19 september, 2009 @ 18:30Erik: ja verkligen JÄÄÄÄTTEbilligt hoppas hon går och biktar sig direkt! Så fasansfullt det vore av henne att ligga med någon bara för att hon vill det utan att först ha lärt känna honom ingående! Verkligen. Jätte.
lördag 19 september, 2009 @ 18:39De kanske har varit på samma dansgolv.
lördag 19 september, 2009 @ 18:50Verkar va ett känsligt ämne, det här =P
lördag 19 september, 2009 @ 19:04Dezdemona: Håller med… men tyvärr så vet många ungdomar inte vad de gör, de kastar sig in i sexuella relationer utan minsta tanke på konsekvenserna för sig själva eller för "partnern". Och inte undra på det, när sexualundervisningen i svenska skolor nästan inbjuder till att experimentera med så mycket sexuella aktiviteter som möjligt… Vart tog värdigheten och den vackra, sunda sexualiteten vägen?
lördag 19 september, 2009 @ 19:05Personligen tycker jag det är jättebilligt att ligga med nån bara för att… Ser ingen som helst merit i det.
lördag 19 september, 2009 @ 19:10Herregud! År 2009 och folk bryr sig fortfarande om hur många andra har sex med!?
När ska alla förstå?;
Man behöver inte känna någon för att ha sex. Man måste inte vara kär för att ha sex. Sex har man för att man vill, tycker att det är skönt och kul!
Vill man vara i ett förhållande för att ha sex är det bra! Vill man inte det är det också bra! Vill man ALDRIG ha sex så är det fint det med, och vill man ha det varje dag så är det också bra.
Du gör som du vill, jag gör som jag vill, och någon annan gör som den vill, så länge det inte skadar någon. Och med skadar menar jag INTE att det sticker i ögonen på någon annan att man väljer att leva annorlunda.
lördag 19 september, 2009 @ 19:26#8, R: Exakt, folk tror att de samlar poäng genom att knulla runt och sedan skryta om det för sina polare… snacka om att göra bort sig, säger jag…
lördag 19 september, 2009 @ 19:39HA-HA-HA. vet inte om jag ska skratta eller gråta åt er. Spela roll om man känner personen eller inte? Man vill väl bara ha en skön stund. Ingen som säger något om att bli masserade av en okänd massös direkt, exempelvis.
lördag 19 september, 2009 @ 19:43#5 Haha, skulle ha varit rubrik.
lördag 19 september, 2009 @ 19:46#10, Lojjs: Att bli masserad (eller något annat trevligt) är väl ett vettigare sätt om man bara är ute efter en "skön stund"? Sexualiteten är något vackert som bör kombineras med kärlek i ett förhållande, tycker jag.
lördag 19 september, 2009 @ 19:58@David: Men det är ju oftast mycket skönare att ha sex än att bli masserad.
Varför ska man blanda ihop något så vackert som sex med tråkiga vardagliga saker som kärlek och förhållanden?
lördag 19 september, 2009 @ 20:06Haha, jag håller med, var visst en öm punkt för vissa ;)
lördag 19 september, 2009 @ 20:09#13 David: Så pga dina egna, personliga åsikter så får människor, som kanske trivs med att ha sex utan kärlek, inte ha det? Låter väldigt vettigt du.
Folk får väl sköta sig själva och experimentera med vad dom trivs bäst med.
lördag 19 september, 2009 @ 20:11det är okej om de har sex bara för att liksom, men den där oskar kanske gillade henne? vet ni som klagar om de var kk´s eller? ja tycker att man ska vara kär iallafall innan man gör nåt sånt, nu är det min åsikt.
lördag 19 september, 2009 @ 20:12#9 Maria: Word!
lördag 19 september, 2009 @ 20:28#15 låt då oss ha våra åsikter. Jag tycker det tar bort något av nöjet och upplevelsen, det står jag för och du kan inte ändra på min åsikt. Sen tycker jag det är sorgligt ur den aspekten att det blir mer homogent iom att en människa har sex hur som helst, vad är det då som delas med partnern som ska älskas utöver det? Förespråkas polygami eller vad blir det för speciellt band till den personen? Ska jag kalla en av mina manliga vänner för min pojkvän/partner för att jag har ett speciellt band till den personen även fast jag inte knullar med honom? Ska jag kalla de kvinnor jag knullar för mina flickvänner/partners fast jag inte känner något alls för dem? Jag hoppas du har tänkt över vad det är du säger och förespråkar.
lördag 19 september, 2009 @ 21:25Att ha sex med någon man inte vill veta av är ju rätt korkat iofs.
lördag 19 september, 2009 @ 21:45Phobos: Ringar begreppet "One night stand" någon klocka? Man kanske bara vill veta av någon för en kväll du vet.
lördag 19 september, 2009 @ 21:54hmm, tycker synd som såna som hon..
lördag 19 september, 2009 @ 22:01hon vet ju tydligen inte vad kärlek är som många andra unga människor inte heller gör….
#9 Maria: Du har så rätt! :)
lördag 19 september, 2009 @ 22:04Ja, detta var verkligen en känslig fråga för många, och det kan jag förstå! :-)
Naturligtvis får var och en ha sina åsikter om var sexualiteten hör hemma, men personligen tycker jag att "one-night-stands" och liknande är att missbruka den vackra gåvan som sexualiteten innebär, och jag tror inte att det är positivt i längden. Och den åsikten står jag för, trots att många tycker annorlunda.
lördag 19 september, 2009 @ 22:10#20, Maria; Jo men har man ett ONS med någon som är i bekantskapskretsen och sedan inte vill veta av den så är man bra korkad.
lördag 19 september, 2009 @ 22:28Snygg-Oskar kanske inte hade gjort ett gott intryck…
lördag 19 september, 2009 @ 22:38Phobos: Antagligen inte någon speciellt bra bekant med tanke på frågan "Känner du honom?"
lördag 19 september, 2009 @ 22:41Fortfarande umgängeskretsen om alla vet vem det är.
lördag 19 september, 2009 @ 22:48Varför inte låta alla göra som de vill? Ni som säger att ni tycker det är finare att ha sex i förhållande får väl ha det och ni som vill ha one nights stands kan ju ha det. Livet går faktiskt bara ut på två saker; att överleva och fortplanta sig. Som för alla andra djur.
lördag 19 september, 2009 @ 23:07Låt alla välja hur de vill göra, vi är faktiskt individer med friheten att själva göra våra val.
Återigen: Låt folk få göra vad själva vill så länge det inte skadar någon annan!
Dvs. Så länge det inte är så att någon i din närhet skadas av att du är med den här personen spelar det ingen som helst roll hurvida ni gifter er, eller aldrig mer vill träffas. Det är så himla enkelt.
Att man vet vilka varandra är är ju inte samma sak som att känna varandra, umgås och vara delaktiga i varandras liv.
lördag 19 september, 2009 @ 23:09De flesta träffas genom gemensamma bekanta, vänners vänner etc. framförallt när man är 16 år gammal.
Mycket intressant att diskussionen kretsar kring om det är ok att "knulla runt" eller inte, när fokus borde ligga någon helt annan stans. Tjejen verkar ju ha haft killen som one night stand utan att den här killen har varit med på att det var "bara ikväll", med tanke på att han smsar henne.
Det är ok att knulla runt, det är ok att inte göra det. Man vet bäst själv hur man vill ha det. Men det är INTE ok att ligga med någon som one night stand om inte båda är med på vad som gäller…
lördag 19 september, 2009 @ 23:11Sofia: my point exactly.
lördag 19 september, 2009 @ 23:13Sofia och Maria: Visst är det upp till var och en att göra som man vill, har någon ifrågasatt det? Diskussionen handlar ju om vad VI som enskilda personer tror är vettigt och sunt, vad du sedan gör i sängen väljer du alldeles själv. Om du tycker att mina åsikter känns obekväma så är det ju bara att ignorera dem! ;-)
lördag 19 september, 2009 @ 23:16Att livet går ut på att överleva och fortplanta sig låter som hämtat ur en skolbok. Jag letar efter något mer i mitt liv.
lördag 19 september, 2009 @ 23:26Det är inget fel med att ha sex utan känslor. Har jag aldrig haft, men jag bryr mig inte om andra gör det, inte min ensak. Men då ska ju också båda vara med på det, annars blir det som i tjuvlyssningen att den ena kanske ville lite mer, och tog det som att hon med ville det.
Det jag irriterar mig på är dock att flickan i tjuvlyssningen inte ens säger i sms:et att det var ett one night stand; för mig låter det som om hon bara är lagom trevlig, svarar på sms:en, och hoppas han slutar.
lördag 19 september, 2009 @ 23:36Nämen pinnen, vad nynnar du på nu? Tycker det påminner om "hymn to her" lite. Epitetet stämmer ju i alla fall…
lördag 19 september, 2009 @ 23:37Maria du verkar ha någon typ av korståg här. Är du rädd att någon ska klanka ner på dig eller något för att du gillar att ligga runt? (jag tror alla har fattat att det är din stil). En del gillar det, andra inte. De flesta som gör det är unga, de flesta som inte gör det är äldre som redan gjort det.
söndag 20 september, 2009 @ 00:44@34: Vad jag sett så är det ingen som sagt åt dig att inte ha något mer i ditt liv, har jag fel?
@33: Problemet är att de flesta "man-ska-vara-kär-i-personen-man-har-sex-med-personer" oftast är dumma i huvudet nog att se ner på "jag-kan-ha-sex-med-vem-fan-och-hur-många-jag-vill-personer", speciellt om den senare gruppen människor är kvinnor (ännu värre tonårstjejer).
söndag 20 september, 2009 @ 00:46haha, alltid roligt med diskussioner som bygger på sarkasm!
söndag 20 september, 2009 @ 00:55Om man kan ha sex utan kärlek och bara för att det är skönt borde man kunna ha det med vem som helst även om man är i ett förhållande med någon. För sexet utanför förhållandet har ju ingen som helst betydelse, mer än att det är skönt. Typ som massage.
söndag 20 september, 2009 @ 00:58Varje sekund året om föds det i genomsnitt drygt 2 människor i världen. Nästan alla födslar är resultatet av att kvinnan haft samlag med en man. Det är långt ifrån varje samlag som leder till att kvinnan blir gravid, inte ens i de sammanhang där kvinnan och mannen försöker. Det är väldigt individuellt när varje person har sin sexdebut, hur ofta personen har sex, och hur många gånger personen har sex under sin livstid. Vissa dör som oskuld, andra kopulerar flera gånger om dagen och vissa kopulerar med samma kön. Anta (för diskussionens skull) att varje person i genomsnitt begår ett samlag i veckan under 40 år. Det blir i genomsnitt drygt 2000 samlag per person per livstid. Anta att två av dessa leder till en fullbordad graviditet vilket motsvarar 1 promille. Då det föds 2 personer per sekund som ett resultat av en promille av alla samlag, betyder det att det varje sekund pågår i storleksordningen 2000 samlag, eller dryg 60 miljarder (60 000 000 000) samlag per år.
På vilket sätt påverkar det ditt kopulerande om andra har har samlag med varandra utan att älska varandra?
söndag 20 september, 2009 @ 01:13Snygg-Oskar? Dr. Snygg-Oskar?? Jag har också känt honom i mig. Petade med fingret i min mun då han kollade mina tänder. En riktigt trevlig upplevelse, kände mig inte det minsta kränkt.
söndag 20 september, 2009 @ 01:21#39@Tatl: "Om man kan ha sex utan kärlek och bara för att det är skönt borde man kunna ha det med vem som helst även om man är i ett förhållande med någon."
Det finns de som har det så och det kallas för "öppet förhållande".
Det finns människor som älskar varandra som inte har sex med varandra och det finns människor som inte älskar varandra som har sex med varandra.
söndag 20 september, 2009 @ 01:27Vad man kan göra och inte kan göra i ett förhållande är upp till personerna i förhållandet.
Vissa personer blir alldeles svartsjuka bara deras partner pratar med en annan person eller tittar åt deras håll, andra vill ha trekanter…
@40 Tatl: Tja, varför inte? Det blir dock lite svårt att ha kvar sitt förhållande eftersom folk oftast vill ha monogami (for reasons unknown).
söndag 20 september, 2009 @ 01:27@Mango: Självklart får folk göra som dom vill, jag lägger mig inte i det… Men det är en intressant diskussion, vill gärna höra hur folk tänker. Har en känsla av att många av dem som pratar om att sex inte behöver betyda något ser annorlunda på det om man befinner sig i ett förhållande.
@Aldehyde: Tror att det där med att eftersträva monogami är en ganska naturlig reaktion på kärlek.
söndag 20 september, 2009 @ 01:38Det är möjligt att det är det. Det jag vill ha sagt är att jag tycker det är väldigt konstigt att folk ser ner på människor som knullar runt, speciellt om det är tjejer som gör det.
Det R skrev i post #19 är också väldigt konstigt.
"Sen tycker jag det är sorgligt ur den aspekten att det blir mer homogent iom att en människa har sex hur som helst, vad är det då som delas med partnern som ska älskas utöver det?"
Har svårt att formulera mina tankar här men det låter väldigt konstigt, för mig, att inte värdera sitt förhållande lika högt om man tar bort sex från ekvationen. Det verkar ju som att förhållandet som sådant inte är speciellt starkt isåfall. (Som sagt, hade svårt att formulera mig så jag reserverar mig för missuppfattningar).
Det jag söker mest hos en eventuell flickvän är intellektuell stimulans, sexuell stimulans kan jag få lite varstans.
söndag 20 september, 2009 @ 01:5716-åriga brudar vill ha sex hela tiden, man kan fan knappt komma undan.
söndag 20 september, 2009 @ 02:10#20 Maria: Bra poäng, låt folk göra vad dom vill så länge det inte skadar någon. Verkar ju dock som att Oskar inte tog det så lösaktigt som hon i tjuvlyssningen gjorde eller hur? Kanske hans sexdebut, han kanske fick ångest över att han kan ha gjort något fel? Han kanske mår dåligt över att hon totalt verkar ignorera honom och snacka bakom hans rygg utan att förklara och kunna stå för att hon bara ville ha han för hans penis?
Säger inget om One Night Stands, vill man ha det så visst men då ska fan båda vara överens om det. Han kanske trodde han hittat sitt livs tjej, jävligt svinigt av hon att utnyttja det.
söndag 20 september, 2009 @ 03:36Hon har troligen varit på ett dansgolv där en kille har hoppat upp och ner och gnidit något mot henne…….
söndag 20 september, 2009 @ 04:17kärlek och sex behöver inte höra ihop. man kan vara i ett förhållande utan sex (ovanligt men finns) och man kan ha sex bara för att det är skönt och kul, no strings attached… alla trivs inte med att ha ett förhållande men gillar att ha sex, so what?! alla känner sig inte redo för ett långvarigt förhållande, måste de helt avstå sex för att vissa inte kan acceptera att sexualitet är naturligt och inte relationsbundet??
söndag 20 september, 2009 @ 08:22så länge man har hjärnan med sig och skyddar både sig själv och den man har sex med så knulla på för fan
#47 Lidodido: Ganska korkat av honom i så fall, att gå och ha sex med någon som han inte känner och sen hoppas att det fanns nån djupare kontakt… Eller vad vet jag, kanske det kan funka så också.
söndag 20 september, 2009 @ 08:30Hon hade förmodligen inte hunnit mer än just känt av honom i sig….och Snygg-Oscar messar febrilt för att kunna få en chans att visa att han kan göra ett bättre jobb!
söndag 20 september, 2009 @ 09:13Vilken debatt!!… =) aldrig sett så här MÅNGA långa kommentarer i en o samma post!..
Är väl upp till var och en…? Sen va folk tycker ska man skita i!.. =)
söndag 20 september, 2009 @ 10:30#53, Fredda: Ja, visst är det underbart att det finns tjuvlyssningar som faktiskt berör ett hett ämne! Lite 2-flugor-på-smällen om man säger så! ;-)
Och visst är det upp till var och en, men det är ändå intressant att diskutera vad som är rätt och fel! Som du märker så förespråkar jag att sexualiteten hålls inom förhållandet, och som t.ex. Philippa antydde så tycker jag att man kan vänta med sex tills man är redo för ett seriöst förhållande. Visst är sex naturligt, men enbart i sin rätta kontext. Eller tror ni att tanken med sexualiteten var att alla ska springa runt och pippa varann hur som helst och ropa "men det är ju natuuurligt!!"? Knappast va? ;-)
söndag 20 september, 2009 @ 10:53David – "Tanken med sexualiteten". Good one!
söndag 20 september, 2009 @ 11:26Personligen tycker jag att det bästa med det här är att folk tar ironi seriöst, blir jätteupprörda, och sen skapar världens längsta debatt ^^
söndag 20 september, 2009 @ 11:29Inlägget var roligt, det här är många gånger roligare
Precis David, tanken med sexualiteten.. vad är den egentligen, och vem var det som hade den tanken från början?
söndag 20 september, 2009 @ 11:33Du kanske tror att människor alltid gift sig av kärlek också?
Helst ska man väl vänta med sex tills man har gift sig och skaffat barn…
söndag 20 september, 2009 @ 11:41#55, pinnen: Menar du att du aldrig funderat över syftet med någonting? Du bara gör som det faller dig in med allting, totalt primitivt? ;-)
söndag 20 september, 2009 @ 11:52@David: Alternativt så bestämmer man syftet själv. Det låter ju betydligt vettigare.
söndag 20 september, 2009 @ 12:03Adelhyde: "Livet går faktiskt bara ut på två saker; att överleva och fortplanta sig. Som för alla andra djur." det tycker jag är svar på det du skrev i post #38. Sen svarade du själv på vad jag pratade om i post #19 var det va? Letar du bara intellektuell stimulans så skulle du lika gärna kunna kalla din bästa vän för partner eller hur? Särskilt som du kan finna sexet på andra ställen. Tycker du inte att det låter som att det blir homogent? Alla människor skulle ha en person de "älskade" som var en intellektuell jämlike och sen skulle man ha sex med vem som helst av föredraget kön, tycker du inte det låter sorgligt?
söndag 20 september, 2009 @ 12:42Efterhängsna män är allt bra festligt.
söndag 20 september, 2009 @ 13:52Sex är inget man ska ta lätt på, och ha bara för nöjes skull. Nej, det är snarare en tävling och som i alla tävlingar går det ut på att komma först.
söndag 20 september, 2009 @ 13:56Fantastiska kommentarer här. Intressant att vissa tycker att sexualiteten är så helig att den inte ska missbrukas och slösas bort på vem som helst. Jag kan förstå att vissa saker här i världen kräver en viss respekt. Liv exempelvis, jag dödar inte småkryp bara för att jag kan. Jag kan också förstå att äktenskapet är ett väldigt speciellt löfte och inget man gör utan att tänka sig för, samma gäller en handling som abort. Men sex? Sex är ju ungefär som att skita eller pissa eller äta. Något man måste göra ibland för att må bra.
söndag 20 september, 2009 @ 14:28#62 hanna, Förlegad syn på könsroller är festligare men bra, för då kan arbetsgivare slippa betala lika mycket i lön till kvinnor.
söndag 20 september, 2009 @ 14:31Har inte orkat läsa alla kommentarer men känner mig manad att tillägga att alla ni jävla moralpoliser där ute som aldrig har vågat leva era liv: grattis. Hoppas ni känner er för mer än gemene man.
söndag 20 september, 2009 @ 15:00Att ha sex med någon utan att någon endaste känsla är inblandad verkar meningslöst. Nån sorts känslor bör man ha för att ha sex med någon. Kärlek och sex behöver inte höra ihop, men kan göra det. Till och med för bara en natt, eller bara för att genomföra ett samlag. Sen kanske kärleken tar slut. Vem vet? `Med vilken rätt kan man döma andra? Bara man själv och den man har ihop det med vill, så är det väl OK!
söndag 20 september, 2009 @ 16:31so she knew him in the biblical sense at least.
söndag 20 september, 2009 @ 16:39#64, Joar: Menar du att förhastat sex är en förutsättning för att kunna leva livet? I så fall tycker jag att din syn på livet är ganska snedvriden.. ;-)
söndag 20 september, 2009 @ 17:17Själv har jag starka känslor för min högerhand då och då….skulle aldrig göra något utan att känslor är inblandade…
söndag 20 september, 2009 @ 17:18Bara för att han har varit inuti henne betyder inte att det är sex. Har hört att fisting is the new hype in town ;).
söndag 20 september, 2009 @ 18:14@59 Davve, Daffsen, Diva (vad än dina moppepolare kallar dig): Du bevisade min poäng.
söndag 20 september, 2009 @ 19:55#72, pinnen: Om du inte är intresserad av en seriös diskussion så säg det istället, så skippar vi det! Ha en bra kväll! :-)
söndag 20 september, 2009 @ 20:21Härligt hur alla vet och tycker så mycket.. För tänk om folk trodde att det var okej att leva som man själv vill, skamligt. Man ska inte tro att man får ha sex med vem man vill eller med hur många man vill. För då är man dum, vet inte vad kärlek är och skryter. Fy..Tuur att det finns så många "kloka" själar som kan döma människor de inte känner. Känns tryggt.
söndag 20 september, 2009 @ 20:36#74 det ironiska är ju hur du själv blir en av dem iom ditt uttalande. GG
söndag 20 september, 2009 @ 20:41#74, AntiU: Att berätta vad man tycker om ett visst beteende är väl inte riktigt samma sak som att döma någon annan? Var och en har rätt till sin åsikt, du har rätt till din och jag har rätt till min. Enklare än så kan det väl knappast bli? :-)
söndag 20 september, 2009 @ 20:46snygg-oskar blev ägd :-D
söndag 20 september, 2009 @ 21:05Jaha.. oväntat att det rasade debatt om den tjuvlyssningen. =P
Snygg replik var det iaf. "Nej, men jag har känt honom i mig." Helt klockren. Beröm ska hon ha för den.
Vad hon gör sexuellt och med vem, ska ni däremot skita fullständigt fan i.
Sex får sextonåringar faktiskt ha med varandra, även om de bara är lite småbekanta. Vad man själv tycker om att ha det är en sak, men man behöver för den delen inte tycka till om att andra har det. Däri ligger dömandet.
Så skit i andra och sköt dig själv och stfu. (Jag vet att ni inte kommer göra det, men sägas måste det ändå. På ett dömande sätt.)
söndag 20 september, 2009 @ 22:00#77, Szara: Nu vet jag inte riktigt vem du syftade på, men jag tar mig friheten att svara ändå! :-)
Jag tror inte på en värld där alla "skiter i" varandra, och där det inte finns något rätt och fel. Jag tror på en värld där man kan diskutera och ge varandra råd. Och om jag anser att något är omoraliskt så säger jag det rakt ut istället för att hyckla. Den som vill får väl lyssna, det är upp till var och en. ;-)
söndag 20 september, 2009 @ 22:19#77 Det kan vara det som är felet i dagens samhälle att alla hela jävla tiden ska sköta sig själva och skita i andra. Så håller jag med David också, du behöver inte läsa det här, du behöver inte svara på våra argument. Du dömer ju lika mycket själv i din text, varför hyckla på det viset?! Stå för att du har åsikter och att andra också får ha åsikter, även om de strider mot dina.
söndag 20 september, 2009 @ 23:12Det finns rätt åsikter och det finns fel. Se mina som rätt och alla andra som fel.
söndag 20 september, 2009 @ 23:50Phobos: Haha! Jag har varit tillsammans med min kille i tre år, och är personligen en typisk "förhållande person". Så nej, det här handlar inte om mig, och behöver definitivt inte göra det för att jag ska tycka att något är viktigt.
Jag önskar endast att folk slutar lägga energi på att ha åsikter kring hur andra lever sina liv, så länge detta inte direkt skadar någon annan (som jag nu skrivit trehundra gånger) Låt folk ha sex, eller inte ha sex med vem, eller vilka de vill!
Han kan vara dödskär och han kan lika väl bara vilja ha mer. Vad vet vi?
OM hon sårat en människa är en sak, men det vet vi absolut ingenting om, och det är då sårandet som är problemet och inte faktumet att hon haft sex med någon hon träffat en kväll på en fest, som var ursprungs diskussionen.
Såra kan man göra i celibat också. Det är aldrig bra.
måndag 21 september, 2009 @ 00:04Det är inte lätt att förklara för någon som inte förstår.
måndag 21 september, 2009 @ 07:43Bah, ni är så känsliga. You go girl, ligg så mycket du vill!
måndag 21 september, 2009 @ 08:50#67 StoreBror: "Nån sorts känslor bör man ha för att ha sex med någon"
Någonsin hört talas om attraktion? Det är också en känsla som alla andra.
#83 Maria: Jag är också i ett fast förhållande. Så ni som tänker att vi snackar om oss själva kan jag, så som bara jag kan, skratta åt.
Som ni märker så är det vi som "förespråkar" för att man ska leva livet, träffa och vara med vem man vill så länge man mår bra av det.
punkt slut tycker jag! x)
måndag 21 september, 2009 @ 10:12Fan att hon inte sade att det var en tungkyss, så hade det inte blivit så lång diskussion. :-)
måndag 21 september, 2009 @ 15:33Fan att det inte hade varit en kille istället, då hade en sån här debatt kanske aldrig ägt rum.
Och att överhuvudtaget ha åsikter om andras sexliv och att säga rakt ut att man tycker det är omoraliskt, det är dömande, fördomsfullt och riktigt oschysst.
måndag 21 september, 2009 @ 15:55#82, Maria: Visst har du skrivit samma sak 300 gånger (eller i alla fall nästan), men att man upprepar något tillräckligt många gånger är ingen garanti för att man lyckas övertyga någon. Inte heller tror jag att jag kommer att få dig att ändra åsikt genom den här diskussionen, eftersom vi uppenbarligen har helt olika grundsyn på vad sexualitet innebär. Du anser att om båda parter är villiga så är sex alltid OK och ofarligt, personligen tror jag att sex är något mycket större och djupare än så, och som både kan vara till välsignelse och förbannelse beroende på sammanhanget. Ett one-night-stand kan säkert vara jätteskönt för stunden, men i det långa loppet så påverkar sådant missbruk vår relation till Gud, som har planerat något helt annat. Hoppas att vi åtminstone förstår varandras perspektiv! :-)
måndag 21 september, 2009 @ 16:04Asså måste bumpa detta! HAHAHAHAHHAHAHHAHAHHA
"Snygg-Thomas skriver:
Sex är inget man ska ta lätt på, och ha bara för nöjes skull. Nej, det är snarare en tävling och som i alla tävlingar går det ut på att komma först."
måndag 21 september, 2009 @ 16:10Som jag ser det så har nog Oskar lärt sig en av livets hårda läxor, man kan inte alltid bli älskad lika mkt tillbaka.
måndag 21 september, 2009 @ 16:34Det som jag tror gör att det blir hårda åsikter från både hållen är att det just är en tjej på 16 år och inte en stekarkille på 25 år under tennisveckan i båstad, då hade vi inte haft den här diskussionen :P
Och David, dömer inte du henne när du säger att hon är billig? ;)
Problemet är väl inte vilken syn på fri sexualitet som är rätt eller inte, utan problemet tycks väl vara att Tjej 1 och Snygg-Oskar inte har riktigt samma syn. Tjej 1 verkar ju tycka att det var ett one-night-stand, medan Snygg-Oskar kämpar hårt för att behålla hennes uppmärksamhet. (Hon kanske var bra i sängen?) Antingen så gick Tjej 1 med på något hon egentligen inte ville, eller så har hon inte lyckats vara tillräckligt tydlig med vad ett One-night-stand är (i förhållande till vad Snygg-Oskar behöver).
måndag 21 september, 2009 @ 17:19Kul att ens inlägg blir censurerade och borttagna utan att ens kunna få till någon diskussion om ämnet.
Ingen borde få ha sex enligt lag innan di tu äro gifta, det är en vacker sak mellan en kvinna och en man, precis som ett äktenskap, gud skapade inte människan till något groteskt djur som viker sig för köttets lustar eller annat oetiskt beteende.
måndag 21 september, 2009 @ 17:51Gud? Vilken Gud?
måndag 21 september, 2009 @ 18:35#90, En hen!: Jag sa inte att HON var billig, utan att hennes beteende i det aktuella ögonblicket var billigt! Man måste skilja mellan handling och person. :-)
måndag 21 september, 2009 @ 19:10#82, Maria; "Jag önskar endast att folk slutar lägga energi på att ha åsikter kring hur andra lever sina liv, så länge detta inte direkt skadar någon annan (som jag nu skrivit trehundra gånger) Låt folk ha sex, eller inte ha sex med vem, eller vilka de vill!"
Följ ditt eget råd isf och sluta ha åsikter om folk för att dom har åsikter.
Personligen tolkar jag texten som att han vill något mer medan hon ignorerar han och DET är aldrig bra när man har samma umgänge.
måndag 21 september, 2009 @ 20:03#85, Lojjis; ni är också dom som är unga och inte har levt än.
måndag 21 september, 2009 @ 20:05#87, Lottis, varför skulle folk ha mindre åsikter om det varit en kille?
måndag 21 september, 2009 @ 20:07Jag förstår bara inte varför folk måste bry sig om vad andra lever för liv? På vilket sätt skadar det er?
Dessutom håller jag med En hen! om att denna diskussion inte hade ägt rum ifall det varit en kille som sa så där. Åtminstone hade den sett helt annorlunda ut.
måndag 21 september, 2009 @ 20:11Därför att jag har aldrig varit med om att en sån här diskussion uppstått om personen i exemplet varit en kille.
måndag 21 september, 2009 @ 20:13Dessutom finns det fortfarande en attityd på många håll i samhället att det är "usch-fy-så äckligt/biligt" när en tjej knullar runt medan det är helt i sin ordning när en kille gör samma sak.
måndag 21 september, 2009 @ 20:16#88: "Ett one-night-stand kan säkert vara jätteskönt för stunden, men i det långa loppet så påverkar sådant missbruk vår relation till Gud, som har planerat något helt annat."
Oj, en som har full koll på Gud och hans avsikter. Gud diggar inte tillfälliga förbindelser? Har du mer inside information från mannen ovan molnen?
måndag 21 september, 2009 @ 20:18Jag måste bara komplettera igen svaret på #96: Givetvis finns det åsikter, jag menar bara att det troligtvis inte skulle bli någon debatt av dem om exemplet varit annorlunda.
måndag 21 september, 2009 @ 20:28#100, Kelle K: Kul att du är intresserad, men jag tror inte att just denna tråden är lämpad att behandla kristendomen i övrigt… det blir lite väl "offtopic". Däremot skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med din lokala församling eller någon annan kristen som du känner i verkliga livet om du vill lära dig mer! Även på nätet finns en hel del intressant att läsa, t.ex. http://www.credoakademin.nu för att bara nämna ett ställe av många! :-)
måndag 21 september, 2009 @ 20:30#98 Lottis, hur skulle den sett ut då och varför anser du det är skillnad på killar och tjejer?
måndag 21 september, 2009 @ 23:19"Lottis skriver:
Dessutom finns det fortfarande en attityd på många håll i samhället att det är "usch-fy-så äckligt/biligt" när en tjej knullar runt medan det är helt i sin ordning när en kille gör samma sak."
Umgängeskretsar, olika umgängeskretsar helt enkelt.
måndag 21 september, 2009 @ 23:22Har aldrig varit i en umgängeskrets där det där varit aktuellt.
Och dom enda man hört snacka om sådant som en skillnad är bland andra TJEJER, inte killar, eller jo en viss typ av killar men säger man vilken typ så kommer väll redaktionen att börja kalla mig konstiga saker igen. Förutom dom så har jag aldrig varit med om att det är MERA negativt för en tjej än en kille att ligga runt.
#103. Schysst att prata med nån som hänger med Gud. Men taskigt att du inte får ligga fritt om du vill vara hans polare.
tisdag 22 september, 2009 @ 00:21roligast idag var rikspuckot som tyckte att sex ska vara något fint i kärlekens namn. Flytta till usa.
ni andra tycker jag ska knulla på. Ju mer desto bättre.
Mer sex åt folket!
tisdag 22 september, 2009 @ 02:39Sen att blanda in "gud" i en sex debatt är ungefär lika relevant som att jämföra Jesus plus annan valfri sagofigur.
Vad i hela friden skulle "gud "ha med sex att göra?
Det finns uppenbarligen alldels för många människor från bibelbältet på tjuvlyssnat.
Den är kristna tokskallen "David" måste ju bo i nån riktigt liten håla där man inte lärt sig att öpnna ögonen ännu. Någon form av ktitiskt tänkande är förmodligen inte att räkna med. Det finns för mig inget värre än folk som anser att religion och gud skulle ha med sex att göra (eller ha med något annat att göra för den delen)
tisdag 22 september, 2009 @ 02:49#92 En hen!: Gud skapade visst människan till en varelse som viker sig för köttets lustar och annat oetiskt beteende. Läs på! Det var därför han fick införa några regler som vi människor skulle hålla oss till.
tisdag 22 september, 2009 @ 09:18#106, Kelle K: Frågan är ju varför jag skulle vilja "ligga fritt" eftersom jag inte tror på den modellen? ;-)
tisdag 22 september, 2009 @ 09:36Phobos #104 och #105: Det är inte jag som tycker det är skillnad på tjejer och killar. Men med tanke på att ingen av er moralkakor har gett liknande kommentarer i veckans rubriktävling, där en kille har som avsikt att skaffa sig nåt för kvällen, så verkar min teori stämma mer eller mindre övrens med hur det ser ut på många håll.
tisdag 22 september, 2009 @ 09:51#109, Lottis: Hur vet vi att killen i rubriktävlingen tänker bete sig omoraliskt? Tänk om han är lyckligt gift och har med sin fru på båten? ;-)
tisdag 22 september, 2009 @ 12:38Lottis om du läst vad jag skrivit så ser du att jag inte moraliserat över det hela alls, förutom att jag tycker det är korkat att knulla med folk i ens umgängeskrets om man inte vill veta av dom sen.
Vem tycker det är skillnad på killar och tjejer då? DU är den enda som gjort sådana antydningar här.
Veckans rubrik har inte knullat med någon, veckans rubrik har inte haft sex med en bekant för att sedan dissa den totalt, veckans rubrik snackar om att den vill ha sex med nån random inte att den haft sex med någon i umgängeskretsen.
Många håll? inom konservativa religiösa kretsar eller i små bondhålor kanske.
tisdag 22 september, 2009 @ 12:42Haha kul att folk får moralpanik. Stackars er. Ett ligg kanske får er att slappna av lite mer?
Tycker alla ska hålla käften om vem jag har sex med eller inte, bryr mig lika lite om hur ofta eller sällan ni blir påsatta. Faktiskt. Och hörrni, det är 2009 nu, inte 1809.
tisdag 22 september, 2009 @ 13:09Phobos om du läst vad jag skrivit så ser du att jag inte heller syftade precis på dig.
Det enda jag gjort antydningar om är att den här debatten kanske aldrig ägt rum ifall personen i exemplet varit en kille – vilket jag fortfarande är övertygad om. Jag är också fortfarande övertygad om att dessa åsikter förekommer på många håll, om än inte öppet. I skolan till exempel (jag är från Stockholm, och umgås inte i religiösa kretsar) kan tjejer lätt bli kallade för horor o dyl om det skulle börja gå rykten om att dom har ett sexliv utan att vara i ett förhållande. Jag har vänner som råkat ut för det (dock aldrig jag själv) och jag har aldrig hört något motsvarande drabba killar som gör samma sak.
Jag menade att det finns skillnad, men att det inte ska finnas en skillnad. Jag har så att säga upplevt det, vilket är en annan sak. Jag vill inte att det ska vara någon skillnad, jag vill att båda könen ska kunna ha sex på lika villkor och jag tycker det verkligen är drygt att klaga på folks sexliv. Även om inte du Phobos moraliserar över det så tycker jag att dom som gjorde det i den här tråden också borde gjort i den andra eftersom att det är mer eller mindre underförstått att killen i fråga var ute efter ett one night stand. Det är dubbelmoral tycker jag. Sen att man har sex med nån som vill mycket mer än så osv, det är en helt annan sak och där kan jag hålla med dig.
Angående veckans rubrik, David, så vet vi inte heller exakt vad tjejen och Oskar gjorde. Men det är klart, om det så var en tungkyss så skulle det väl vara omoraliskt i dina ögon.
tisdag 22 september, 2009 @ 13:45Hahaha att ni orkar……..
tisdag 22 september, 2009 @ 17:18Åh nej, snälla! Blanda inte in Gud i detta!
tisdag 22 september, 2009 @ 21:40#114, Cassandra: Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet (Hebr 13:8). Mer behöver knappast sägas.
#115, Lottis: Svar JA, nu har du förstått vad jag menar. ;-)
tisdag 22 september, 2009 @ 22:16#108 Tompa: De flesta religioner har något att säga om sex och majoriteten av världens befolkning är religiösa så det finns en koppling där.
onsdag 23 september, 2009 @ 11:04#29 Sofia: Jag tror faktiskt inte att man mår så bra i längden av att köra en massa ONS. Då snackar jag inte om vilket som är finare utan vad man mår bra av.
onsdag 23 september, 2009 @ 11:12.
#30 Maria: Fri sex ger iofs en högre spridning av könssjukdomar pga att många slarvar, så visst skadar man andra.
Dessutom har väl inte alla tillräckligt god självinsikt för att veta om det skadar dem själv. Jag säger inte att man ska förbjuda det, men man kan fundera på situationen iaf.
.
Ska man ha sex med någon som man inte har som partner anser jag att det är bättre med någon slags kk-relation. Då är det någon man känner någorlunda och där det kan finnas ömsesidig respekt.
.
#118 David: Tycker du att det är vettigt att dänga bibeln i skallen på dem som inte tror på den?
Jag håller med Lottis och En Hen! där upp @98. Det hade inte sett likadant ut. En tjej som ligger med många killar kommer alltid stämplas som billig. Medan en kille får status. Som jag tycker är dumt..
Jag är en tjej som vill ha ett förhållande, och inte ha sex med någon jag inte känner eller jag inte är tillsammans med. Så jag håller med David i stort sätt allt.
I mångas åsikter får dom att låta att sex är som massage, bara man får ha det med någon. synd bara att när dom väl blir kär då kanske bara kanske personen inte vill ha den för han/hon har legat med halva hennes/honoms umgänge. Jag vet att det har hänt många att det har blivit så, men det behöver inte hända er men som sagt det kan hända.
fredag 25 september, 2009 @ 15:51Är sex fel? svar: nej
Är det ett krav att man ska ha känslor för någon för att ha sex? svar: nej
Är sex bättre om man har känslor för sin partner? svar: förmodligen
Vill man ha sex? svar: ja, hela tiden
Kan man alltid bli kär? svar: nej, för vissa är det svårt.
Tråkigt för oskar att bruden han låg med inte gillade honom, hon kanske kom på det efter, eller så visste hon hela tiden. Hur som så är det upp till var och en att känna efter om det är en bra ide att ha sex,Oskar borde förmodligen ha kunnat förstå att om man har sex med någon som man inte känner(och i så fall typ första gången man träffas) så kommer det troligen inte utvecklas en lång och fruktbar relation ur samlaget. Då är det oskar som tar beslutet om han trotts detta kan tänka sig att ha sex med damen i fråga. I värsta fall får han öva på att knulla, det är alltid bra för framtida relationer.
fredag 09 oktober, 2009 @ 16:21Vad förlorade Oskar på att ha sex med henne ? svar: oskulden?=soft! det är en stor stress för många unga killar att ligga för första gången. det kan antingen vara helt fantastiskt med nån du älskar eller så kan det vara som för dom allra flesta helt jävla värdelöst sex med nån som du inte vill spendera resten av ditt liv med. Så Oskar tyckte nog trotts allt att det va ganska soft hur det än gick efter sms:et. FRIA KNULL ÅT FOLKET, ALLA SOM SÄGER NEJ BORDE FÅ LIGGA…
vart tog den gamla goda tiden vägen? blir smått rädd faktiskt och undrar vart dagens samhälle tar oss… men jag drar slutsatsen efter alla kommentarer att framtiden inte alltid är den bättre tiden. summerar det här med några ledord..
onsdag 21 oktober, 2009 @ 02:39respektera er själva och varandra..
bry er om varandra..
det viktigaste är att man mår bra i det man gör och att man gör det med självrespekt..
det du som tonåring tycker idag kommer inte att vara detsamma som vad du tycker när du är äldre och dina handlingars konsekvenser kommer att hinna ikapp dig, så var försiktig..
dina handlingar påverkar inte bara dig själv utan oxå dina medmänniskor i större utsträckning, du kan inte äta allt godis utan att nästa godisugen blir utan..
OMG! det är väll inte så viktigt eller ?knulla som knulla, tror nt det gör någon skillnad om man känner varandra eller inte. det är bara sex ;)
måndag 02 november, 2009 @ 23:10ehm.. ni har stavat mitt namn fel..
måndag 07 december, 2009 @ 22:17