Hem | Bilder: Tjuvtittat | blogg-i-blogg | Arkiv | Topplistan | Skicka bidrag | Rubriktävling | Böcker | Feed | Annonsera

Två dagens

Pendeltåg mot Bålsta, Stockholm

En svartsminkad och alternativ tjej ~17 pratar med en killkompis i samma ålder om vegetarisk kost.
Tjejen: Alltså, ibland när jag säger till folk att jag är vegetarian så frågar de om jag äter kyckling. Liksom, kom igen, neeej, det är ju en fågel.
Killen: Och fisk?
Tjejen: Ja, men fisk är ju en annan sak. Jag menar, om du tar en lax och tittar på den så är det ju liksom… det är annorlunda. Dessutom skulle jag aldrig kunna leva utan sushi!

Cred: Camilla

Gårdarnas Butik, Södermalm, Stockholm

En kvinna ~30 ska beställa lunch på Gårdarnas Butik som endast säljer och serverar närodlad svensk mat.
Kvinnan: Kan man få ris istället?

Kommentarer (56)

Skriv en kommentar

  1. Jenn skriver:

    Att kalla sig vegetarian och äta fisk är ungefär som att titulera sig själv "människovän" och vara rasist..

    söndag 29 augusti, 2010 @ 10:30
  2. Chewie skriver:

    Varför är fisk annorlunda för vegetarianer? Jag har hört det från många.
    Fågel fisk eller mitt emellan, vad spelar det för roll?

    söndag 29 augusti, 2010 @ 10:33
  3. E skriver:

    Är man en riktig vegetarian äter man INTE fisk eller något annat djur! Är man en sån där jävla fuskare kallas det demi-vegetarian. / tvättäkta vegetarian

    söndag 29 augusti, 2010 @ 10:56
  4. Johanna skriver:

    Det är inte annorlunda. Är man vegetarian så äter man inte fisk. Äter man fisk så är man inte vegetarian. Man kan kalla sig vegetarian förstås, men man kan lika gärna kalla sig jultomten.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 10:59
  5. Bore skriver:

    Enda vettiga förklaringen jag hört på det är från en icke-vegetarian som kom med synpunkten att ifall man väljer att vara vegetarian p.g.a. att man inte gillar djurhållningen så kan man ju tycka att det är ok att äta fisk. Men då borde det ju även gå bra med vilt.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 11:02
  6. Klas skriver:

    Det finns många anledningar att särskilja fisk från däggdjur och fåglar.
    Själv äter jag inte fisk men ska dra lite enkel historia och förklaring till varför fisk har en traditionell särplacering.

    Från början kom vegetarianismen (i västvärlden) från en rörelse som var övertygad om att kött var dåligt för dig och då uteslöt de helt enkelt det ur sin kost (notera att fisk inte är kött, kött måste ha börjat ruttna för att det ska kallas kött (dessutom måste det vara från däggdjur eller fågel)).
    Vegetarian har enda sen dess i princip inneburit att man väljer bort kött men det har skett viss förvirring iom att vissa tycker att man ska välja bort alltifrån fisk till allt animaliskt.
    Nu för tiden har man tillfört begreppen lakto-ovovegetarian för att definiera att man gör undantag för mjölk och ägg från den i övrigt icke-animaliska kosten samt lagt till vegan, vilket är en vegetarian som dessutom väljer bort läder och liknande produkter.

    Sen, för att vara sån också, man är aldrig helt vegetarisk eller helt inte det, enda skälet man egentligen har att förklara för någon annan att man är det är för att säga vad man inte äter.
    Så, kalla det vad fan ni vill, men det är bra mycket mer praktiskt att säga att man är vegetarian om man hellre tar en helt vegetarisk måltid än får i sig något animaliskt.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:01
  7. Andreas 2 skriver:

    Jag förutspår en lång diskussion om vad olika former av vegetarism kallas, när man är "riktig" vegetarian och huruvida det alls är nödvändigt att vara en. Tänker inte bli en extra kock för den soppan.

    Annars så gillar jag beskrivningen "alternativ". Den brukar passa in i så många sammanhang.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:02
  8. Sanslös skriver:

    Go klas!

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:02
  9. Henrik skriver:

    Era kommentarer känns lite spända, tråkiga och humorbefriade.. Och då äter jag inte fisk heller.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:03
  10. ida. skriver:

    haha, hade en arbetskollega som berättade om sin kompis som också var vegetarian, men åt fisk för att "de är ju så fula".

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:14
  11. kqr skriver:

    Jag tycker om termen selektiv köttätare. :>

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:45
  12. freak skriver:

    Jag äter allt förutom fisk. Vad gör det mig då? Kräsen?

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:47
  13. FilipWho? skriver:

    Jag äter kött och kyckling men inte fisk, vad kallas det?

    söndag 29 augusti, 2010 @ 12:48
  14. Tobbe skriver:

    "It´s okey to eat fish couse they don´t have feelings"
    Citat Kurt Cobain

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:00
  15. Inakatt skriver:

    Ha ha, vad ni krånglar till det det! Vegetarianer äter mat från växtriket. Det roliga är väl att tjejen skippar principerna för att kunna äta sushi.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:03
  16. Deimos skriver:

    ¤1 Jenn, förutom att man kan vara det och samtidigt vara rasist.

    Annars är det som att kalla sig kommunist och anse att alla som inte som tycker som du ska "bort"

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:10
  17. Uncle Sam skriver:

    Jag gillar hur vissa använder termen "fuskvegeterian" som om det var en tävling eller något. Man vill ha street-creden för att vara vegeterian? Få fördelarna och respekten i samhället?

    Ingen respekterar vegeterianer, mycket på grund av att ni använder termer som fuskvegeterian. Fan, det är så att man vill börja äta kött bara för att slippa associeras med er!

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:27
  18. Wildheart skriver:

    Jag har massa närodlat ris här, men jag äter det inte, jag piskar mest ungarna med det.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:35
  19. Z skriver:

    Vill bara inflika att det inte alltid är så enkelt som att välja bort hit och dit. Personligen är jag demivegetarian (jag äter alltså fisk och skaldjur men inget annat kött), och enda anledningen till att jag äter fisk är för att inte bli (ännu mer) undernärd. Samtidigt kan jag inte äta annat kött, för då mår jag illa och kräks. Jag kallar mig heller aldrig för vegetarian, utan bara demivegetarian. På så sätt får man oftast en chans att förklara vad det innebär.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:42
  20. Emelie skriver:

    Det enklaste vore väl om man helt enkelt struntade i att kalla sig något och åt det det man ville :)

    söndag 29 augusti, 2010 @ 13:49
  21. cecilia skriver:

    jaaa emelie! sant. men som nån sa, det är ju lättare att förklara för människor om man har ett sammanfattande namn på det hela. vilket visserligen skulle underlättas ännu mer om detta namn betydde detsamma för alla som använde det. men det är ju en annan fråga :)

    söndag 29 augusti, 2010 @ 14:11
  22. Gunnar Pedersen skriver:

    Era jävla BW:s!

    söndag 29 augusti, 2010 @ 14:39
  23. Danne skriver:

    "(notera att fisk inte är kött, kött måste ha börjat ruttna för att det ska kallas kött (dessutom måste det vara från däggdjur eller fågel))."

    Var ju nästan roligare än tjuvlyssningen..

    söndag 29 augusti, 2010 @ 15:53
  24. R skriver:

    Jag är vegetarian. Då äter jag inga djur men äter ägg och dricker mjölk. Det kallas egentligen lakto-ovo vegetarian, är man "bara" vegetarian så betyder det engentligen det många förknippar med ordet vegan. Skillnaden är väl som redan nämnt ovan att de som är veganer undviker allt som har med döda djur och djurplågeri att göra. Vilket jag egentligen också försöker. Äter man fisk tycker jag att man åtminstone bör tillägga det när man kallar sig vegetarian för annars leder det till att folk missuppfattar vad vegetarian betyder.

    Att man är vegetarian för att bli smal… jag kan bara säga att jag är inte bland de smalaste och jag äter väldigt sunt och inte ofta kakor och så. Egentligen äter jag väldigt sunt men helt enkelt för stora mängder eller också tränar jag för lite… se det inte som en diet att välja bort köttet. Se det som en moralfråga. Inte bara för djurens skull. Köttindustrin släpper ut mycket och farliga avgaser som inte kan jämföras med produktionen av vegetabilisk mat. Tio veganer blir mätta på den areal en köttätare behöver. Och det är inte alls ohälsosamt, mina blodvärden ligger över rikssnittet och då är jag inte ett absolut hälsofreak.

    Pusspuss :)

    P.S. Jag är inte "alternativ" eller emo eller något annat som vegetarianism ofta förknippas med! Det handlar om vad man äter och inte om en livsstil.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 16:50
  25. Tord skriver:

    #12 FilipWho, jag äter också allt utom fisk och jag kallar mig Tord.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 17:22
  26. Prinzessin skriver:

    En anledning att kalal sig vegeterian fast att man äter fisk är även att om du ska ha någon som bjuder dig på mat är det bättre att bara säga att man är vegeterian och inte riskera att få nått kött, men kanske då missa en chans att äta fisk.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 18:54
  27. Albin Olsson skriver:

    Jag tycker det är jättebra att alla skriver vad de äter och inte äter.

    Min svåger är allergisk mot jordnötter!

    söndag 29 augusti, 2010 @ 19:24
  28. Fauwgel skriver:

    #26 Albin: Jag tycker också det är jättebra! Själv tycker jag inte om vattenmelon. Kokta grönsaker är också ganska äckligt, speciellt ärtor och majs.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 20:19
  29. Elin skriver:

    Jag tycker så här:
    Säger man att man är vegetarian för att man tycker synd om djuren, så ska man inte äta några djur, inte ens fisk.

    Men sen kan man ju vara vegetarien/demi-vegetarian av andra anledningar, te.x att man mår bätte ut av att inte äta kött, eller att man inte tycker om det. Då är det ju helt okej att äta fisk!

    Själv så äter jag allt, förutom jordnötter för jag är också allergisk.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 21:33
  30. Kelle K skriver:

    Jag äter allt utom surströmming och blodpudding.
    Jag vet inte vad det beteendet kallas.

    söndag 29 augusti, 2010 @ 21:35
  31. Dexter skriver:

    #29 Kelle K: Åtminstone när det gäller surströmmingen så kallas det normalbegåvad

    söndag 29 augusti, 2010 @ 22:28
  32. m skriver:

    hade fisken varit söt hade hon inte ätit den heller

    söndag 29 augusti, 2010 @ 22:29
  33. hanna skriver:

    vad har att hon är svartmålad med grejen att göra, undrar jag?

    söndag 29 augusti, 2010 @ 22:38
  34. Thomas skriver:

    Jag håller med #22 Danne.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 00:55
  35. Abra, cadaver. skriver:

    Djur som lider ska man tydligen inte äta.
    Jag menar, fiskar, dom är det väl inge synd om?
    Visst, dom får en krok i munnen som sliter sönder hela käften på dom, om dom har tur.
    Har dom otur så fångas dom i ett nät, släpas efter en båt x antal timmar, sen dras dom upp, och då får dom väl nådastöten? Nej, dom får ligga i båten och kvävas till döds, men vadå, det är inte synd om dom.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 01:24
  36. Sarah skriver:

    jag har en vän som är vegetarian och hon äter fisk. hon är vegetarian med filosofin att om hon inte kan döda djuret själv så äter hon det inte, dvs hon äter fisk för att hon kan fiska

    måndag 30 augusti, 2010 @ 07:47
  37. Jonas skriver:

    I hear they call it pescetarian.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 09:06
  38. Burg skriver:

    Om man nu inte ska äta kött, varför är det då så gott??
    sommargrillat mums mums, dräggel, vattnas i munnen.
    God kryddad sås till, kantarell, grovkorning peppar ååååh vad gott..

    måndag 30 augusti, 2010 @ 09:06
  39. Stina skriver:

    Svenskt ris, det vet väl alla att det finns mängder med vajande risfält i Skåne :)

    Klicka på länken för roliga barncitat.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 09:19
  40. Lidodido skriver:

    Vad jag förstått beror det på att fiskar ej känner smärta. Samtidigt är väl det vida diskuterat om dom gör det eller inte, senaste jag hörde var att dom känner att dom har nåt i käften och sprattlar så klart för att de vill ner i vattnet men inte att de känner just smärta. Skulle de känna smärta vore väl sportfiske det mest inhumana man kunde syssla med? Slita upp fisken och sätta dom i en oerhörd smärta och sedan bara kasta tillbaka i vattnet.
    Men hur som helst håller jag med, sluta använda begrepp som "fuskvegetarian" och "riktig vegetarian" ungefär som om ni vore bättre än de andra. Alla har olika anledningar till att inte äta kött, de som bara säger att "kött är mord och det är hemskt" känns dåligt insatta men de som protesterar mot djurhållning eller koldioxidutsläpp vid transporter eller så har väl en viss koll men borde då som någon sa inte utesluta vilt. Istället för att kategorisera sig som "äkta vegetarian" eller nåt annat bara för att få vara i ett fack som man tror gör en bättre än oss andra så kan man ju bara äta det man faktiskt anser är rätt.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 10:34
  41. oxido skriver:

    Jag kan inte sluta fnissa åt klas "det är inte kött förrän det börjat ruttna" :-) Jag älskar sådana där fjortis-"fakta".
    – Visst ät kött du bara om du vill, men du vet att det är RUTTET va!?
    Hahaha!

    måndag 30 augusti, 2010 @ 11:13
  42. Zanizaila skriver:

    Sluta våldta ordet "liksom"!

    Och på vilket sätt är en fisk annorlunda? För att den inte är söt? Oh well…

    måndag 30 augusti, 2010 @ 13:01
  43. jo skriver:

    #39: Detta är också roligare än tjuvlyssningen. Du har förstått fel. Varför skulle inte fiskar känna smärta? För att de ser konstiga ut och lever under vatten? Det är den bästa anledningen jag kan komma på.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 13:20
  44. Ida skriver:

    Snacka om att kasta sten i glashus.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 14:21
  45. Laura skriver:

    Jag äter kött som jag vet vart det kommer ifrån. Därför äter jag aldrig köttet i skolan men fisk går bra för att det har ju oftast levt fritt.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 14:23
  46. emma skriver:

    @Laura: jovisst har fisken levt fritt, men med tanke på utfiskningen samt tveksamheten till huruvida fiskar verkligen kan känna smärta, borde ju detta vara en moralfråga lika mycket som djurhållningen är det. Såvida du inte fiskat, dödat och rensat fisken själv, då tycker åtminstone jag att det är okej. Som någon annan kommenterade: fisken kan dras i trål i flera timmar (stor risk att bli klämd) + kvävs till döds uppe i luften. Nackdelarna med odlad fisk orkar jag inte ens ta upp…

    måndag 30 augusti, 2010 @ 15:42
  47. Carl T skriver:

    @#44: Kött kommer från baken på en gris, men det gör ingenting för de är egentligen rätt renliga djur och torkar sig när det behövs. Renen är också ett djur, men egentligen inte så mycket renare. Renens mamma heter vaja, och det kan det också, särskilt när det blåser i fjällen. Fjällen sitter för övrigt på fiskar, men man brukar likväl inte vilja äta dem.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 16:48
  48. Camilla skriver:

    Anledningen till att jag skrev "svartsminkad och alternativ" var för att i formuläret där jag fyllde i min tjuvlyssning stod det att jag skulle beskriva personernas utseende och beteende. Kanske dålig beskrivning, men what the hell. :)

    Och anledningen till varför jag tycker det är fel att kalla sig vegetarian när man äter fisk är helt enkelt för fiskarnas skull. Vegetarianer äter inte djur – och att då äta fisk och kalla sig vegetarian sänker fiskarnas status som djur något enormt. De känner smärta. De har känslor. Vissa fiskar använder t.o.m. verktyg i form av alger för att transportera sina ägg. Smarta djur som förtjänar att leva helt enkelt.

    /Camilla (som tjuvlyssnade)

    måndag 30 augusti, 2010 @ 18:39
  49. Fauwgel skriver:

    #43 Ida: Nej, snacka om att kasta fetsten i glashus.

    måndag 30 augusti, 2010 @ 19:03
  50. Astrid skriver:

    # 36 Precis!

    tisdag 31 augusti, 2010 @ 18:37
  51. Ulf skriver:

    Jag hänger inte riktigt med här.
    Jag bor på landet. Jag äter kött som vi slaktar själva/annat kött med ibland.
    Alla våra djur går fritt. Dom lider inte snarare väldigt spralliga
    speciellt kalvarna. Om alla hadde det så skulle ingen va vegitarian då? Med tanke på att folk påstår att man är det för att det har med koldioxiden och inhumana slaktmetoder?
    Trodde man va vegitarian för man inte klarade av att djur va föda.

    tisdag 31 augusti, 2010 @ 19:02
  52. KawaiiCuteness skriver:

    Det har inte slagit henne att det finns vegetarisk sushi? Haha :)

    tisdag 31 augusti, 2010 @ 22:08
  53. listor skriver:

    @#24 R

    Det är ju fortfarande en diet, bara inte en diet för att gå ner i vikt?

    tisdag 31 augusti, 2010 @ 22:24
  54. Lidodido skriver:

    #43 jo: Nu vet inte jag hur mycket du forskat kring fiskarnas nervsystem men de som gjort det hävdar att de inte känner smärta. Smärtnerverna är till för att signalera att något är på tok, lägger vi handen på en spisplatta säger smärtan till att vi ska ta bort handen. Det som forskats fram är väl i princip att fiskar känner att något är fel och försöker ta sig undan men inte att de upplever det som smärta. Isåfall tror jag de skulle simma runt helt i panik och vara helt vansinniga efter att ha krokats och släppts tillbaka men de gör dom inte, dom upplever att faran är över och simmar lugnt vidare kanske mer varsamma till nästa gång. Eller ja, det är då mina erfarenheter och de sammanfattningar av forskningsrapporter jag läst, men klart det går ju inte veta allt :)

    tisdag 31 augusti, 2010 @ 23:59
  55. leffe skriver:

    @Lidodido, Du har fel, när det handlar om ifall fiskar kan känna smärta så är i princip alla seriösa forskare numera överens om att de har nervsystem som reagerar på smärta.

    Det man bråkar om är ifall fiskarna upplever smärta som däggdjur gör. Det finns inget som tyder på att de inte gör det men det som komplicerar det hela är att fiskar inte har något sätt(mimik eller ljud) med vilket de kan uttrycka smärta.
    Man vet att de reagerar på smärtstimuli och det finns egentligen inget som indikerar att de inte skulle kunna känna smärta.

    lördag 04 september, 2010 @ 02:43
  56. Yanto skriver:

    Kommentarerna var tråkiga. Jag återvänder till att umgås med min stam av vegetariska kannibaler.

    torsdag 07 oktober, 2010 @ 10:07

Skriv en kommentar